Kan ik deze transformator gebruiken op 3x380 dahlander

Ik heb onlangs een freesbank gekocht die is voorzien van 3 dahlandermotoren die op 3x380 werken
Echter heb ik thuis enkel 3x230 voorhanden(belgie)
Nu heb ik een 3kva transformator die van 3x380 naar 3x200 gaat
Omgekeerd zou ik dus uitkomen op 3x440 secundaire zijde
Persoon van wie ik deze transfo heb zei me dat dit geen probleem gaat geven met die motoren, maar voor het zeker te zijn vraag ik het nog even hier na

Alvast bedankt!

Mvg
Louis

Dan zul je meer info over de motoren moeten geven.
De trafo van 3 kva kan maximaal ongeveer 2 kw aan motorvermogen voeden.

Johan

Een 15% hogere spanning is best veel. 200-230.
Als het een oudere trafo met motoren is gaat het misschien wel werken.
Als het modern spul(goedkoop) is, is alles vaak zeer strak doorgerekend.

15% hoger kan zomaar zorgen dat de magnetische kern overstuurd raakt. En je veel magnetiserings stroom gaat trekken. De transformator of de motor kan dan overmatig heet worden door de extra I^2R verliezen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Motoren zijn 1,6-1,9Kw dus dat zou moeten lukken
Beide motoren zijn van 1969.

Je hebt toch 3 motoren ?
En vergeet de aanloop stroom vooral niet !!!

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

De aanloopstroom is minder van belang voor een trafo, daar kan die best tegen. Als de nominale belasting niet wordt overschreden gaat dit lukken. Spanning is een andere zaak. Afhankelijk hoe ver je van het trafohuisje woont zal de netspanning iets zijn tussen 220 en 235V. Kom je niet boven de 225V zal er waarschijnlijk geen probleem zijn. Alles daarboven kan de kern verzadigen. Wanneer en ruimte zit tussen de spoelen onderling is het ook niet onmogelijk om daar per bobijn een 15tal windingen extra omheen te draaien en vast te vernissen.

pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat je best de transformator eerst eens alleen test op je 230V net om volgende redenen :

1) een transformator geschikt om omlaag te transformeren van 380 naar 200 volt, zal als je deze omgekeerd gebruikt op een net van 200V geen 380V meer uitgeven. Immers de inwendige verliezen van de transformator gaan tegen werken. Onbelast zal je transformator bij een voeding van 380V meer als 200 Volt uitgeven. Vb 3 % meer.of 206 V de transformatie verhouding is dan 380/206 = 1.844

Als je de transformator omgekeerd gaat gebruiken en voeden met 200V krijg je onbelast aan de uitgang 200 x 1.844 = 369 V

Indien je de transformator gaat belasten zakt de spanning dan nog eens +/- 3% . 369V - 3% = 358 Volt.

2) Ik denk dat een transformator met een wikkeling geschikt voor 200V niet graag heeft dat daar 230 Volt op gezet wordt.
Vermoedelijk gaat de kern in verzadiging en zal de nullast stroom te hoog worden.

Op 6 maart 2015 20:02:38 schreef LouisGhijselings:
Motoren zijn 1,6-1,9Kw dus dat zou moeten lukken
Beide motoren zijn van 1969.

Draaien ze niet gelijk dan?

Inderdaad gaat die transfo dus geen goede oplossing bieden, over naar plan b dan.
Net even in de schuur bezig geweest met de machine en ik denk dat ik de hoofdmotor voor de spindleaandrijving ga vervangen voor een 3kw 3x230v motor die ik hier heb liggen en deze ga aansturen met een frequentieregelaar voor snelheid te regelen.
De derde is blijkbaar geen dahlander maar een gewone koelpomp die momenteel in ster staat.
Deze in driehoek zetten en dan is dat probleem ook van de baan.
Rest alleen nog de dahlander voor de voeding en ijlgang.
Deze gaat problematischer worden omdat de behuizing specifiek is gemaakt om te passen op de freesbank. Misschien tijdelijk deze aandrijven met de transformator zodat ik gepaste onderdelen kan maken om een andere te bouwen

pamwikkeling

Special Member

Heb je geen 3 éénfasige scheidings-transformatoren van 700 VA 230/400V ?
Daar kan je ook een driefasige trafo van maken.

mvdk

Golden Member

Ik mis een beetje een weekje lang netspanning meten. Iedereen hier gaat er maar van uit, dat de lijnspanningen tussen de 225 en 235 liggen, maar ik heb nergens gelezen dat ts dat heeft vastgesteld. Meten is weten, en bij zo'n oud 220 net verwacht ik eigenlijk niet dat de spanning boven de 220 komt.

jerome

Golden Member

Klopt niet. Hier ook een ouwe 230~3 en toen het net een paar jaar terug nog bovengronds was, was ik de eerste aangesloten aan de dikke mast op de hoek waar de trafokabel naar boven liep. Altijd meer dan 230V met uitschieters tot 245V. Geen enkele spaarlamp deed het langer dan een jaar en 2 keer tv voeding stuk.
Nu het ondergronds is kom ik rond 225V per fase.
De dahlander motor voor de spindels kan ook voldoende sterk zijn als deze op 230V is aangesloten. Door de grote overbrenginsverhouding moet die motor maar heel weinig koppel leveren.

Ik meet ier tussen de fasen 225-230 dus is al een nieuwer net.
Gaat de dahlandermotor niet veel warmer worden(en evt verbranden) op 3x230v? Want ik heb de boel nu uiteen en de spindlemotor vervangen voor een 3x230 standaardmotor gaat een groot werk zijn (waarvoor ik eigenlijk de freesbank zelf nodig heb om aanpassingsonderdelen te maken)

Moest de spindle op 3x230 kunnen draaien kan ik de transfo gewoon inzetten voor de voedingen van de tafel en is mijn probleem opgelost.

Nog een bijkomend probleem
Toen de koelpomp motor in ster stond (380) kon ik deze gewoon laten draaien op 3x230. Nu heb ik deze in driehoek gezet (zoals het hoort om op 3x230 te werken) maar de thermische veiligheid gaat er nu vrijwel direct uit. Dit is een unit die is ingebouwd in de behuizing van de freesmachine en is niet instelbaar. Is er een mogelijkheid om deze alsnog te gebruiken of moet ik een aparte thermiek en aan/uit schakelaar bijplaatsen?

jerome

Golden Member

De stroom is aanzienlijk hoger bij een driehoekschakeling. Niet vreemd dus dat de th.zekering aanspreekt. Dat deze vrijwel direct aanspreekt is raar, want die dingen hebben enige tijd nodig om inwendig op te warmen en zo de schakelaar te setten.

Als de stroom 1,72x zo hoog is als ingesteld op een thermische schakelaar schakelt deze heel snel uit.

Oplossing voor dit probleem zonder ombouwen is kijken of een wikkelbedrijf het motortje voor je kan omwikkelen naar 3x230 volt, dan kan je motor gewoon dahlande blijven en is de spanning aangepast door een andere diameter draden te nemen voor de wikkeling en het aantal slagen aan te passen. Wikkelbedrijven weten hier wel raad mee.

Let wel op, als ook hier een thermische beveiliging op zit dan krijg je ook een overbelasting van deze thermische beveiliging.

Dan zou je alleen kunnen werken met een trafo die je tussen het laatste deel van de bekabeling zet naar de motor toe.

jerome, elektromotor, Als de stroom in ster 1A is dan wordt de stroom 1.7A in driehoek. De stroom door iedere fase-spoel in de motor blijft echter gelijk: 1A. Er zal dus geen extra opwarming optreden.

@LouisGhijselings, als de motor het redelijk deed in 380 configuratie op 230, zou ik hem terug in ster zetten er niet meer aan rommelen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/