Zandloper beeld philips32pw6304/00

Anoniem

Hallo,

Ondanks waarschuwingen heb ik (a technisch) mijn tv opengehaald, en heb terwijl hij aanstond (met hulp van handdoek en schroefdraaier etc) aan het één en ander gezeten (een mens moet toch wat).. Probleem van de tv is dat het beeld als een zandloper (o.w. probleem a.i.h.g.h.?) wordt weergegeven. Eerst alleen eerste paar minuten, maar nu na een jaar of zo constant. Enige aanwijzingen die ik heb gevonden en misschien nuttig zijn, is dat er roest zat op solderinkjes onder twee spoeltjes op printje dat plat aan de zijkant ligt (wel zelf al opnieuw wat gesoldeerd). En dat door aan het draad te draaien dat boven de beeldbuis ingaat (zit soort rubber nop op) de tv weer uit de zandloper schoot en ik weer 5 minuten goed beeld had. Misschien dat iemand er (met deze info) wat mee kan.

Is dit een vraag of gewoon een mededeling?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik zie geen vraagtekens.
Dus is het een mededeling.

maartenbakker

Golden Member

Dan toch eentje waar wel voor gewaarschuwd moet worden omdat hij niet klopt. De hoogspanningsaansluiting verdraaien zal niet te maken hebben met het zandloperbeeld. Er zal wel ergens een slechte soldering zitten in de horizontale afbuiging. Die zijn niet aan roest (hars?) te herkennen, maar aan een metaalmoe dun uiterlijk en een randje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ergens ander op dit forum heeft iemand het over connector aan beide zijden afknippen en vast aan chassis verbinden, hoopte dat dat misschien die kabel was, maar wist dus niet zeker (was ook voor een grundig tv). Alle verbindingen op printplaten al nagelopen (achterkant en zijkant, niet binnenin), dat zal ik zelf ben ik bang niet nog een keer beter kunnen doen. Toch, ik zat aan dat draad, logo in hoek lijkt constant bijna uit zandloper te schieten, en door daar goed op te letten en draad te draaien, kon "je" 'm wat sturen dat die meer de juiste kant op trok, en gegeven moment sprong die nadat die telkens verder al de juiste kant op ging ineens weer op normaal beeld. Denk omschrijf wat nauwkeuriger, wie weet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 februari 2015 00:47:18 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Dan heb je de beste kans op een slechte soldering op het chassis, dus op de hoofdprint ergens ruim in de buurt van het andere uiteinde van die draad.

Ik meen dat jouw toestel geen volledig vlakke buis heeft, dus een losse soldering of connector aan de verbinding het afbuigjuk kan alleen maar rook en een verticale witte lijn tot gevolg hebben.

Ik neem tenminste aan dat dit het antwoord op de niet gestelde vraag is, als je wat anders wilt weten zeg het maar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Dan kan het dus niet alleen een losse soldering zijn (snap ik dat goed?) omdat er bij mij dus eerder genoemd probleem is. En i.d.d. Buis is (technisch) bijna plat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 februari 2015 00:47:28 (64%)

Shiptronic

Overleden

Je weet hoeveel spanning er op betreffende draad staat ?? NIET PROBEREN TE METEN !!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het probleem (zandloper) is een fout in het oost-west circuit.
Meestal zit in de buurt van de lijntrafo een "dikke" spoel waarvan de pinnen slecht gesoldeerd zijn op de print.

maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij mississippi en bij wat ik eerder schreef. Het zal dus waarschijnlijk een slechte soldering zijn, alleen niet aan het afbuigjuk of de bedrading ervan, want dan krijg je een witte lijn inplaats van een zandloper (even opgezocht, het gaat om een ESF-buis dus met een simpele afbuigspoel, dus inderdaad bijna-plat-maar-nog-niet-helemaal).

Het loont mijnsinziens wel om de slechte soldering te verhelpen, want dit is een van de degelijkste moderne televsiechassis die ik heb meegemaakt. De buis ging altijd eerst, maar ik heb een klant die al 2 buizen heeft versleten en het toestel blijft maar spelen (heb daar inderdaad wel preventief het een en ander nagesoldeerd).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik mij nog herinner van dit chassis is, dat in de buurt van de O/W eindtransistor een klein spoeltje zit wat dikwijls los zat. Het zit een beetje verscholen onder de bracket van het frame, dus moet de plaat worden gelicht om er bij te komen. Doe het wel voorzichtig om niet de print te nekken.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Moet ik wel om lachen Maarten, een goede televisie maar wel 2 buizen versleten ?
Verhoog de waarde van de booster c zo dat de gloeispanning op ca 6,1 V komt en de buis gaat NIET meer kapot.
Wat betreft de oost/ west fout, flink wat fluxpasta en alles even nalopen, de spoelen de transitor /fet, de condensatoren de lijntrafo zelf .
Weet het chassis zo even niet uit mijn hoofd.

Evarist

Golden Member

Op 5 februari 2015 06:33:29 schreef Arnold D:Verhoog de waarde van de booster c zo dat de gloeispanning op ca 6,1 V komt en de buis gaat NIET meer kapot.
.

Kon je die tip geen 15 jaar geleden gegeven hebben? :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Spoel niet goed gesoldeerd meeste kans? Had dus twee met bruinig uitslag op andere kant van plaatje. Pak je zoiets aan, helemaal lostrekken, soldeer puntjes wat extra tin erop, ze (stuk of 6?) heet maken, en er gouw opdrukken?

ps nog bedankt voor eerdere antwoorden (en (event. anderen) alvast voor de latere).

Als ik dat zo zie en ik zie dat men niet weet hoe te solderen, dan heb ik grote twijfels over het resultaat en gaat er meer defekt dan je lief is. Is beslist geen verwijt, maar slechts een feit, tenslotte heeft ieder zijn vak waarvoor een studie en opleiding zijn gedaan. Mijn advies is, laat er naar kijken en verhelpen door iemand met ervaring, dat is de zekerste weg.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Was ook de bedoeling, maar monteurs dun gezaaid. Dus zal hem misschien anders helemaal niet worden. Dus hoop op, of iemand beginners foefje heeft (tenminste toch nog wat). Maar idd, zeker(!) weinig bekent ermee.

maartenbakker

Golden Member

Voor beginnersfoefjes zul je je eerst een beetje in de basis moeten verdiepen zodat je geen beginner meer bent, want juist voor zoiets zijn die er niet. Dit soort mankementen in een TV is niet voor beginners als je geen ervaring met slechte solderingen hebt. Bruin is zoals gezegd niet relevant. En het is niet 100% gegarandeerd dat het om een slechte soldering gaat.

Mogelijk is er iemand bij je in de buurt die wat kan laten zien.

En anders zijn op zijn minst wat scherpe foto's waaronder ook van de onderkant van de print nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Oké, bedankt voor de info tenminste, dat dit niet iets is voor een beginner om wat aan te doen.

Soldering in afbuigjuk is het waarschijnlijk niet, snap ik goed? want dan heb je geen zandloper. En dat het wel vaak aan de spoeltjes ligt, en hier zitten er twee op een apart klein printje, gok wagen om het hele printje te vervangen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 februari 2015 00:48:37 (56%)

Waarom zou je het hele printje vervangen als het prima te herstellen is? Als je het printje überhaupt nog kan krijgen. Vraag gewoon of er een techneut in de buurt zit die je wil helpen (misschien iemand van dit forum). 10 minuten werk en dikke kans dat je problemen dan over zijn en je ook nog iets geleerd hebt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 18 februari 2015 23:30:19 (18%)

Anoniem

Heb de print er uit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 6 april 2015 15:45:57 (94%)

maartenbakker

Golden Member

Wat voor hulp haast nog belangrijker is: vermeld in je profiel een woonplaats of regio.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mik die glasbak in de schuur en kijk op bijv marktplaats voor een 2ehands vervanger. beeldbuis toestellen zijn vaak gratis af te halen, werkend ook nog ivm aankoop lcd tv. http://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en-foto/tv-s-overige-tv-s/tv-gebr…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onzin! Voor een dergelijk klein defekt, storing, gooi je geen TV weg en wat krijg je er voor terug, mogelijk een apparaat wat nog zieker is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Een A8.0 had op de opstaande printje,s vaak last van spoelen welke los gingen zitten.
Niet altijd even makkelijk bij te komen.
Ik heb ze niet veel in de reparatie gehad dus zullen het wel goede toestellen zijn geweest.