Aansturen 230Vac motortjes bekerdispenser

Hallo mensen,
Ik ben bij mijn stage bezig met een test kastje om beker dispensers te testen. Deze gaan nogal vaak kapot en moeten dan gerepareerd worden. Maar om dit te doen moet je eerst weten wat er pressies kapot is.
Dus ben ik nu bezig met een bordje om de aansturing van de automaat na te bootsen.

Zo'n beker dispenser bestaat uit 2 kleine 230v wisselstroom motortjes en 2 micro switchen.
De motortjes wou ik aansturen met 2 TRIACjes.

Nu heb ik all een schema getekend maar omdat het voor het eerst is dat ik met een TRIAC werk zou ik jullie willen vragen of het zo zou werken en of ik ergens ander nog de mist in ben gegaan?

Alvast bedankt voor de hulp.

groetjes Sander

RA4 en RA5 zijn geen gewone pinnen bij de 628. Je moet even in de datasheet kijken, want RA4 is volgens mij alleen open-drain, en RA5 kan alleen als ingang gebruikt worden (zo uit m'n hoofd).

Als je de datalijnen van de LCD met de toetsen wisselt, is dat probleem opgelost. De toetsen moeten dan wel externe pullups krijgen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

bedankt voor de tip, maar ik zall dit type PIC niet gaan gebruiken, dit was de enige PIC met 18 poorten die ik in mijn library had.
Ik zou even in de datasheet van de PIC kijken hoe ik dat ga doen.

bedankt voor de tip.
groetjes Sander

[Bericht gewijzigd door rendier op maandag 2 maart 2015 23:42:15 (12%)

Nee dit gaat niet werken, een triac moet op beide sinushelften ontsteken en die opto's zijn voor gelijkspanning.
Gebruik MOC typen.

LDmicro user.

Voor de zekerheid:
Er is geen galvanische scheiding tussen de 5V en de 230V.

een opto als deze?
http://www.farnell.com/datasheets/1688212.pdf

stom stom stom, ik zie het ja.
Dat was niet de bedoeling.

Zo beter?

Iedereen bedank voor alle hulp.
Groetjes Sander

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 maart 2015 22:33:56 (46%)

Ik zie een rood draadje tussen pen 4 en 5 van de connector onder de PIC.
Als dat zo is, dan heb je nog steeds geen galvanische scheiding.

chuckie

Honourable Member

Ik mis nog de gate weerstanden tussen moc en gate.
Voor deze toepassing zou ik op 330 of 390 ohm gaan zitten.
In ieder geval niet hoger ivm met goede aansturing van de triac.

En omdat je motoren gaat schakelen snubbers parallel over de triacs.
Pak een C van 100nF/400v en een weerstand in serie hiermee van plusminus 150 ohm/1 W (pak zelf meestal 5W, maar zal hier afdoende zijn ).

Zo bouw ik ze ook altijd op en tot op heden nog nooit een circuit aan stukken gehad...

-edit-
O ja, pak als adapter een met lagere uitgangsspanning.
Anders stook je een hoop weg in je 7805.
Je kan natuurlijk ook een printtransformator gebruiken met brugcel.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 3 maart 2015 00:52:12 schreef ohm pi:
Ik zie een rood draadje tussen pen 4 en 5 van de connector onder de PIC.

dit is geen draatje, dit zo'n uitstupseltje op de konektor zodat de stekker er maar op 1 manier in kan.

En hopelijk heb je goede zekeringen zitten, telkens als één van de MOC's geleid, heb je kortsluiting.
Neem eens een MOC datasheet of gebruik g**gle voor een schema waaruit je kan verder bouwen.
En hou rekening met alle hierboven vermelde opmerkingen.

LDmicro user.

Nee, nu heb je geen spanning op de transfo.

Kijk eens goed naar deze tekening, wat is het verschil in aansluiting van de triac en MOC met de uwe?

LDmicro user.

Je ziet het niet hé, welnu in onderstaande tekening heb ik de schakeling aangepast.

In de linkse triac zit de kortsluiting, de stroom is in het rood getekend.

In de rechtse is het schema aangepast zoals het zou moeten zijn en waar de stroom nu door de verbruiker gaat.

Maak uw schema nu eens goed en post dat nog eens.

LDmicro user.

Bedankt allen voor jullie hulp.
Dat je de gate spanning door de verbruiker heen moet laten gaan wist ik niet, maar nu ik d'r zo over denk is het eigenlijk wel logies. Weet ik dat voor de volgende keer ook, bedankt.

Op 2 maart 2015 23:31:52 schreef Fuzzbass:
RA4 en RA5 zijn geen gewone pinnen bij de 628.

Ik ga morgen gewoon even proberen het display op deze pinnen aan te sluiten, kijken wat er gebeurd.

Als ik jullie tips en opmerkingen goed heb begrepen heb ik het schema nu ongeveer goed.

Nogmaals bedank voor alle hulp.
Groetjes Sander

dat LCD datalijntje dat tussen de snubbers doorgaat zou ik daar zeker weghalen. probeer hoog en laagspanning duidelijk te scheiden op de tekening.

p.s. de rechter snubber (die onder het aardsymbool) lijkt onbedoeld een kruising te vormen. beter de lijnen even uit elkaar trekken.

GMT+1

Dat is een goeie teken tip.

Dat ga ik morgen doen.

Ik heb het schema aangepast zodat het 230 en 5v gescheiden is.

Zomenteen als ik thuis ben ga ik even spelen met het display, kijken of dat misschien toch wel op deze pinnen kan worden aangesloten.

dank iedereen en je hoort nog van me.

groeten Sander

Hallo mensen, Ik ben er nog.

Ik heb na het proberen van het aansluiten van het display de poorten wat moeten veranderen.

Dit gaat het dus worden:

Dank jullie alemaal voor jullie hulp en tips.

Groetjes Sander

Shiptronic

Overleden

Was 2 schakelaars en 2 neon lampjes niet voldoende geweest ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat wou u met 2 schakelaartjes en neon lampjes bereiken?

Shiptronic

Overleden

voor elk motortje 1 schakelaar , en elke µswitch een lampje als het wissel contacten zijn gebruik je er 4 .

duw op de knop --> motor gaat lopen ja/nee?; word switch bediend ? brand/wisseld het lampje als de awitch word bediend ? bedien motor 2 ? Ect.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het alleen maar een kwestie was van het testen van de motortjes en de switch zou dat werken.
Maar aangezien we ook de werking van de hele unit moeten testen gaat dat niet zo makkelijk. 1 van de switch geeft bijvoorbeeld het 0 punt aan van 1 van de motortjes, word deze niet goed terug gezet loopt de automaat in een storing.

Ook zijn er meer onderdelen die hier mee getest gaan worden, deze onderdelen mogen niet zomaar door draaien om de werking er van te verifiëren.

Als het echt alleen maar het testen van de motortjes en de switches was was het geen probleem geweest maar deze onderdelen zelf gaan meestal niet kapot.

groetjes Sander