elektriciteit op bosch vaatwasser

Hey,

Ik heb sinds 2 weken een bosch vaatwasser gekocht en heb al enkele keren opgemerkt wanneer ik aan de metalen binnenkant (deur) van de vaatwasser kom dat ik een redelijk harde snak krijg.
wanneer ik aan iemand anders vraag om het toestel aan te raken voelt deze niets. ik kom er weer aan en krijg weer een schok. (met en zonder schoenen aan) heb al vanalles geprobeerd.

als ik meet tussen het metalen deel en de aarding van het stopcontact meet ik inderdaad 0V maar meet ik tussen mezelf en het toestel meet ik 94V?

is hier een verklaring voor? is er iets aan het toestel?

het is alleen maar ik die een schok krijg van het toestel

Blijkbaar ben je gevoeliger dan de rest. Maar één ding is zeker: je aarde (van het stopcontact) deugt voor geen meter. Mogelijk niet aangesloten in het stopcontact, of ergens anders onderbroken. Dat is een gevaarlijke situatie want stel dat de vaatwasser meer dan een klein beetje lekt, kan er een dodelijke stroom gaan lopen bij aanraking.

Controleer de aarding van het stopcontact, van de vaatwasser, of laat dat controleren.

Het is mogelijk dat die 94v toelaatbaar is vanwege een ontstoringsfilter. Computers hebben dat vaak ook. De bedoeling is dat je de boel op een geaard stopcontact aansluit waardoor je dus geen problemen hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

meet eens tussen de kraan en de vaatwas of een aarde van een wcd boven de aanrecht. als daar ook bijna 0v tussen staat zal het eerder aan jou liggen. een fleecetrui of dikke sokken helpen daar wel bij, je bouwt statische lading op.

je zou dat wel meer merken, als je metaal aanraakt of je hebt zelf geen droge handen en de rest wel in huis, scheelt nogal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als testman z'n theorie klopt (statische elektriciteit op JOU lichaam), dan krijg je als je verder rustig staat en twee keer achter mekaar de wasmachine aanraakt alleen maar de 1e keer een schok. Dus dat is makkelijk te testen.

Anderzijds, die 94V lijkt me een duidelijke indicatie dat dit NIET het geval is. De 10M interne weerstand van een multimeter zal statische elektriciteit snel afvoeren. Mogelijk zie je 200,180, 160 etc in het scherm verschijnen maar niet iets waar je "94" uit kan aflezen.

Wat ik uit de gegevens puzzel (net als ledlover) is dat de aarde van het apparaat technisch ok is, maar dat de aarde van het stopkontact niet aangesloten is. Daarnaast staat waarschijnlijk een PC of laptopvoeding op diezelfde groep waardoor er een "ongeveer 100V" spanning op de aarddraad komt te staan. Dat hoort niet: Die aarddraad hoort netjes geaard en dus ongeveer 0V te zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de vaatwasser zelf bouwt ook lekspanning op, via netfilter, smps voeding en pompen.. het komt nogal eens voor dat een wcd ongeaard is voor de vaatwas, of er is een lasdop van de aarde gesprongen verderop in de lijn.

of ga je zelf steeds op het (rvs) aanrecht hangen voor in de vaatwas te kijken? als de anderen dat niet doen kun je via de kraan zelf een goede aarde hebben maar de vaatwas niet en daar een mep van krijgen. andersom kan ook, aanrecht onder stroom door schroef in leiding oid en de vaatwas heeft wel een goede aarde..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 februari 2015 14:41:01 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vooralsnog: er kan sprake zijn van een gevaarlijke situatie, daarom niet wachten met het oplossen ervan.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Probeer de vaatwasser eens op een WCD aan te sluiten waar je zeker van bent dat de aarde goed is. Meet dan nog eens.

Vaak is er in zo'n situatie een nieuwe of extra groepenkast geplaatst waarbij de aarde niet is doorgelust naar de originele aardrail.
Grote kans dat er meer wandcontactdozen niet geaard zijn.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 1 februari 2015 22:23:19 (18%)

Of de aardelectrode op de hijpaal (of voor oudere huizen een losse pen) is doorgerot, ook al eens gezien!!!