handelingen voor werken met elektronica

Hoi CircuitsOnline!

Ik ben een leek op electronicagebied, en dit zal blijken uit de rest van mijn verhaal.

Een maand of 2 geleden heb ik een 2e hands DJ Controller gekocht (voor USB, met aparte voeding), alleen moesten een paar micro switches op de printplaat worden vervangen.

Nou dacht ik, ik bestel die switches wel, en doe het zelf.

Zo gedacht, zo gedaan.

Dus om mezelf te ontladen, mezelf met een speaker kabel aan de aarde van een stopcontact gehangen.

Vervolgens, en daar zit mijn fout denk ik, niét de printplaat geaard, maar deze gewoon neergelegd op tafel, en eraan gaan solderen. Kapotte switches eraf, nieuwe erop.

Nu komt het erop neer dat het apparaat nog een paar keer probleemloos heeft gewerkt, maar vanaf het begin al tekenen vertoont van compleet 'fried' te zijn, de software reageert ook enorm trippy.

De vervangen switches en resistors in de buurt heb ik doorgemeten, niets aan de hand. Verder ben ik niet gegaan met doormeten.

De soldeerbout die ik heb gebruikt was niét erg duur, wel regelbaar, maar of die veilig is om aan electronica te werken.. Het lijkt er wel eentje voor electronica; doorzichtig, niet erg groot.

Nu heb ik hetzelfde apparaat opnieuw gekocht, met dezelfde switch problemen.

Mijn grootste vraag is, welke handelingen moet ik verrichten om veilig en zonder problemen aan zo'n apparaat te kunnen werken?

Hoor het graag, dank u!

pa3gws

Golden Member

Op 4 maart 2015 18:37:28 schreef ThomasR:
Nu heb ik hetzelfde apparaat opnieuw gekocht, met dezelfde switch problemen.

Allereerst het product zo snel mogelijk retour afzender.;-)
Verder is een atistatische polsband in de regel voldoende om aan dergelijk apparatuur te werken.
Ik denk eerder een vreselijk brak product. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hahaha, nou, dat ga ik niet doen hoor.

Alleen zit ik nu dus tegen een reparatie offerte van +50 euro aan te kijken, terwijl ik zelf microswitches, een soldeerbout, en tijd heb om eraan te werken.

Maar is het regel dat je de printplaat waar je aan gaat werken, voorbereid door 'm bijvoorbeeld te aarden, of 'leeg te laten lopen'? Ik zou het echt niet weten, maar ik heb wel eens zoiets gehoord.

Ik heb dat vorige keer niet gedaan en dénk dat de problemen hierdoor zijn ontstaan.

Het apparaat werkte perfect voordat ik eraan heb gewerkt, behalve de switches dan, haha.

Bedankt voor je reactie! :D

rbeckers

Overleden

Wat deden, en doen, die switches?
Als je een multimeter hebt, dan meet de voedingsspanning en rimpel.

Lees eerst een elektronica studieboek.

Wil je op safe spelen dan kan je het beste:
- zelf een antistatische polsband omdoen
- de print op een geaarde antistatische mat leggen
- je zoldeerbout aarden (desnoods met een draad om het element gebonden).

Die antistatische mat is vrij prijzig, in de meeste gevallen kan je ook de print gewoon op een plaatje (ongeverfd) hout, board o.i.d. leggen. Als de lucht niet extreem droog is (in Nederland gebeurt dat eigenlijk alleen met strenge vorst) geleidt hout al genoeg voor de meeste elektronica. Als regel kan je aanhouden dat je kunststof moet vermijden. En vooral GEEN fleece-kleding aan, dat is berucht vanwege de statische elektriciteit.

Goedkope soldeerbouten zijn meestal wel veilig, maar een draadje kan geen kwaad.

Dus om mezelf te ontladen, mezelf met een speaker kabel aan de aarde van een stopcontact gehangen.

!?!?!?!?!?!

Behalve dat dit enigsinds vreemd klinkt, klinkt dit ook gevaarlijk.

Het is inderdaad mogelijk dat er zich een rest lading in apparatuur bevind die ontladen kan worden. Maar dat is zeldzaam en alleen gevaarlijk bij hoge spanningen. Ik denk dan aan b.v. condensatoren met een naar verhouding grote capaciteit.

In moderne apparatuur zitten dit soort dingen in de voedingsgedeelten. In wat oudere appartuur moet ook zoeken in de stuurunits van b.v. een beeldbuis. Nog oudere (buizen) appartuur moet je gewoon niet aan prutsen als niet ene klein beetje weet wat je aan het doen bent.

Een ander gevaar schade aan de apparatuur zelf. Er zijn en waren halfgeleiders die als defect waren als je er naar keek. Die hield je alleen heel als je ze met kortgesloten pennen monteerde. Na montage haal je de kortsluiting dan weg. Dit zijn vaak wel zeer gevoelige onderdelen gebruikt in extreem ruisarme versterkers die op hoge frequenties moeten werken. Denk aan b.v. de LNA in een sateliet ontvanger. Eenmaal gemonteerd gaan deze onderdel overigens niet zomaar stuk.

Ik weet niet exact wat een dj controller is, (soort van afstandbediening waarmee de dj bestuurd wordt? >:) ).

Maar het lijkt mij niet bepaald een apparaat dat dergelijke bijzondere gevoelige onderdelen bevat. Ik denk dat je ontlaad voorzorgsmaatregelen wat dat betreft bepaald zinloos zijn. Ik denk eigenlijk dat het of gewoon een waardeloos brol van een apparaat is of jij hebt gewoon iets stuk gemaakt. En als beide apparaten al vanaf nieuw defecte schakelaars hebben denk ik dat apparaat wel eens niet zo goed zou kunnen zijn. Ik zou zeggen koop een ander merk DJ en stuur beide toestellen terug naar de leverancier.

rbeckers

Overleden

Het is inderdaad mogelijk dat er zich een rest lading in apparatuur bevind die ontladen kan worden. Maar dat is zeldzaam en alleen gevaarlijk bij hoge spanningen.

Daar heb ik toch een andere mening over.

Restlading komt inderdaad meer dan eens voor. Ik heb nog steeds een (destijds behoorlijk duur) tangetje liggen met een hap eruit doordat ik zo slim was twee draden die vanaf een forse elco kwamen tegelijk door te knippen. De spanning was beslist niet hoog, maar het gaf een behoorlijke klap.

Daarom moet je jezelf ook NOOIT direct met de randaarde verbinden, met een beetje pech verdwijnt die restlading via je lichaam naar aarde. In polsbandjes zit dan ook altijd een flinke weerstand om de stroom te beperken. Overigens ook fijner voor de elektronica.

Stel jullie reacties erg op prijs.

Nou, dat speakerkabel idee was mijn interpretatie van een antistatisch bandje, waar ik wel eens mee heb moeten werken tijden mn opleiding fietstechniek.

Voor de rest heb ik 2 keer dat apparaat 2e hands gekocht, omdat deze nieuw (voor studenten als ik) niet te betalen zijn.

Die microswitch-problemen zijn normaal en overkomen zelfs de duurste DJ-merken.
Al ís dit een topmerk, het is ook een apparaat van 5/6 jaar oud.

Waren trouwens momentary-off switches, ze onderbreken dus even het circuit.
Techneuten zullen deze apparaten denk ik 'MIDI-controllers' noemen.

Ik heb (erg snel) erg goed advies gekregen en ben daar erg dankbaar voor.
Zal zeker nog even aankijken of ik zelf misschien nog de middelen kan vinden/lenen om het zelf te doen.

Maar vooralsnog heb ik aan de reacties geconcludeerd dat ik niet de know-how heb, noch het gereedschap, of het geld om het nóg een keer fout te laten gaan.

Ik ga de DJ-repair shop de offerte op laten maken, denk dat dit het meest verstandige besluit is.

Erg bedankt CircuitsOnline en gebruikers, fijne avond nog!

-Thomas

pa3gws

Golden Member

Welke DJ controller is het merk en type?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
klein is fijn

Moderator

Op 4 maart 2015 18:58:51 schreef ThomasR:
Hahaha, nou, dat ga ik niet doen hoor.

Alleen zit ik nu dus tegen een reparatie offerte van +50 euro aan te kijken, terwijl ik zelf microswitches, een soldeerbout, en tijd heb om eraan te werken.

Terug met dat ding, in dit geval gaat het duidelijk om een 'ondeugelijk' apparaat waarbij de verkoper een goede oplossing moet bieden. +50 euro is geen goede oplossing.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieper…

heb ik 2 keer dat apparaat 2e hands gekocht

[Bericht gewijzigd door Steen op woensdag 4 maart 2015 20:54:09 (12%)

klein is fijn

Moderator

Ah, altijd fijn als mensen de belangrijke informatie in de startpost zetten. :)

Mijn excuses, klein is fijn! Nu ik het teruglees is het inderdaad nergens duidelijk. Heb het aangepast onder 't mom 'never too late' haha :)

En de controller is een Reloop Digital Jockey 2 ME (Master Edition)
http://www.reloop.com/reloop-digital-jockey-2-me

Zegt dat je iets?- pa3gws

pa3gws

Golden Member

Ikzelf ken deze controller niet maar ik zal eens rondhoren in mijn kennissen kring.
Ik denk dat daar wel iemand tussen zit die zaken doet met reloop en ik langs deze weg misschien iets kan.
Ik zal morgen eens informeren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lucky Luke

Golden Member

Als die soldeerbout netjes in een stopcontact met randaarde zit*, en je doet geen al te gekke** dingen, kun je er waarschijnlijk prima zonder polsbandje aan werken.

*)Zoniet staat er rustig 115 op de bout, geaard via de print en jou. Vind de print niet leuk. Jij zal er als het goed is weinig van merken, want het is maar een klein lekstroompje door capacitieve koppeling van het verwarmingselement naar de metalen buitenkant.

**)Zoals op tapijt lopen met rubber zolen, je fleecetrui uittrekken en dan de print van je stalen bureau pakken. Pets!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

je hoeft er niet eens iets voor uit te trekken, opstaan en iets van metaal aanraken en pats. sinds ik dikkere sokken heb is het weer begonnen ermee. normaal nooit last van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Als je jezelf, je apapratuur en je solderbout aardt, moet je dit via een weerstand van c.a. 1MΩ doen anders is het levensgavaarlijk en/of krijg je vuur- en rookverschijnselen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hahahaha jeetje. T is wat met die statische prut. Precies wat ik vermoedde, enorm veel om op te letten, en 't is zó einde verhaal als je niet oppast.

Is me ook altijd geleerd op school inderdaad, denk aan die ballon en je haar. En dán heb je flink wat statische electriciteit opgewekt gok ik zo.

Overigens zal ik mezelf niet meer proberen te DIY-electrocuteren.
Ik laat het over aan de professionals :)

@ Pa3gws,

Ik vind het een heel tof gebaar, maar ik heb vanavond e-mailtjes uitgewisseld met de reparatie winkel, dus (alhoewel ik dat mág) ga ik de toezegging niet meer intrekken, gezien ze me goed te woord hebben gestaan.

Heb overigens beide apparaten niet nieuw gekocht, en ik ga er vanuit dat Reloop (het liefst) dat soort service biedt aan betalende klanten.

Ik ga de DJ2 ME dus opsturen naar DJ-Repair, en voor de rest hou ik het apparaat dat ik zélf de nek om heb gedraaid (de DJ2 IE) voor reserve onderdelen.

Langere levensduur olé!

Erg bedankt allen!
Deze n00b zal niet langer het forum komen teisteren vermoed ik zo, denk ook niet dat ik veel wijsheid te brengen heb hier, hahaha :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 4 maart 2015 23:00:29 schreef Tidak Ada:
Als je jezelf, je apapratuur en je solderbout aardt, moet je dit via een weerstand van c.a. 1MΩ doen anders is het levensgavaarlijk en/of krijg je vuur- en rookverschijnselen.

Mijn soldeerbout is af fabriek hard geaard, hoor. Niks mis mee. Mijn oude "stookpook" ook.

Als je jezelf aard inderdaad via een weerstand doen, liefst meerdere in serie (ivm. overslagspanning).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 maart 2015 22:47:18 schreef Lucky Luke:
Mijn soldeerbout is af fabriek hard geaard, hoor. Niks mis mee. Mijn oude "stookpook" ook.

Dan zijn ze beide niet geschikt voor ESD gevoelige componenten.

TS, maak je er niet al te druk om. Als je een beetje verstandig met de hardware omgaat, zijn al die materialen in de hobbysfeer nauwelijks nodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein