zelf bromfiets cdi maken - tomos A35 ontsteking op zundapp blok

Hallo electronica liefhebbers.

Op mijn zundapp blok gebruik ik een electronische ontsteking van een Tomos A35 (die huisvrouwen brommertjes/snorfietsjes). Deze ontstekingen zijn vrijwel direct passend, goedkoop tweedehands te krijgen en in vergelijking met de standaard puntenontsteking, onderhoudsvrij.

Het probleem zit hem echter in de CDI/Bobine.
Deze verlaat het ontstekingstijdstip enorm bij hogere toeren, dit is naar mijn idee een begrenzing. De tomosblokjes zijn natuurlijk een automaat die niet veel toeren (mogen) draaien, dus als het bij de zundapp leuk word (bijvoorbeeld 10000 toeren), is de onsteking al 20 graden verlaat. Hierdoor krijg ik hem moeilijk afgesteld, of minder power op hoge toeren of pruttelen bij lage toeren (te vroeg).

Een beetje verlating is goed voor een 2takt blok, een paar graden, maar geen 20...

De CDI en Bobine zijn één ding. Nu zat ik te denken of het niet mogelijk zou zijn om zelf een CDI te maken en standaard losse 12v bobine eraan te hangen. Van mij hoeft de CDI niet eens te verlaten, gewoon een vast tijdstip is wat mij betreft prima.

Nu heb ik op internet gezocht naar de werking van deze ontsteking en dit is wat men schreef:
Het vliegwiel heeft 4 magneetpolen (twee magneten).
In de ontstekingsspoel worden twee periodes wisselspanning per krukasomwenteling opgewekt
Het positieve spanningsdeel laad de condensator in de CDI op.
Na de wisseling van positief naar negatief spanningsdeel wordt de thyristor aangestuurd. De condensator ontlaad zich over de primaire spoel van de bobine. Door induktie onstaat de vonkspanning in de secundaire spoel.
Dit betekend dat er bij elke wisseling Er zijn twee vonken per omwenteling ,van plus- naar minspanning een vonk ontstaat
1. Een vonk als de zuiger voor het BOP staat: De werkzame vonk en 2. Een vonk als de zuiger voor ODP staat:De “verloren” vonk.

Zou het mogelijk zijn zelf iets in elkaar te solderen? Ik ben wel een electronica liefhebber, en kan prima wat opbouwen en solderen, maar niet de kenner zodat ik zelf even een schematje hiervoor neerzet.

Ik zag dat er ook een Velleman kitje is voor een thyristor onsteking, wellicht is die aan te passen vor dit type ontsteking.

Eventueel kan ik ook een CDI openzagen en daar dingen nameten voor waarden of eventueel iets doorlussen zodat hij zonder verlating van het ontstekingstijdstip vonkt....

Suggesties zijn welkom! Bedankt alvast.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Komen er 2 of 4 draden uit de bobine?

De 4 draads (met pickup) verlaat fors en vliegt bij 10500 toeren in de begrenzer

2 draads verlaat 10 graden van stationeer tot 4000 toeren en blijft dan staan bij de A35/A52 motor houdt dat in dat vanaf 4000 toeren de ontsteking op +/- 1mm voor het BDP staat.

Ik gebruik zelf beide ontstekingen en rij een moderne Tomos.

Bedankt voor de snelle reactie pbrosman. Ik hem meerdere schemas van CDIs gezien, vergelijkbaar met deze, echter is het probleem dat de meeste electronische ontstekingen (zo ook deze) met een CDI werken met een pickup op het moment van ontsteking en niet met wisselende polariteiten.

PL500 - het is de twee draads versie, ik hem meerdere bobines geprobeerd maar ik zit met alle op ongeveer 20 graden van stationair tot dat mijn stroboscoop het niet meer bij kan houden.

deze gegevens vond ik, maar dit zou van de 12V50W versie zijn en ik heb de 12v85W versie.
http://www.motelek.net/andere/zuendkurve_iskra.png

dit zou dan gaan om 10 graden wat al beter is (nog steeds veel), echter weet ik niet waar ik deze bobine zou kunnen vinden.
Ik heb ook al een 'snelle' bobine gekocht bij een webshopje maar deze begon ernstig te sputteren bij ong 6000 toeren...

heb jij zelf getest met een stroboscooplamp?

Ik heb mijn gegevens van een aardige Tomos dealer.

Gebruik je ook het bij behorende vliegwiel en komt de positie van de spiebaan ten aanzien van de stand van de krukas overeen met die van een tomos krukas?

De ontsteking werkt alleen correct met het bijbehorende vliegwiel

hee ik kom wat tegen:
http://www.motelek.net/andere/cdi/china_cdi/suzuki_ad50.png

wat zou hierin bepalen wat de vertaling is van het ontstekingstijdstip?

PL500 - Ik heb twee setjes van mensen over genomen die ze samen hebben gebruikt. dus ik ga er vanuit dat het vliegwiel past bij de spoelen.
de enige aanpassing die nodig is is een paar sleuven maken in de grondplaat voor de bevestiging aan het blok. Deze sleuven zijn bij mij dusdanig groot dat ik genoeg speelruimte heb beide kanten op. Hier heb ik al veel meer gespeeld om een juiste afstelling te krijgen.

het zou kunnen kloppen dat ik niet de juiste bobine heb, en ik heb wel eens iets gehoord over verschillende versies maar ik heb nu dus 3 bobines waarvan er eentje er anders uit ziet maar ze alle 3 hetzelfde doen....

De stand van de grondplaat bepaalt het tijdstip bij stationeer toerental.

De verlater is niet te omzeilen maar is voor ons geen probleem.
70km per uur is goed te halen(rollenbank kilometers)

De 4 draads verlaat wel 20 graden en bij 10500 toeren is er een begrenzer (geen vonk)

Maar wat is jou tijdstip bij stationeer?

pl500 - ja voor de tomos is het helemaal prima natuurlijk.
maar voor een schakelblok is de verlating teveel.
Ik zoek een tussenweg in afstelling dat hij genoeg power heeft op hoge toeren maar niet gaat pruttelen onderin, maar eigenlijk lever je dus in. Hij rijd op hoge toeren lekker als hij ongeveer op 1.6mm voor bdp staat als mij stroboscoop het niet meer aan kan, maar dan staat hij dus 20 graden vroeger op lage toeren en dan gaat hij op lage toeren stotteren.

Ik ga denk ik eens een bestaande bobine open zagen om te kijken hoe dat eruit ziet. als ik naar het schema van de chinese cdi kijk zou de condensator 1,2uf voor de verlating zorgen? kan deze er tussenuit of worden vervangen voor een andere? de rest lijkt me niet heel spannend (diodebrug met een extra weerstandje)

hd13 - bedankt voor het huiswerk, ik ga even snuffelen...

De timing bij stationeer is te manipuleren.

bij Tomos begin je met 1,5mm vroeger heb ik ook gedaan trekt ie onderin wat beter en de motor start gemakkelijk

zet hem eens wat vroeger door de grondplaat te verdraaien.. waar zet je hem op bij stationeer? minimaal 1,5mm hoop ik? Welke cilinder gebruik je? aftermarkt of standaard en wat is origineel het ontstekingstijdstip?

hoe vroeger je hem stationeer zet hoe beter je uitkomt op volle toeren.

als je een andere cilinder gebruikt kan dit ook gevolgen hebben voor je optimale tijdstip en is de Tomos ontsteking niet echt geschikt

hou er trouwens ook rekening mee dat de ontsteking is ontworpen voor een laagtoerige cilinder...De A35/A52 motor heeft 2 versnellingen en kan trekkracht onderin goed gebruiken om van de plek af te komen.

Ik probeer juist een manier te vinden om het ontstekingstijdstip te manipuleren in de hogere toeren en niet stationair.

Ik heb inmiddels een CDI opengemaakt en de schakeling leek aardig vergelijkbaar met bovenstaand China CDI unit ding. Maar omdat het in lijm gegoten zat waren sommige componenten kapot gegaan bij het loshakken en waren waardes niet te achterhalen.

Ik heb een China CDI unit in elkaar gesoldeerd. Het goede nieuws is dat hij het doet, en dit een basis is waar ik vandaan kan werken om iets beters te maken.
Het slechte nieuws is dat hij exact hetzelfde doet als de orginele bobine. Dus in dat opzicht nog geen verbetering.

De vraag is nog altijd wat veroorzaakt deze verlating in het ontstekingstijdstip? Volgens mijn locale electronica winkel doet de schakeling zoals hierboven niks anders als schakelen en vonken, dus hier zou geen verlating uit moeten komen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de condensator op hogere toeren niet tijdig is bijgeladen en er dus niet tijdig een vonk kan plaatsingen maar dan zou de tyristor open staan dus zou de condensator uberhaupt niet worden volgeladen lijkt mij en zou hij moeten gaan stotteren. Iemand met meer electronica kennis hier iets nuttigs over te zeggen?

Wat zou ik kunnen aanpassen om dit te beinvloeden? Een andere waarde condensator zou alleen voor een meer of minder sterkte vonk moeten zorgen... toch?

Bedankt alvast!

Zo'n simpel dingetje kan niet vervroegen of verlaten.

Een echte CDI heeft een microcontroller die vanuit een tabel de vervroeging steeds aanpast.
Zoals al eerder genoemd, zie voor een schema http://www.electronics.gompy.net/

of bijvoorbeeld

http://www.transmic.net/en/16628-v7.htm

duidelijk.
maar als zo'n simpel dingetje niet kan vervroegen of verlaten, waarom word het ontstekingstijdstip dan toch verlaat?
dat vraag ik me dus af.....

[Bericht gewijzigd door Mano op vrijdag 6 maart 2015 19:42:12 (10%)

Denk dat dit veroorzaakt wordt doordat de krukas sneller ronddraaid.
Kijk eens in de eerder door mij vermelde site.
Er zijn ook versies met 2 opnemers 1 voor laag en 1 voor hoog toeren.

ik heb de site aandachtig bekeken.
dit zijn electrnische ontstekingen met pickup-coils, die heb ik dus niet. op zich is het een optie om over te stappen naar dit type ontsteking. echter probeer ik de huidge ontsteking te begrijpen. zoals zonnepaneeltje aangeeft kan deze schakeling niet verlaten of vergroegen, maar toch verlaat het ontstekingstijdstip en best wat ook.

als de krukas sneller draait, neemt de frequentie toe, maar waarom verlaat het ontstekingstijdstip dan...?

Als een condensator te kort word voorzien van spanning, zou hij dan langzamer ontladen of gewoon minder krachtig?

Dit komt onder andere door het doppler effect .
Tevens zakt je hoogspanning in elkaar volgens de tabel en dat verschuift het ontsteek punt iets.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bedankt voor de reactie Paul!
Inderdaad, de verminderde spanning zou inderdaad een rede kunnen zijn. Ik ga maar eens kijken of ik dat kan nameten.

Vreemd eigenijk, je zou verwachten dat de spanning juist op zo lopen, net dat ale je licht feller gaat branden als je meer toeren maakt...