Krachtstroommotor stopt na 1 minuut draaien

chuckie

Honourable Member

Zucht,...meet nu eerst de stromen eens, het moet nu toch ondehand wel duidelijk zijn (sinds je de foto's geplaatst hebt) dat de motor in driehoek moet.

Nogmaals je mbv staat te hoog ingesteld, daarom is het uberhaupt vreemd dat ie er uit piept...
Als je de stromen weet kun je bepalen wat er aan de hand is.
Je mbv kan namelijk ook gaar zijn.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Zucht,...meet nu eerst de stromen eens, het moet nu toch ondehand wel duidelijk zijn (sinds je de foto's geplaatst hebt) dat de motor in driehoek moet.

Dat de motor in driehoek moet, daar zijn we het allang over eens, waar het om gaat is wat je zelf al aangeeft, het meten van de stromen. Daar is een heel simpele methode voor en dat is de motor in ster schakelen. Geen moeilijke toestanden met meters tussen de leidingen, maar gewoon een spanings meting. En dat is door de spanning op het sterpunt meten tegen aarde. Zijn de stromen gelijk, dan is de spanning op het sterpunt praktisch 0 volt en hoef aan de motor niet meer te twijfelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Shiptronic

Overleden

En net dat laatste proberen we TS te laten doen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 maart 2015 01:00:12 schreef chuckie:
Zucht,...meet nu eerst de stromen eens, het moet nu toch ondehand wel duidelijk zijn (sinds je de foto's geplaatst hebt) dat de motor in driehoek moet.

Nogmaals je mbv staat te hoog ingesteld, daarom is het uberhaupt vreemd dat ie er uit piept...
Als je de stromen weet kun je bepalen wat er aan de hand is.
Je mbv kan namelijk ook gaar zijn.

Nou sorry hoor chuckie

Vanmiddag naar de werkplaats om te meten. Info volgt

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 1 maart 2015 11:51:00 (6%)

Praxidus, Als je zegt: "Alles nagemeten en het klopt" dan kan ik (en de rest hier) gokken of JOU beleving van "klopt" goed danwel fout is.

Dan kan je je beledigd voelen omdat ik rekening hou met dat jij het fout hebt, maar dat moet je niet doen: Als jij alles op dit vakgebied perfect zou weten, dan had je ons toch niet nodig om dit probleempje op te lossen? Dus dat je niet alles perfect weet en kan /dat/ weten we al. Geeft helemaal niet: niemand kan alles weten.

Dus als je iets meet, rapporteer dan: Ik heb dit, dit en dit gemeten, de getallen die daar uitkwamen zijn: ..., ... en ... , en volgens mij klopt dat.

(En "ik meet niets" is iets wat veel genoemd wordt. Daarmee kan een weerstand van 0 ohm of een "geen verbinding" bedoeld zijn. Dus voordat je "ik meet niets" zegt, moet je duidelijk maken wat je daarmee bedoelt).

Misschien vind jij een afwijking van 20% acceptabel (ik vaak ook. :-)) en iemand die er meer van af weet die hier meekijkt vind dat NIET acceptabel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

@praxidus, graag niet meerdere posts achter elkaar, dat maakt het allemaal niet leesbaarder. Gebruik de edit knop.

Op 1 maart 2015 01:59:37 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Dat de motor in driehoek moet, daar zijn we het allang over eens, waar het om gaat is wat je zelf al aangeeft, het meten van de stromen. Daar is een heel simpele methode voor en dat is de motor in ster schakelen. Geen moeilijke toestanden met meters tussen de leidingen, maar gewoon een spanings meting. En dat is door de spanning op het sterpunt meten tegen aarde. Zijn de stromen gelijk, dan is de spanning op het sterpunt praktisch 0 volt en hoef aan de motor niet meer te twijfelen.

Groetjes Hans.

Zo, net stroom vs sterpunt gemeten. Meet nauwelijks een tiende volt...
Weerstanden van de 3 spoelen exact dezelfde waarde.
Op 2 fase. Slaat hij niet snel af, maar kan ik de motor langere tijd (onbelast) laten draaien?

Groeten

Erik

Dan weten we nu wat meer en kan je de aansluiting en de motor uitsluiten, de belasting, stroom, is exact gelijk en dan kan je eens kijken naar de gezamenlijke belasting of die niet te hoog is voor de toegepaste MBS. Vergeet niet de motor weer terug te zetten in driehoek. Op 2 fasen lopen is nooit goed zeker niet onder belasting. Onbelast houdt hij het wel even vol, maar is niet aan te bevelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 28 februari 2015 12:35:00 schreef mel:
Als er op een motor 380/660 staat, dan moet hij in DRIEHOEK voor 380 volt.

Mel, deze sluit ik dan dus aan op mijn 230/400 groep in ster....?

Op 1 maart 2015 17:21:20 schreef Zoef de Haas.:
Dan weten we nu wat meer en kan je de aansluiting en de motor uitsluiten, de belasting, stroom, is exact gelijk en dan kan je eens kijken naar de gezamenlijke belasting of die niet te hoog is voor de toegepaste MBS. Vergeet niet de motor weer terug te zetten in driehoek. Op 2 fasen lopen is nooit goed zeker niet onder belasting. Onbelast houdt hij het wel even vol, maar is niet aan te bevelen.

Groetjes Hans.

Toch dan maar even nieuwe PKZM gekocht.
Hans, gaat mijn 380 kabel op de L1-3 of T 1-3 aansluiting?

#durftevragen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 4 maart 2015 19:08:52 (57%)

Aansluiten gaat op L1 L2 en L3. Daar gaat dus de voeding op. Die andere motor 230-400 moet in ster worden aangesloten. DE laagste spanningswaarde is de max. spanning per spoel, dus daar kan je geen 400 volt op zetten zonder technische rook te krijgen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Top

Dank je wel!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 4 maart 2015 19:09:07 (90%)

Op 4 maart 2015 00:37:12 schreef Zoef de Haas.:
Aansluiten gaat op L1 L2 en L3. Daar gaat dus de voeding op. Die andere motor 230-400 moet in ster worden aangesloten. DE laagste spanningswaarde is de max. spanning per spoel, dus daar kan je geen 400 volt op zetten zonder technische rook te krijgen.

Groetjes Hans.

ik bedacht me dat het toch voor een leek best ingewikkeld is eigenlijk, dat aansluiten van een motor, aangezien in krachtstroom zowel 230 als 400 volt te meten is...

als op een motor 230-400 staat kun je hem dus in principe -ongetwijfeld met wat trucjes- ook op een gewoon 220 net aansluiten

of is dit wel erg dom gedacht ...

Googlen op steimetz.
Is een lapmiddel met beperkingen.
Je kunt dan beter een frequentieregelaar toe passen.

Zijn hier al heel veel Topics over geweest.

Elektrotechniek blijft een mooi vak!

Dat zeker!
Ik ben thuis in veel vakgebieden, als klusser en chemicus, emmik weet wat een electron is, maar hoe die dingen stromen etc.... ??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 maart 2015 19:49:43 (51%)

Maakt niet uit hoe ze stromen als het stroomkringentje maar gesloten is, anders gebeurt er niks.

Rechterhand regel, als het magnetisch veld draait in de richting van de duim, loopt de stroom in de richting van de vingertoppen.
Leuk om te weten, maar je hebt er weinig aan want dat dit van belang is in de praktijk komt praktisch nooit voor. Nog zoiets, hoeveel atomen zitten er in de K schil van een transistor? Al dat soort theoriën is mooi, maar belangrijker vind ik dat het werkt, hoe is niet belangrijk, ALS het maar werkt!

En leuk is ook nog dat theoriën die ik heb geleerd later wetenschappelijk zijn achterhaald, omdat het niet klopte. Ik gebruik nog de onjuiste methode, want dat begrijp ik en maakt verder niet uit. Bijvoorbeeld loopt de stroom van + naar -. In electronenbuizen gaat de stroom van anode naar cathode, nee de cathode zendt electronen uit die door de anode worden aangetrokken, dus de omgekeerde werking. Dus gaat de stroom van - naar + omdat een negatief atoom meer electronen bevat dan een positief.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 6 maart 2015 01:22:16 (36%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Nou, dit is toch ook wat.
Vandaag met drie motoren en drie PKZM's aan het werk gegaan.
Wat denk je: allemaal hetzelfde probleem: motor slaat binnen een minuut af.

Ik heb zelf de krachtstroom niet aangesloten in mijn werkplaats, en ben dus eens gaan kijken.

Op het stopcontact waar ik de motoren aansluit zijn 4 draden aangesloten, ik dacht aarde en 3 fasen.

In de verdeeldoos, vlak na de stoppenkast, is het geheel met 5 draden aangesloten, dus incl een Nul.

Waarschijnlijk zit er in het stopcontact waar ik de motor op heb aangesloten een aarde, 2 fasen en een nul.
Hoop niet dat ik alle motoren heb vernaggeld....

Vraagjes:

- Hoe kom ik er achter welke draad in de verdeeldoos de Nul is?
- waar is de Nul eigenlijk voor?

Groeten en dank,

Erik

de spanning meten is reparatie 101 bij krachtmotoren die de pkz eruit ketsen.. normaal is de blauwe draad de nul. maar je kunt het gewoon meten hoor, tussen de 2 fasen staat 400v en tussen de nul en 1 fase maar 230v.

soms is het nog ingewikkelder, dan is de straatkabel van de netbeheerder beschadigd en zijn er 2 fasen aanelkaar gebakken. meet je vanuit de nul lijken er 3 fasen aanwezig zijn zijn, maar meet je van fase naar fase blijkt dat niet zo te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je een simpele spanningszoeker pakt (zon schroevendraaier) kan je heel simpel zien welke draden de fases zijn (die lichten dan op). De nul en aarde zullen dan niet oplichten. Je kunt dan wellicht uitvogelen wat de nul is en de aarde.
Om zeker te weten of de kleurencombinaties juist gebruikt zijn en de boel netjes met een aardlekschakelaar beveiligd is, kun je proberen een lamp van 10w of meer o.i.d aan te sluiten tussen een fase en de onbekende draad. Gaat de aardlek eruit is dit een aarde, zoniet en is de draad geel/groen dan zijn er problemen en mag je alles eens goed gaan nalopen. (aardlek stuk, verkeerde draadkleur gebruikt of ergens een aardverbinding stuk)

Spanning staat en stroom gaat!

Even voor de duidelijkheid, Je doet 3 metingen N of aarde naar fase (L1,L2,L3) dit moet alle 3 220V- 240V zjn. Dan doe je 3 meetingen tussen de fasen onderling Dus L1-L2, L2-L3 en L1-L3 dit moet alle drie 380-440V zijn. als je een afwijkende waarde hebt mis je een fase.

Dank allen, gaat helemaal lukken

gister in bed bedacht ik me inderdaad dat het meten van de Nul natuurlijk eenvoudig is, hier staat immers geen stroom op, en de aarde is makkelijk te herkennen (draadkleur en aansluiting in meterkast checken)
was te moe waarschijnlijk.

ga morgen eens checken in de werkplaats, en hoop dat het uiteindelijk allemaal werkt.

Trouwens, als ik naast een 380 stopcontact een 220 wil maken, dan gebruik ik 1 fase en de Nul toch he...?

Groet

Erik

[Bericht gewijzigd door Praxidus op maandag 9 maart 2015 21:41:05 (88%)

En inmiddels al opgelost? Zo niet kun je mij ook altijd even mailen via de website onder mijn bericht.

Overigens mag je volgens de NEN1010 niet zonder meer een aftakking voor 1 fase 230 volt maken op een 400 volt aansluiting. Maar tegenwoordig zijn daar mooie gecombineerde WCD's voor in de handel wat dan wel weer is toegestaan.

Opgelost!!!

Was inderdaad de aansluiting. Heeft een hoop tijd gekost, maar enn hoop geleerd.

Ieder bedankt voor de hulp.

Groeten en wellicht tot een volgende keer.

Trouwens, electromotor, waarom mag je geen 220 aftakking maken. Niet veilig?

Heeft inderdaad met veiligheid te maken daar 3 fasen meestal hoger is afgezekerd dan 16 ampere en de 230 volt WCD's geschikt zijn tot max. 16 ampere.

mvdk

Golden Member

Op 26 februari 2015 23:35:59 schreef mvdk:
Als je tussen twee fasen 230V meet en tussen twee andere 400, is er een fase weg. Je moet dan op zoek naar waar dat zit. Meet zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting. Als je mazzel hebt, is het maar een zekering.

Vreemd.