windmolen (pmg)

Hallo allemaal,

Wil graag een windmolen gaan maken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Heb afgelopen maand op zo ongeveer allen sites gekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat ik een permanente magneet motor er voor moet hebben. Deze wil ik dus zelf gaan maken. Wie kan mij vertellen of de opbrengst de moeite waard is, dit kan ik namelijk nergens duidelijk vinden.

Mvg. Roy

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe meer bomen hoe meer bos, en hoe minder nuttig een windmolen... ;)

Ernstig, nu: of de opbrengst de moeite waard is hangt af van vele factoren, je noemt er geen enkele. Zo kan niemand je raad geven.

Wat is je locatie, en hoeveel wind is er daar zoal beschikbaar? Open vlakte of bebouwde kom of wat?

Hoe hoog mag je gaan volgens de plaatselijke bouwvoorschriften?

Hoe hoog zou je bereid zijn te gaan? En heb je bekeken wat voor eisen dat zou stellen aan de constructie?

Bovenal: hoeveel kWh hoop je per jaar te produceren?

(enne, waarvoor staat de (pmg) in het onderwerp?)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En om maar even vooruit te lopen: ik zou niet weten waarom je welke motor dan ook zou willen/moeten gebruiken, je hebt veeleer een alternator nodig of evt. een dynamo. Begin maar eens met uit te gaan van de eerste de beste alternator uit de autosloop, die produceert bij 12V= enkele tientallen ampere. Pakweg 200 tot 1000 watt, of misschien zelfs nog meer. Bereken nu eens hoeveel windmolen je moet maken om zoveel watts uit de wind te plukken bij minimale-nominale-gemiddelde-maximale windsnelheden. Dat moet je dan toelaten, een ietwat concreter plan voor te stellen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bij de berekening van de opbrengst kan je uitgaan van de windkaarten. Als je hoger dan 25m ashoogte kan gaan dan kan je uitgaan van ca 2000 uren vollast. Dus een 10KW generator met passende wieken (12KW) dan mag je rekenen op 20000KWh op jaarbasis. Mits alles optimaal wordt opgebouwd.
Bij een 1KW generator reken je best op 1250 uur vollast, dit door het lagere rendement en ook vaak de beperkte hoogte van je molen.
Hoe groter, hoe beperkter de verliezen, door de lagere omwentelingssenlheid. De hoeksnelheid van je wieken hou je best lager dan 80km/u.

Zat te denken aan 4 tot 5 meter hoog en een opbrengst van ongeveer 300 tot 500 watt. De windmolen op de site hier onder heb ik ingedachten.dit is een generator die werkt met neodyium magneten, denken jullie dat dit goed zal werken

http://www.otherpower.com/bartmil.html

Op 1 maart 2015 23:17:06 schreef big_fat_mama:
En om maar even vooruit te lopen: ik zou niet weten waarom je welke motor dan ook zou willen/moeten gebruiken, je hebt veeleer een alternator nodig of evt. een dynamo. Begin maar eens met uit te gaan van de eerste de beste alternator uit de autosloop, die produceert bij 12V= enkele tientallen ampere. Pakweg 200 tot 1000 watt, of misschien zelfs nog meer. Bereken nu eens hoeveel windmolen je moet maken om zoveel watts uit de wind te plukken bij minimale-nominale-gemiddelde-maximale windsnelheden. Dat moet je dan toelaten, een ietwat concreter plan voor te stellen.

Heb ik ook overwogen maar die gaan hebben een zeeg hoog toerental nodig willen ze iets gaan doen dus dit lijkt me.niet echt een optie

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Overweeg misschien een stel poelies en een (of meerdere) V-riem(en), om dat toerental wat op te voeren.

Als je dat helemaal hebt uitgedokterd kun je misschien ook eens Nederlands leren schrijven, dat helpt om beter begrepen te worden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 1 maart 2015 23:39:19 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 1 maart 2015 23:09:22 schreef big_fat_mama:
Hoe meer bomen hoe meer bos, en hoe minder nuttig een windmolen... ;)

Ernstig, nu: of de opbrengst de moeite waard is hangt af van vele factoren, je noemt er geen enkele. Zo kan niemand je raad geven.

Eerste zin: lol

Tweede zin: Idd!

Efficiëntie speelt een rol in de initiële kosten, maar zal op de lange duur meer de moeite waard zijn.
Heb je echter een berg oude fietsen liggen met werkende dynamo's dan kun je simpel beginnen met een voorvork, een wiel, een paar dynamo's en wat stukjes hout, misschien niet erg efficiënt (daar kun je nog wat aan doen door de wrijving tussen band en dynamo te verminderen, vervangen door tandwieltjes en ketting bv), maar mogelijk wel de moeite waard als je er genoeg van hebt (En ze kwijt kunt zonder dat je klachten krijgt).

Zo zijn er wel meer dingen die misschien de moeite waard zijn, zoek bv eens op youtube naar free energy, je zult een hoop BS vinden, maar ook ideeën die op het eerste gezicht BS lijken door gebrek aan foto's en/of informatie, echter zijn veel van die ideeën niet altijd (goed) toe te passen voor de meeste mensen.

Zo zou ik de waterafvoer van het dak kunnen gebruiken... toch eens over denken ;)

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems

Op 2 maart 2015 03:24:32 schreef KILLorBE:
Zo zou ik de waterafvoer van het dak kunnen gebruiken... toch eens over denken ;)

Heb ik ook eens gedaan:

40m2 dak*0.7m/jaar neerslag -> 28m3 water/jaar
Goothoogte 6m, afgerond 10m/s2 valversnelling, 1000kg/m3
Totale potentiele energie: 1.68 MJ.
In kWh: 0.47 kWh.....

Nee, laat maar...