lcd met ft245rl

Op 23 februari 2015 23:09:48 schreef H-Tech:
Er moet een soort van dll gemaakt worden ofzo iets

Nee dus.

Install the D2XX drivers from FTDI and you´re good to go!

Die D2XX drivers zorgen ervoor dat die FT245 door Windows wordt gezien als "ouderwetse" LPT-poort, waardoor LCDsmartie er direct mee overweg kan. Nix DLL's schrijven. Gewoon die D2XX drivers installeren en gaan met die handel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb hem geïnstalleerd maar ik krijg geen lpt poort Bij apparaat beheer

en lcd smartie op nieuw geïnstalleerd en ik krijg hem niet aan de gang
Ik heb ook nog a en k om gedraaid want dan heb ik wel Backlight

En als ik geen dll nodig heb waar moet ik lcd smartie dan op instellen

Eerst zorgen dat die chip goed herkend wordt in windows. Dan krijg je er een virtuele printerpoort bij waar je LCD smartie naartoe kunt laten wijzen. Klaar. Nix meer, nix minder. Gewoon zorgen dat je hardware functioneert!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik krijg alleen een com poort geen lpt ik vind het echt gek want het is echt een ft245rl fifo to parallel port

De D2XX driver maakt geen printerpoort onder windows, dat is bedoelt zo dat je met je eigen software direct met de chip kan praten.

Dus voor LCD smartie blijf je een DLL nodig hebben.

Bij de link die rew heeft gegeven heb ik alleen source code gevonden die je zelf eerst nog mag compileren.

Hier staat de LCD smartie DLL voor de FT245.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Bedankt ik wis dat het iets was met een dll

Maar ff voor de duidelijkheid is dan de hardware code de ini bestand

En de codepack het dll

Of heb ik het mis

In het ini bestand staat hoe jij het lcd en de ft245 hebt aangesloten. De dll doet dan al het werk voor je.

In de link die ik gaf staat ook hoe je de boel moet aansluiten.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Ik krijg een fout het dll is niet geschikt voor Windows of het bevat een fout

Ik heb nog nooit een dll of software gemaakt ik weet niet hoe het precies zit moet ik de cCode kopiëren plakken in kladblok en opslaan in het bestand dll en ini

Arco

Special Member

Nee, een .dll is een binair bestand met uitvoerbare code dat wordt gecompileerd door een compiler (bijv. in C, Basic, of assembly. )
Dat kun je niet zelf in elkaar plakken met een tekstverwerker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke als ik het goed begrijp dan moet ik een programma installeren en daar de code in plakken die op de site staat en dan opslaan als dll

Arco

Special Member

Nee...
Zoals ik al zei valt er aan een DLL niks te knippen en plakken! Moet je gebruiken zoals 'ie nu is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Installeer LCD Smartie en download dat zip filetje met de dll.
De dll en de ini zet je vervolgens in de map \LCD Smartie\displays\
Als je dan LCD Smartie opstart staat er bij "display settings > plugins" welk type lcd je hebt daar kies je dan voor FTDI_LCD.dll

Als je de boel op de juiste manier hebt aangesloten moet het werken.
Let wel op dat je maar 1 FTDI chip op je pc hebt aangesloten anders gaan de signalen naar de verkeerde chip.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Om H-Tech even wat duidelijkheid te geven: de afkorting DLL staat voor Dynamically Linked Library. Dat betekend dat het DLL-bestand een bibliotheek is die routines bevat, welke tijdens de uitvoer van een programma gekoppeld (ge-linkt) en gebruikt kunnen worden. Een DLL is dus een kant-en-klare 'module', waar je niets aan hoeft te knippen en te plakken, maar direct gebruikt kan worden door een / je programma.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De link met de dll en de ini doet het niet kan ik ook de tekst kopiëren en die plakken in visual basic opslaan als dll
En de ini ook kopiëren en die plakken in kladblok en opslaan als ini

Welke text ben je aan het kopiëren dan?

Als ik deze link http://forums.lcdsmartie.org/download/file.php?id=193&sid=12123659… download krijg in een zip file met de dll en ini erin.

Die kopieer je naar de displays map in de lcd smarie map en het zou moeten werken.
De dll en ini moet je niet eens open willen maken.

Zorg wel dat Load VCP in apparaat beheer uit staat.

http://learn.parallax.com/sites/default/files/content/Reference/Win8VCP/load-vcp-checkbox.png

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

hallo ik heb de zip met de dll en de ini

ik heb ze in de map displays gezet van lcd smartie

nu krijg ik deze fout

kan iemand mij vertellen wat ik kan doen

Arco

Special Member

Hoort die DLL wel bij dat programma? (als die DLL voor een ander programma is geschreven gaat 't niet werken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij doet het ik wil jullie hartelijk bedanken

untitled1.bmp

Arco

Special Member

De oplossing van het raadsel zou wel handig zijn... (dan hebben anderen wellicht ook nog iets aan deze post)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij doet het ik wil jullie hartelijk bedanken

Ik heb lcd smartie opnieuw geïnstalleerd
en de d2xx driver van de ftdi
En de ftdi_lcd zip uit gepakt in lcd smartie displays
En hij doet het echt super

En de load vcp uit bij je ftdi chip
Die kun je vinden in apparaat beheer dan usb apparaten daar staat je ftdi chip eigenschappen

Ik maak van de week welk een aantal screen shots

Hallo ik heb het net nog op een oude xp pc getest

Het blijkt echt simpel te zijn
Dit is het schema voor ft245r

Het kan zijn dat je a en k moet om draaien dat is bij mij het geval voor je Backlight

Dit is mijn ftdi board ft245rl to fifo parallel port

Nu het software

Download eerst d2xx driver op de site van ftdi
en installer het hier onder een link
http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm

Download lcd smartie hier onder de link
http://prdownloads.sourceforge.net/lcdsmartie/lcd_smartie_v5.4.zip?dow…

En de display driver plaats deze 2 bestanden in de map display van lcd smartie
Ftdi_lcd.dll en ftdi_lcd.ini
hier onder is de link met de zip
http://forums.lcdsmartie.org/download/file.php?id=193&si...0b28b7a5ec

Dit zijn dan ook de stappen om het te laten werken meer heb ik niet gedaan
Het werkt super

Jongens nog bedankt voor jullie hulp