Samsung plasma 50 inch met vlekken

Goedemiddag,
ik heb een plasma televisie die eerst alleen geluid geeft, en vervolgens komen er langzaam vlekken in het scherm tot ongeveer half op het scherm waar je vaag wat beeld door heen kan zien.
Het gaat om een Samsung ps50c91h.
Nu waren er een aantal elco's in de voeding en 1 op het x board uit hun dak gegaan maar vervangen heeft geen resultaat. Is het plasma scherm misschien overleden en kan hij beter naar de stort?
Ik heb wat fotootjes van het beeld:
https://www.dropbox.com/s/gdltl5sbjlmqtbr/2015-02-27%2016.52.14.jpg?dl…
https://www.dropbox.com/s/43u8h9kbg58tksl/2015-02-27%2016.51.59.jpg?dl…
https://www.dropbox.com/s/lmucbk4ig2w3b8y/2015-02-27%2016.54.35.jpg?dl…

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Dit lijkt een slechte voeding of te lage spanningen. Meet deze na, op het paneel staan de waardes (Vs, Va etc)Meetpunten ziten op de voedingsstekkers naar de ysus en zsus.

Ohja, de stort?? Zonde, zijn liefhebbers zat voor onderdelen, zet hem op Marktplaats en zo verkocht.

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 27 februari 2015 18:58:05 (24%)

fred101

Golden Member

Uit hun dak gaan is de laatste stuiptrekking. Elco's zijn meestal ruim daarvoor al aan verrot. Meet eens met de scoop of de rimpel te hoog is. Als je dat niet kan en ook elco's niet kan testen zou ik de rest ook vervangen.(wat ik bij meerdere gepopte elco's zowiezo zou doen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Lijkt erop dat het Z-SUS board (door Samsung het X-Main board genoemd) niet of niet goed functioneert (dit is het rechter board als je het toestel vanaf de achterzijde bekijkt). Meet eens of Ve wel het juiste spanningsniveau heeft (de correcte waarde staat aangegeven op een sticker ergens bovenaan op het panel).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Kan ook Ysus zijn is erg lastig te zeggen. De ysus ging aanzienlijk vaker defect dan de x

Alle voedingsspanningen gemeten en zijn allemaal oké, qua waarde en met scoop ook geen rimpel op te zien.
Kan X, kan Y zijn lees ik, dat wordt een lastige, ik heb deze niet om uit te wisselen en om nou op de gok boards te bestellen is ook niet echt mijn ding. Aan jullie reacties te lezen zal het niet in het scherm maar in de electronika zitten. Ik ga eens even op zoek naar de service manual en als ik er uit kom wat de oorzaak is dan zal ik het posten, anders zal ik hem voor de liefhebber op marktplaats zetten.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Heb je ook Ve gemeten (op het rechter board)?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ja, zat een meetpunt op het x-board, was ook in orde, ook alle andere spanningen van de voeding.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Ik ben er uit, met name dank zij jullie info! want aan het beeld te zien had ik hem al bijna gestript.. Naast de glaszekering zat ook nog een kleine groene zekering op het x-board, rechter board. Deze was naast de elco's ook nog defect. Dus op de meetpunten kwam wel de Vs en Ve, maar daarna was het over.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

En, weer een knap beeldje?? Die defecte zekeringen is een gevolg van de defecte elco's geweest.

Best wel lullig ontworpen dan, het meetpunt vóór de zekering. Op die manier kun je er dus alleen maar informatie uit afleiden wat het spanningsniveau is. Hadden ze dat meetpunt nou ná de zekering geplaatst, dan had je er ook nog uit kunnen afleiden óf er wel spanning is. Nu ja, het zij zo, het is niet anders. Gelukkig was je zelf zo handig om toch even verder te kijken dan het meetpunt reikt. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Precies, eind goed al goed.. En is zeker nog een prima beeld, nog slechts 3500 branduurtjes.
Ben nog aan het twijfelen of ik hem zelf neer ga zetten ;-)

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Qua beeld kan er nog steeds niet tippen aan een Plasma!!!!

Kwa kijkhoek moet ik je gelijk geven. Kwa beeld vind ik het een stap terug richting CRT.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nou?? Nie geheel mee eens,heb een fullHD plasma, vind het een netter beeld dan de (nieuwere) LED's van de diverse buren. Overigens vind ik ze stuk voor stuk allen te blauw.

Mee eens met betrekking tot led, koud beeld, blauw paarsige achtergrond. Ik heb een lcd van loewe op de kop getikt, 42 connect, en dat is toch wel een erg mooi beeld, daar kijk ik momenteel naar. Ik heb ook nog een Philips 32pfl9613, die heeft echt heel mooi beeld en een kijkhoek van 180 graden.. Maar voor een plasma tv geeft deze ook een prima beeld..

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

Die stap terug richting CRT snap ik ook niet. Een paar jaar geleden vergeleek ik diverse modellen van LG en Panasonic, en de beelden waren echt haarscherp en goed van kleur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Plasma heb ik zelf ook staan en ik ben er dik tevreden mee.Hij is full HD en dat zie je. Voor 4K content is een plasma niet geschikt en dergelijke toestellen zullen er ook nooit komen.
4k content op een daarvoor geschikt toestel ziet er prachtig uit.
Je komt dan toch bij een LCD uit doorgaans met een LED back light.
Inderdaad is het licht spectrum van deze leds anders dan van CCFL vandaar ook dat in oudere high end monitors werd gekozen voor CCFL.
Wanneer je zelf echter een beetje kan afstellen in het service menu en met name het blauw wat terug schroeft en de back light dan krijg je echter echt wel een heel mooi plaatje.
Plasma heeft nog mijn voorkeur maar is gedateerd.
Over CRT zullen we het maar niet hebben. Het is jezelf toch wel erg voor de gek houden om te beweren dat je een beeld van een CRT nu nog steeds beter vind.

Ik vind het beeld vooral een stuk grover dat LCD/LED. Het oogt naar mijn mening minder scherp, ook al is het HD.
Vergelijkbaar verschil zie ik tussen een UE40B7000 en een UE40C6700. Ondanks dat ze kwa panel exact dezelfde hardware resolutie hebben, oogt de C series een stuk scherper dan de B series. Ik heb ze naast elkaar gezien, exact dezelfde content (stream) weergevend en het verschil is duidelijk te zien. Dat verschil zie ik ook tussen LED en plasma. LED oogt VEEL scherper.

@Arnold D: nee, ik vind CRT niet beter. Integendeel. Ben blij dat we van die rommel af zijn. Slecht voor je rug, slecht voor je elektriciteitsrekening, slecht voor de vrije ruimte besteding in de kamer, ... :)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 5 maart 2015 20:27:34 (18%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)