Connector aansluiting

Beste wijnand,

het plaatje is erg duidelijk. de unit moet in/onder het rechter compartiment.

kun je ons uitleggen hoe het schrijven/lezen zou moeten werken? wat zijn de opties op het scherm? weet het orgel dat er een floppy geplaatst is?

aan het electrische schema zie je dus dat er 6 signalen + reset zijn:
4 signalen lopen naar de floppy controller via IC11
2 signalen gaan terug naar het orgel via IC10

DIR geeft de DIRection aan, communicatie van of naar orgel
Enable geeft aan of er communicatie plaats vind
READ geeft leescommando van orgel aan
RDY_RD = Ready to read: antwoord van floppy
WRITE geeft schrijfcommando van orgel aan
RDY_WR = Ready to write: antwoord van floppy

misschien dat iemand met meer ervaring dat kan bevestigen, maar ik lees dat het floppy-board na iedere write-puls antwoord met RDY_WR, waarna een nieuwe WRITE puls volgt (niet getoond?)

de exacte inhoud van de data hangt sterk van het orgel af. heb je daar een menu met bestandsnamen, of enkel een knop "save/load"?

als je het echt volledig origineel wilt houden, kun je ervoor kiezen om software op te vragen bij de fabrikant. als ze hieraan mee willen werken, kan je zo'n print laten maken. vereist zeer veel kennis, maar het is te doen. processor en floppy controller lijken beschikbaar op ebay, de rest van de part list is redelijk standaard.

GMT+1

Inderdaad is dit dus een add-on board die ingebouwd kan worden of als complete unit met floppy leverbaar. (Was ook zo bij een commodore 64.)

Het is totaal gokwerk wat het protocol is. Echt kansloos om dat te reverse engineeren of je moet er een paar maanden voor gaan zitten en dan nog moet je nog veel ervaring hebben.

Het protocol moet zeker een block georienteerd iets zijn.
Daarom zit er ook die SRAM chip op om de sector data te bufferen.

Maar in een nog slechter geval is het protocol op file niveau gemaakt (maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet).

De WD37C65 is een zeer bekende floppy controller die ontsproten is uit de originele IBM PC floppy controller (maar met ingebouwde data separater).
Een vreselijke ongelukkig ding om te programmeren trouwens met al die statemachine meuk er in.

De beste kans is om zo'n ding tweede hands op de kop te tikken, desnoods defect, en die repareren om nog iets kans van slagen te hebben dat je iets werkends krijgt voor wat je wilt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@progger : Zeker kan dat worden uitgelegd maar dan zou ik een .pdf bestand moeten kunnen uploaden en is in het Duits.

Alle instellingen voor opname zijn in het display zichtbaar en via de daarvoor bedoelde knoppen te bedienen.

Zie de bijlage

Muziek is als liefde, je moet er van houden

@henri62 : Het diskette-laufwerk is tweede hands niet verkrijgbaar althans ik ben hiermee al langer naar op zoek, ook de fabrikant c.q. leveranciers bestaan niet meer, dus dat is erg moeilijk vandaar dat ik nu hier heb aangeklopt.

Zie de bijlage

Muziek is als liefde, je moet er van houden

Via - via kreeg ik een adres van een bedrijf in Duitsland, "Alhborn" is daar ondergebracht bij "Gem", ik heb dit bedrijf aangeschreven (lang leve Google vertaling) of de bedoelde disk drive nog te leveren is en dit werd positief beantwoord echter er hangt wel een prijskaartje aan.
De disk drive moet kosten 350 euro, dit is dan wel inclusief verzendkosten maar dat vind ik veel te duur en zal het dus niet worden.
Wat mij betreft kan deze topic worden gesloten en ik bedank een ieder die heeft willen reageren.

Muziek is als liefde, je moet er van houden