GPS om hout te volgen

Op 24 februari 2015 20:06:41 schreef Vrouwtjeskip3:
En geloof me, alle bomen/stapels hout lijken hier op elkaar. Ze worden hier soms wel eens (naar verwachting) 5 keer verplaats voordat de volgende bewerking er aan wordt toegevoegd.

En dat verplaatsen overleeft de elektronica wel? Dat zal toch niet al te zachtzinnig gaan.

Ehm, misschien is het al gezegd, maar is het per-se nodig dat je de positie op afstand uitleest? Als je een (veel goedkopere) GPS logger aan de stam knoopt bij vertrek, en weer opvangt bij aankomst, ben je klaar toch? Stam wel even goed markeren anders wordt het zoeken :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

De suggestie van Argos (waarvan ik helemaal niet weet of dat hiervoor te koop is, hoor) was dacht ik meer omdat het eenvoudiger werkend te krijgen is dan GPS-ontvangst.
Daar staat tegenover dat de positienauwkeurigheid minder is. Argos was bedoeld om te zien in welke vierkante mijl een boot vaart; niet in welke vierkante meter je zit. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb een GPS tracker (GT170) die, bij een het ontbreken van een bruikbaar GPS signaal, met behulp van de informatie van de GSM masten probeert zijn positie vast te stellen.

Hoe lang moet het ding nu met een accu kunnen doen? Ik heb je al een keer 1-2 maanden en een keer een paar dagen zien schrijven.

Als zo'n stam verplaatst wordt, hoever is dat dan? Als je weet wat de minimale verplaatsing is die je wilt kunnen vaststellen, kun je bepalen wat voor oplossend vermogen je nodig hebt.

Het voordeel van een oplossing met een live verbinding (via GSM of anders) is natuurlijk dat je de zagerij kunt waarschuwen uit te kijken naar een van de trackers, omdat je kunt zien dat hij bij de zagerij aangekomen is, en het terugvinden van de tracker wordt toch een stuk gemakkelijker als hij je kan vertellen waar hij is.

Overigens gaat die GT170, als ik hem elk uur wakker laat worden zijn positie te controleren en commando's te ontvangen via SMS, ongeveer een week mee op de interne accu, mits er een fatsoenlijk signaal is. Na een nachtje in een stalen schuur was de volle accu wel direct leeg. Je zou natuurlijk een externe accu kunnen gebruiken als dat niet genoeg is, en het luxere broertje heeft een paniekknopje, waar je een trillingschakelaar of zo aan zou kunnen knopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 februari 2015 22:28:16 schreef flipflop:
Ehm, misschien is het al gezegd, maar is het per-se nodig dat je de positie op afstand uitleest? Als je een (veel goedkopere) GPS logger aan de stam knoopt bij vertrek, en weer opvangt bij aankomst, ben je klaar toch? Stam wel even goed markeren anders wordt het zoeken :-)

Het is juist de bedoeling dat ik de locatie achteraf uitlees! Hoe kan ik dit het makkelijkst en snelst maken? Om iets te laten opsturen kost twee weken. Het liefst dus van een oude telefoon...

Om verwarring te verkomen, start ik een nieuwe discussie op: http://www.circuitsonline.net/forum/view/125052
Bedankt voor alle info, geweldig het enthousiasme hier!

Daar zullen de mods niet zo blij mee zijn.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Op 24 februari 2015 20:06:41 schreef Vrouwtjeskip3:
Ze worden hier soms wel eens (naar verwachting) 5 keer verplaats voordat de volgende bewerking er aan wordt toegevoegd.

Is het dan niet handiger om eerst het logistieke proces zoals het is gewenst in kaart te brengen en dan te kijken waar het fout gaat?
Een rommelig proces loggen - als dat al zou lukken met GPS - zorgt voor heel veel data die geanalyseerd moet worden. Als eerst de grofste fouten in het logistieke proces eruit worden gehaald, is de oplossing waarschijnlijk simpeler.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een eenvoudige GPS tracker kun je overal kopen, of anders via Ebay. Echter, ik denk dat je eea wel wat onderschat. Zo'n gekocht ding zal niet een paar weken meegaan. En al zeker niet een paar maanden. Weet je zelf al hoe lang dat moet eigenlijk? En, of zo'n tracker het doet terwijl het in een boomstam zit is ook maar de vraag. En dat wil je allemaal operationeel hebben in 2 weken. Ik denk dat er nog wel wat onderzoek vooraf nodig is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

offtopic

Op 26 februari 2015 23:06:40 schreef Frederick E. Terman:
De suggestie van Argos (waarvan ik helemaal niet weet of dat hiervoor te koop is, hoor) was dacht ik meer omdat het eenvoudiger werkend te krijgen is dan GPS-ontvangst.
Daar staat tegenover dat de positienauwkeurigheid minder is. Argos was bedoeld om te zien in welke vierkante mijl een boot vaart; niet in welke vierkante meter je zit. :)

Argos werkt(e?) op basis van dopplershift bij ontvangst op satellieten in lage omloopbanen. De voorloper van GPS, Transit, (waarvan je de riedeltjes nog steeds kunt horen rond de 400 MHz), werkte ook op die manier maar dan met meting van de dopplershift aan de ontvangstkant, en een hoop rekenwerk er achteraan.

Nadelen van beide systemen is dat je uren nodig hebt (overkomsten van de satellieten) om een positie bepaling te kunnen doen, en dat die bepaling nog steeds behoorlijk onnauwkeurig is vergeleken met GPS.

Er is ook een omgekeerd GPS systeem wat ingebouwd gaat worden in Galileo: daarbij heb je alleen een zender+antenne nodig die een unieke digitale reutel uitzendt ergens in de UHF. Een aantal Galileo satellieten ontvangen die reutel op verschillende tijdstippen vanwege hun afstands verschil met de zender, en het grondstation kan dan vrijwel meteen een positiebepaling doen van die zender, omdat de klokken in die satellieten beter dan 0,1 nanoseconde gelijk lopen.

Aan de zendkant heel goedkoop, licht, zuinig, simpel en robuust te maken. Aan de ontvangst kant is het nogal wat anders. Daarom wordt het alleen voor search-and-rescue toepassingen gebruikt. En zie je op National Geographic nog steeds mensen met yagi antennes door de oerwouden struinen op zoek naar die bakenzender op dat bijna-uitgestorven dier.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij Transit kon het soms lang duren, omdat je op een Transit-satelliet zat te wachten.

De EPIRBs die we sinds de jaren 90 kennen bevatten géén GPS; het is alleen een UHF-zender (406 MHz) die een digitaal reuteltje uitzendt waarin de ID van het vaartuig zit.

Omdat heel veel satellieten de ontvangst hiervan 'erbij' doen, is de positie van een EPIRB onmiddellijk bekend. Je hoeft immers niet op een bepaalde satelliet te wachten; er zijn er altijd wel enkele in zicht.
Zie ook de uitleg een eindje terug in het topic.

Het is duidelijk dat Gallileo-satellieten ook verplicht een COSPAS/SARSAT ontvanger aan boord hebben; net als weersatellieten zouden ze anders niet eens een licentie krijgen vermoed ik. Het is immers maar een kleinigheid wat ze hoeven te doen.
Als een tijdverschilmeting wordt gedaan is dat wel een vernieuwing, maar de bakens zijn dezelfde als vroeger.

De firma Argos zal op minder satellieten een repeater hebben, zodat het hier langer kan duren voordat de fix bekend is. Maar Argos heeft ook geen reddingsfunctie; het is alleen een positielogger voor enkele malen per etmaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 februari 2015 22:06:06 schreef evdweele:
Een rommelig proces loggen - als dat al zou lukken met GPS - zorgt voor heel veel data die geanalyseerd moet worden.

Dat zal wel meevallen, lijkt me; als je simpelweg alle datapunten op een kaartje plot en met lijntjes verbindt, met eventueel nog een visuele markering voor de tijd dat de logger op hetzelfde punt heeft gelegen, krijg je visueel al heel snel een redelijk beeld.

Neem dit als voorbeeld (GPS loggers aan een paar katten):http://news.bbcimg.co.uk/media/images/68110000/jpg/_68110711_catsmap.jpg

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Sommige van die kluwen lijken me toch lastig te analyseren.
Als de TS schrijft

Ze worden hier soms wel eens (naar verwachting) 5 keer verplaats voordat de volgende bewerking er aan wordt toegevoegd.

ontbreekt het kennelijk aan een duidelijke planning.
Ik vergelijk het met een rangeerterrein van de spoorwegen. De treinstellen die de volgende ochtend het eerst moeten gaan rijden zet men niet achter treinstellen die pas over twee dagen nodig zijn.

Pakketbezorging is een ander voorbeeld. Vooraf wordt aan de hand van de bezorgadressen een routeplanning opgesteld zodat de bezorger via de kortste route alle adressen afrijdt.

Beide voorbeelden werden al gepland lang voordat iemand had bedacht dat er satellieten zouden bestaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 maart 2015 18:32:30 schreef SparkyGSX:
Neem dit als voorbeeld (GPS loggers aan een paar katten):

OT:
Met welke dingen heb je dit gedaan, ziet er nl. wel leuk uit, ik heb zelf ook 2 katten en nu ik dit zie lijkt me dat ook wel grappig om een keer te doen.

duck-tape does miracles...so do I

Dat heeft ie niet zelf gedaan :) BBC serie Horizon, uitzending "The secret life of the cat".

@evdweele: da's toch een kwestie van inzoomen? Dan ontwart die kluwen vanzelf. Gewoon google maps.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

da's toch een kwestie van inzoomen? Dan ontwart die kluwen vanzelf. Gewoon google maps.

Het is de vraag of je zover kunt inzoomen met Google Maps dat de kluwen te ontwarren valt.
Maar dat is niet mijn punt.
Veel te vaak wordt gedacht een 'probleem' op te lossen door er een berg techniek tegenaan te gooien.
Veel vaker ligt de oplossing in de gang van zaken binnen de organisatie beter te structureren. Dát moet het eerste zijn waaraan wordt gedacht als er signalen binnenkomen dat er iets niet goed verloopt.
En ik heb het sterke vermoeden dat dit bij het project van de TS ook het geval is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 20 februari 2015 19:23:55 schreef Vrouwtjeskip3:...
Ik hoef dit inderdaad niet realtime te volgen ... Het zal ongeveer 1-2 maanden na omzagen verscheept worden.

Dringend tijd dat TS werkt aan de specs van zijn toestel, of een vragenronde start om de specs te vervolledigen, of compatibiliteit te controleren.
Anders blijft het een ping-pong in het ijle.

-Maximale afmetingen behuizing: BHD
-Minimale positie samplefrequentie: #posities/dag.
-Minimale autonomie @gekozen samplefrequentie: #dagen
-Waar en wanneer en hoeveel keer wordt er informatie gewenst.
-Maximale prijs per unit.

Hoe en wat en wanneer welke data doorgestuurd wordt is kompleet bijzaak, alsook de kleuren die gekozen worden voor de visualisatie. Er moet gestreefd worden naar een werkend prototype met de benodigde hardware aan boord.

Een bestaand toestel dat op het eerste zicht in aanmerking komt is de "TrailerGPS": Ingebouwde batterij, geen voeding nodig, 2 posities per dag, 1 maand standby. Welke specs van welke TrailerGPS zijn voldoende, waarom? Waarom niet?

Op 2 maart 2015 17:35:25 schreef RAAF12:
[...]

Boskap in de Amazone vind ik niet zo sfeervol.

Zelf ter plaatse geweest? In de sector werkzaam? Of emoties die gevormd zijn tijdens het zappen op TV?

Op 2 maart 2015 17:35:25 schreef RAAF12:
[...]

Boskap in de Amazone vind ik niet zo sfeervol.

Op 2 maart 2015 18:16:22 schreef RalcoBe:
[...]

Zelf ter plaatse geweest? In de sector werkzaam? Of emoties die gevormd zijn tijdens het zappen op TV?

Juist RalcoBe! Nu ik hier zit zie ik de kracht van FSC. Het is ongelofelijk wat je hier allemaal moet registreren voor je een boom mag kappen! We hebben de natuur gekregen om dit te gebruiken, en uiteraard niet te misbruiken. Tevens leven zeer veel mensen hier van de hout industrie, en hoe zouden ze anders hun geld kunnen verdienen? Wij rijke Europeanen hebben al onze natuur al verpest en barsten van het geld omdat wij onze natuur al verkocht hebben. Wat voor egoïsten zijn wij eigenlijk om als Europeanen deze landen niet te laten groeien met de middelen die ze hebben! Het moet uiteraard anders hoe wij Europeanen het verpest hebben, maar dat gebeurd absoluut. Dus stop met Discovery te kijken (wat ik overigens super vet vindt) waar ze in ieder programma wel 3 keer zeggen dat ze ieder moment failliet kunnen gaan en ga kijken hoe het er echt aan toe gaat!

Zijn er ondertussen al de minimaal nodige gegevens?

Op 1 maart 2015 20:23:19 schreef flipflop:
Dat heeft ie niet zelf gedaan :) BBC serie Horizon, uitzending "The secret life of the cat".

Correct! En echt een aanrader als liefhebber van katten moet ik zeggen, evenals deel 2.

Ik heb ook wel eens projectjes online gezien van mensen die dit zelf hebben gedaan, en ook een waarbij ze een kat een kleine camera om hebben gehangen, om te kunnen zien wat dat kat allemaal uitspookt tijdens zijn avontuurtjes.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken