gescheiden voeding schmitt trigger, opto-coupler bij stepper driver?

Na het bekijken van de schema's van een aantal stepper driver bordjes zie ik het volgende.

Om te voorkomen dat je PC kapot gaat als de stepper driver het begeeft zorg je voor galvanische scheiding d.m.v. opto-couplers tussen de enable, direction en step signalen.

Het signaal dat uit de parallelle poort kan behoorlijk wat ruis bevatten, dit kan je strak trekken door b.v. een 74HC14 schmitt trigger. Deze zit tussen de parallelle poort en de opto-couplers.

Mijn vraag is: Waarom worden de opto-couplers, schmitt-triggers en stepper drivers in 99% van de gevallen gevoed door het zelfde circuit? Als de driver het begeeft geeft hij zijn voltage spike (of hoe je dit ook noemt) toch vrolijk door op de VCC van de 74HC14 die het weer doorgeeft aan de parallelle poort met alle gevolgen van dien. Dan kan je toch net zo goed geen opto-couplers gebruiken?

Have you debounced your buttons today?

Dan is het schema fout, heb je daar een voorbeeld van?

Ivm. de ruis: Een HC14 voor een optocoupler plaatsen om de ruis te elimineren zal wel niet juist zijn, een opto heeft zelfs betere eigenschappen dan een HC14 om ruis te onderdrukken.

Heb je zelf een idee waarom ze dan wel een HC14 plaatsen?

LDmicro user.

Een opto-coupler schakelt bij een paar 100 milivolt en de HC14 pas rond de 2.5V bij 5V VCC.

Dit schema bijvoorbeeld.
http://drkfs.net/REVERSESTEPPER.jpg

Have you debounced your buttons today?

Er staan op het eerste zicht fouten in, hoeveel? moet eerst nog eens de voeding bekijken, maar hieronder heb je al wat leesvoer.

Een opto-coupler schakelt bij een paar 100 milivolt en de HC14 pas rond de 2.5V bij 5V VCC.

Je moet u eens wat verdiepen in de aansturing van led's, het heeft te maken met stroom ;)

De reden waarom ze dat zo doen staat hieronder in het engels

The output of the Parallel Port is normally TTL logic levels.
The voltage levels are the easy part.
The current you can sink and source varies from port to port.
Most Parallel Ports implemented in ASIC, can sink and source around 12mA. However these are just some of the figures taken from Data sheets, Sink/Source 6mA, Source 12mA/Sink 20mA, Sink 16mA/Source 4mA, Sink/Source 12mA.
As you can see they vary quite a bit.
The best bet is to use a buffer, so the least current is drawn from the Parallel Port.

Edit: van zo'n schema's krijg ik de kriebels, enorm veel fouten.
Om u uit uw lijden te verlossen moet je eens van SW4 de eerste dipswithschakelaar (1) sluiten, wat heb je dan?
Het heeft te maken met de voedingsspanning VMA en VMB.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 3 maart 2015 11:41:30 (11%)

LDmicro user.

Aha, ik wist niet dat een gemiddelde parallelle poort zo weinig kan sinken en dat dat reden voor de HC14 is. Bedankt.
Dat een led ook stroom afhankelijk is weet ik maar op 200mV zie ik ze niet branden hoor ;).

Maar goed dan rest nog steeds de vraag waarom gebruiken ze opto-couplers als ze door het zelfde circuit gevoed worden?

* dat plaatje is gewoon een schema die ik van internet geplukt heb er zijn er meerdere als je zoekt op "stepper circuit tb6560 schematic"

[Bericht gewijzigd door meetlint op dinsdag 3 maart 2015 12:12:07 (18%)

Have you debounced your buttons today?

Op 3 maart 2015 12:07:14 schreef meetlint:
Dat een led ook stroom afhankelijk is weet ik maar op 200mV zie ik ze niet branden hoor ;).

Waar jij die 200mV haalt weet ik niet en je begrijpt het nog altijd niet volgens lezen.

Maar goed dan rest nog steeds de vraag waarom gebruiken ze opto-couplers als ze door het zelfde circuit gevoed worden?

In de veronderstelling dat het schema juist is, is de parallelle poort wel degelijk beschermd, omdat bij een fout in de stepperdriver de spanning nog 2 stabilisatoren moet passeren, vooraleer die de HC14 bereikt en die regelaars kunnen tegen veel spanning.

Maar ik ben niet zeker dat die voedingen niet gescheiden zijn als je ziet hoeveel fouten erin staan.
Alles zomaar aannemen wat ze publiceren is voor beginners.
Nergens zijn er TVS dioden te zien wat mij erg zou verwonderen bij een professioneel apparaat.

Een fabrikant kijkt ook naar de kostprijs en die wikken en wegen alles.

LDmicro user.

Ik neem het niet zomaar aan vandaar dat ik deze vraag stelde.

Volgens mij gaat het rechtstreeks via de VCC van de driver naar de VCC van de HC14 (zoals ik in mijn initiële vraag stelde ga ik ervan uit dat ze op het zelfde 5v circuit zitten).
De HC14 kan volgens de datasheet max 7V hebben en wat hij daarboven doet weet ik niet.

Maar als ik het dus goed begrijp heeft het dus geen zin om in dit geval opto-couplers te gebruiken omdat ze door het zelfde circuit gevoed worden?

Have you debounced your buttons today?

Ik zie de HC14 nergens aan de 5V liggen die ook de driver voedt.

Edit: gezien het aantal optocouplers die de volledige poort beschermen zal die HC14 wel geisoleerd zijn van de rest (apart gevoed) .
De tekening is verkeerd, daarom wist hij niet waar hij die HC14 moest aanleggen.
Dit is eigenlijk geen discussie waard afgaande een tekening die niet klopt.
Bij Omron gebruiken ze daarvoor 5Vdc naar 5Vdc heel kleine geisoleerde omzetters.

LDmicro user.

Het was een voorbeeld circuit. Ik heb hier zo'n goedkoop chinees stepper bordje liggen waar ik na doormeten achterkwam dat ze beide via het zelfde 5V circuit gevoed worden. Vandaar de vraag.

Have you debounced your buttons today?

Als je nog eens zo'n vraag hebt doe dat niet meer met aannames maar met echte schema's.
Wat jij meet, dat kan ik niet zien en beoordelen.
En als die Chinezen opto's gebruiken zal dat wel zijn reden hebben.

Nu moet je ons niet vragen of je die mag verwijderen of overbruggen, dat is iets wat je zelf moet beoordelen.

LDmicro user.

Ik heb in mijn vraag duidelijk aangegeven dat de driver, opto's en buffer op het zelfde 5V circuit zitten en dat het een voorbeeld circuit is via de link.

Wat ik zelf beoordeel is dat de opto-couplers totaal niets toevoegen aan de schakeling maar ik wou het zeker weten dus vandaar ik de vraag stelde.

Maar bedankt voor je feedback ik heb er een hoop van geleerd.

Have you debounced your buttons today?