handelingen voor werken met elektronica

Hoi CircuitsOnline!

Ik ben een leek op electronicagebied, en dit zal blijken uit de rest van mijn verhaal.

Een maand of 2 geleden heb ik een 2e hands DJ Controller gekocht (voor USB, met aparte voeding), alleen moesten een paar micro switches op de printplaat worden vervangen.

Nou dacht ik, ik bestel die switches wel, en doe het zelf.

Zo gedacht, zo gedaan.

Dus om mezelf te ontladen, mezelf met een speaker kabel aan de aarde van een stopcontact gehangen.

Vervolgens, en daar zit mijn fout denk ik, niét de printplaat geaard, maar deze gewoon neergelegd op tafel, en eraan gaan solderen. Kapotte switches eraf, nieuwe erop.

Nu komt het erop neer dat het apparaat nog een paar keer probleemloos heeft gewerkt, maar vanaf het begin al tekenen vertoont van compleet 'fried' te zijn, de software reageert ook enorm trippy.

De vervangen switches en resistors in de buurt heb ik doorgemeten, niets aan de hand. Verder ben ik niet gegaan met doormeten.

De soldeerbout die ik heb gebruikt was niét erg duur, wel regelbaar, maar of die veilig is om aan electronica te werken.. Het lijkt er wel eentje voor electronica; doorzichtig, niet erg groot.

Nu heb ik hetzelfde apparaat opnieuw gekocht, met dezelfde switch problemen.

Mijn grootste vraag is, welke handelingen moet ik verrichten om veilig en zonder problemen aan zo'n apparaat te kunnen werken?

Hoor het graag, dank u!

pa3gws

Golden Member

Op 4 maart 2015 18:37:28 schreef ThomasR:
Nu heb ik hetzelfde apparaat opnieuw gekocht, met dezelfde switch problemen.

Allereerst het product zo snel mogelijk retour afzender.;-)
Verder is een atistatische polsband in de regel voldoende om aan dergelijk apparatuur te werken.
Ik denk eerder een vreselijk brak product. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hahaha, nou, dat ga ik niet doen hoor.