Soldeer pasta

fred101

Golden Member

Ik heb soldeerpasta nodig maar zie door de bomen het bos niet meer. Bij Mouser alleen al meer dan 100 om uit te kiezen.

Ik heb het nodig voor reparatie doeleinden, niet om hele pcb's te bestukken. Dus heel veel zal ik niet gebruiken. Ik begreep dat het spul snel verouderd dus een kleine verpakking lijkt me dan het beste.

Wat is echt goed spul. Goed qua makkelijk en precies aanbrengen, goed qua gelijkmatig smelten en goed te reinigen. Het zal voornamelijk gebruikt worden bij reparaties van calibrators. Dus het moet geen moeilijk te verwijderen zooi achter laten.

Ik ben met gewone loodhoudende soldeer ook heel kritisch.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik gebruik deze en ben er zeer tevreden over.

Kester
Soldeerpasta No-Clean tin/lood 63/37 35gram spuitje R276

http://www.tooltronics.nl/ProductInfo?BArtikel=143-782

Zie mijn laatste PCB (met ESP8266) met deze pasta en reflow techniek. Deze pasta is ook zeer goed te gebruiken met een soldeerbout.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op donderdag 19 maart 2015 09:56:53 (11%)

I love it when a plan comes together !
fred101

Golden Member

Ik ben even de weg kwijt. Ik heb SMD-291 bij Mouser gekocht. Maar ik denk dat ik wat fout gelezen heb.
Ik had als zoekargument soldeerpasta gebruikt. Dit spul zat net als in jou link in zo'n zelfde spuitje. Het is ook no clean.

Maar toen het kwam bleekt het doorzichtig te zijn. Bij Farnell vond ik de datasheet: http://www.farnell.com/datasheets/811068.pdf
Klinkt als het verkeerde spul. Volgens mij is dit flux pasta.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hewlett

Honourable Member

SMD-291 van ChipQuik is een no clean flux, SMD-291 gevolgd door een cijfer letter combinatie (SNL10 loodvrij, AX10 loodhoudend) zijn pasta varianten met deze no clean flux.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
bprosman

Golden Member

Vergeet niet het spul in de koelkast te bewaren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn pasta pot is ruim over de datum en begon te dik te worden om makkelijk te verwerken. Ik heb er wat IPA doorheen geroerd en het werkt weer heerlijk. (de "reserve pot" is nog dicht).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Heb een potje gekocht in Rosmalen, er werd mij aangeraden er telkens een klein beetje uit te lepelen en in een injectiespuit te doen en de rest in de koelkast te bewaren. Ben dit aan het proberen geweest en met een naald van 1,2mm is dit prima te doen.

@Rew, waar haal je eigenlijk IPA ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Alex P

Golden Member

Op 31 maart 2015 21:55:10 schreef bprosman:
@Rew, waar haal je eigenlijk IPA ?

Wil ik ook graag weten. Kontakt Chemie heeft spuitbussen, maar ik zoek gewoon een fles.

Nog meer tips voor Fred, iemand?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Heb hier vroeger wel eens besteld, omdat hun daar redelijk sterke waterstof peroxide hebben. Dat ontleed niet zo snel. Ze naast IPA ook nog een hoop andere handige middelen.

http://www.werkenmetmerken.nl/nl/isopropanol/p/8980

PE2BAS
fred101

Golden Member

Ik haal IPA bij Farnell in een 1L fles. Sinds ik het kwastje er in heb laten vallen giet ik altijd wat over in een klein flesje met redelijk grote opening.
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001…

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 1 april 2015 07:51:50 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Over het bewaren in de koelkast bestaan verschillende meningen.
Een vertegenwoordiger van Eurocircuits (waar we op mijn werk de printen bestellen) vertelde dat het bewaren in de koelkast nauwelijks zin had met betrekking tot verouderen.
Nadeel is dat je het ruim tevoren uit de koelkast moet halen voordat het verwerkbaar is.
Prive heb ik een pot van 500 gr Heraeus SnPb van de Baco en dat werkt na 5 jaar nog steeds goed en die ik overigens wel in de koelkast bewaar omdat ik het toch zelden gebruik.
Wel telkens na gebruik de afdichting goed aandrukken tot aan de resterende pasta om lucht weg te drukken en oxidatie te voorkomen.
Als ik de pasta te dik vind dan verdun ik dit met een heel klein beetje IPA.
Dat is bijna het enige waarvoor ik IPA gebruik, namelijk omdat dit geen water bevat dat in de pasta terecht kan komen.
Voor het gewone schoonmaakwerk gebruik ik gedenaturaliseerde alcohol van de Action wat een stuk goedkoper is en om de hoek verkrijgbaar.
Reinigt bijna net zo goed en tast ook de componenten niet aan maar bevat 4% water.
Omdat ik de gereinigde onderdelen toch altijd nadroog is dat voor mijn geen item.

fred101

Golden Member

Ik heb gisteren een oud PCB gepakt en wat IC's losgesoldeerd. Toen vast gesoldeerd met een gullwing punt en een fluxpen. Daarna als test met die fluxpasta. Dat ging boven verwachting. Het resultaat was heel strak. Veel mooier en makkelijker dan met die fluxpen. Dus geen weggegooid geld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs