Kop mazoutverstuiver vuil en aantasting door elektrodes

De verstuiver van de mazoutbrander is vuil. Er zit zwart op de kop. De kop is recent vernieuwd door de onderhoudsinstallateur. Ik heb de indruk dat er mogelijks wat mazoutdruppels blijven hangen op de kop en dat die dan vervolgens de zwarte afzetting geven. Is dat normaal ?
Ik merk ook dat er op de nieuwe kop al 2 schaduwplekken van de elektroden zitten. Dat begint met verkleuring en evolueert dan naar 2 kuiltjes in de kop (alsof het materiaal van de kop weggebrand wordt door de electrodes).
Ik zie ook dat er wat meer roetafzetting is in de verbrandingsruimte. De installateur heeft de brander geregeld conform de normen, ik heb indruk dat dit dan weer iets meer roet geeft.
Heeft iemand oplossingen voor / informatie over bovenstaande ?

En de link met elektronica is....??

@hierboven : De electrodes :-)

Gelukkig zijn hier behoorlijk wat mensen aanwezig die veel ervaring met die dingen hebben.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Wanneer het elektro ventieltje niet correct en in één ruk afdicht blijft de nozzle na druppen als de motor uitloopt. Bij het opstarten is het dan ook zo dat er al wat brandstof naar buiten lekt alvorens de klep wordt bekrachtigd. Deze brandstof ligt dan na een cyclus ter plaatse op te branden onder de verstuiver en vervuilt zo sproeier en electrode.
Edit, moet niet gezegd dat de sproeier goed vast moet zijn gezet en er geen vogelnest in de schoorsteen mag zitten.

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 1 februari 2015 22:37:55 (14%)

Alvast bedankt voor de nuttige informatie.

High met Henk

Special Member

Als de electrode afstand niet klopt branden ze ook in, te grote afstand is geen ontsteking, te kleine afstand is inbranden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

En als de electrodes te dicht bij de verstuiver zitten, dan trekken ze vonden naar de verstuiver in plaats van naar elkaar.

Technieker van branderfabricant zelf is gekomen. Nieuwe elektrodes geplaatst. Pompdruk verlaagd (1 bar lager) en luchttoevoerregeling aangepast (ook wat verlaagd).

Over mazout op sproeierkop weinig gezegd. Kan gevolg geweest zijn van vrij hoge pompdruk / luchttoevoer en wervelingen rond kop.

Nu verder op te volgen.

Shiptronic

Overleden

Ik neem aan toch wel op kosten van de onderhoudsmonteur? Blijkbaar had die geen idee wat hij aan het doen was.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wel Chiptronic, we hebben naar goede Belgische gewoonte een compromis gevonden betreft de kosten.

Alles bij mekaar beschouwd denk ik echter dat goede vakmensen nu letterlijk aan het uitsterven zijn. Ikzelf maak me dus al een tijd geen illusies meer. Kan er intussen boeken over schrijven. De kans dat je bij een technische interventie (om het even welk domein) nog een slimme, handige en kwaliteitsbewuste persoon over de vloer krijgt, is naar mijn inschatten gedaald tot max 10%. Dat is geen grap en geen fun. Neen, het is vrij triestig gesteld in BE. Zeg maar zeer triestig.