Spoel onherkenbaar

Ik heb per ongeluk een spoel hard aangetikt op de print en nu is hij kapot....

Ik de behuizing open gesloopt omdat er geen nummer en/of waarde op vermeld staat.

Zie afmeting van dat ding op de foto.
Er zit een 0,05/0,1mm draad in en ik schat zo'n 200 windingen ofzo. Bovenop zit een ferriet plaatje. hoogte 10mm.

Wat is de vervangende waarde ongeveer? Het is geen super kritisch onderdeel ofzo. Zit in een regelcircuit van een 120W actieve subwoofer.

Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand een grove spoelwaarde kan schatten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/333.jpg

Michel
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee helaas. En de koperdraad is ook gebroken ergens...

Michel

Lengte van de draad bepalen, uitrekenen hoeveel wikkelingen. En dan calculeren?

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Dan moet je wel de eigenschappen van de kern kennen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

En daarom vroeg ik of je een LCR meter had, om die eigenschap te achterhalen is een LCR meter dus handig. Je legt een paar windingen om de kern heen en meet de zelfinductie. Dan weet je de zelfinductie per winding en dat is de Al waarde.

Ik heb per ongeluk een spoel hard aangetikt op de print en nu is hij kapot....

Bij reparatie is het eigenlijk niet de bedoeling om nog meer kapot te maken en daarom kun je beter geen hamer gebruiken. :-) Die spoelen zijn best stevig.

Als je een functiegenerator en een scoop hebt kun je de zelfinductie ook meten. Je kan het gebroken draadje vast solderen of je wikkelt hem af (en telt de windingen) en legt er tijdelijk een bekend aantal windingen om. Zet de spoel in serie met een weerstand. De weerstand met zijn andere poot naar massa. Meet met je scoop de spanning over de weerstand en de spanning over de spoel en weerstand. Als je de totaal spanning deelt door de spanning over R heb je de ratio. Deze ratio is gelijk aan de ratio van de weerstand en de spoel impedantie. Als je de spoel impedantie kent kun je de zelfinductie terug rekenen. Zit er erg veel draad op (met dus veel weerstand) dan kun je de impedantie splitsen in R+jX maar als je frequentie hoog genoeg is kun je die weerstand verwaarlozen. Of die hoog genoeg was kun je na de meting controleren en als je twijfelt meet je op diverse frequenties. Dat R deel blijft min of meer constant. \

Ik heb wat Japanse jaren 50/60 multimeters en daar gebruiken ze een variant van bovenstaande methode. (met 50 Hz, bv uit een gloei trafo, die lage frequentie beperkt natuurlijk wel het meetbereik) Meestal voor C maar ik heb net van een vriend een heel oude Hansen gehad welke ook een schaal voor L heeft. Best een byzonder ding, hij kan nog meer leuke kunstjes, bv buizen testen. Hij werd als een soort component tester verkocht.

Een andere manier is een bekende condensator parallel aan de tijdelijke gewikkelde spoel zetten en dan met een generator de resonantie frequentie zoeken. Als je die weet kun je de L weer berekenen.

Je kan tegenwoordig voor 2 a 3 tientjes component testertjes kopen die prima bruikbaar zijn voor dit soort klusjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

spoeltje afwikkelen en aantal toeren tellen. Op hetzelfde kerntje een nieuw spoeltje met een gekend toerental wikkelen en meten.
Daarna omzetten naar het oorspronkelijke aantal wikkelingen.

Fred was me voor met een uitgebreidere uitleg.

[Bericht gewijzigd door eross op vrijdag 6 maart 2015 08:46:44 (12%)

Als je het typenummer van het apparaat aangeeft dan heeft misschien iemand wel een schema waar een waarde opstaat.

fatbeard

Honourable Member

Het is geen super kritisch onderdeel ofzo. Zit in een regelcircuit van een 120W actieve subwoofer.

Juist in een regelcircuit lijkt me de correcte waarde wel op zijn plaats... Zelfs als het 'alleen' maar een audiofilter betreft is het geluid bij een incorrecte waarde geheid anders.

http://www.audionl.com/Aprodview.asp?type=product&Product=10765

Boeiende produktbeschrijving: Rdc 3,200 Ohm en Extremely low DCR.
Die 3.2 Ohm kan best wel kloppen gelet op de draaddiameter en zelfinductie, maar om dat nou extremely low te noemen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Schema of zelfs het complete onderdeel zijn inderdaad makkelijker op typenummer apparaat te bekomen. Het blijft toch een reparatievraag en daar vermeld je dat nou eenmaal standaard al.

Het spoeltje dat RAAF12 linkt heeft een poederkern en lijkt me voor conventionele wisselfilters. Het spoeltje waar het hier om gaat heeft een ferrietkern en is kleiner. Zal wel klasse D zijn zeker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 6 maart 2015 11:47:44 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt dat jullie er zo leuk op duiken.
Ik ben niet geheel compleet geweest. Ik heb geen schema kunnen vinden op internet. Het is een Pioneer TS-WX11A actieve sub.

Die spoel zit in het remote signaal, het signaal om de sub in te schakelen en zit direct op de +12v draad van remote. Er zit een transistor schakeling achter om, denk ik, de mosfet in te schakelen.

Ik heb voor het testen van in het inschakelen van de sub een simpel draadje gewonden om een spijkertje en de sub schakelt "gewoon" in.

Zal een smoorspoel zijn ofzo?

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op vrijdag 6 maart 2015 13:23:39 (15%)

Michel
Thevel

Golden Member

pioneer_ts-wx77a_trt1160.pdf

Edit/
Verkeerde PDF

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 6 maart 2015 17:31:01 (46%)

Echt hartelijk dank! 1000uH is zijn waarde! Dank!

Michel
fatbeard

Honourable Member

Let bij het vervangen wel op de maximale stroom, niet alle 1mH spoeltjes zijn daarin gelijk...
Al zal 100mA wel ongeveer goed zijn, er staan alleen wat opamps op.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

En de toepassing is niet al te kritisch omdat het een choke is en geen onderdeel van een schakelende voeding. Een ijzerkern zou het hier ook wel redelijk gedaan hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."