onbekend LCD reverse engineren?

is het mogelijk om een onbekend LCD scherm te reverse engineren?

ik heb namelijk een aantal schermpjes liggen (+10) uit een xerox printer. die hangen op een print waar een atmel of xilinx chip op zitten. uitlezen van de software is me nooit gelukt (http://www.circuitsonline.net/forum/view/119629).

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/programmeren/Dscn6367.jpg
op mijn schermpjes die ik nu op tafel gedemonteerd heb liggen staat:

International Display Works
5442FGPWBWC-L 4205-4 T
V0054420

en
5548FGPWBWC-B 2307-3 T(RHOS) B11
V0055480
en op het glas zelf:
WU2166-A-01
F2500139 REV:E
0704FJB*1072/0511/1*4

ik ben wat gaan nameten en ben tot het volgende gekomen:
het scherm heeft een
LED+ en LED- aansluiting voor de backlight,
het heeft 2 VCC aansluitingen (rechtstreeks aan de vcc van de atmel)
en 2 GND aansluitingen (ook rechtstreeks aan de GND van de atmel).

dan heb ik 8 lijnen van het scherm die op PC0-PC1-PC2-PC3-PC4-PC5-PC6-PC7 hangen van de atmel(data lijnen vermoed ik).
en 5 andere lijnen( control?) die op PB0-PB3-PB1 en PD2-PD4 hangen (ja echt 3 van poort B en 2 van poort D, is geen typefout).

als ik een 16x2 LCD scherm bekijk heeft deze
GND
VCC
VEE
RS
R/W
EN
DB0-DB7
LED+
LED-
aansluitingen

mij lijkt dat ik nu gewoon hoef uit te zoeken welke die control lijnen zijn en dan gewoon aan een raspberry/arduino hangen en eens wat data doorsturen. of zijn er hier tips om te achterhalen welke schermen ik heb (heb nogthans veel codes en nr's maar vind toch niks online terug). ik had toch gehoopt IETS te vinden met die code op het glas "WU2166-A"

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Doet het schermpje iets als je voeding op het printje zet?

Voor de rest kan ik je alleen aanraden datasheets na te pluizen van schermpjes met soortgelijke specs (8-bit data, chip-on-glass, zelfde aantal karakters/pixels).

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik heb er 3 met een atmel processor op die ff de backlight laten flitsen bij aansluiten van 5V.
en daarna kleurt het scherm zwart.

al diegenen met een xilinx XC9536 processor op doen niks. heb net in men oude xerox doos gekeken en in totaal dus 15 schermen naar boven gehaald. zou dus leuk worden er toch iets mee te kunnen doen.

die met de zwarte blokjesn heb ik manueel de backlight aangezet en pixels gaan tellen met een vergrootglas.
ik heb er 129x64 geteld (zal dus een 128x64 scherm zijn)
schermpanel meet 61,8mm x 39,9mm.
allemaal kleine vierkante pixels en de achtergrondverlichting is wit.

bovenstaande helpt misschien om het scherm te identificeren (vooral ook ter info voor mezelf in de toekomst. ik schrijf wel alles op maar binnen no time ben ik de papierkes weer kwijt)

op het display zelf staan 2 meetpunten met de tekst
VSS (= gnd) en Vlcd. tussen beide staat exact 8,30V

pb1 aan massa leggen geeft men random pixels die her en der zwart gaan branden.

bestaan er trouwens printplaatjes waar je aan 1 kant die 24p flatcable connector hebt, en aan de andere kant 24pinnen voor op een breadboard? de connector is me veel te klein om draadjes aan te solderen. ben nu bezig zo een print op te offeren door de atmega eraf te solderen en daar de draadjes aan te hangen

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 14 maart 2015 15:44:21 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

WUxxxx doet me aan Winstar denken. ('U' zou voor een user-specific versie van een bestaand display kunnen staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

deze lijkt enorm op mijn scherm, ook de afmetingen komen overeen.
http://www.dx.com/p/geeetech-reprap-lcd12864-smart-controller-display-…
aansluitingen op een paar details na ook quasi gelijk. ga proberen om zo een librarie te downloaden en volgens die pinout eens aansluiten op de arduino.

veel te verliezen heb ik niet, heb 15 schermen :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 14 maart 2015 16:45:57 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

bovenstaande helpt misschien om het scherm te identificeren (vooral ook ter info voor mezelf in de toekomst. ik schrijf wel alles op maar binnen no time ben ik de papierkes weer kwijt)

Daar had ik ook altijd last van. Ik heb nu al een paar jaar een stapeltje schrijfblokken hier liggen. Een voor aantekeningen over theoretische en praktische dingen die je regelmatig nodig hebt, zoal bv hoe je een 555 opzet of een LM317 aansluit en weerstanden berekend. Zoiets als die display zou daar ook onder vallen.
En zo heb ik voor veel meer dingen schriften liggen, bv voor reparaties, ontwerpen, programmeren, meetresultaten etc

Ik ben ook wel benieuwd hoe je zoiets uitvogelt. Bij VFD of LED displays kun je nog draden volgen en dan gewoon proberen, maar vmbt LCD heb ik geen flauw idee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb volgende ook gevonden:
als ik pb1 kortsluit, dan krijg ik random pixels en die blijven gewoon staan (geheugen display waarschijnlijk).
als ik PD4 dan aan massa leg, is het scherm leeg. vermoedelijk is dit dus de RESET.

zou PB1 de R/W functie zijn? door die aan massa te leggen zou ik dus de willekeurige datapinnen inlezen en op het scherm weergeven

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 14 maart 2015 16:59:14 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is het niet mogelijk om een van de schakelingen (µC+scherm) werkend te krijgen en wat data te sniffen?

deze schermen zijn een deel van een xerox printer geweest. ik vermoed dat die atmel er enkel zit om het scherm aan te sturen. aangezien ik de rest van die printer niet heb, doet het scherm ook totaal niks (krijgt geen weer te geven data van de printer).

ook zijn die schermen voor een reden vervangen geweest. dit kan zijn strepen in het scherm, slecht contract, doet niks meer, knoppen die niet werken....

in mijn openingspost had ik al een link gezet van één van mijn vorige topics. ik heb daar ook de fout gevonden in één van die printjes: namelijk een gescheurde flatcable van het display. ander display eraan en heel die unit had weer werkende geweest. dat is ook de pcb waarbij ik de atmel herprogrammeerde om een knipperled te maken (ik wist dat die atmel goed was).
bij een andere pcb kreeg ik voortdurend foutmeldingen en daar was mogelijk de atmel overleden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

veel te verliezen heb ik niet, heb 15 schermen

Als je een van die schermen demonteert, kun je dan achterhalen wat voor chipset er op zit?

Het scherm dat je laat zien lijkt mij een grafisch scherm. Dat werkt totaal anders dan een 2 regelig 16 karakter display.

Er zijn maar een beperkt aantal verschillende manieren van aansturen van dit soort display's. Er is ooit een fabrikant gemaakt die een chipset ontwikkeld heeft om die twee of meer regelige display's aan te sturen. Die fabrikant is daarna door veel andere nageaapt waardoor die manier van aansturen tot een soort van standaard is verheven die door veel chipsets wordt ondersteunt.

Hetzelfde geld voor de grafische display's. Daar zijn ook maar een beperkt aantal standaarden voor bedacht.

Als je nu een typenummer op de chips van het display printje kunt vinden ben je een heel eind verder. Dan is misschien te achterhalen wat voor standaard het het chipje gebruikt.

Helaas is dit niet altijd het geval. Ik ben ook wel eens iets speciaals tegen gekomen. Iets dat helemaal door de fabrikant zelf is bedacht en nergen anders bekend.

en hoe kan ik achterhalen welke chip erin zit?
ik heb ook een panel liggen met een gebarsten scherm (dikke zwarte vlek in het midden en een heleboel barstlijntjes). deze mag opgeofferd worden om te achterhalen.

er zit precies een langwerpige die op de glasplaat geplakt dat daarna vol met zwart rubber is dichtgegoten (laatste foto). helaas geen nr's.

dit zijn schermen die in veeeel xerox printers zaten en dus miljoenen van gemaakt zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 14 maart 2015 17:42:36 (30%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Het display lijkt me 128x64? Controller zal wel een ST7565 van Sitronix zijn o.i.d aan de afmetingen te zien. (handig, want die kun je ook met SPI aansturen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Pinout klopt voorgeen meter.

van links naar rechts heb ik 24pinnen:
01: BackLight +
02: BackLight +
03: BackLight -
04: BackLight -
05: NC
06: GND
07: 3,3V VCC
08: NC
09: PC7
10: PC6
11: PC5
12: PC4
13: PC3
14: PC2
15: PC1
16: PC0
17: PB0
18: PB3
19: 3,3V VCC (pin 7)
20: PB1
21: PB2
22: PD4
23: GND (pin 6)
24: NC

bij de demontage toch nog een 3de soort display gevonden (heb er maar ééntje zo, de rest waren gelijk de voorgaande 2 modellen).
dit zou wel een wintek scherm zijn. heb die eens geprobeerd op die PCB die random pixels weergeeft, en op dit scherm gebeurd er niks. blijkbaar zijn die 2 schermen die niet uitwisselbaar (jammer, weet ik nog altijd niet hoe de andere werken dan)

EDIT: ik ga het toch stilletjes aan gaan opgeven met die schermen. ik ben nu alle schermen eens gaan proberen.
ik heb 3 pcb's die bij power on hun scherm ff laten knipperen en dan alle pixels half zwart kleuren. als ik PB1 aan massa leg, zetten ze random pixels donkerder

als ik dan PD4 aan massa leg, gaat het volledige scherm leeg (zowel bij half zwart als bij die random pixels). dit scherm is een WU2166A-01 F2500139.

nu hang ik daar een ander WU2166A-01 scherm aan, maar deze keer een F2500139-REV:E
deze gaat NIET half zwart en geeft ook GEEN random zwarte pixels. dat scherm doet niks dan enkel de backlight aanzetten.

als ik een sanbum-P564W scherm aansluit idem (deze schermen doen bij de originele PCB ook totaal niks).

als ik dat WD-G1206 scherm aansluit, dan gaat hierbij zelf de backlight niet aan. die heeft waarschijnlijk nog eens een andere pinout (de flatcable van pcb naar scherm is 24P, de flatcable naar de glasplaat is 46p (zie foto hier iets boven).

kort gezegd heb ik dus al die sanbum schermen, die WU2166A schermen, die WU2166A schermen REV:E
dus zelf al kan ik 1 scherm reverse engineren, dan nog moet ik een eigen pcb maken met zo een flatcable connector op en moet ik half men arduino aansluiten op dat scherm.

als iemand interesse heeft om met deze schermpjes van die xerox'en te spelen? voor de verzendkosten (kiala) stuur ik ze op inclusief die pcb's.
heb er nu bijna een hele dag mee bezig geweest en sta nog nergens (zit ziek thuis, dus heb tijd genoeg)

ik ga deze weg op:
http://www.dx.com/p/2-2-serial-spi-tft-color-lcd-module-for-arduino-re…
voor 7,61€ heb ik een 2,2" (zowat zelfde grootte) serial SPI TFT kleurscherm met 240x320 pixels.
iemand trouwens ervaringen met banggood.com? die hebben ook die schermpjes maar wel goedkoper en kunnen vanuit the UK verzenden.
2 schermpjes voor 8€ (wel maar 1,8")
http://www.banggood.com/2Pcs-1_8-Inch-Serial-SPI-TFT-LCD-Display-Modul…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi Fcapri,

Toevallig heb ik hier een defecte printer staan waarvan dat schermpje kapot is. Het zou geweldig zijn als je er eentje op zou kunnen sturen naar mij:

Ik heb degene met een xilinx XC9536 processor op: WU2166A-01

Bij mij zie ik alleen een startup melding en heel vaag XEROX voorbijkomen en dan blijft het leeg. alleen de backlight brand dan nog.

Als dat display zou werken was het misschien mogelijk de printer te herstellen.. dan zijn eventuele foutcodes tenminste weer te zien :-)

Wil je er 1 of 2 sturen, evt met bijbehorende print, en zo ja: wat zijn de kosten?

(Ik realiseer me dat je oorsponkelijk een ander doel had.. veel leuker idd. Eigenlijk moet je met een scoop naar de signalen op de lijnen kijken om te zien of dat info oplevert.

Ik neem aan dat deze displays intern geheugen hebben: 1 bit voor 1 pixel aangezien ze grafisch aangestuurd worden (Xerox logo).

Ze zijn niet zomaar te vervangen voor standaard textregel displays zeg maar..

Overigens heb ik ooit een driver geschreven voor de F51852 met NJU 6676 controller . Vergelijkbaar display, ook grafisch aan te sturen en niet duur. Ik had om text af te beelden een characterset in pixels gedefinieerd omdat je alleen pixels aan kunt sturen..

Groetjes!

Rudolf.

Hallo,

Daar ben ik weer: Inmiddels wat zitten drukken met m'n vingers op het display: en het bleek dat het probleem niet in de control print van Xerox zit maar echt in het display.

Op het net lees je veel dat teksten vaag worden of gestoord: dat doet die van mij ook. Oorzaak: slecht gesoldeerd op het bordje wat op het glas zit, dus waar de flexcable aan zit. Dit is een bekend verschijnsel met RoHS: loodvrij solderen wegens het milieu. Eigenlijk moet het dus overgesoldeerd worden: de condensatoren en weerstand, maar ook de kabel: en die word lastig omdat hij waarschijnlijk zal smelten.

Dus met een (liefst niet-RoHS) maar wel exact type display zou ik geholpen zijn...

Groet,

Rudolf.

PS: De printer draait inmiddels alweer: het opvangbakje voor inkt was zogenaamd vol: de sensor bleef hangen :-)

zal morgen ff de bak weer opzoeken met die schermpjes.
geloof dat ik de printen en de displays los heb liggen in de bak. wat voor printer heb je?

ik stuur die op voor de prijs van de verzending (kiala zal goedkoopste zijn)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hier staat de Phaser 8550.

Bedankt!

Ondertussen probeer ik even wat over te solderen. Net de onderdelen op het schermpje gedaan (loodhoudend nu). Geen effect. Nu de processor op de grotere print even. En als dat niet werkt zet ik de bout op de kabel :-/

Groet!

Rudolf.

als je me ff een mail stuur met je adresgegevens, of de winkel waar ik het laat toekomen met kiala, kan ik ff de verzendkosten opzoeken.

ik vermoed dat kiala veruit de goedkoopste zal zijn om te versturen.

let wel op, deze onderdelen komen uit defecte printers. deze stukken zijn dus vervangen voor een reden. misschien scherm te lichte, scherm te donker, scherm geeft strepen, totaal geen beeld, rare tekens...
probleem kan in het LCD zelf zitten, maar ook in de print. misschien kan je met een paar stukken samen te gooien, wel één goeie maken.

ik heb 3 complete units in de doos gestopt en 2 losse displays waar ik al mee ge-experimenteerd had. ik hoop dat er in die 5 LCD's toch nog 1 zit die goed/beter presteerd dan de uwe

partnr van dit deel is normaal 848K06551 en bruikbaar op phaser 8500/8550.
ding is ook nog nieuw te verkrijgen, moest het echt niet werkende te krijgen zijn en je wil echt die printer behouden
bv:http://www.amazon.co.uk/Xerox-848K06551-Control-Panel-Warranty/dp/B002…

heb trouwens nog inktblokjes liggen voor die printer ook.
5x cyan, 4x zwart en 3xmagenta

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi,

Mail is verstuurd :-)

Inmiddels de CPU aangestipt en daar de onderdelen verder nog gesoldeerd. Ook de lintkabel aangestipt: dat smelt niet zomaar: 10 sec op 400 graden overleeft die lint-aansluiting op het bordje.

Enigszins verbetering, maar het zal toch op vervangen neerkomen inderdaad.
Ik begrijp dat mogelijk het niet lukt met jouw printjes maar het is zeer zeker de moeite waard. Dit zijn verder zeer betrouwbare printers zover ik weet: we gebruiken ze ook op het bedrijf waar ik werk.. en 250.000 pagina's gaat prima (deze zit op 71000).

Groetjes!

Rudolf.

Ik heb er toch al veel moeten herstellen. displays, inkloaders, printkoppen, (vandaar dat ik VEEEEL inktblokjes had),...
k dacht bij voorgaande modellen van dit toestel ook vaak de motor+gearbox aan de zijkant. gaf dan random paperjams.

maar die afdrukkwaliteit met die solid ink printers..., zo prachtig gewoon.
heb lang gedacht er eentje in huis te halen, mede omdat ik ze door en door kende vroeger en nog veel 'afgekeurde' onderdelen heb liggen. bij xerox vervangen we gewoon hele stukken en gaan we niet op component gaan herstellen. heb zo tal van motoren liggen waar quasi niks aan ontbreekt. trekken gewoon iets teveel stroom waardoor die serie printer ze afkeurde (werkte perfect in een ander model).
ik dacht dat mijn voorkeur bij een 8400 lag.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Grappig dat je gewoon bij het bedrijf _zelf_ gewerkt hebt!
Het zijn hele fabrieken die printers. Geweldig om die techniek aan het werk te zien en de resultaten zijn inderdaad erg erg mooi :-)

Mooi ook dat de boel niet vlekt als een printout nat word he.. Bij ons worden er handleidingen van de apparaten die wij zelf bouwen mee uitgeprint dus we gebruiken ze aan de lopende band zeg maar. Dit is de derde, en er is er nog eentje. De 8400 hebben we ook gehad inderdaad.

Maar voor privé is het niet de goedkoopste printer want volgens mij in de energie spaar modus kost het altijd nog rond de 10 euro in de maand om hem aan te laten staan.. En uit- en weer aanzetten kost veel inkt wegens de opstart reiniging cyclus.

Maar toch: geweldige apparaten, en met goede zelf diagnose functie (en service manual).

Overigens zou ik je als je dat leuk vind vast een display kunnen sturen waar ik die driver voor gemaakt had: dan moet ik even zoeken op het werk daarvoor. Die kun je in ieder geval aansturen :-)

Prettig weekend!

jaartje toch, voor ik besliste om naar defensie over te stappen (was al 31jaar dus zowat men laatste kans dat jaar).
ervoor was ik samsung printer technieker (zowat allemaal laser).

heb ondertussen beslist displays aan te kopen. kost minder tijd :-)

heb al (5,90€)
http://www.orientlcd.com/v/vspfiles/photos/AMC1602GR-B-B6NTDW-2.jpg

en deze (3,50€ en nu gevonden aan 2€)
https://sfecdn.s3.amazonaws.com/tutorialimages/GraphicLCDLandingPage/LCD2-small.jpg

en deze (4,30€)
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v1/1004224333_1/Freeshipping-1-8inch-128X160-Serial-SPI-TFT-Color-LCD-module-display-with-PCB-board-SD-Card.jpg

en deze is nog onderweg (8€)
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/32246913987_1/Free-shipping-LCD-module-Pi-TFT-3-5-Inch-3-6-inch-TFT-LCD-400x240-Spi.jpg

als je ziet wat die dingen maar kosten in china, is het de moeite niet om tijd in die andere te steken.
en van china wordt alles gratis verzonden. jij gaat meer aan verzending betalen dan de stukken in china kosten :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jazeker,

Dat is mooi spul!
Die eerste is natuurlijk overbekend van bv 1x10 tot 4x20 karakters :-)
En die laatste in kleur is erg gaaf op bijvoorbeeld de grafische interface van microchip: helemaal als je een touchscreen erop zet..

ik ben bezig een display in men oldtimer te bouwen, vandaar een arduino en die schermpjes.
de eerste (16x2) als test om iets te kunnen weergeven (bedoeling was eerst een voltmeter te maken voor de auto).
daarna naar het nokia scherm over gegaan om het grafische wat te leren. ging dan ook goed vooruit.

dan zo een goedkoop 1,8" schermke besteld. Paar dagen later eens een 1,8" uitgetekend op papier en toen gemerkt dat het wat klein was. :-)
en toen maar een 3,5" besteld. ik hoef geen snel beeld te hebben, is enkel voor wat motorgegevens weer te geven. vandaar dat spi meer dan voldoet.

en sinds vanmorgen alweer wat leuk speelgoed onderweg (parkeersensoren om nog iets extra op het scherm te zetten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken