GPS 10Mhz referentie Rockwell print

joopv

Golden Member

Als de module maar 10 keer per seconde zijn interne delers aanpast om de 10kHz synchroon met GPS te houden, of dat 2000 keer per seconde doet is belangrijk om te weten hoe je je PLL filters moet dimensioneren, en in hoeverre dat stap-gedrag zichtbaar wordt in je 10MHz uitgang.

En laten we wel wezen: ook al zit er jitter op die 10kHz, het is nog altijd heel wat beter dat een standaard GPS module die alleen een 1Hz UTC puls uitgang heeft (waar trouwens ook jitter op zit) en waarbij je dus altijd UREN moet wachten voor je PLL gelockt en je 10MHz gestabiliseerd is.

Verder hebben Droitwich / MSF / DCF ontvangers ook last van propagatie ellende tijdens de zonsop- en ondergang, als de ionosfeer zijn dagelijke dansje doet. Dat is ook niet zaligmakend.

Overigens, voor de time&frequency-nuts onder ons: Vannacht zijn Galileo 7 & 8 gelanceerd en in hun banen geplaatst.

Op 24 maart 2015 18:38:10 schreef rbeckers:
En op het zuiden richten. Mijn twee Trimble GPSDO hebben hun antenne achter een ruit staan.

Dat op het zuiden richten heeft geen zin, denk ik. De TV satellieten staan in een baan op het vlak door de aardequator op een afstand dat ze voor een antenne vast opgesteld op aarde stil lijken te staan.
De GPS satellieten draaien echter in een lagere baan, 4 per baan, 8 verschillende banen, zodanig dat ze precies twee keer per etmaal op dezelfde TAI tijd overkomen.

Je bent het beste af met satellieten die je door het zenith passeren, omdat diens signalen de kortste weg door de atmosfeer afleggen.

Voorbeeld van de tracks langs het hemelgewelf:

rbeckers

Overleden

Ik ben niet helemaal duidelijk en correct geweest.
GPS satellieten zitten niet in geostationaire banen en geven ook dekking aan de pool.
Zoveel mogelijk zicht op de hemel is het belangrijkst. Ongehinderd door begroeing of bebouwing. Maar om bliksem inslag te vermijden staan mijn antennes achter een ruit.

guidob

Overleden

Op 28 maart 2015 08:54:57 schreef joopv:
Als de module maar 10 keer per seconde zijn interne delers aanpast om de 10kHz synchroon met GPS te houden, of dat 2000 keer per seconde doet is belangrijk om te weten hoe je je PLL filters moet dimensioneren

Theoretisch wel inderdaad, maar in de praktijk heb je ook nog de VCXO en de gevoeligheid van de regel ingang. Met in de praktijk meestal een vage XO die ergens uit is gesoldeerd en waarvan de specs onbekend zijn (er zijn meestal heel veel varianten van zo'n ding, specifiek gemaakt voor een toepassing).

Denk dat het in de praktijk neerkomt op trial en error. Mijn ontvanger moet ik nog eens goed gaan bekijken wat dat betreft. Een lock duurt een aantal minuten in mijn geval.

Ik heb hier met wat logica een fasedetector gemaakt voor 10 MHz en 1 Hz.

De 10 MHz is aangesloten op een Rubidium substandaard.

Die 1 Hz input is aangesloten op een GPS ontvanger die secondepulsen afgeeft; en de configuratie is ingesteld dat hij dat alleen doet als de ontvangst goed is. (health wordt afgegeven via seriele output van de GPS- ontvanger) Terwijl de ontvanger zelf al de gelegenheid biedt om alleen secondepulsen te laten afgeven als ze berekend zijn uit de satelliet looptijden. Dubbelop dus, alleen de best stabiele piloten worden gekozen. Maar zoals Lubitz: kan toch fout gaan.

Die beoordeling is dus behoorlijk streng, want als je de tijd die de satellietconfiguratie afgeeft (GPS-tijd) vergelijkt met de goedgekeurde 1 Hz pulsen die een sequence number verhogen, door de totale verhoging van sequencenumbers te vergelijken met de totale verhoging van de GPS tijd ben ik na 8 dagen continu meten ruim 5% kwijt.

De detector meet elke goedgekeurde secondepuls de fase uitgedrukt in sinusperioden verschil met de vorige secondepuls. Normaal (74%) dus 0 soms +1 of -1 (elk 12 %) en de resterende 2% zijn gevallen dat het faseverschil groter is.

Vannacht 28->29 mrt 2015 was er een vrije val. De door de detector gedetecteerde fase gaat in 2 uur 280 gesommeerd naar beneden. 280 sinussen in 2 uur op 10 MHz geeft als je GPS als referentie neemt over een uitmiddeltijd van 2 uur 280/7200 maal 1E-7 = 4E-9 dus zelfs als je over 2 uur uitmiddelt kun je blijkens een meting die nu 8 dagen loopt er niet van op aan dat je nauwkeuriger uit komt.

Maar ja, elke vergelijking van fases, is afhankelijk van 2 bronnen, je kunt niet met zekerheid zeggen welke van beide bronnen welk aandeel voor zijn rekening nam

Blackdog schreef:

Ik vind redelijk wat schema's met een 1000 deler en een 4066 PLL,
Als ik soms zie hoe eenvoudig de filtering van de PLL is opgelost, krijg ik het gevoel dat dit niet echt goed kan zijn...

Een schema uit een Americaans amateurblad gebruikt de processor en een DA converter,
dit is al vrij oud en wat lastig betreffende de onderdelen.

Er wordt een hoop afgeprutst, inderdaad.

Ik zou gevoelsmatig een DAC toepassen, een 12 bits DAC in 8DIL behuizing met interne referentie en seriele input staat in het assortiment van conrad (LTC1257CN8) Ik heb het wat minder op pulsbreedte output die met RC wordt afgevlakt. Storinggevoelig, en de pulsbreedte kan makkelijk jitteren als er interruptafhandelingen optreden.

Wat betreft PLL, ik zie het - ook als prutser - zo dat je een jitterende bron hebt die op lange termijn uitgemiddeld nauwkeurig is (GPS) en een lokale oscillator die je goed wilt zetten, maar die natuurlijk ook jittert en drift.

Zet je daar een PLL tussen dan heb je dat die loop geen onderscheid ziet tussen jouw lokale jitter en die van de GPS bron.

Neem je een zeer lange RC tijd van je loop, dan is de regelspanning op je OCXO een zeer long term gemiddelde en stabiel/constant, echter je OCXO zal dan jitteren op zijn eigen houtje en wat op en neer wandelen, wat de fasefout op de ingang van de loop niet gemiddeld maar wel qua amplitude vergroot.

Is je RC tijd van je PLL kort dan gaat het net andersom: Je OCXO zal de jitter volgen van de GPS bron.

Ik vermoed, dat je optimaal kunt regelen, dat wil zeggen dat de OCXO zo goed mogelijk op zijn nominaal gewenste frequentie wordt gehouden, als je de RC tijd kiest zodanig dat de vectoriele som van de geintegreerde faseafwijkingen van GPS en local OCXO op de laagst gemiddelde gemeten waarde wordt gehouden.

Nee, voor de RC niet denken aan lekvrije gigacondensatoren. Een microcontroller kan dat beter. Reproduceerbaar, lekvrij en temperatuur- tevens ouderingonafhankelijk.

Je weet de lading Q van een condensator Q = C.V oftewel i dt= C dV
met V de spanning op de condensator en i de stroom die hem bijvult.

Als de ingang van het RC-filter x[n] is, het n-de monster,
dan wordt de uitgang y[n-1] daardoor verhoogd, want de stroom door R is dan (x[n]-y[n-1])/R

Dus y[n]=y[n-1]+(x[n]-y[n-1])/RC

y[n-1]=y[n] als voorbereiding voor de volgende itererende stap.

als dt=1 s

De loop moet stabiel zijn en kritisch, dat wil zeggen polen samenvallen op de negatieve reele as, dan bereik je met maximale snelheid je eindweaatde. Dat krijg je voorelkaar als (open) loopversterking is 1/(4RC)

@ Dr Blan,

Je kan ook adaptieve regeling toepassen een smalle pll karakteristiek en geloof me geen digitale klim bim scheelt zon 30 a 40dB ruis dus 4 a 5 ns jitter.

De 10kHz uit je ontvanger eerst vermenigvuldigen naar 100KHz of liever 1MHz en dan je pll in al of niet een ic maar ook daar heb ik het niet op de meeste ic zijn gemaakt voor industrie of consument en niet voor het lab!!

Het enige waar ik de processor voor gebruik is de uitlezing de trendanalyse en het vullen van de almanak.

Het belangrijkste van het systeem is de lokale oscillator deze zal de korte stabiliteit moeten garanderen de gps heeft alleen invloed op de lange tijd stabiliteit.

De grootste fout wordt veroorzaakt door de antenne opstelling ik gebruik twee referentie antennes van suhner.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ RAAF12,

Ja doe er mij ook maar een met een zwart polsbandje.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vraag: als je een seconde definiëert op basis van een bepaalde fysieke eigenschap, hoe weet je dan dat die klok, die op dezelfde eigenschap is gebaseerd, 1 seconde per 100 miljoen jaar afwijkt?

Just find out what you like and let it kill you

Op 2 april 2015 23:56:56 schreef electron920:
@ Dr Blan,

Je kan ook adaptieve regeling toepassen een smalle pll karakteristiek en geloof me geen digitale klim bim scheelt zon 30 a 40dB ruis dus 4 a 5 ns jitter.

Henk,

Ik heb hier een ontvanger die secondepulsen afgeeft - geen 10 kHz dus - ingesteld om dat alleen te doen als hij ze NIET zelf verzint aan de hand van zijn TOD klok. Dat blijkt niet voldoende want de fasevergelijker tussen lokale te stabiliseren osc en GPS secondepulsen geeft 2% van de metingen een afwijking groter dan + en - 1 tot 7 en -7 toe, zover kan ik meten zonder overvouw van nog slechter. Een afwijking van 1 komt overeen met een volledige sinus op 10 MHz dus 100 ns. De sigma van de pulsen is redelijk gering 74% is 0 dus binnen 100 ns en 24% valt in de range + en -1 wat dus 100ns tot 200 ns is.(edit correctie: er stond 500 ns en 1 us)

Almanak maak ik me geen zorgen over, die bouwt de ontvanger zelf op, vanwege aanloopdrift van de eigen oscillator neem ik een half uur voor de stabilisatiefase begint en dan is de almanak al lang verzameld door de ontvanger. Ik zou dus ook de back up battery voor TOD clock van de ontvanger wel kunnen weglaten, maar goed tijdens ontwikkeling wil je wel door kunnen werken.

Ik keur de door de ontvanger gegenereerde pulsen op basis van GPS berekening af als de health van de gps ontvanger niet 100% is, (te weinig satellieten, te laag aan de horizon etc) Vlak voor wegvallen signaal krijg ik namelijk grote afwijkingen in de goedgekeurde secondepulsen, dat zijn die gevallen dat de voorflank tussen 600 en 700 ns fout zit.

De officiele spec van de ontvanger is jitter 50 ns op de voorflank van de uit ontvangen satellietgegevens berekende secondepulsen.

Als je 50 ns jitter hebt als standaarddeviatie, dan moet je wel over 100000 seconde uitmiddelen om een gegarandeerd nauwkeurig tijdinterval op 1E-12 te bereiken. Dat kan met een PLL, met RC tijden van die grootte, en dat is analoog niet te realiseren, en met een processor het bekende fluitje, daarom schreef ik mijn bijdrage voor Blackdog.

Als je ocxo inmiddels meer wegloopt en dat is vast wel zo, dan kun je een navenant kortere RC tijd kiezen, maar een uur zit je al snel aan voor een goede ocxo.

Het belangrijkste van het systeem is de lokale oscillator deze zal de korte stabiliteit moeten garanderen de gps heeft alleen invloed op de lange tijd stabiliteit.

Ja, direct koppelen geeft een jitter van 100 ns per seconde, ik bedoel de voorflank jittert 50 ns en de achterflank van je 1 s interval eveneens dan zit je dus 1 Hz op 10 MHz te schudden, met het correcte lange termijn gemiddelde. Wil je dat niet omdat je ocxo beter is dan zul je toch moeten uitmiddelen op een termijn die overeenstemt met de stabiliteit van je lokale te synchroniseren oscillator.

De grootste fout wordt veroorzaakt door de antenne opstelling ik gebruik twee referentie antennes van suhner.

Ik ken die niet, mijn antenne zit achter een dakraam. Als ik goed gemeten heb (secondepulsen die goedgekeurd zijn over meerdere dagen tijdinterval vergeleken met de door gps verzonden GPS tijd, dan mis ik 20% ruwweg door afgekeurde secondepulsen.

Wat adaptieve regeling betreft: Als je het digitaal oplost kun je beginnen met een korte RC tijd in je PLL en als die dan zijn steady state bereikt overschakelen naar een filter met een lange RC tijd, Tijdens overschakeling is de OCXO stuurspanning ongewijzigd te laten dus de nieuwe loop gain bepaalt de uitgangsspanning van het filter en daaruit volgt weer de ingangsspanning van het filter (de geaccumuleerde fase) die dan schoksgewijze wijzigt naar de nieuwe waarde die bij de nieuwe RC tijd hoort.

rbeckers

Overleden

Dr Blan, ik kan in de software instellen (o.a.;) ) een minimale hoogte boven de horizon en een minimale sterkte. Het is beter om een satelliet minder mee te nemen als die te grote wisselingen zou veroorzaken.
Gisteren heb ik de fase van twee 10MHz sinus signalen afkomstig van twee Trimble Thunderbolt GPSDO vergeleken m.b.v. een Racal Dana 1992 counter. Het faseverschil varieerde langzaam tussen ong. 50 en 250 °. Het leek ong. 1° per 5s.

RAAF12

Golden Member

@electron920
On board op deepsea drillingships hebben ze 5 gps antenne's e switchen ze naar de beste sats. Zoek maar op DP operator.
Die dingen hebben overal schroeven (G) voor de steady state anders breekt de drillpipe.

rbeckers

Overleden

Dat is bekend. Ook de Karel Doorman heeft een dergelijk, maar wel vereenvoudigd, systeem.
Mijn gebruik van GPS is hoofdzakelijk als referentie tijdbasis.

Op 3 april 2015 14:08:35 schreef rbeckers:
Dr Blan, ik kan in de software instellen (o.a.;) ) een minimale hoogte boven de horizon en een minimale sterkte. Het is beter om een satelliet minder mee te nemen als die te grote wisselingen zou veroorzaken.

De selectie-software zit in de gps ontvanger, ik kan wel twee niveau's instellen met een command package, ik heb de minst gevoelige die default is, dus geen laag bij de horizon, maar veel kritischer worden wordt niet aangemoedigd als nu reeds 20% van de secondepulsen wegblijven of ongebruikt blijven door de te strenge criteria.

Gisteren heb ik de fase van twee 10MHz sinus signalen afkomstig van twee Trimble Thunderbolt GPSDO vergeleken m.b.v. een Racal Dana 1992 counter. Het faseverschil varieerde langzaam tussen ong. 50 en 250 °. Het leek ong. 1° per 5s.

Als ik het goed begrijp meet je dus een onderling verschil tussen twee ontvangers, die dezelfde satellieten op dezelfde tijd ontvangen in de orde van 1E-10 in frequentie. Daar schiet je toch niks mee op als ze nagenoeg gelijk oplopen maar allebei nagenoeg evenveel fout zitten, een short term fout die een factor 1000 groter is?

Als je DO werkt moet je toch een extra datasignaal invoeren in je gps ontvanger via internet afkomstig van een punt waarvan de preciese locatie bekend is en die dezelfde satellieten aldaar ook ontvangt, de fouten waarneemt en de correcties uitzendt?

Ik schat dat je dan wel 1E-12 of beter haalt daar.

RAAF12

Golden Member

@RBeckers
Oeps, ik dwaalde af :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 3 april 2015 15:02:23 (19%)

@ Dr Blan,

Ik doe dit met de time transfer van Allen osborne.

@ RAAF12,

Ja dat is een stuk techniek ook voor het lassen van de zee kabels is er zo een in gebruik.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

De antennes zitten op 20cm van elkaar en een heeft een langere antenne kabel. Dat is de hoofdoorzaak van de gemiddeld 150° verschil.
Beidde minimaal 6 sats en één een uur aan. De ander staat continu aan. De Racal heeft een OCXO en die is gecontroleerd op beide GPSDO en op een paar HF zenders.
Ik kan dus de volgende conclusies trekken:
- beide GPSDO'S werken
- Er worden minimaal 4 sats getracked
- De OCXO van de Racal is ok.
- 1E-10 of beter wordt gehaald
- Positie is bekend.
- Verschil komt o.a. doordat de beide GPSDO'S wisselen tussen 2 toestanden op verschillende tijden.
En ook zijn de instellingen niet precies gelijk.

(Ik kan aan twee mensen vragen om hun GPSDO'S te lenen.)

Bij de Thunderbolts heb je veel instelbare parameters.
Voor zover ik dat gemeten heb raak ik nooit een 1Hz puls kwijt.
Internet heb ik voor tijdmeting/tijdbasis niet nodig mits er voldoende sats getracked worden.

Hallo mijnheer rbeckers,

Welke gpsdo's heeft u in gebruik zijn dat de thunderbolds deze heb ik ook aan staan maar gebruik ik niet echt omdat ik een distributie systeem heb draaien maar zo af en toe voor demonstratie zet ik ze op de counter is altijd 10.000.000.000MHz ik heb nog niet anders mee gemaakt.

De Thunderbold is voor wat de frequentie betreft de beste in die tijd mits de ocxo van het goede type is een paar modificaties en een goede voeding uitgang goed filteren loopt bij mij door een X-tal filter zijband ruis -165dBC 2Hz delta om de zijband ruis te meten maak ik gebruik van de HP3047a tot 18GHz.

De Racal 1992 is een leuke counter voor algemeen gebruik ik heb er ook een staan alleen de ingang rommelt iets dus het trigger punt is niet stabiel en buiten de referentie oscillator is dat de grootste fout.

Ik heb mijn counter voor de frequentie metingen zelf ontworpen dit is een TI counter en je kan er niet veel meer mee dan de referentie meten maar er zit een zeer nauwkeurige amplitude detector in dus het trigger punt wordt zeer stabiel vast gelegd.

Voor de tijd meting is zonder grond referentie de GPS niet bruikbaar en ook niet voor gemaakt.
De kabel is uiteraard van belang maar moet je wel afstemmen afhankelijk van de lengte kan je een behoorlijke fout oplopen ik bedoel je denkt dat RG213 van elke fabrikant de zelfde VP heeft maar helaas is dit niet het geval.
En ook de TC is niet het zelfde ik al eens geschreven mijn kabels worden verwarmd dwz ze lopen door een verwarmde buis en de lengte wordt onder alle condities geregeld doormiddel van een fase- draaier op deze manier kan ik de elektrische lengte binnen ongeveer 3 graden brengen maar dit is nogmaals absoluut niet nodig als je een goede frequentie referentie in huis wil hebben.

Mijn master is een cesium standaard deze wordt door middel van een delay line zeg maar kort door de bocht met zich zelf vergleken en door middel van een TI event meting wordt het resultaat aan een 24Bit a/d konverter aangeboden en verder verwerkt.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Twee Trimble Thunderbolds. Een heeft een lineaire voeding, hangt aan een UPS, staat bijna altijd aan.
Op de Racal zie ik 0.000.000.000 (en een overflow). Andere counters, HP en Hameg, geven ook 10 MHz aan.

Mijn oude, en de nog te bouwen nieuwe, distributie versterker zijn galvanisch gescheiden, tot ong. 4kv, van de Thunderbold en heeft een L-C-L filter aan elke sinus uitgang.

@ blackdog,

Als je deze wil gebruiken prima om mee te denken met je ontwerp heb ik een aantal gegevens nodig en ik weet wat je bedoeling is
dus geen ultra toeters en bellen frequentie referentie.

Ik ga even van deze bejaarde module uit Rockwell Jupiter TU30-D140!

Zelf gebruik ik de Trimble Resolution T deze zit binnen de 12ns UTC op de 1pps uit tegen 1us voor de bejaarde module maar hier heb je in jou applicatie niets mee van doen.

Wat heb je nodig:
Antenne actief is aan te bevelen.
De ontvanger in jou situatie de Jupiter.
Software om met de ontvanger te communiceren.
Lokale oscillator het liefste een OCXO in ieder geval met een EFC ingang eventueel kan dit ook een rubidium oscillator zijn maar deze is veel minder ruis arm zeker de modellen van een jaar of 10 geleden.
Een frequentie/fase meetsysteem waaruit het EFC signaal afgeleid kan worden.
Filter voor de uitgang eventueel versterker met meerdere uitgangen.
Deler al dan niet programmeerbaar (synthesizer).
Voeding voor de ontvanger deze is niet kritisch.
Voeding voor de lokale oscillator zeer ruis arm.
Backup batterij.
Eventueel display voor alleenstaand gebruik.

Andere wensen ???

De antenne vrij opstellen het liefste buiten op balkon of tuin hoogte is niet van belang wel vrij zicht naar de horizon.
Maar achter glas werkt ook wel.

De ontvanger met een programma instellen ik denk dat je hier even mee moet gaan spelen in ieder geval altijd 2D gebruiken dit is de statische mode of je wil er mee door de het lab gaan wandelen.
Heb je al een programma op het oog ?

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Dank je voor je hulp, hier kom ik later (vandaag) nog even op terug.

Even snel nog, (moet naar een klant...)
Het gaat mijn niet om een perfecte GPS referentie frequentie.
Ik doe ook geen speciale tijdmetingen.

Het gaat om het gelijk laten lopen van meerdere scoops en generatoren.
Als deze er op 100Mhz met zijn alle synchroon er 1 Hz naast zitten, dan zal mij dat aan mijn kont roesten *grin*
Als het plaatje op de scoops maar stil staan als ik verschillende generatoren gebruik en de frequentie tellers op de gebruikte apparaten maar de zelfde waarde aangeven.

Dit even voor de indruk wat ik wil...

Maar misschien is het leuk als we de koppen bij elkaar steken dat we iets nabouw vriendelijk kunnen maken zodat je een keuze hebt van de opbouw.

Laters dus meer, maar ik kan zeker wat hulp gebruiken op
pll gebied, rekenkundig ben ik niet echt sterk :-)

Later leg ik dus meer uit, wat mij handig lijkt voor mijn toepassing.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi!,

Lunchtijd en bijna tijd voor electronica :-)

Even de zaken op een rijtje zetten.
Wat wil ik!

Een "redelijke" stabiele LAB referentie voor het aansturen van mijn meetapparatuur zodat alles in sync loopt.
Dat kan natuurlijk ook met een simpele DIL 10Mhz oscilator en een 10Mhz distributie versterker maar het mag wel wat mooier.

Ik wil hier niet zeer veel tijd aan gaan besteden, want dan koop ik liever iets.
IK heb diverse OXCO oscilatoren van 10Mhz tot mijn beschikking.
1x een Rubidium standaard.
Een distributie versterker heb ik al staan en de onderdelen voor een zelfbouw distributieversterker zijn al in huis en de schakeling is al uitgebreid getest.

Sinds de afgelopen beurs in Rosmalen, heb ik nu ook de onderdelen voor een GPS 10Mhz standaard.
Dit is wat Electron920 al aangaf, de Rockwell Jupiter TU30-D140.
Als het goed is, geeft deze een 10Khz uit als deze gelockt is, of altijd 10Khz, dit heb ik nog niet getest.
De 10Khz moet d.m.v. een PLL gelockt worden aan een van mijn OXCO oscilatoren.

Dit is wat ik eigenlijk wil, de OXCO draaid standaard "los" ik trim hem b.v. met de Rubudium Ref op frequentie.
Als ik nu de GPS aanzet er er is voldoende en goed signaal dan mag de PLL de OXCO gaan corrigeren.

Aanname
Ik stel me dan voor, dat er een redelijk grote condensator aan de trim aansluiting hangt en dat bij het omschakelen de DC spanning voor ene paar msec (kwik reedrelais) redelijk constant blijft.
Deze condensator word dan via een redelijk hoge weerstandswaarde geladen/ontladen door de vaste "trim" spanning,
of de uitgang van de vergelijker die de fase meet.
Als dit toch te veel problemen zou geven laat ik dit snel los.

Voor de 1000 deler heb ik al diverse PIC geprogrammeerd zoals als ik het goed heb, Guidob al voorstelde.
Ik zou het leuk vinden als ik de data uit de GPS met een PIC of Arduino zou kunnen uitlezen.
Ik ga echter niet worstelen met software, dit kost mij veel te veel tijd, dyslectie speeld hierbij een grote rol, het is geen luiheid :-)
Dus als ik geen aardige software kan vinden laat ik dit los als toevoeging.

Mijn hoogste resolutie is 10 digits van mijn Racal Dana 1998.
De Rigol Functie generator die ik ook bezit, heeft ook een counter ingebouwd, deze heeft als ik het goed heb 12 digits,
de laatste drie digits, zijn zeker Micky Mouse digits...

Het liefst heb ik iets dat zeker binnen 30 minuten 9 a 10 digits is, als deze gelockt is met de GPS.
Volgens mij moet wel lukken met de 10Khz referentie frequentie.

Wat het modulair zijn van de opbouw betreft, er schijnt redelijk wat intresse te zijn voor deze toepassing.
Misschien twee verschillende PLL schakelingen als dit zinning is, één voor zoals ik genoeg vind,
en een andere optie, die alles met minimale jitter willen hebben voor de "Time Nuts"

Dus in het kort, ik wil omdat ik het leuk vind een redelijk goede GPS referentie hebben.
De precisie t.o.v GPS clock vind ik niet intressant, dus ook wat Electron920 zegt betreffende de vertraging in de coax kabel die niet voor iedere type of onderlinge verschillen tussen de zelfde RG213 fabrikanten, allemaal voor mij niet intressant.
Ook de compensatie voor op welke plank de referentie schakeling staat in mijn LAB vind ik niet intressant, hoe sterk de "1-G" in mijn LAB is met 10 digits resolutie vind ik ook niet intressant.
Zie het maar zo, als je een 12 digit DA converter hebt, is een LTZ1000a referentie een overkill ;-)

Henk, ik hoor graag je opmerkingen hoe je mij, ons kan helpen hiermee en mij corrigeren wat betreft mijn aanname's :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram,
i.p.v. die grote condensator een DAC.
Een Arduino die pulsen telt of frequentie meet en de DAC aanstuurt...