Verliesstroom probleem: dit vraagstuk kan ik niet oplossen... wie helpt ?

Zou het kunnen dat je die boiler op de andere groep precies andersom hebt aangesloten, dus met de fase en nul verwisseld? Als het lek aan een uiteinde van de weerstand zit, gaat er veel meer stroom lopen als je daar de fase op zet, dan wanneer je daar de nul aansluit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien.....
heb je bij de aansluiting op een andere kring via een snoer met steker de fase en de nul omgedraaid.
Als er dan een beetje sluiting in je boiler heeft gezeten bv op je thermostaat, dan heb je in het ene geval sluiting van de thermostaat die aan fase zit naar de aarde, in het ander geval sluiting tussen de thermostaat die aan nul zit en de aarde.
En aangezien er verschil is in spanning kan het uitschakelen van de diff ook opo verschillende momente plaats vinden

P.S. er zijn meerdere mogelijke oorzaken, wordt een lang verhaal, daar begin ik niet aan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Fase en nul ?

Dat heeft in België geen effect hoor...

When all else fails, there is always my big hammer...
mvdk

Golden Member

Be happy, je hebt 't probleem gevonden, en verholpen. Wat wil je dan nog meer ? Tis toch geen schoolopdracht om uit te zoeken waar die tijdsverschillen in zitten ?

Dat heeft in België geen effect hoor...

Oeiii...

Edit: In sommige delen van België voeren beide geleiders spanning, oude 220 netten. Als je daar woont, heb je gelijk.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 4 februari 2015 20:03:48 (21%)

ja, probleem opgelost

mysterie is niet opgelost echter...

wil weten wat daar achter schuilt...

When all else fails, there is always my big hammer...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 februari 2015 19:56:06 schreef steve c:
Fase en nul ?

Dat heeft in België geen effect hoor...

Tis niet in heel België 230V tussen 2 fasen, ook daar hebben ze 230 V tussen fase en nul

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Juist!

Echter... iK heb hier L1 en L2, telkens 2 fasen, géén nul

When all else fails, there is always my big hammer...
mvdk

Golden Member

Zo'n boilerelement raakt lek, heel langzaam. De lekstroom raakt op 't randje van de tripwaarde. Zoals hier al in meerdere topics diepgaand is besproken, kan de tripwaarde van differentieelschakelaars beetjes verschillen. En ja, op een zeker moment lekt er genoeg water in het gescheurde element, en dan gaat ie. Grote kans, dat als je em terugzet, 't even duurt dat ie weer gaat. Dat 't op de verschillende kringen tijdsverschillen geeft, zou toeval moeten zijn.
Er zijn ook mensen die van mening zijn, dat een 30mA diff. bij een volle sluiting fase - aarde eerder moet uitschakelen dan dat de hoofdautomaat of zekering uitschakelt. Je zal maar voor de maatschappij werken als stoppendraaier, dan mag je dat allemaal uitleggen.

Er zijn ook mensen die van mening zijn, dat een 30mA diff. bij een volle sluiting fase - aarde eerder moet uitschakelen dan dat de hoofdautomaat of zekering uitschakelt. Je zal maar voor de maatschappij werken als stoppendraaier, dan mag je dat allemaal uitleggen.

Waarom denken die mensen dat en hoe moet het dan wel zijn?

Spreken we over snelheid of gevoeligheid?

vaker gehad bij een fase aarde sluiting dat zowel aardlek als zekering of automaat eruit flappen. bij een aarde nul sluiting sowiso alleen de aardlek en als er minder als 16amp gaat lopen bij een fase aarde sluiting ( ex al aanwezige last) zal de automaat er ook niet uitgaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@necessaryevil: Er was hier een keer een topic over, de ts was verbolgen over het feit dat de hoofdpatroon was doorgegaan bij een aardsluiting. In m'n tijd als stoppendraaier bij een distributiebedrijf heb ik dat ook een of twee keer meegemaakt. Die mensen raken echt nijdig, dat is niet leuk als je daar staat en die mensen van je horen dat ze voor je bezoek (toen) 150 euro moeten gaan betalen.

Bij een volle sluiting, met een goede aarding, (dat zijn de aansluitingen waar door de netbeheerder aarding geleverd word), kan er een stroom lopen waarbij de hoofdpatroon eerder doorgaat dan een eindgroep automaat of smeltpatroon, en soms ook sneller of gelijktijdig met de aardlekschakelaar. Meestal zijn er eerder al overbelastingsituaties of sluitingen geweest, waardoor die hoofdpatroon al een beetje "verzwakt" is. Door de verbruiker word zoiets altijd ontkend, begrijpelijk. Ik heb het al in andere topics ook gezegd, ik geloof alle verhalen. Als mensen zeiden, "ik stopte de stekker van m'n scheerapparaat in het stopcontact, en toen werd het donker" ik geloof 't. Maar voor die man die in die kast die nieuwe patroon in komt draaien, is het geen feest. Als je klaar bent moet je bij die mensen langsgaan met je papierwerk, want de pennelikkers binnen willen een ondertekende bon.
In een eerder topic heb ik al eens advies gegeven hoe je verhaal te doen door de telefoon met de storingsdienst, dat werkt ook niet meer, de procedures zijn veranderd, helaas.
Edit: even geschiedenis doorgewerkt:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/120439
en deze met de kop:
Springen hoofdstop na sluiting fase op randaarde : stoppen heel
http://www.circuitsonline.net/forum/view/84199

hoofdzekeringen die eruit gaan komt zeker met oude 25amp modellen vaker voor. pas nog een vent aan de balie welke aarde fase sluiting maakte gehad, die kon er ook niet aan uit dat de hoofdzekering eruit vlamde. dat de aarde door de netbeheerder geleverd beter is als een andere is niet helemaal waar, een aardpin aan de nul hangende in de hoofdkast kan net zoveel sluiting trekken als een fase nul sluiting zelfs al is de aardpin weggerot..

op t werk moeten ook vaker hoofdzekeringen worden vervangen met storingen, denk dat je dan ongeveer aan hetzelfde bedrag uitkomt als de netbeheerder rekent als het tenminste geen weekend of avond is. meen dat de eerste hoofdzekering in een lange tijd vervangen overigens gratis was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat zou kunnen is dat je aardverbinding in groep C slecht is, dan gaat er minder stroom lopen en duurt het langer voordat de aardlek er genoeg van heeft.

Ik zou de aarding van groep C is doormeten, lijkt me niet een ideale situatie.

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Dat zou ook nog maar zo eens kunnen..

Wat zou kunnen is dat je aardverbinding in groep C slecht is

Ok, ik geloof je, maar alle aardingen van die verdeelkast zijn dezelfde en worden centraal afgetakt via een aardingsrail in de zekeringenkast.

Alle aardingen zijn via VOB of VCB verbonden met de stopcontacten.

De hoofdaarding is uitgemeten en goed bevonden...

When all else fails, there is always my big hammer...

een losse las en je bent er al, thans zou ik denken dat een boiler ook wel via de koper waterleidingen geaard is via de watermeter in de meterkast, beter als alleen een 2,5mm2 vd die een wasmachine bijv heeft..

als de ts idd nog een oud krachtnet heeft, zat de aarde ook niet anders aangesloten dan?

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 februari 2015 19:29:40 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als de ts idd nog een oud krachtnet heeft, zat de aarde ook niet anders aangesloten dan?

Ik heb een L1 en L2 aansluiting, 40A gewoon tweefasig.

De aarde bestaat uit een kilometers lange koperen aardingspin die met een 10mm² kabel naar de hoofdrail wordt geleid.

Vandaar vertrekken alle geel/groene aardingsdraden van de stopcontacten.

De aarding voor de boiler vertrekt daar ook.

Het enige verschil tussen de verschillende circuits is dat voor de stopcontacten, het een VCB 2,5mm² is en voor de boiler een 4mm²

When all else fails, there is always my big hammer...
joopv

Golden Member

Hoeveel keer heb je de testen uitgevoerd? Waarom denk je dat je waarde kunt hechten, en conclusies kunt verbinden aan je testen?

Waren alle omstandigheden tijdens je testen verder gelijk?

Steve,

Je hebt een aantal metingen gedaan en zegt: volgens mij kan dit eigenlijk niet. Vervolgens vraag je ons om het te verklaren, maar op iedere suggestie zeg je: Dat kan niet want....

Dus jij bent tot de conclusie gekomen dat er iets raars is en wuift alle suggesties weg. End-of-story.

Uit het feit dat er iets gebeurt wat je niet kan verklaren betekent dat er ERGENS een aanname verkeerd is. Als je dan op basis van je aannames de suggesties blijft wegwuiven kan er nooit een oplossing gevonden worden.

Maar goed, de situatie is nu gefixed, nadere metingen aan de "onverklaarbare" situatie zijn onmogelijk geworden, dus een verklaring kan nooit meer gevonden worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Suggesties wegwuiven doe ik niet.

Daarmee reageer je wel erg kort door de bocht.

Ik geef gewoon de gegevens zoals ze zijn, om samen met de suggesties tot een plausible oplossing te komen.

Uit de suggesties heb ik dus geleerd, dat het circuit van de boiler kan beïnvloed worden door de aarding van de waterleiding, of misschien door de dikkere kabel van 4mm²

Het bewijst uiteraard nogmaals dat theorie en praktijk soms wel verassingen kunnen opleveren,en dat zo'n diff dus inderdaad wel anders reageert naargelang er bepaalde omstandigheden al dan niet vervuld zijn.

When all else fails, there is always my big hammer...

Kijk, dat je aarddraad zoveel weerstand heeft dat de ene groep meteen en de andere groep na 3 uur boven de 30mA stroom gaat voeren is dan weer een ERG raar verhaal....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, zal dat best eens bekijken.

When all else fails, there is always my big hammer...
mvdk

Golden Member

Wat gebeurt er als je dit soort experimenten doet met een vaste weerstand, dus niet dat gammele element waar soms een beetje, soms heel veel water is ingedrongen, en die soms nog koud, en soms heet is.
Een aardlektester zou op elke kring hetzelfde resultaat moeten geven.

Er was hier een keer een topic over, de ts was verbolgen over het feit dat de hoofdpatroon was doorgegaan bij een aardsluiting (...) Die mensen raken echt nijdig, dat is niet leuk als je daar staat en die mensen van je horen dat ze voor je bezoek (toen) 150 euro moeten gaan betalen.

Ja. Dat is natuurlijk een hoop geld voor even een stop omwisselen. Uiteraard zijn de meeste kosten voorrijkosten en de beschikbaarheid in weekenden en 's avonds laat, en waarschijnlijk terecht. Misschien moeten ze een ander systeem bedenken, een automaat ofzo; eventueel met een tragere echte zekering voor als zo'n ding niet werkt.

Dat zag ik laatst in frankrijk in een nieuwe installatie. Een instelbare hoofd automaat. De automaat is door de gebruiker zelf te bedienen. Na het verbreken van de verzegeling is de automaat in te stellen afhankelijk van het contract. 3x 20 tot 3x 60A. Ideaal.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence