Pomphoogte/ afvoer hoogte van een wasmachine

Op 4 maart 2015 22:47:59 schreef Magnetron:
Ik denk dat de D-W vergelijking wel blijft staan

Ja, geeuw.
Ook hier de juiste getallen op de juiste plaats zetten natuurlijk, onder de juiste voorwaarden. En voor de juiste toepassing gebruiken.

Alleen al eens aandachtig kijken naar de preciese betekenis van de eerste grootheid (hf) zou toch al een lichtje moeten doen branden.

Op 4 maart 2015 22:47:59 schreef Magnetron:
en het principe dus wel werkt.

Welk "principe" "werkt" ?

[Bericht gewijzigd door RalcoBe op woensdag 4 maart 2015 23:09:17 (13%)

is een magneetpomp, slechter op te voeren is er niet.. je kunt ook niet naar buiten boren door de muur heen zodat je in de grond uitkomt en meteen op het riool zit, dat zou op 60cm diep moeten zitten en dus miss wel haalbaar voor de pomp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Als je voor de "emmer en dompelpomp" methode gaat moet je er wel rekening mee houden dat niet elke dompelpomp geschikt is voor water uit een wasmachine. Je moet echt een "vuil water" pomp hebben.

Goedkopere dompelpompen zijn bedoeld om regenwater op te pompen.

Als je een keerklop wil plaatsen kun je kiezen uit veerbelaste kleppen en klepen die werken op zwaartekracht. Deze laatste zijn hier zeer geschikt voor omdat ze bijna geen weerstand hebben en in een verticale leiding gemonteerd moeten worden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 4 maart 2015 23:49:05 (32%)

maartenbakker

Golden Member

Niet elke wasmachine heeft een magneetpomp. Je kunt in elk geval ook nog gewoon nieuw gefabriceerde pompen met een asynchroonmotor van 100W kopen. Nou lijkt me dat onverstandig, dat geld kun je beter in een dompelpomp investeren die het in elk geval omhoog krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je kan de machiene idd een 60-80cm omhoog zetten zodat je er recht voor kan staan (bespaart je het bukken en hoef je al zo hoog niet meer te pompen).

in principe zou je gewoon de spanning kunnen aftakken van je wasmachiene pomp en daaraan gewoon een 2de (wasmachiene)pomp hangen die halverwege de boel ook nog eens omhoog duwt

Op 4 maart 2015 21:35:06 schreef Magnetron:
Ja, maar als je de leiding een factor 0,7 dunner kiest , komt er toch niet meer water van 2m hoogte naar beneden dan van een dikke leiding die afpompt op 1m hoogte?
Dus een inw. diameter van 14 mm naar 2m bevat ongeveer hetzelfde als 20mm naar 1m hoogte.

een machine pompt ook al geen meter omhoog maar een 60-70cm, dan zou je haast 3x dunner moeten gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bespaar je de uitgave aan een dunnere slang, dat gaat echt niets helpen, men is daar ergens de draad kwijt, of hard aan koffie toe.
Het (vuilwater-)dompelpomp idee is zo slecht nog niet, maar heeft risico's van overstroming. Liever een pomp waarbij het een gesloten systeem blijft en die gaat draaien op het moment dat de afvoerpomp gaat draaien, dus aansturing vanuit de wasmachine (vanaf de pomp een relais aan laten trekken) en dan nog een terugslagklep in de leiding, anders loopt er te veel water terug in de machine na het afpompen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
pa3gws

Golden Member

Het idee van fcapri is eigenlijk het meest eenvoudige.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

je zou denken dat het parallel hangen van een pomp op de machine pomp een goed idee is, maar die worden vaak gestuurd door niet al te ruim berekende triacs. zou ik dus niet aan beginnen. tevens heb je het nadeel dat de pomp gaat lopen en pompt tot de kuip leeg is. terwijl de buffer waar de andere pomp zit dan nog niet leeg is. je hebt tenslotte nog het probleem met tijd tot het water van de pomp bij de volgende pomp aankomt..

de machine op hoogte brengen en onder de machine de buffer maken voor de dompelpomp met een emmer of zo'n bak voor opslag met deksel. je zult gezien de pluizen en dergelijke af en toe erbij moeten kunnen om de dompelpomp schoon te maken dus een geheel dichtgelijmd iets werkt ook niet.

ook heb je lucht in een buffer zitten er zal op z'n minst een beluchter op de buffer moeten zitten om geen vacuum te krijgen waardoor de vlotter steeds weer aanslaat op het restant aan water wat uit de slang terugloopt in de buffer als de pomp afslaat..

je kunt een extra vlotter maken in de bak, komt het water net onder het deksel te staan, dan wordt het water afgeknepen van de machine, kwestie van relaiscontact tussen de waterkleppen in de machine zelf zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meeste wasmachines pompen maar een klein stukje tot boven de wasmachnine (max 50cm). Houd er ook rekening mee dat de pomp soms ook sop moet zien weg te krijgen. Dus de slang tot het uiterste naar boven brengen kan problemen geven met het wegpompen als er wat sop of schuim in de leiding zit, bijvoorbeeld bij centrifugeren.

Een emmer is misschien wat klein maar je kunt ook een kleine speciekuip nemen. Daarop twee wasmachinepompjes waterzijdig in serie gezet en die krijgen het wel 2 meter omhoog. Twee wasmachinepompjes (bijvoorbeeld van Plaset) kosten nog geen 20 euro per stuk, veel minder dan een vuilwaterpomp. Vlotter erbij en je bent klaar.

Gr.
PaulAGM

een dompelpomp heb je al voor 40 euro, tweedehands nog minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 5 maart 2015 10:16:39 schreef testman:
je zou denken dat het parallel hangen van een pomp op de machine pomp een goed idee is, maar die worden vaak gestuurd door niet al te ruim berekende triacs. zou ik dus niet aan beginnen. tevens heb je het nadeel dat de pomp gaat lopen en pompt tot de kuip leeg is. terwijl de buffer waar de andere pomp zit dan nog niet leeg is. je hebt tenslotte nog het probleem met tijd tot het water van de pomp bij de volgende pomp aankomt..

Van de nieuwere types weet ik het niet zeker, maar in mijn ervaring pompt een wasmachine in de eerste plaats tijdgestuurd af, dus ruim voorbij het punt dat de trommel leeg is.

De pompjes die nog geen 20 euro kosten zijn waarschijnlijk vrij zwakke magneetpompjes. Voor iets meer heb je stevige pompen met asynchroonmotoren, en ik heb zelf toch een lichte voorkeur voor een dompelpomp en een vuilwaterreservoir omdat aangegeven werd dat het systeem gecombineerd zou kunnen gaan worden met andere afvoerbehoefte, en omdat je dan niet in hoeft te grijpen in de wasmachine.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 maart 2015 12:59:46 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Let wel even goed op dat je met je afvoer niet je riool gaat leeghevelen je machine in. Dat Zou namelijk een beetje jammer zijn van die net schone was en bovendien je kelder in een open riool veranderen.

Spanning staat en stroom gaat!
benleentje

Golden Member

@Meander Daar heb je ook wel een punt van aandacht. Als het hard regent kan het best voorkomen dat de pijp geheel vol staat met zelfs een lichte overdruk. Dus daar moet zeker nog een terugslagklep komen.

Op 5 maart 2015 07:41:11 schreef Gerard*:
Bespaar je de uitgave aan een dunnere slang, dat gaat echt niets helpen

Een stukje slang van allerlei diktes kan ik makkelijk van mijn werk meenemen. Ik ben toch tegen beter weten in er wel nieuwsgierig naar of het werkt. En wat is er nu leuker dan af en toe eens een praktijk proef. Er kan weinig fout gaan en zal de eerste test met schoon leiding water doen dus als het fout gaat hoef ik enkel schoon water op te ruimen.

Als reservoir neem ik waarschijnlijk een ronde vuilnisbak daar past een dompelpomp goed in en naar onder toe is het smaller en blijft er dus minder water staan als met een speciekuip.

Zo heb ik het in mijn eigen kelder ook gedaan om als het grondwater hard stijgt door regenval dat weg te pompen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Voor een wasmachine geld over het algemeen niet hoger dan 20 CM boven het apparaat. De wasmachine pompt het water anders te langzaam weg.

benleentje

Golden Member

@smd thanks dat is wel wat ik wou weten hoe ver kan in de praktijk de pomphoogte worden opgevoerd. 20cm zou je nog kunnen oprekken tot 30cm maar 1 meter boven je apparaat gaat dan niet meer lukken.

Op 4 maart 2015 23:05:24 schreef testman:
je kunt ook niet naar buiten boren door de muur heen zodat je in de grond uitkomt en meteen op het riool zit, dat zou op 60cm diep moeten zitten en dus miss wel haalbaar voor de pomp..

Nee dat gaat niet ik zit ruim 2 meter onder het riool, ook die in de grond. Ik denk dat de kelder ca 3,2 meter onder het maaiveld zit. Dus met een gat naar buiten boren zit ik in het grondwater en loopt de kelder langzaam vol.

Dan zit het riool in de straat dus ook wel dieper dan 60 cm

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 maart 2015 11:17:16 schreef testman:
een dompelpomp heb je al voor 40 euro, tweedehands nog minder..

Momenteel (zware uitvoering met vlotter) in de aanbieding bij de Aldi voor 25 euro incl. 3 jaar garantie, heb er van de week 4 gekocht, doen het voortreffelijk.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zoiets moet je wat Gadget zegt nemen, is beter.

wel een vuilwaterpomp nemen, de meeste zijn voor schoon water..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat kanttekeningen ,
Een wasmachine met een stankafsluiter / syphon aansluiten op de riolering . In vuilwater kun je balkeerkleppen zetten maar geen gewone . Als je al een druk/opvoerhoogte probleem hebt wil je geen keerklep. De syphon plaatsen iets boven je afvoerleiding en dan zeg 0,5 - 1 mtr verticale leiding zodat je toeloophoogte ( lees druk ) hebt voor de weerstand van je syphon . Een open verbinding dus dat je nooit rioolwater in je was kunt krijgen.
Een wasmachine pomp zal iets van 2 mtr opvoerhoogte kunnen halen , je kunt testen wat ie haalt. Het systeem is een pomp en leiding + statische hoogte. De pomp heeft een pompkarakteristiek ( QH kromme ) , de leiding heeft een weerstand evenredig met het kwadraat van de flow , ( een dunnere leiding heeft dus meer weerstand dan een dikke ). De statische hoogte is dan vanaf onderkant wasmachine tot aan bovenkant instroom , dat wordt dan iets van 2 + 0,5 tot 2+1 mtr.
Red je het niet met 1 pomp dan mogelijk een 2e in serie zetten op ca halve hoogte , kijken wat je pomp doet.
Een dompelpomp kan als je koud wast . Bij wassen op meer dan 40 heb je al kans dat de pomp vastloopt en/of de motor verbrand.
Dompelpompen zijn voor de motorkoeling vaak afhankelijk van het medium waar ze in liggen en als dat warm is kan het mis gaan.
Ik zou een 2e pomp in serie zetten op ca 1,5 - 2 mtr hoogte en die vast aansluiten en uit laten stromen in een standleiding met een syphon . De pomp parallel zetten met de andere pomp.
Succes.

een dompelpomp is idd gekoeld met het water wat hij pompt, echter is er amper warmte op te bouwen van het pompen van 10 liter water. zou het ding echter uren moeten pompen in 70 graden water is dit wel aan de orde..

een wasmachine haalt geen opvoerhoogte van 2 meter, zo wel dan is de kans dat dit alleen met koud water werkt aanwezig. een terugslagklep is voor een dompelpomp geen punt, heb die dingen onderhouden gehad, zat een terugslagklep van messing tussen zonder veer welke 40 jaar meeging. de wat lichtere pompen zouden met een klep bestaand uit een plastic kogel ook voldoen, heb je minder druk voor nodig. de pompen die ik ken waren van betere kwaliteit als einhell (grundfoss) deze konden een opvoerhoogte van 10 meter aan.

topcraft einhell, allemaal fabrikaat de la china meuk. verwacht ook niet dat het ding 2 wasmachine mee zal gaan. het warme water zal niet eens zo slecht zijn, houdt de boel schoon :)

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 6 maart 2015 22:08:53 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die pompen van aldi zijn niet von ein hell :-) maar van TopCraft, moet eerlijk zeggen dat die toch wel degelijk spul maken.
Ik gebruik ze in vuilwater (volgelopen boten etc)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 4 maart 2015 21:51:08 schreef RalcoBe:
[...]

Spijtig dat ze nagelaten hebben te vermelden wat welke eenheid nu precies betekent, en welke aannames er werden gedaan, of moeten gedaan worden.

Capaciteit met het symbool van debiet en Verticale opvoerhoogte als gegeven, evenals de diameter?

--> Completely useless zonder het bijhorende boekje, of nota's van de ontwikkelaar.

Toch even een opmerking, ik denk namelijk het volgende: wat dachten jullie er van om eens iets anders te lezen:
De uitkomst is namelijk de benodigde opvoerhoogte van de pomp.
Dus als de uitkomst is 10 meter, dan heb je dus een pomp nodig die 1 bar druk kan leveren. Kijk maar: je geeft de capaciteit op m3/h

Nu ga je je diameter verkleinen, dan zie je dat de druk van de pomp dus hoger moet worden om toch die capaciteit te halen ;)

We zitten hier natuurlijk op een electronica forum, maar bij capaciteit hoef je niet altijd aan een condensator te denken ;) Alle eenheden zijn mijn inziens ook gewoon goed.

(Je verticale opvoer hoogte geef je zelf in, dus dat berekend hij niet, ik zie zo op het eerste gezicht niet zulke vreemde dingen gebeuren met die reken tool)
Vul maar eens een diameter van 1 mm in bij een redelijke capaciteit: dan krijg je een hele hoge opvoerhoogte, dat is natuurlijk logisch, immers je pomp moet een veel hogere druk leveren om toch je capaciteit te halen. Dan moet de pomp dus een veel hogere druk leveren om het door die ene milimeter te persen.

Ik zou i.d.d. voor een vuilwater dompelpomp kiezen (daar zit een vlotter standaard aan) en e.v.t. nog een extra vlotter met watertoevoer afsluiter voor de zekerheid. (Of je moet je bak zo groot maken dat daar makkelijk al het water van zeg maar 2 wasbeurten in past. Dan zie je het tenminste met droge voeten dat je pomp niet meer werkt ;) )

Conclusie: als je je diameter gaat verkleinen, dan moet je dus een pomp hebben met meer druk ;)
--------
Bovenstaande was ook een reaktie op:
http://www.eekels.eu/nl/activiteiten/technische-tools/leidingweerstand

Op 4 maart 2015 21:03:01 schreef Magnetron:
Kijk eens bij www.eekels.eu.
Daar staat een rekentool.
Als je daar een kleinere diameter invoert en de rest van de getallen gelijk houdt, krijg je een grotere opvoerhoogte.
Het is toch de moeite van het proberen waard, het gaat niet om zoveel meer hoogte.
Te dunne slang geeft natuurlijk weer andere problemen, zoals zojuist al aangeroerd.

@ jan: de temperatuur is een goede, maar wie wast er tegenwoordig nog op 90 graden? Ik zie mijn vrouw dat nooit doen. Voor een redelijke dompelponp zijn die 20 liter zo weggepompt, daar wordt hij zoals testman al zegt niet echt warm van, en die 60 graden kan hij wel hebben.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
benleentje

Golden Member

Bij wassen op meer dan 40 heb je al kans dat de pomp vastloopt en/of de motor verbrand.

Bij ons op het werk staat er toevallig ook een wasmachine in de kelder. En dat is ook de CV ruimte. Daar is een betonnen put gemaakt voor als de cv ketel het begeeft en al zijn water ineens kwijt raakt. Ook is er een hoge drempel dus op de hele vloer plus put kan water staan. De etel zelf staat ook hoog op een betonnen plaat.

Als de ketel ineens klapt met het veel water van 90° zal onze dompelpomp daar toch tegen moeten kunnen. En CV pompen zelf moeten er ook tegen kunnen.

Een koperdraad zelf smelt nog lang niet bij 90° dus moet de isolatie er wel ertegen kunnen. Eigenlijk geen idee hoeveel koperlakdraad voor temperatuur aan kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 maart 2015 21:03:01 schreef Magnetron:
Kijk eens bij www.eekels.eu.
Daar staat een rekentool.
Als je daar een kleinere diameter invoert en de rest van de getallen gelijk houdt, krijg je een grotere opvoerhoogte.
Het is toch de moeite van het proberen waard, het gaat niet om zoveel meer hoogte.
Te dunne slang geeft natuurlijk weer andere problemen, zoals zojuist al aangeroerd.

Hier ga je de mist in. Je wilt water bijv 6m omhoog pompen.
Je pomp moet dan in het ideale geval een opvoerhoogte van 6 meter kunnen leveren. Kies je een dunnere diameter, dan is de opvoerhoogte hoger. De opvoerhoogte die hier bedoeld wordt is de opvoerhoogte die de pomp moet leveren. Bij een dunnere diameter moet de pomp dus een grotere opvoerhoogte hebben, in mijn voorbeeld dus 8 meter.

het verhaal rondom dompelpompen en temperatuur is dacht ik omdat de betere pompen in olie draaien. wat benleentje al zegt ben ik ook bekend mee, in oude kelders waar nog een kwelwaterpomp in een betonnen put zit. van origine waren dat in mijn ervaring pompen met een losse motor op een schacht van een meter. degelijke dingen waar geen dompelpomp tegenop kon, 45 jaar oud heb ik ze makkelijk zien worden met niet meer als een paar keer de vetpot voor de as aandraaien en de vlotter een keer vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer