oplossing voor non Tek 10x probes op tektronix scoops?

Ik ben sinds deze week een gelukkige eigenaar van een tek tds680b 1Ghz 5Gs/s scoop. Prachtig ding. Ik heb de manual en en alle menu's eindeloos door gespit maar volgens mij kun je dat ding niet wijs maken dat je een 10x probe gebruikt behalve als de probe een read out pin heeft. Dus een tektronix probe eigenlijk.
Heeft iemand hier een elegante oplossing voor gevonden? Ik heb al 4 Hp 500Mhz probes en die voldoen in princiepe prima voor mij.
Zelf iets fabriceren is nogal lastig want het kijkt erg nauw. Die read out ring heeft behalve attentuatie detectie ook nog + en - 5v 12 volt nog wat meer allemaal vlak bij elkaar.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
RAAF12

Golden Member

Ben het weleens tegengekomen op het Tek forum, weet helaas niet meer wanneer precies. Effe zoeken? http://www1.tek.com/forum/viewforum.php?f=5

Dank je Raaf. Heb nog niks kunnen vinden daar helaas.
Blijft raar. Dit moet je toch gewoon kunnen instellen in het vertikale menu ??

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
RAAF12

Golden Member

Geen idee of dat zo makkelijk kan, Tek verkoopt graag de scopes met de eigen probes erbij ;-)

Hi fry,

Ik denk dat er in het menu vertical scale factor een keuze zit deze moet je op X1 zetten.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat gaat helaas niet in het vertikale mnenu. Ik kan de ingang op 1M of 50Ohm zetten. That's it.
Ik kan de probe automatisch laten calibreren (compensate gain), maar die faalt stee vast op een 10x probe. en maakt er nog wel een 2x probe van blijkt als ik er dan mee ga meten. Na clear probe cal is het weer 1x. Met een 1x probe gaat de calibratie wel goed.

Ik denk dat tek inderdaad wil dat je tek probes aanschaft :)

Ik heb oop eevblog inmiddels een 3d print bestand gevonden om zelf zo'n read out pin aan je probe te sleutelen.
Eens kijken of dat gaat werken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik had de zelfde vraag ook gesteld op eevblog en daar stuurde iemand me naar een andere thread waar iemand een oplossing had gevonden.
Een 10-12k weerstand van ground naar het readout vlakje om de bnc verteld de scoop dat je een 10x probe gebruikt.
Die gene had een 3d print ontwerp geplaats waar je die weerstand in kan proppen en om je bnc connector kan schuiven.
Die heb ik laten uitprinten en dat werkt al best goed. Helaas past het 3dprintje alleen om mij gare 20 mhz tek probe, de hp probes hebben een hele dikke bnc connector van 15mm. De meeste connectors zoals de tek die ik heb zijn 14 mm.
In de foto Zie je dat de sleeve een holte heeft waar een 1/4 watt weerstandje past. Een kant van de weerstand zit klem tegen de ground van de bnc, de andere kant steekt door het gaatje.
Na een paar keer de probe aansluiten gaat de veerkracht van de weerstand draad verloren en wordt de connectie een beetje crappy.
Dus ruimte voor verbetering. Misschien iets met een pogo pin, hoe heet zo'n ding in het nederlands? waar bestellen?
En natuurlijk een nieuw 3d ontwerp maken zodat het over de hp probes past.

eevthread: http://www.eevblog.com/forum/testgear/automatic-probe-attenuation-sett…

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
mel

Golden Member

een dikke ring gebruiken met een pen, die de omschakeling maakt. is dat niet iets?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
klein is fijn

Moderator

Ik heb nog wel vier pogo pinnen liggen voor je, stuur even een mailtje als je geinterresseerd bent. Ik moet ook ergens kleinere hebben liggen, maar de locatie daarvan is me een raadsel.

High met Henk

Special Member

tekprobes zijn wel prijzig ja, maar ik vindt het IDEAAL dat ze zichzelf instellen..

zou niet anders willen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kif, ja ik ben zeker geinterresseerd. Liever vind ik ik een plek waar je ze kan bestellen zodat ik een 3d ontwerp kan maken die iedereen kan laten uitprinten en op zijn probes kan plaatsen. Stuur je morgen een mailtje.
Ik kan in het ontwerp denk ik wel een plastic veertje meenemen die het weerstand draadje stevig blijft aandrukken.
At high met henk. zeker heel prettig, maar wel heel vervelend dat je het niet handmatig kan instellen als je geen tek probes gebruikt.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Lucky Luke

Golden Member

Kleine (formaat naald) pogopins zijn goedkoop te vinden op ebay en dealextreme. Let goed op de afmetingen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rbeckers

Overleden

Ik ging er van uit dat in de setup van die tds ergens staat:
probe autodetect on

Zal eens gaan zoeken

Die pins kosten inderdaad geen drol op dealextreme. conrad heeft ze ook maar zijn 2 euro per stuk.
Ik ga eerst iets proberen te ontwerpen met een kunstof veertje zodat je buiten de 3d print alleen een 1/4 watter nodig hebt. Maakt het wat toegankelijker.
Hier nog even een foto van de bnc aansluiting van de tek 680b.
+5 -5 +15 en -15v zijn voedings spanningen voor actieve probes.
Enig idee wat -1.5V is?
De 680b is 4 kanaals maar je kan er maar 2 tegelijk gebruiken. Ze heten dan ook chan1/2 en aux 1/2. De 2's hebben -1.5V op die connectie en de 1's +1.7V.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Nog even met een andere scoop dat -1.5V vlakje nagemeten. Er verandered niks als je iets aan het horizontale of vertikale menu aanpast. Maakt ook niet uit of het kanaal actief is of niet.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence