Boiler op alleen aardlekautomaat (B)

fatbeard

Honourable Member

Ik kreeg net een vraag over een 3-fase boiler-aansluiting van iemand met een huis in de Ardennen.
Volgens de vraagsteller is de 'linker schakelaar' op de foto die voor de boiler, maar omdat dat een (voor een boiler wel erg overbemeten) aardlek is heb ik zo mijn twijfels.

Zonder verdere gegevens en zonder de installatie te kunnen bekijken wordt het wel erg veel tasseografie, maar kan iemand me vertellen of het in België is toegestaan om een boiler rechtstreeks met een aardlek (dus zonder verder automatenwerk) te beveiligen?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik zou gokken dat die direct naast de aarlek zit.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Het is een 40A, 300mA aardlekautomaat. Dat is de algemene aardlekautomaat die aan het begin van elke huishoudelijke installatie moet staan.
Ik neem aan dat de boiler voor bad of douche dient. Dan moet er in principe nog een aparte 30 mA aardlekschakelaar voor dit circuit staan.
Verder moet elke stroomkring apart beveiligd worden met zekeringen of automaten die aangepast zijn aan het vermogen van de kring. Dat vermogen dient dan weer in overeenstemming te zijn met de gebruikte draaddiameter. Voor 2.5 mm2 is dat 16A smeltzekering of 20 A automaat.
Je kunt niet je verlichting, verwarming en stopcontacten op 1 circuit plaatsen.
Ik neem aan dat een chalet toch wel iets groter is dan een caravan.
Dan moet de installatie ook voldoen aan de voorschriften voor een woonhuis. En vergeeet niet, een chalet is van hout. dus best maar voorzichtig zijn.
Stel, je hebt een 3f boiler van 3000W. Dan is dat 7,5A/fase.
In principe zou je dan kunnen volstaan met 3x1.5 mm2 en automaten van 16A. Maar dan mag je wel de boiler niet met een stopcontact aansluiten, maar met een vaste bedrading en natuurlijk zonder andere verbruikers op dat circuit.

fatbeard

Honourable Member

Het betreft hier een ruim bemeten woonhuis.
Dat je in Frankrijk geen verlichting, verwarming en stopcontacten op 1 circuit mag plaatsen wist ik, voor Belgie was ik daar niet zeker van.
Helder verhaal, ik zal de eigenaar dienovereenkomstig adviseren.

Dank.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.