te hoge weerstand in laagste bereik van decadebank

http://www.digitalunderpants.com/diy-resistor-substitution-decade-box/

Ik heb voor de gein eens dit project nagebouwd en het werkt op zich prima, maar heb hier een vraagje over.

De minimum weerstand, als de weerstandbox is ingesteld op 0 Ohm, is 1.2 Ohm. Dus als ik 1 Ohm instel, dan geeft de DMM ruim 2 Ohm aan. Nu weet ik dat in de praktijk dit soort waarden te verwaarlozen is maar is er een manier om de standaard 1 Ohm te elimineren en zo dicht mogelijk terug te brengen naar 0 Ohm opdat de ingestelde waarde zo dicht mogelijk bij de echte waarde komt te liggen?

Shiptronic

Overleden

wat is de weerstand als jij je meetsnoeren kortsluit ?

[edit] typo verwijderd

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 21 mei 2015 14:59:39 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 februari 2015 22:59:24 schreef Shiptronic:
war is de weerstand als jij je meetsnoeren kortsluit ?

Fluctueert tussen de 0.15 en 0.2 Ohm.

klein is fijn

Moderator

Ik gok op de duimwielschakelaars. Nouja, gok, dat is het enige logische wat overblijft.

Op 1 februari 2015 23:12:20 schreef klein is fijn:
Ik gok op de duimwielschakelaars. Nouja, gok, dat is het enige logische wat overblijft.

Ja, ben bang dat het idd in de schakeling zelf zit.
Maar is er niets om die weerstand te compenseren?

Nee. De enige manier is om in de eerste trap alle weerstanden met 1 ohm te verlagen en het nul ohm bereik niet te gebruiken.

Stel je 1 ohm in dan stel je dus eigenlijk 0 ohm in maar krijg je door de fout 1 ohm. Nul is daardoor dus gewoon niet mogelijk.

In de tijd zul daarna de waarden helaas weer zien oplopen door veroudering/oxidatie van de duimwielschakelaars.

De duimwielschakelaars zijn helaas ongeschikt voor deze toepassing.

Oke, da's duidelijk.
Ik zal die weerstanden vervangen en kijken wat dat doet.
Ik heb wel 1% weerstanden gebruikt maar dit vond ik wel een erg grote afwijking hebben, vandaar m'n vraag.

iig allen bedankt voor de respons! :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 februari 2015 19:08:13 (55%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

is er een manier om de standaard 1 Ohm te elimineren [?]

Eigenlijk zou je gewoon een weerstand van −1 ohm in serie moeten zetten. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
LetterHenk

Golden Member

Een misschien overbodige aanvulling.
Ik mis enige vorm van beveiliging voor juist die lage waarden. Er loopt al gauw een aardige stroom. Rook, gesmolten plastic, het is zo gebeurd.

Ik zou wel een snelle zekering of desnoods een 1k bypass knop over de lage waarden inbouwen. Zodat je heel bewust in de lage waarden zit te werken.

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Daarom worden in metrologische weerstand-decades enorme schakelaars gebruikt.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/GRonder.jpg

Dit is een General Radio 0,1% decade. Ook hier is de nul weerstand niet nul maar wel heel erg laag.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/09/DANbridge2.jpg

Dit is een 3 decade 0,1% Danbridge. Deze heeft 0,1 Ohm resolutie. De eerste decade is 0,1 ohm per stap. Dat zijn die gebogen stukjes draad.

Er zijn feitelijk twee soorten boxen. De gene zoals deze van GR en Danbridge welke voor toepassingen is richting metrologie en calibratie (ze werden bv gebruikt om de D schaal van een C brug te calibreren)

De andere soort, is bedoeld als substitutie box. Dat gebruik je bij het ontwikkelen en testen van bv prototypes. Deze variëren in stap grootte. Soms lopen op in een E reeks stappen 10-12-15-22 etc, soms in nog grotere stappen maar er zijn er ook die 1 Ohm stappen kunnen maken.

Met duimwielschakelaars kun je een hele mooie substitutie decade maken. Ik wilde er zelf ook eens een maken omdat je ze zo heel compact kan maken. Wat vaak handiger is dan zo'n grote kist. Maar dat heb ik simpeler en compacter gedaan. Gewoon een doosje met een potmeter. Die heb ik diverse. Sommige met grote draadgewonden 25W potmeters, sommige met een combinatie schakelaars en potmeter, sommige met alleen een potmeter.

Ik zelf zou dan in 10-100-1k-10k-100k stappen werken. 1 Ohm heeft hier daar meestal weinig nut.

Meer dan 10M totaal heeft ook weinig zin omdat de lek-weerstand bij dit soort constructies te hoog is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Je kunt met de schakelaars relais aan of uit schakelen. De relaiscontacten kun je laagohmig krijgen. Er zijn wel diverse nadelen aan deze oplossing.

Op 2 februari 2015 12:08:24 schreef rbeckers:
Je kunt met de schakelaars relais aan of uit schakelen. De relaiscontacten kun je laagohmig krijgen. Er zijn wel diverse nadelen aan deze oplossing.

Om dit topic nog maar 'n schop te geven: wat zijn die nadelen? Ik ben zelf bezig iets te ontwerpen, duimschakelaars waren al afgevallen en zoek naar 'n AVR-gebaseerde oplossing. Relais zijn dan, volgens mij, een goede optie.

I have no idea what I'm doing...

Op 21 mei 2015 09:14:52 schreef flash2b:
Als je inspriratie wilt moet je even op de site van ELV kijken:

http://www.elv.de/elv-elektronische-widerstandsdekade-ewd100-bausatz.h…

Ziet er gaaf uit, jammer dat ik dat artikel niet mag kopen:

Ihr Warenkorb enthält einen oder mehrere Downloads, die für Ihr Land nicht freigeschaltet sind

Edit. Met 'n postcode van '00000' en 'n woonplats van 'NL-1234AB Naam' in Deutschland kun je ze wel foppen ;-)

[Bericht gewijzigd door ariejan op donderdag 21 mei 2015 09:26:41 (12%)

I have no idea what I'm doing...
fred101

Golden Member

Die lijkt te zijn gemaakt voor Temperatuur calibratie toepassingen. Veel temperatuur calibrators hebben een aansluiting welke je aansluit op de te calibreren thermometer ipv de sensor, bv een pt100. Daarmee emuleer je dan een PT100 zodat je de thermometer zelf snel kunt calibreren.

Voor dat geld vind je ook bv iets als een oude GR decade. Ik heb twee GR's, een Danbridge en een Siemens. Allemaal calibratie grade decades. De duurste was 20 euro. Ze zitten allemaal nog steeds ruim binnen de specs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 wat ik er uit las is inderdaad dat je 'm kan gebruiken als weerstand of NTC. Zal idd met calibratie te maken hebben.

Ik vind de oplossing in dat apparaat wel leuk door base-2 stappen te maken en die met relais te schakelen.

I have no idea what I'm doing...
rbeckers

Overleden

Er zijn veel verschillende types relais. Dus is het moeilijk om een keuze te maken.
Relais gebruiken stroom. Dat stoort op diverse manieren.
De schakelcontacten kunnen problemen geven.

Op 21 mei 2015 11:20:30 schreef rbeckers:
Er zijn veel verschillende types relais. Dus is het moeilijk om een keuze te maken.
Relais gebruiken stroom. Dat stoort op diverse manieren.
De schakelcontacten kunnen problemen geven.

Klopt. Maar wat is het alternatief? Transistoren of fets hebben zelf ook weer een weerstand.

I have no idea what I'm doing...

Op 21 mei 2015 11:20:30 schreef rbeckers:
Relais gebruiken stroom.

Latching relais doen dat maar heel even.

De schakelcontacten kunnen problemen geven.

Als je goede relais neemt (i.e. geschikt voor 'droog' schakelen) valt dat reuze mee.
Je zou mijn calibrators eens moeten horen ... ;)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
rbeckers

Overleden

Ik gebruik diverse relais. O.a. reedrelais van Hamlin en latching relais van Tyco. Meestal standaard afmetingen, bijvoorbeeld dip reedrelais, zodat er meerdere fabrikanten dat relais maken.
Relais hebben ook voordelen t.o.v. halfgeleiders.
Maar de veelvoud aan types maakt een goede keuze, zeker voor de beginnende elektronicus, erg moeilijk.

Op 21 mei 2015 12:37:23 schreef rbeckers:
de veelvoud aan types maakt een goede keuze, zeker voor de beginnende elektronicus, erg moeilijk.

Dat kun je ook zeggen over microcontrollers, MOSFETs, condensators, ...

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 21 mei 2015 13:01:54 schreef RobK:
[...]
Dat kun je ook zeggen over microcontrollers, MOSFETs, condensators, ...

... weerstanden.

I have no idea what I'm doing...
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com