Electrolyse issue

@REW Het komt voor dat er erg zout water is gebruikt en ook erg warm.
dus dan ging hij wel eens niet bijvullen door dat de damp toch genoeg geleiding veroorzaakte dat hij niet ging pompen.
en dacht laat ik dan maar een potmeter zo aansluiten dan kan ik hem van heel veel naar heel weinig draaien. Wat er mijnsinziens voor zorgt dat ik hem heel gevoelig of juist ongevoelig kan maken.

@frederick Ik keer de polariteit ook om dus dan van 2 naar 3 en dan andersom.

Aangezien het gewoon water betreft zat ik nog even te denken. het is en oxidator en reductor.
Dus als ik de pennen hoog laat zal er geen reductie plaatsvinden maar als ik ze laag laat geen oxidatie. toch?
of precies andersom.

er loopt max 10ma dat zal dus naar de andere pool en naar dp9 lopen dus
is dat al genoeg om binnen een dag aanslag te hebben.
Ik ga ook nog wel even kijken naar jou schakeling lambiek
Want ik wil eigenlijk geen seperate trafo om een echte wisselspanning te hebben alleen voor dit.

Johan

Hoi JL-P

Je kunt ook een relay rebruiken om het meetpunt kort te sluiten.
En het relay alleen in te laten inkomen bij het meten.

Op 18 februari 2015 15:53:28 schreef lowa1:
Hoi JL-P

Je kunt ook een relay gebruiken om het meetpunt kort te sluiten.
En het relay alleen in te laten inkomen bij het meten.

Het probleem is dat een relay een maximum aantal schakelmomenten heeft dat dermate laag is dat ik dan ieder jaar of een aantal keer per jaar de relays moet vervangen.

Johan

Gewoon een condensator van 100µF tussen DP2 en R10 zetten en een diode met de min-kant aan DP3 tussen de loper van de potentiometer en DP3 zetten.

Lambieks schakeling is natuurlijk beter omdat die werkt met een hogere frequentie.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 18 februari 2015 22:28:42 (22%)

als ik nu op mijn pcb de weerstanden boven en onder vervang voor 100nf en de potmeter een kant op draai heb ik opzich 10k weerstand ook al staat hij voor de condensator maar dan ben ik er toch?
Of zie ik iets over het hoofd. Dan alleen de code aanpassen en klaar

Lambiek

Special Member

Wat voor controller gebruik je?
Gebruik je ook pwm, of wat anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Misschien terzijde, maar ik gebruik voor de aansturing van een driewegs kraan voor een vloerverwarming een set omron relais model G2R-2-SND(5) 24Vdc.
De relais regelen de servo motor van de driewegskraan.
Deze zijn nu toch al +/- 15 jaar in dienst en werken nog steeds naar behoren. Hoe vaak de relais schakelen per dag is me onbekend, maar het zou me verbazen als het minder vaak is als 50 keer.

Ik gebruik een atmega328 dus ja heb pwm
En nee ik schakel een solidstate relais

Lambiek

Special Member

Op 19 februari 2015 13:40:32 schreef jl-p:
Ik gebruik een atmega328 dus ja heb pwm

Maar, gebruik je dat ook?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@pamwikkeling o ja dat geloof ik maar wat iowa bedoelde is iedere meting een relais schakelen. Dus 60 x per minuut wat resulteert in 3 dagen en ik zit op jou aantal schakelingen . Om zo De probes connectie loos te laten zijn. En de andere x procent minder lang stroom door de probes te laten vloeien waardoor ze bv 1000 x minder oxidatie / electrolyse ten laten vormen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 februari 2015 14:35:59 schreef jl-p:
@frederick Ik keer de polariteit ook om dus dan van 2 naar 3 en dan andersom.

Als je de polariteit werkelijk omdraait, dan heb je dus al wisselspanning op de elektroden.
Alle gegeven tips over het gebruik van wisselspanning zijn dan dus onbelangrijk, omdat je dit immers al zou doen.

Maar om daar zeker van te zijn, zou het goed zijn het héle schema van de elektrodenaansturing eens te laten zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Ik heb ook nog een vraagje, zie je belletjes op of rond je elektrodes?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@frederick, Oke dan is er misschien iets anders aan de hand misschien toch een issue met de probes. net 2 nieuwe gepakt voor de test met de condensatoren ipv de weerstanden. Ik zag wel op mijn scoop dat de wisseling niet helemaaln netjes verliep. en dat ik hem langer de ene kant op had staan als de andere kant.

@lambiek. eigenlijk niet gekeken/opgevallen. zal het zo eens bekijken.
en nee gebruik nu geen pwm. gewoon DP2 HIGH DP3 LOW - delay(5ms) - check DP9 -
DP3 HIGH DP2 LOW - delay(5ms) - check iets anders(analoge pin) etc.
Zou het evengoed verstandig zijn naar de condensatoren te gaan

Johan

Ikzelf zou gewoon altijd condensatoren gebruiken. Je hebt dan altijd gegarandeerd wisselspanning zonder DC-component. Behalve als de condensator stuk is.

Lambiek

Special Member

Zou het evengoed verstandig zijn naar de condensatoren te gaan

Het is nu al door verschillende personen aangeraden, trek je conclusie daaruit zou ik zeggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek zijn schakeling gebruikt. En Hij deed het perfect maar nu bleek een klep defect te zijn gegaan en stond er veel water in. Maar toen detecteerde mijn atmel hem niet meer op pulse in.
Dus even gemeten en er bleef maar 1.6v over . De schakeling los getest in een beker. En werkte alles naar behoren. Daarop water weg laten lopen en ging het weer goed.

Nadat ik hem weer hoog afvulde begon hij weer te weigeren.
In een glas hou ik 2.49 over en werkt het perfect maar het lijkt er op dat ik nu ik meer water in de tank wil hebben 30m3 hij te veel weerstand heeft.

Hoe dit makkelijk op te lossen.
Zolang het niet heel lang droog blijft hoef ik hem nog niet perse vol te hebben maar ja de zomer komt er wel aan

Johan

Om het relais te sparen, kan je zorgen dat hij iets langer aangetrokken word.
In espressomachines van Gaggia bleek dat simpel te zijn door een kleine elco over de spoel te zetten, of over de basis van de stuurtransistor, zodat die iets langer door laat.

Mvg Oswald
Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2015 19:56:13 schreef jl-p:
Nadat ik hem weer hoog afvulde begon hij weer te weigeren.
In een glas hou ik 2.49 over en werkt het perfect maar het lijkt er op dat ik nu ik meer water in de tank wil hebben 30m3 hij te veel weerstand heeft.

Zitten de electroden dan helemaal onder water? Het kan zijn dat er dan te weinig signaal meer aanwezig is.

Hoe dit makkelijk op te lossen.

Probeer eens een andere waarde voor de condensator, geen 100nF maar bijv. een kleinere of grotere waarde. Even mee experimenteren.

Of je meet pennen hoger zetten, het is eigenlijk niet de bedoeling dat de meet pennen helemaal onder water komen te staan.

Ik ken de situatie van jou put/tank niet, dus maak eens een schets hoe de meetpennen in de put/tank zitten.

EDIT:
En wat ook mee kan spelen; vers regenwater heeft een slechte geleiding, maar als dat een paar dagen in een put/tank staat wordt de geleiding al snel een stuk beter. Dat komt door bacteriën, alg, en andere vervuiling. Dus dat heeft ook een sterke invloed op je meet pennen, dus als je meetpennen dan helemaal onder water staan hou je waarschijnlijk bijna geen signaal over om te meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambik,

Ja ze zitten inderdaad helemaal onderwater. een cm of 5.
Het is gewoon een groot rond vat. waar een kuub of 50 in kan.
Momenteel staat er 30 m3 water in.
Ik heb de weerstand vervangen voor een potmeter maar of ik die nu op 0 of 10k zet maakt iets uit maar niet voldoende denk ik als ik nog meer water in de silo heb.
Als ik het pwm signaal langer laag maak krijg ik wel mijn spanning wat hoger. zo lijkt het maar echt heel veel is het niet. momenteel wel genoeg om de 30m3 goed te kunnen meten maar zou ik dan hoger of lager moeten zitten.

Johan

Tijd voor een vlotter systeem lijkt mij.

http://image.made-in-china.com/43f34j10mZAazTEKHQbV/Float-Switch-for-Water-Pump-HY.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Als ik het pwm signaal langer laag maak krijg ik wel mijn spanning wat hoger...

Hoe meet je eigenlijk als ik vragen mag?
Komt het signaal op een analoge ingang?, of kijk je naar de frequentie? "want dat doe als je PULSIN of COUNTER gebruikt"

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik gebruik pulseIn en dan kijk ik of hij > is al 0.
Is hij groter dan meet hij wat is hij 0 dan is hij los.

Lambiek

Special Member

Heb je er al eens een display aan gehangen en gekeken hoeveel hij > dan 0? Misschien moet je die waarde aanpassen, en anders een beetje experimenteren met de condensator die aan de PWM hangt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat ook kan is een ultrasoon afstand sensor boven het vat plaatsen. Of misschien de elektroden isoleren, en dan de capaciteit meten?

PE2BAS