zelfbouwversterker bd645/646 versus bdx33c/34c

Ik ben hier nieuw. Ik heb jaren geleden een eigen ontwerp versterker gebouwd en ben hier wel trots op en tevreden met het geluid (zoals plaatsing van de instrumenten in de ruimte). Nu wil ik deze versterker toch nog beter maken. O.a. wil ik de eindtransistoren verbeteren. Er zitten nu in BD645 en BD646, deze heb ik ooit uit een oude kassa gehaald. Als vervanger denk ik aan BDX33c en BDX34c omdat deze een veel hogere grensfrequentie Ft hebben. Voordat ik ze vervang zou ik graag van iemand op het forum weten of hiermee een duidelijke verbetering in het geluid te verwachten is. Mijn keuze hangt ook samen met het feit dat deze dezelfde aansluiting hebben! en beide darlingtons zijn!
Alvast bedankt voor je mogelijke bijdrage!

fred101

Golden Member

Is 20 MHz echt nodig of heb jij super oren waardoor 1 MHz ook te weinig is ?

http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=26250 Hier kun je bijna elke tor vinden en vergelijken.

Ik weet niet wat je met de plaatsing van instrumenten bedoeld tov andere torren, maar kun je niet gewoon langere kabels maken ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred bedankt voor je antwoord. Nee superoren heb ik niet, maar ik dacht dat de hogere snelheid ten goede kon komen aan het geluid. Ik zal hier dan eerst maar even mee wachten en eerst de opamp Tl074 vervangen door de OPA4134.Deze heb ik nl al besteld.
Wat betreft "de instrumenten in de ruimte" bedoel ik dat ik de muziekinstrumenten goed los van elkaar hoor.

maartenbakker

Golden Member

De belangrijktse verbetering zal zijn dat je kans loopt dat je de snellere transistoren van kleine condensatoren moet voorzien om oscillaties te voorkomen en daarmee meteen elk mogelijk voordeel wegneemt of ruimschoots wegneemt.

Er zitten hier genoeg mensen die flink ervaring met versterkers hebben en je gegeven het complete ontwerp mogelijk wel verbeterpunten kunnen aanwijzen. Ik verwacht dat het vervangen van de eindtransistoren door snellere types wel ongeveer het laatste punt op de agenda is, of niet op de agenda komt te staan.

Edit: opamps zullen inderdaad wel hoger op de agenda staan. Instrumenten los van elkaar horen zou je kunnen opvatten als: zo min mogelijk intermodulatie, vermoed ik. Een goede microfoonopstelling doet daar ook al heel veel mee heb ik eerder eens begrepen. De rest laat ik graag over aan de experts op dit gebied.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Fred ik was vergeten te zeggen dat ik de genoemde site al kende.
Maarten, ook bedankt voor je reaktie. De eindtorren laat ik voorlopig dus maar zitten. Om advies over mogelijke verbeteringen zal ik binnenkort een schema van mijn versterker plaatsen op dit forum. Mijn achtergrond is nl werktuigbouwkunde en advies van goede electronica-geschoolden is altijd welkom.

De enige reden om ze eventueel wel te vervangen zou kunnen zijn dat er met de jaren grote verschillen in het PNP/NPN paar kunnen ontstaan. Vooral als ze het veel "warm" hebben gehad (Te controleren via meting)

verbeteringen kunnen altijd, het is een eindeloze reeks :-)

groeten

Kris

Bedankt allemaal voor jullie reactie. De torren laat ik voorlopig maar voor wat ze zijn, daarmee is deze thread wat mij betreft afgelopen. Eerder had ik gezegd het schema van mijn versterker te plaatsen, dit doe ik voor de duidelijkheid in een nieuwe thread.

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me handiger om het hier in de thread te doen, de moderatoren stellen dat wel op prijs omdat het simpelweg overzichtelijker is voor de lezer, die dan niet alle topics over 1 exemplaar van het apparaat bijelkaar hoeft te zoeken.

Zou je toch iets willen doen, dan kan je misschien aan de moderatoren vragen om de titel van dit topic wat aan te passen zodat hij over alle aspecten gaat van de verbetering van de versterker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."