Soepel snoer gezocht voor soldeerbout

Ik wil graag het netsnoer van m'n soldeerbout vervangen. Er zit nu een erg stug snoer aan (ik vermoed PVC? Zelfde als zo'n netsnoer voor een PC).

Op Conrad even gezocht, maar kom er niet helemaal uit. Ben tot een shortlist van 3 typen gekomen:

Welke zouden jullie kiezen? De kleur maakt mij geen moer uit, de prijs is ook bijna gelijk, ik zoek gewoon een lekker soepel snoertje.

De simpelste oplossing: ik bestel ze gewoon alle 3 en dan zie ik het wel. Als het nou een 10tje de meter was dan had ik het niet gedaan, maar dit valt reuze mee.

Ik laat nog wel ff weten welke ik het fijnste vind werken.

Ik gok de eerste, dat is de dunste met 6.8 mm diameter. Dat lijkt mij het prettigst voor een soldeerbout.

Weller gebruikt ook snoer met siliconenmantel. Erg prettig soepel. Ben ook nog op zoek naar soortgelijk snoer voor, inderdaad, een andere soldeerbout waar van dat stenen-tijdperk-stugge snoer aan zit. Welke debiel verzint dat nou?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Alle drie de soorten zou ik niet gebruiken voor een aansluitsnoer van een soldeerbout.
Ze zijn bedoeld om apparaten aan te sluiten maar voor een soldeerbout veel te stug.
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, maar het kost moeite om de bout soepel te bewegen, ze voelen ook erg zwaar aan.
Bovendien is de rode siliconen kabel behoorlijk scheurgevoelig, een kleine beschadiging laat de mantel al openscheuren.
(Ik heb er al honderden meters van verwerkt voor andere doelen).
Uiteindelijk heb ik een twee aderig aansluitsnoer gebruikt van een oude netadapter, dat werkte nog het prettigst.
Het beste is om gewoon een snoer van b.v. Weller te bestellen, dat is hitte bestendig en soepel en kost al met al waarschijnlijk net zo veel als de 3 snoeren die je nu wil gaan uitproberen.
Edit: @MNM(tm) was me voor en zei al hetzelfde.
Heb zelf al uitgebreid gezocht naar een goed snoer, maar wat ik gevonden had is in het buitenland en per saldo onbetaalbaar.

op t werk wordt er voor spotjes rode siliconen kabel 2x 1mm2 gebruikt, omdat het hittebestendig is. dat is heel geschikt voor soldeeerboutkabel, soepel als een 7mm siliconenrubber aquariumslang is dat spul.

https://www.rexel.nl/newlec/00907001-3017288/newlec-sihf-o-siliconenka…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Siliconensnoer en strijkijzersnoer zijn vaak soepel en hittebestendig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vandaag 3 kabels binnengekregen:

  • De feloranje Ölflex: mooi kabeltje, valt goed op door z'n knaloranje kleur. Opzich ook wel een soepele kabel, maar hij wil terug naar z'n opgerolde vorm heb ik het idee. Als ik hem uitleg op de vloer en dan loslaat rolt hij zich weer een beetje op. Niet handig voor een soldeerbout. Ook is hij nog vrij dik voor een soldeerbout.
  • De zwarte rubberkabel: vrij flexibel, maar kan geen scherpe bochten maken (buigradius blijft door de mantel vrij groot) en is daardoor ook niet soepel genoeg.
  • De bruin/rode siliconenkabel: de winnaar, deze is lekker flexibel en kan ik ook vrij scherp buigen zonder dat hij bij loslaten gelijk weer hard terugveert. Nadeel is wel dat het volgens mij geen volledig koperdraad is, maar CCA :( Bij de eerste twee kabels zie ik op de knipsnede namelijk duidelijk koperkleur, bij deze kabel is het grijs. Nu trekt een soldeerbout amper vermogen dus in deze toepassing is het prima.
Arco

Special Member

Is vertind koperdraad, staat in de datasheet:

"conductor material: tinned copper"

Vertinnen wordt vaak gedaan omdat anders de koperaders in het siliconenrubber na enige tijd een vieze groene prut af gaan scheiden...
(wat er dan aan de uiteinden uitsijpelt)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 12 maart 2015 13:17:37 (46%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat de oranje kabel en de rubber kabel niet flexibel genoeg zijn had ik je ook kunnen vertellen. die oranje pur kabel zit vaker aan slijptollen als vervangkabel. het is net elastiek, blijft ook in ringen aan het apparaat hangen zoals de kabel was opgerold, en is ook minder bestand tegen heet gereedschap waar rubber en siliconen kabel wel tegen kan. rubberkabel is wel soepel maar zelfs 2x0,75mm2 is nog te stug voor een soldeerbout. siliconenkabel is erg soepel en temperatuur bestand, maar is daarentegen ook snel beschadigd. even een scherp randje en weg is de isolatie. alle kabel heeft een voor en een tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aders zijn bij nader inzien (vergrootglas + zaklamp) inderdaad vertind koper. Gelukkig maar, die CCA / CCS rommel heb ik een hekel aan.

En precies, elke kabel heeft z'n voor- en nadelen. Daarom heb ik van alle drie ook maar een stukje besteld. De siliconenkabel is niet duur, dus mocht het wel beschadigen dan is het ook zo vervangen.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op donderdag 12 maart 2015 13:35:26 (43%)