Kan iemand mijn buizenmicrofoon repareren? (Belgisch Limburg)

Hoi,

ik kocht een tijdje geleden een buizenmicrofoon met een 12AX7 erin. Nu had ik een storing er op zitten en dacht eerst aan een slecht contact. Dat bleek niet te kloppen, dus kocht ik een lamp met minder gain een 12AY7. Probleem niet opgelost, dus toch ergens een slecht contact. Kan iemand het ding eens nagaan voor en de slechte onderdelen voor me vervangen? Toen ie (helaas maar even) werkte was het helemaal mijn ding. Ik ben een hobbyist muziekstudioverslaafde en wil deze micro toch weer aan het werk zien.

Er zitten Wima-dingetjes in en dat zou vrij degelijk zijn en daar stopt mijn kennis. Ik heb helaas geen 100-den euro's te besteden, maar wil je wel betalen, zeker als je wat verbeteringen voorstelt.

Tidak Ada

Golden Member

Kun je zeggen wat er tussen die 'theezeefjes' zit? Zit daar een electrodynamisch kapsel in of een condensator?
Is de microfoon ooit gevallen of andrszins mishandeld?

Mogelijkheden:

  1. In het geval van een dynamisch microfoonelement kan het spoeltje tegen de magneet aan lopen, of er zitten metaaldeeltjes op het membraan (door de magneet aangetrokken).
  2. In het geval van een condensator kapsel, zou het kunnen zijn dat de membraan kapot is en sluiting maakt.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Wat is de storing? Brom, ruis, kraken, piepen, say it, name it.
Het is tenslotte China Export namaak vintage.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

In de beschrijvingen staat 'kwaliteitsmicrofoon met echte Wima condensatoren' (ik vind Wima niet echt slecht, maar zeker ook geen kwaliteitscondensator... :) )
Ik zie ook niet in waarom de buis perse in een dicht trommeltje onder de microfoon moet zitten, slecht voor de buis en de rest van de onderdelen.
Ik zie dat ze tussen 250 en 500 USD worden verkocht, wel een leuke verdienste voor ze... :9

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een fijne winter mike voor buiten

maartenbakker

Golden Member

@Arco: wlke condensatoren zou jij als kwaliteitscondensatoren bestempelen? Voor mij staat WIMA op dezelfde hoogte als bijvoorbeeld Vishay BC en Vishay Roederstein.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi, ik licht de storing toe. Soms lijkt het geluid weg te vallen/ver weg te horen, als ik dan prul aan de kabel lijkt er soms wat te gebeuren. Nu hoor ik je denken, tja, dan is je kabel stuk. Niet dus, ik heb al een nieuwe kabel. Een brom hoor ik niet. Het kan ook gewoon in de aansluitsocket zitten, die ziet er ongeveer zo uit, maar dan niet verguld: http://cdn3.volusion.com/gm5yp.bd2vt/v/vspfiles/photos/9PIN-socketsave…

Dat het chinese budget is wist ik. Ik speel helaas niet meer met de Lotto omdat ik nooit win, anders zou ik heus wel eens wat mics van 5000 willen hebben ;-). Nu, anderzijds hebben die enkel zin als de rest in de keten van dezelfde kwaliteit is. Ik heb dan wel een geluidskaart van 800euro met degelijke AD-conversie, maar ook geen model van 5000.

De Wima-discussie laat ik aan jullie over, want daar ken ik dus echt niets van. Als ik deze mic aan het werken krijg ben ik heel gelukkig, want we zijn net een nieuw album aan het opnemen en dan is alles welkom.

Tidak Ada

Golden Member

Vertel dan eerst maar eens wat voor een soort microfoon het is: Een dynamische, een echte condensatormicrofoon, of een elektret microfoon

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sorry, daar ben ik dan de gearslut in. Als ik dit zie weet ik al wat het is... Het is idd cond. De meeste dynamische hebben eerder een gerichte vorm terwijl dit een mooi rond bolletje is dat je rechtop zet.

mel

Golden Member

Met of zonder fantoom voeding? kan ook een fout van een voeding zijn.

Maar als je wel eens in Venlo komt, wil ik er wel eens naar kijken,en ook repareren, als het mogelijk is...:)
mail staat wel ergens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoi , Venlo lijkt toch 99km van Hasselt te liggen. Ik kijk even of ik geen collega's heb die die kant uit moeten, want die heb ik wel, toffe collega's. Maar 200km gaan rijden en als je iets moet bij bestellen 400km wordt misschien ecologisch onverantwoord. Met een klein kind in huis lukt het ook gewoonweg moeilijk ;-)

Als er iemand tijd en zin heeft om er wat minderwaardig (kabeltjes?) is uit te smijten en te vervangen door beter kwaliteit zou dat helemaal leuk zijn, want jullie zijn de kenners en ik zou het leuk vinden moest ie goed blijven werken nadien. Ik verwacht uiteraard dat jullie hulp NIET GRATIS is. Ik zoek hulp, geen liefdadigheid, hé.

Kan ik met 100 euro bv al wat verbeteringswerken aanbrengen?

Arco

Special Member

Op 2 februari 2015 02:28:31 schreef maartenbakker:
@Arco: wlke condensatoren zou jij als kwaliteitscondensatoren bestempelen? Voor mij staat WIMA op dezelfde hoogte als bijvoorbeeld Vishay BC en Vishay Roederstein.

Zijn ook wel goed, maar ik vindt het geen reden om een apparaat als 'bijzonder' aan te prijzen... ;)
Voor dat geld had ik liever een Sennheiser MD421 genomen... (model staat al meer als een halve eeuw in de top, zegt wel iets over de kwaliteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je moet toch wat in de verkoopfolder zetten.

I thought, I thought of everything
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat we ook van die microfoon mogen vinden, hij moet toch gewoon behoorlijk kunnen werken. Zo te lezen zit er echt een defect in.
"Een tijdje geleden", hoe oud is dat? Heb je niet gewoon je omruilgarantie nog?

Als het voor iedereen te ver blijkt te zijn, kan je 'm natuurlijk altijd nog in een doos stoppen (de buis gefixeerd, of apart in een strookje belletjesplastic gerold) en frankeren. Dat is al gauw goedkoper dan ver te rijden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Maarten Bakker,

Ik heb toen Vishay in Roeselaere werd gesloten (voorheen BC Components, voorheen Philips, maar gewoon dezelfde productie) daar een grote partij condensatoren overgenomen. MMKP etc. Ik heb ook met mensen daar gesproken.

Volgens hen waren er maar 4 fabrikanten van de capacitieve folie. Vishay was goed vanwege extra aansluitingen zodat ze goed pulsen aankonden. Ik heb heel de productielijn gezien, alle productiestappen, alle ovens en testen. Echt indrukwekkend wat ze allemaal deden.

Persoonlijk heb ik hooguit een enkele Wima kapot gezien. Maar nog nooit een Vishay/BC (die met het 12NC nummer).

Ik heb erg veel van die condensatoren aan buizenbakbouwers verkocht, die zijn er gek op.

Ik denk zelf dat Wima en Vishay (alle) beide goed zijn, maar heb zelf wel een voorkeur voor Vishay. Belangrijk voor high end is het gebruiken van MKP of MMKP etc, polypropyleen.

Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2015 17:04:17 schreef Frederick E. Terman:
Als het voor iedereen te ver blijkt te zijn, kan je 'm natuurlijk altijd nog in een doos stoppen (de buis gefixeerd, of apart in een strookje belletjesplastic gerold) en frankeren. Dat is al gauw goedkoper dan ver te rijden. :)

En een advertentie in de V&A zetten, daar is die voor.

@Hoeben: Ook Vishays kunnen kapot.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.ardenneresidences.com/ardenne-residences/nl/resultat.html?s…

Dat is zoals een ferrari beter noemen als een speedboot. Beiden zijn leuk, maar dienen heus niet voor hetzelfde. Soms wil je iets voor het karakter, zoals een 2PK. Die kies je niet voor de luxe, maar voor de eigenheid. ook daar wil je wel dat ie nog rijdt uiteraard.

Opsturen wordt te lastig, want dan heb je de voeding nodig en wordt het pakje gewoonweg veel te zwaar. Dit hoort er namelijk ook bij... http://www.swamp.net.au/images/productimages/Small-Additional/TRM11-c-…

Garantie heb ik in Australie, vandaar dat ik hulp zocht op dit forum. Ik werd hier eerder ook al geholpen en dat was een verademing nadat men in een muziekwinkel aan het rommelen ging aan mijn buizenamp.

@MOD, ik dacht dat ik bij vraag en aanbod zat. Sorry. Kan je dit verplaatsen? Dan moet niet alle info hier opnieuw gegeven worden.

Henry S.

Moderator

De V&A is een forumonderdeel buiten de topics om, overzetten is daarom niet mogelijk. Maar je kunt wel alsnog een advertentie plaatsen met een verwijzing naar dit topic.

Dat kan bijv door

code:


http://www.circuitsonline.net/forum/view/124556 

aan je advertentietekst toe te voegen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt! Ik heb net een zoekertje met de link geplaatst.

Jinny

Golden Member

Ook ik wil best kijken, maar ik denk dat versturen toch de optie wordt.
Ik woon nog veel verder weg....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Henry,

In de Vishay fabriek hadden ze een standaard test van wel 3 keer de maximale spanning, en dat gedurende enkele minuten.

Kwaliteit is het zeker. Ik denk dat je ze bij normaal gebruik niet kapot krijgt.

Ik weet niet of ze nu ook nog zo goed zijn want de productie is verplaatst naar een lag=lonen land. Iemand ervaring?

Tidak Ada

Golden Member

Die MMKP condensatoren, zijn dat die zogenaamde "mosterd condensatoren"?
Verder dacht ik dat ook de polycarbonaatjes (niet polykarbonaadjes :9) van Siemens erg goed zijn, vooral die, die in een plastic huisje zitten.

@mrblue:
Mail mij even naar mijn privé mail, dat vind je in mijn profiel

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 2 februari 2015 21:06:07 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

@mrblue: Prima opgelost.

[ot]

Op 2 februari 2015 20:47:52 schreef Hoeben:
Kwaliteit is het zeker. Ik denk dat je ze bij normaal gebruik niet kapot krijgt.

Elke condensator kan bij normaal gebruik kapot gaan, dat geldt vooral voor MKP/FKP/FKC (inclusief het nu veel gebruikte PP) en MKV condensators. Ondanks dat ze voor specifieke toepassingen ontworpen zijn is de levensduur tov andere condensators kort.

Op 2 februari 2015 21:02:30 schreef Tidak Ada:
Verder dacht ik dat ook de polycarbonaatjes (niet polykarbonaadjes :9) van Siemens erg goed zijn, vooral die, die in een plastic huisje zitten.

En je weet hoe ze kunnen stinken, ze zaten (ze sloegen door) op de CO-stand ook in Sine's tesla.
[/ot]

Edit@Hieronder: De polycarbonaatjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Henry, welke bedoel je nu, die MMKP of de polycarbonaat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †