Meet gate triac 'in use'

Ik heb hier een klein printje waarvan ik weinig gegevens kan achterhalen. Het is een triac-sturing op basis van temperatuur.

Het ic u2178 in SO8 behuizing
triac MAC8M
Temp sensor, onbekend, weerstand stijgt wel iets bij opwarmen, 25 graden is ca 1.9k

Over het ic kan ik niet iets vinden op dit nummer, een u2100 lijkt er wel op. Wat ik mij afvraag is of de triac niet gestuurd wordt of dat deze defect is. Daarom zou ik graag het gatesignaal van de triac meten maar op internet kom ik dan waarschuwingen tegen over geisoleerde probes etc.
Dus mijn vraag: wat is de handigste manier om het gatesignaal op de triac te controleren?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Shiptronic

Overleden

Differentiaal probe ? of even een trafo misbruiken?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 27 februari 2015 11:47:28 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Op 27 februari 2015 11:45:31 schreef MAH:
Wat ik mij afvraag is of de triac niet gestuurd wordt of dat deze defect is.

Makkelijk te testen

Of je zomaar een scope aan de gate kunt hangen, is alleen afhankelijk van de spanning die de triac moet schakelen. Waarschijnlijk schakelt hij direct 230V, en dan heb je inderdaad een galvanisch gescheiden probe nodig.

Je zou de LED van een optocoupler in serie met de gate van de triac kunnen zetten, maar het is mogelijk dat de triggerpuls te kort is om op de uitgang te zien. Afhankelijk van de sturing kan de extra spanningsval van de LED een probleem zijn, maar dat is meestal niet het geval.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt 2N3055: Dat is hem inderdaad. Het typenummer is erg slecht te lezen.

Hij schakelt inderdaad rechtstreeks 230V. Ik zie ondertussen dat de koelpasta volledig is uitgedroogd, het contact met het koellichaam dus minimaal en ik er waarschijnlijk wel vanuit kan gaan hij oververhit is geweest.

@sparky: dat is nog wel een idee. eventueel via een opto kan het dan aan de scope.

Farnell heeft het exacte type wel, maar is er ook een universele vervanger hiervoor?

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 27 februari 2015 21:40:33 (10%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Triacs zijn wel redelijk uitwisselbaar, alleen even oppassen met de gate trigger current; er zijn "sensitive gate" triacs, die met veel minder gatestroom tevreden zijn, en als een schakeling daarvoor ontworpen is, kun je er natuurlijk geen gewone inzetten. Aan de andere kant zou zo'n triac in een andere schakeling weer te gevoelig kunnen zijn, en ik dacht dat er nog een reden was om niet altijd een sensitive gate triac te gebruiken, maar wat precies weet ik niet meer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Step2.....
De triac is vervangen. Een 800v versie was nog wel te krijgen en die heeft geen verschil met de 600v uitvoering dus dat moet samenwerken.
Maar het werkt (nog) niet.

De triac heb ik getest op de manier van RAAF12, met een draadje van T2 naar pin6 van de u217b. Dan gaat het aan, dus triac en verbinding vanaf pin6 >gate is goed.

U217b(datasheet... klik) Het schema lijkt erg op het blockdiagram van pagina 1 van de datasheet. Het valt op dat de diode-weerstandvoeding (r1, 18k schema, 22k pcb) erg warm wordt maar de spanning tussen pin5 en 7 is 0.3v. Kan ik er nu vanuit gaan dat het IC alles kort sluit en ik op zoek kan gaan naar een nieuwe u217b/t2117, obsoletium?

Edit: nieuwe is onderweg. Ergens een paar oude gevonden.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 19 maart 2015 16:37:23 schreef MAH:
... maar de spanning tussen pin5 en 7 is 0.3v.

Volgens de datasheet moet je tussen de 8 en 9.3V meten.
Nieuwe zoeken.

LDmicro user.

Inmiddels zit er een nieuw IC in. Hoewel het een erg lelijk ontworpen printje is hadden ze gelukkig wel een dubbele footprint erop gezet dus kon er een DIP in.

Hij doet het weer! :)

Ik hou alleen nog een vreemd verschijnsel over: Knipperen bij het setpoint. Het is een thermoregeling van een boiler met een weerstand als temperatuursensor. Zodra de temperatuur in de buurt van de setpoint komt, begint de traic op 50 hz te pulsen (lampje zit parallel aan het element en daardoor is dit zichtbaar). De C2 meet goed en is al vervangen en kan niet vinden waar dit weg komt helaas. T geeft een erg onrustig beeld. Heeft er iemand ervaring met dit model IC?

Edit: ik heb nu een 1u condensatortje geplaatst over de temp sensor (pin 4 en 5) en 95% van het geknipper is weg. Helaas nog geen 5sec aan/uit oid maar stukken beter van de 50hz bibber die er eerst op zat. De draden naar de sensor zullen wel wat storing oppikken.

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 25 maart 2015 15:35:46 (17%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough