Elektromotor van een windturbine

Op 3 maart 2015 15:44:27 schreef Zonnepaneeltje:
Zo onhaalbaar is het gebruiken van vele 'kleine' molentjes anders ook weer niet:
http://www.arbre-a-vent.fr/Arbre-vent_31.html

Op 3 maart 2015 16:08:25 schreef Flegma:
[...]

Inderdaad....er zijn nog vele andere kleinschalige windenergie projecten op te noemen.

Dit is 1 van de vele bedrieglijk opgezette subsidiesponzen. Reviews genoeg over op welke manier getallen misbruikt werden om tot een "positief" resultaat te komen.

Op 3 maart 2015 16:08:25 schreef Flegma:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat dit een schoolproject is waar het gaat om "innovatieve" ideeën dat later steeds verder ontwikkeld wordt. Zoals eddy2 ook zegt " brain stormen+ ideetjes vissen doet niemand kwaad"

Net daar is innovatie zonder realistische terugkoppeling absoluut uit den boze. Niet zelden ging in het verleden de grootste naieve dromer met de grootste muil of de blinkendste website met alle eer lopen, terwijl de andere studiegenoten kompleet in de schaduw gezet werden, en soms wel een nuttig idee hadden.

In je eigen vak bouw is die terugkoppeling intuitiever, en zijn er voor de eerste stap minder getallen nodig. Een IPE180 van 50 meter lang vertikaal plaatsen, een meter in de grond, en bovenop een hele nieuwe stad boven de bestaande, prima idee toch?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 4 maart 2015 19:17:17 (43%)

Ik denk dat het vooral vanuit een theoretisch oogpunt moet worden benaderd (gebeurt veel op school). Welke motor zou theoretisch kleine genoeg gebouwd kunnen worden om te gebruiken? Zelf denk ik aan een gelijk stroom motor maar zoals aangegeven zijn de borstels een probleem. Permanent magneet motoren een optie? Of een kleine reluctantie motor? In deze powerpoint wordt een reluctantie generator genoemd: http://www.power-link.ugent.be/sites/default/files/upload/KMWT_JDK_EEL…

Daarnaast zijn er vele type motoren/generatoren. Ik denk niet dat drie fasen een optie is. De spanning zal door een inverter het net in moeten worden gevoerd. Aangezien elke conversie verlies op levert is het het beste om gelijkstroom te genereren met de generatoren. Dit scheelt het gelijkrichten van een wisselstroom om het bruikbaar te maken voor het net (omhoog en omlaag transformeren van de spanning).

[Bericht gewijzigd door BJ2 op dinsdag 3 maart 2015 17:32:30 (29%)

In de basis is elke (elektro-magnetische) generator een wisselspanning generator; een DC motor met borstels die je als generator gebruikt, heeft simpelweg een mechanische gelijkrichter.

Bij lage spanningen is de spanningsval over een standaard gelijkrichter (of een met Schottky diodes) relatief groot, en daarmee het verlies over die diodes dus ook. Daar ontkom je niet echt gemakkelijk aan; het is wel mogelijk om het met MOSFETs te doen, maar dan kom je al snel uit op een volwaardige motorregelaar, met alle complexiteit en kostprijs die daarbij hoort.

Ik stel voor dat de TS eerst wat harde data geeft: over wat voor koppels en toerentallen hebben we het nu? Wat is het geprojecteerde oppervlak van elke windmolen, en wat voor vermogen verwacht je er per stuk uit te krijgen, en onder welke omstandigheden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 maart 2015 15:44:27 schreef Zonnepaneeltje:
Zo onhaalbaar is het gebruiken van vele 'kleine' molentjes anders ook weer niet:
http://www.arbre-a-vent.fr/Arbre-vent_31.html

Dat ding is al eerder langsgekomen op CO

Toen heb ik al uitgerekend dat dat ding stroom levert van 37ct/kWh, ruim duurder dan een zonnepaneel. En die kun je ook aan de zijkant van een gebouw plakken.

Op 4 maart 2015 08:43:12 schreef blurp:
[...]Toen heb ik al uitgerekend dat dat ding stroom levert van 37ct/kWh, ruim duurder dan een zonnepaneel. En die kun je ook aan de zijkant van een gebouw plakken.

Een spijtige zaak van de mediatisering en vermarkting van techniek is dat de verslaggevers buiten de wetenschappelijke methodes staan, en er met alle plezier wat goodlife, kunst en ontspanning mee inmixen.

Gecombineerd met een (ex-)sector die zuiver op subsidies voor onhaalbare zaken overleefde, onstond er een "nieuwe waarheid"

Met als gevolg dat er op de weg naar wat wetenschappelijke en technische kennis eerst een heleboel moet "ontleerd" worden.
Ahv van zo'n berekeningen, die door de buitenstaander al snel als saai, hard en fundamentalistisch worden ervaren.

Wie zei het ook alweer, It's easyer to fool people with a new lie, than making them understand they have beel fooled.

Op 3 maart 2015 17:27:03 schreef BJ2:
Ik denk dat het vooral vanuit een theoretisch oogpunt moet worden benaderd (gebeurt veel op school). Welke motor zou theoretisch kleine genoeg gebouwd kunnen worden om te gebruiken?

Ja en neen. Het wordt natuurlijk uit theoretisch oogpunt benaderd, en als volgt: Met welke schaal komen we op het optimale, of gewoon zelfs werkbare rendement terecht. Gaande van 1 windmolen voor de hele wereld, tot 1 windmolen op elke mm2?

Het resultaat is al jaren bekend, en goed gedocumenteerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 4 maart 2015 19:16:50 (23%)

Op 3 maart 2015 17:27:03 schreef BJ2:
Ik denk dat het vooral vanuit een theoretisch oogpunt moet worden benaderd (gebeurt veel op school). Welke motor zou theoretisch kleine genoeg gebouwd kunnen worden om te gebruiken? Zelf denk ik aan een gelijk stroom motor maar zoals aangegeven zijn de borstels een probleem. Permanent magneet motoren een optie? Of een kleine reluctantie motor? In deze powerpoint wordt een reluctantie generator genoemd: http://www.power-link.ugent.be/sites/default/files/upload/KMWT_JDK_EEL…

Daarnaast zijn er vele type motoren/generatoren. Ik denk niet dat drie fasen een optie is. De spanning zal door een inverter het net in moeten worden gevoerd. Aangezien elke conversie verlies op levert is het het beste om gelijkstroom te genereren met de generatoren. Dit scheelt het gelijkrichten van een wisselstroom om het bruikbaar te maken voor het net (omhoog en omlaag transformeren van de spanning).

Ik zal idd antwoord proberen te geven op SparkyGSX zijn opmerking om meer harde data te geven, echter is dit wat lastig voor mij als bouwkundige.
Zoals in het pdf bestand van BJ2 staat, zijn de laatste nieuwe ontwikkelingen de "Geschakelde Reluctantie-Generator" en de "Axiale Flux PMSG". Aangezien geld in dit project geen issue is en het rendement wel, lijkt mij de AFPMSG een goede keuze. Ik had wat documentatie op het internet gelezen en begreep dat dit een 3 fase generator is ("... is an outer-rotor single sided AFPMSG with 3 phase star connected stator winding..."). De eerste reactie in deze thread van hex173 was een kleine drie- fase (hand)generator, waar ook wat data over de output staat. Is het niet mogelijk om bij elke windturbine zo een generator (dan denk ik vooral aan de AFPMSG) die dan naar een converter of inverter gaat (snap niet helemaal waarom in de pdf een converter staat, ik neem aan dat uit de generator een wisselstroom komt en men gebruikt in het gebouw wisselstroom dus waarom nog naar gelijkstroom veranderen?) en deze stroom dan gebruiken of opslaan?

SparkyGSX noemde in het begin ook het verschil in snelheden dat de windturbines draaien, dat de langzamere niet zullen bijdragen aan het totale vermogen. Is het niet zo dat elke generator uiteindelijk zijn hoeveelheid stroom opwekt en deze afgeeft en dan alle opgewekte stroom van alle turbines optelt en tot een totaal opgewekte stroom komt? Ik kan het wel snappen dat niet het geval is als deze stroom meteen naar het net zou moeten gaan, maar dit moet toch wel mogelijk zijn als deze stroom eerst wordt opgeslagen in accu's? Dan ben je niet groen bezig maar los je wel 'alle' problemen op?

P.S. Even voor de duidelijkheid...dit is een afstudeerproject bouwkunde en de conclusie kan altijd zijn dat dit niet gaat werken, dus antwoorden als "dit is een volslagen idioot idee" e.d. heb ik niets aan. Het is een idee dat volgens de bouwtechniek opzich mogelijk is (als er gekeken wordt dat turbines e.d. te maken zijn, in een (stalen)net geplaatst kunnen worden, het gebouw geen of minimale negatieve invloed heeft op de wind voor de opwekking (dit met een windtunnel getest, uiteraard kan het in real-life anders uitpakken). Het idee is dit en dit moet ik nu elektrotechnisch mogelijk proberen te maken. Werkt het of werkt het niet. Als het elektrotechnisch niet uitvoerbaar is, is dat uiteindelijk de conclusie. Is het bijvoorbeeld alleen met velen accu's haalbaar en met veel onderhoudsproblemen, zal dit ook in de conclusie komen te staan.

[Bericht gewijzigd door Flegma op donderdag 5 maart 2015 14:19:12 (14%)

Op 5 maart 2015 14:08:47 schreef Flegma:
[...]... het gebouw geen of minimale negatieve invloed heeft op de wind voor de opwekking (dit met een windtunnel getest, ...

Dan is deze test verkeerd uitgevoerd, is er geen rekening gehouden met randvoorwaarden, is de extrapolatie/intrapolatie gebeurd met de verkeerde factor(en) of zijn de gegevens verkeerd geinterpreteerd. Zo simpel als dat.

Er is niet zoiets als een relatief grote constructie die geen of weinig invloed heeft in aerodynamica.
Wat daarentegen wel bestaat is een relatief kleine constructie die een fenomenaal grote invloed heeft.

Op 5 maart 2015 14:08:47 schreef Flegma:
... zijn de laatste nieuwe ontwikkelingen de "Geschakelde Reluctantie-Generator" en de "Axiale Flux PMSG"...
...lijkt mij de AFPMSG een goede keuze...
...ik neem aan dat uit de generator een wisselstroom komt en men gebruikt in het gebouw wisselstroom dus waarom nog naar gelijkstroom veranderen?..

Deze trein is compleet de rails kwijt. Is het de bedoeling om zoveel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken en zoveel mogelijk te blijven krabbelen aan de oppervlakte? Is er dan nergens in je academische omgeving iemand te vinden die een minimum aan realistische basis nodig vindt?
Die slechte loper gaat met de allerhipste revolutionaire schoenen écht géén marathon lopen.

De enige opzet van je project lijkt mij het documenteren van een raar vaststaand idee dat, haalbaar of niet, onveranderd moet blijven. Wel, daarvoor heb je hier woorden genoeg gezien, herschik de zinnen wat, en op naar het volgende hoofdstuk van je eindwerk, nodig voor het behalen van een diploma dat je toegang geeft tot de praktijk, zodat je enkele ervaringsvolle jaren erna jezelf voorzichtig bouwkundige kan beginnen noemen.

Dit is een technisch wetenschappelijk forum. Op een kunstenaars- of goodlife forum ga je zeker leukere reacties krijgen, van mensen die veel meer "mee" zijn. Veel meer openminded ook, niet geremd door de irritante saaie details.

Wisselspanning en wisselspanning is niet perse hetzelfde. Eerlijk gezegd vind ik dit wel zo'n beetje het ultieme bewijs dat je bij lange na niet de kennis van elektrotechniek hebt om hiermee bezig te zijn. Dit bedoel ik niet als aanval naar jou persoonlijk, hiermee bedoel ik dat je iets op je bord geschoven hebt gekregen waar je simpelweg niet voor gekwalificeerd bent. Ik ga toch ook geen gebouwen ontwerpen zonder opleiding daarvoor?

De wisselspanning die in een normaal gebouw in Nederland gebruikt wordt, is 230V 50Hz (of 400V tussen 2 fasen, als je het over een 3-fase aansluiting hebt). De "wisselspanning" die je uit een synchrone generator met permanente magneten krijgt, heeft een spanning en frequentie die afhankelijk is van de rotatiesnelheid.

Een geschakelde reluctantiemotor geeft, net als een asynchrone motor, niet zomaar spanning als je deze aandrijft, aangezien hier geen permanente magneten of veldwikkeling in zit. Dergelijke motoren moeten elektronisch gecommuteerd worden, dat wil zeggen, je moet er een wisselspanning op aanleggen die zodanig is dat de motor een negatieve slip krijgt, daarmee negatief koppel levert, en een stroom terug levert naar de regelaar. In de regelaar komt dit vervolgens op de DC bus terug, en als je die energie terug het lichtnet in wilt voeren, heb je nog een inverter nodig met een flink pakket aan spoelen en condensators, om die gelijkstroom dus om te vormen naar een wisselstroom die het lichtnet in kan en mag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze trein is compleet de rails kwijt. Is het de bedoeling om zoveel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken en zoveel mogelijk te blijven krabbelen aan de oppervlakte? Is er dan nergens in je academische omgeving iemand te vinden die een minimum aan realistische basis nodig vindt?
Die slechte loper gaat met de allerhipste revolutionaire schoenen écht géén marathon lopen.

Dit is een technisch wetenschappelijk forum. Op een kunstenaars- of goodlife forum ga je zeker leukere reacties krijgen, van mensen die veel meer "mee" zijn. Veel meer openminded ook, niet geremd door de irritante saaie details.

Dan ben ik wel benieuwd naar de technische onderbouwing, documenten, berekeningen waarvan je zegt dat het niet haalbaar is. Maar als je zegt dat het niks wordt, dan ben ik ook benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Die onderbouwing kan de topic starter namelijk verder brengen.

Op 6 maart 2015 12:29:55 schreef BJ2:
[...][...]

Dan ben ik wel benieuwd naar de technische onderbouwing, documenten, berekeningen waarvan je zegt dat het niet haalbaar is. Maar als je zegt dat het niks wordt, dan ben ik ook benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Die onderbouwing kan de topic starter namelijk verder brengen.

Nee je bent niet benieuwd.
En je laat na zélf technische onderbouwing, documenten en berekeningen te tonen waaruit blijkt dat het wel/niet haalbaar is.
Verder draag je ook niks bij aan het verduidelijken van methodes waarop zo'n zaken wel/niet aangepakt moeten worden. Een nodige eerste stap alvorens er zelfs kan gedacht worden aan berekeningen maken.

Kijk hier een nieuwe kerncentrale van 1cm3 die energie genoeg levert voor de hele wereld zonder afval. Spijtig genoeg geloof jij met je 20 jaar ervaring in die sector er niet in. Aan u om te bewijzen waarom.

Probleem is dat het documenteren van de onhaalbaarheid van het opgelegde idee van TS moet gebeuren in zijn taal. In die taal is het mij helaas onmogelijk dit uit te leggen. Mijn tekortkoming, mijn fout.

Als TS nu de moeite zou doen om 1 simpel experiment te doen, bijvoorbeeld 1 goedkoop generatortje, een schroef hierop, en eens meten welke energie dit oplevert, wordt het natuurlijk helemaal anders.

Dan komen we terecht in een cyclus die na enkele keren doorlopen voor een minimaal-realistische opstelling kan zorgen, en uiteindelijk TS iets nuttigs bijleert.

Ik denk dat het al erg lastig zal zijn om een dergelijk klein motortje te vinden, waarbij de propeller / turbine genoeg koppel kan leveren om de cogging torque te overwinnen. Nu bestaat dit probleem natuurlijk alleen bij permanent magneet motoren, en niet bij asynchrone motoren en geschakelde reluctantie motoren, maar daarbij heb je echt per motor een niet-triviale regelaar nodig, die minimaal bestaat uit 3 halve MOSFET bruggen met gate drivers, microcontroller met de code voor de commutatie en maximum power point tracking, sensoren voor de rotorsnelheid en positie (die laatste alleen bij een synchrone motor, zoals een BLDC of geschakelde reluctantie motor), of een Field Oriented Control regelaar. Daarbij heb je zeer waarschijnlijk een of zelfs meerdere stroom sensoren of shunt versterkers nodig, anders heb je geen informatie voor de maximum power point tracker.

Het is triviaal om een paar rotortjes in de wind te laten draaien; het is absoluut niet triviaal om daar energie uit te halen.

Om de haalbaarheid aan te tonen, lijkt het me verstandig om te beginnen met wat orde-van-grootte berekeningen van de windsnelheid, de te verwachten delta-V of delta-P (luchtsnelheid of luchtdruk) voor en achter elke turbine, en het geprojecteerde oppervlak. Dit is huiswerk voor de TS, maar denk dat de uitkomst zal zijn dat de opbrengst onzettend klein zal zijn; waarschijnlijk een fractie van een Watt per stuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien kan de topic starter een berekend as vermogen geven waarop de generator gedimensioneerd moet worden.

Sorry Ralco maar als je niet weet waar je het over hebt, moet je ook niet negatief gaan reageren. Ik heb geen zin om daar veel op in te gaan, maar ik heb absoluut nimmer gezegd dat het gebouw geen of weinig invloed heeft op het aerodynamica. Zoals mijn vraag ook luidde, en ik begrijp ook wel dat men graag ook naar het algemeen plaatje gekeken wordt, maar ik vroeg echter alleen naar het elektrotechnisch vlak. Niet dat de rest minder waarde heeft of mij niet interesseert.

Sparky idd ik kreeg dit op mijn bord geschoven terwijl ik er absoluut geen verstand van heb en dit gedeelte moest in het verslag komen hoe correct het ook mag wezen. Het is een bouwkunde opleiding die zich niet geheel richt op de elektronica, dit wordt zoals eerder gezegd uitbesteed in het echt, echter moet er wel meer komen dan alleen "we gebruiken een generator op driefasenspanning" en dan een aantal algemene voordelen te noemen van driefasenspanning.

Ik begrijp dat het voor jullie moeilijk is om heel globaal te blijven terwijl dat globale in werkelijkheid niet helemaal klopt...dat heb ik ook als iemand het met mij heeft over bepaalde ideeën wat voor de bouw betreft, maar soms moet je begrijpen dat het niet zijn studie is en dan ook globaal/niet helemaal kloppend mag zijn, zolang dat maar duidelijk geformuleerd is. Ik zal jullie ideeën en commentaren zeker toevoegen om duidelijk te maken dat het verre van kloppend is zonder dat een afgestudeerde elektrotechnicus daar aan heeft gezeten.

Ik merk ook dat het te ver gaat voor mijn project om het helemaal kloppend te krijgen, ik heb hier gewoon geen verstand van. Als het kan had ik wel graag globaal een antwoord willen over de AFPMSG uit de pdf, of de kleine drie- fase (hand)generator http://nl.aliexpress.com/store/product/Miniature-three-phase-alternato… ...bij de tweede staat een output en daar zou ik opzich een globale berekening mee kunnen maken. De output hiervan, zou deze meteen gebruikt kunnen worden (zoals bij de link te zien is dat deze meteen energie kan leveren voor de lampen) of moet deze via converter opgeslagen worden?

Nogmaals...ik hoopte in het begin dat ik het enigszins echt kloppend kan ontwerpen...maar merk gewoon dat dit te ingewikkeld is als je amper kennis hebt over elektrotechniek.

P.S. Had graag deze kleine drie- fase (hand)generator besteld en met een 3d printer een turbine op maat gemaakt, maar helaas is de bezorgtijd gewoon te lang. Die tijd heb ik helaas niet.

GJ_

Moderator

Op 6 maart 2015 19:19:56 schreef Flegma:
P.S. Had graag deze kleine drie- fase (hand)generator besteld en met een 3d printer een turbine op maat gemaakt, maar helaas is de bezorgtijd gewoon te lang. Die tijd heb ik helaas niet.

Ik geloof ook zeker niet dat het werkt zoals ze laten zien op de foto's.

Voor 22V bij 3000RPM kun je beter een gebruikt servomotortje nemen denk ik. Als je een kleintje neemt kun je die mooi aandrijven met een accutolletje of iets dergelijks zodat je ook fatsoenlijk metingen kunt verrichten.

Ik had al eens eerder een suggestie gedaan om alle rotors op een rij mechanisch te koppelen. Dan kun je een wat grotere generator gebruiken en maak je het elektrisch wat simpeler. Je hebt wel weer met extra lagering tussen de generatoren te maken. Misschien kom je dan als je dit doorvoert op heel langerekte rotors uit.

[Bericht gewijzigd door floppy op vrijdag 6 maart 2015 20:29:40 (13%)

joopv

Golden Member

Op 6 maart 2015 19:19:56 schreef Flegma:
P.S. Had graag deze kleine drie- fase (hand)generator besteld en met een 3d printer een turbine op maat gemaakt, maar helaas is de bezorgtijd gewoon te lang. Die tijd heb ik helaas niet.

Bezorgtijd te lang?? Oh.. :(

Deadline in zicht en op het laatst moment nog van alles moeten uitzoeken? In tijdnood dus dan maar hier om hulp komen vragen, hopende dat er nuttige antwoorden op een copy-and-paste presenteerblaadje worden aangeboden?

Excuses, ik ben een een cynische bui.

Nou nee niet echt...copy and paste sowieso al niet...maar dit (elektrische) gedeelte moet onverwachts verder uitgezocht worden...na meer dan een week aan gezeten te hebben en ik nog steeds niet verder was dan een beetje begrepen wat spoelen zijn en welk materiaal voor de kern beter is en de driefasenspanning etc...dus hoopte hier een zet in de goede richting te krijgen om preciezer te onderzoeken. bezorgtijd was tot 52 dagen...tsja daar kan ik niet op wachten helaas.

Floppy ik had idd gelezen wat je had geschreven, het mechanisch koppelen...dat er dan een grotere generator kan komen...echter zitten de turbines in een soort van net en lijkt het me verdomd lastig om ze aan elkaar te koppelen. Wellicht een hele rij aan elkaar koppelen zou op zich nog kunnen. Dat zou wel beter zijn dan een generator op elke turbine. Is het alleen niet zo dat je er nooit uithaalt wat je los er wel uit kan halen? Als 1 turbine bijvoorbeeld 60 toeren per minuut draait, dan zal een andere turbine dit niet echt versnellen. Of bedoel je mechanisch koppelen op een andere manier?

Het heeft ook weinig zin om op dat motortje te gaan wachten; je ziet duidelijk dat het geconcentreerde polen zijn (salient poles), dus steeds een "staafje" op de stator met een spoel er omheen, en een dergelijke motor / generator gaat een grote cogging torque hebben, waardoor je die met een kleine turbine nooit rond kunt trekken.

Cogging torque moet je zien als dode punten waar je steeds overheen moet; in principe gaat daar geen energie bij verloren, maar als je niet genoeg koppel kunt leveren, kom je simpelweg niet over dat dode punt heen, en blijft het ding stilstaan.

Een motor met gedistribueerde wikkelingen die er vanaf de zijkant uit als een grote aaneengesloten ring van koperen draden, en in het ijzer zitten smalle sleufjes, maar geen grote poolschoenen. Meestal lopen de sleuven in het ijzer ook onder een hoek van de was van de motor, daarmee wordt de cogging torque ook verminderd.

Het lastige is dat de meeste kleine motortjes juist van het onbruikbare type zijn, omdat dat in een klein formaat veel gemakkelijker te maken is.

Voor kleine motortjes die nagenoeg helemaal vrij zijn van cogging torque moet je bij Maxon of Escap zijn, maar daar ga je dan wel echt de hoofdprijs voor betalen (als in, 100+ euro per motortje).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heel duidelijk! Ik zal zeker een kijkje nemen bij Maxon en Escap. Dank je.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 7 maart 2015 18:32:29 (90%)

Misschien is dit een idee om de haalbaarheid te achterhalen elektrische gezien zonder dat je veel elektrische kennis nodig hebt: Als je het as vermogen weet (het vermogen wat de molen ronddraaiend aan de as levert) kun je met rendementen gaan rekenen. Dus de motor bijvoorbeeld 90 procent, dit naar een gelijkrichter x aantal procent, dan naar een omvormer naar 230 x aantal procent, algemeen verlies( bedrading etc) x aantal procent. Op deze manier kun je berekenen wat je in het net stopt (globaal gezien). Je hebt dan niet veel elektrische kennis nodig maar kunt toch met elektrische vermogens rekenen. Daarnaast kun je dit in een mooi flow schema zetten en kan hier per blok een indicatie van de verliezen worden gegeven. Daarmee wordt de discussie misschien wat gestructureerde in plaats van een hoop (goede!) ideeën maar ongestructureerd.

Mijn suggestie:
- Maak een flow chart zoals hierboven beschreven.
- Vul daarna eventueel de details in met behulp van hier zoals welke motor welk type.
- Op basis hiervan kun je wat concluderen.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zaterdag 7 maart 2015 13:50:33 (11%)

Idd BJ2, dit was eigenlijk ook de bedoeling. Met hulp van jullie begrijpen wat voor motor/generator nodig is (bijv 3fasen/wissel-gelijkstroom/etc), dan zoeken naar zoeen en dan met behulp van de details een 'globale' berekening te maken...gezien het niet mijn vakgebied is.

Er is één ding wat ik niet helemaal begrijp...jullie hebben het nu over motoren, maar ik heb toch een generator nodig? Dat is toch juist het omgekeerde van een motor, de werking ervan?

Ik ben de Maxon en Escap aan het bekijken en kan echter alleen motortjes vinden en geen generatoren. Is er iets dat ik niet zie?

De Maxon site bijv. http://www.maxonmotor.nl/maxon/view/content/products

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 7 maart 2015 18:33:09 (53%)

Misschien dat je hier nog iets interessants in kan vinden.
Worden bv Permanent magneet “can stacked” stappenmotoren gebruikt als generator.
http://www.realworldengineering.org/download.php?proj=132&file=RWEP_Fi…

@BJ2: zo'n keten van rendementen is leuk, maar daar zal aan het begin sowieso een mechanisch vermogen in moeten, en ondanks dat verschillende mensen daar al meerdere keren naar gevraagd hebben, is dat nog steeds niet boven water.

Zoals ik al eerder heb gezegd, is een DC motor met borstels of een borstelloos exemplaar bruikbaar als generator. Er zijn dus maar 2 mogelijkheden als het om een permanent magneet motor gaat: ofwel een gelijkstroom motor (dus met borstels, 2 draden), ofwel een borstelloze motor (BLDC) wat automatisch een 3-fase exemplaar is.

Een andere mogelijkheid zou een stappenmotor kunnen zijn, dat is eigenlijk een 4-fase motor, maar daarbij is het probleem van de cogging torque nog veel groter. Met een stappenmotor kom je wel gemakkelijk met een lage snelheid op een hogere spanning, en er zijn kleine exemplaren te koop voor weinig, maar het rendement is ook erg laag vanwege de hoge ijzerverliezen.

Met een stappenmotor of BLDC motor heb je een gelijkrichter nodig; in het geval van een BLDC zijn dat 6 diodes, bij een stappenmotor 8.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 7 maart 2015 16:28:59 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nu snap ik 'm "helemaal". Gezien ik kleine windturbines zal gebruiken (in verhouding met de motoren) zal de torque wel een probleem kunnen zijn, vooral omdat ik juist wil dat de turbines bij minimale windsnelheden al draaien. Dus denk dat het dan eerder een BLDC wordt, maar zal beide uitrekenen om te zien welke efficiënter is.

Wat betreft de gelijkrichters, deze zijn enkel om de wisselspanning om te zetten in gelijkspanning, vanwege het opslaan in de accu? Is het mogelijk om de wisselspanning, afkomstig van de motoren bij de windturbines, naar 1 punt te leiden waar de gelijkrichters dan zijn en meteen ook de opslag?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 7 maart 2015 18:34:12 (48%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eén ding is eenvoudig te controleren: Is de snelheid van de lucht na de turbines ruwweg 1/3 van de snelheid van de lucht voor de turbines? Zo niet, dan ben je in elk geval fout bezig.

Het vraagstuk van de optimale snelheidsverhouding bij een windmolen (elke windmolen) is iets voor een middelbaar scholier: je moet éénmaal de afgeleide van een functie nemen. Zelfs Minnaert behandelde dit al in De Natuurkunde van 't Vrije Veld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org