Externe USB 3.0 schijf voeden met externe voeding.

Ik zit met een puzzel waar ik niet uitkom...

Ik heb een externe harddisk-behuizing met USB 3.0 aansluiting. De schijf wordt gevoed vanuit de USB-poort. Maar de USB-poort van mijn laptop levert te weinig stroom. Via de USB 3.0 poort van mijn laptop krijg ik incidenteel lees- of schrijffouten.

Via een powered USB 2.0 hub werkt de harddisk perfect.

Nu heb ik een USB 3.0 Y-kabel gekocht zodat de harddisk via een tweede USB-poort extra stroom krijgt. Maar op de laptop aangesloten gaat er geen stroom lopen door de tweede USB-aansluiting.

Kan ik straffeloos extra stroom leveren door de power-aansluiting van de Y-kabel in de powered USB-hub te prikken? Op het eerste gezicht lijkt dit namelijk goed te gaan.

Of loop ik een risico dat er een stroom vanaf de powered hub de laptop inloopt?

Hoe weet je dat er geen stroom gaat lopen door de tweede USB-aansluiting? Het is waarschijnlijker dat gewoon de interne USB-voeding van je laptop te zwak is om de drive uberhaupt van stroom te voorzien.

Een Y-kabel vanuit twee voedingsbronnen is niet helemaal ideaal, maar in de praktijk zal het gewoon werken. En ja, je loopt het risico dat de hub stroom gaat leveren aan de laptop, want die voeding is vermoedelijk te zwak.

Ik zelf zou het in ieder geval niet zo doen, en een powered USB3 hub kopen, als je de snelheid echt nodig hebt.

Mijn USB3 schijf heeft overigens een eigen (12 volt) voeding, maar dat is een 7200 tpm 3,5" disk. De jouwe is ws. 2.5"?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik heb het donkere vermoeden dat die twee USB poorten in de PC gewoon uit 1 voeding komen die tekort schiet. Gewoon een USB adapter nemen?

Opmerking: wel een goede, je wil je drive heel houden.

je kunt bij apparaatbeheer zien wat het verbruikte vermogen op een poort is. de hoofd usb hub heeft die gegevens bij energie staan.

als je overigens een kabel gebruikt die te lang is werkt het ook niet, hdd's met power vanuit de usb moeten een korte kabel hebben anders zakt de 5v teveel in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

dat klopt inderdaad, maar ik vrees dat dat het opgegeven vermogen is, en niet het actuele gemeten vermogen. helaas heb ik nog nooit een moederbord gezien wat dat kon.

maar concreet heb ik welleens een Y-kabel in een usb AC adapter gestoken, tricky, maar het kan werken. netjes is het niet.

zit de USB3 poort op je moederbord, of het is een insteekkaart? die kunnen helemaal weinig leveren, want de expresscard slot levert geen 5v. er zit dus een step up in. werkt goed voor usb sticks (hebben een lineaire regelaar), maar niet voor schijven.

GMT+1

Op 1 februari 2015 00:35:31 schreef Fuzzbass:
Hoe weet je dat er geen stroom gaat lopen door de tweede USB-aansluiting?

Niet erg nauwkeurig... maar 0,00 A lijkt me gewoon een te verwaarlozen stroom. De totale stroom zit maximaal tegen de 800mA volgens het metertje.

Maar misschien loopt er geen stroom uit de poort omdat het metertje een (kleine) weerstand heeft waardoor de spanning op de andere poort iets hoger is. Zodra het metertje weg is, zouden beide poorten de stroom wel wat netter verdelen.

En ja, je loopt het risico dat de hub stroom gaat leveren aan de laptop, want die voeding is vermoedelijk te zwak.

Ik vraag me het af... misschien is een USB-poort wel zo uitgevoerd dat er geen stroom in kan kan lopen... maar ik kan het zo snel niet vinden.

Tot nu toe gaat het aardig... de stroom die de hub levert blijft steeds onder de eerder gemeten totaalstroom. En dan is mijn conclusie dat zowel de hub als de laptop nu stroom leveren.

Een powered USB3 hub is inderdaad de enige echte oplossing... maar die heb ik nu niet liggen. Of anders een USB3 kabel slopen zodat hij met een externe voeding kan werken.

(gaat trouwens inderdaad over een 2.5" SATA schijfje.)

Sine

Moderator

... misschien is een USB-poort wel zo uitgevoerd dat er geen stroom in kan kan lopen... maar ik kan het zo snel niet vinden.

Nou ... reken daar maar niet op, ik heb zo'n geintje eens voorgehad, en daar ging vrolijk de power led van de PC aan ( ook wilde de pc niet meer aan voordat die voedende usb los gekoppeld werd )

waarschijnlijk is de 5V power line van de pc niet hoog genoeg. al genoeg gemerkt bij laptops dat men schijf daar 'soms' niet werkt terwijl die in mijn 'oude' laptop gewoon perfect draait.

als die usb poort in de laptop naar 4,9V zakt als die meer dan 500mA moet leveren. en die 2 usb poorten hangen aan mekaar, blijf je hetzelfde houden. is je harde schijf niet voorzien om een externe adapter in te pluggen?

ik bouw mijn externe HDD's allemaal zelf, net voor die problemen te voorkomen. ik koop een losse behuizing, en steek er zelf de schijf in.
2,5" laptopschijven durven nogal fell uit elkaar lopen qua stroomverbruik (0,4 tot 0,9A). met HDD's die 0,4-0,45 en 0,5A verbruiken, heb ik nooit miserie.
schijven die 0,6A gebruiken werken soms niet op bepaalde laptops. hdd's die meer verbruiken werken nergens (moet ik al een Ycable gebruiken op op mijn eigen pc werkende te krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Usb 3 kan in theorie 800mA leveren, ipv de 500mA van usb2.

dit gaat alleen op als het een interne poort is, en alles USB 3 is. ik heb die charger doctor ook liggen, en de shunt zorgt wel voor wat spanningsval. ook geeft hij geen usb 3 door!

GMT+1

Ik had dat meetapparaatje alleen in de extra voedingslijn zitten. Natuurlijk niet in de USB3 lijn, omdat het dan USB2 wordt.

Na eerdere tests, de test van gisteren en de test van vandaag denk ik dat het toch een Tweakers probleem gaat worden.

Ik kan niet alle combinaties uitproberen maar de combinatie oude laptop met USB2, Win7, h2testw.exe gaat altijd helemaal goed.
Nieuwere laptop met USB3, Win8, h2testw.exe gaat altijd fout.

(en bij die tweede optie heb ik dus ook gisteren een powered hub gebruikt om drive "bijvoeding" te geven.)

De drive-behuizing is trouwens deze:

Die ben ik aan het testen naar aanleiding van een eerder topic over een USB-stick met AES encryptie.

Ik heb net de charger doctor opengemaakt. shunt is 0,05Ω.
er is dus wel spanningsval, maar dat maakt niet uit:
de shunt zit in de - van de USB plug,door de Y kabel heb je de shunt overbrugt!

kun je uitleggen wat er fout gaat? het schrijven/teruglezen of het herkennen in windows zelf.

GMT+1