Enkele transistorvragen

Hallo,

Na het uitvoeren van een paar metingen heb ik gemerkt dat de DC-offset op een transistor geen invloed heeft op de versterking(we hebben deze verhoogd met 510mV, we werkten met een wisselspanning van -27.6mV min, hiermee vergeleken is de DC-offset dus groot veronderstel ik). De versterking ging van -146 naar -153 (relatief heel klein dus). Kan iemand mij uitleggen waarom dit nauwelijks invloed heeft?

Wel heb ik gezien dat de Ube stijgt ten opzichte van de meting zonder DC-offset (van 648mV naar 720mV). Weet iemand waarom dit is? Ik dacht dat er hier max 650-700mV doorging?

Dit is de schakeling die we gebruikt hebben: (sorry voor de oldschool layout)
http://s8.postimg.org/t4ekde2cx/Untitled.jpg

Alvast bedankt!

Waar heb je die DC offset opgezet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 maart 2015 10:04:51 schreef rew:
Waar heb je die DC offset opgezet?

Op de wisselspanningsbron.

Welk niveau school doe je?

De bron staat in serie met een CONDENSATOR!

Er verandert helemaal niets. Tenzij je condensator niet ideaal is en lek heeft. Maar dat dan zeer hoogohmig.

Wat is je collectorspanning? Loopt de tor niet vast? Welke gain heeft hij?

Frederick E. Terman

Honourable Member

een wisselspanning van -27.6mV min, [...]

Dat is een wat ongebruikelijke opgave voor een wisselspanning.

Ube stijgt ten opzichte van de meting zonder DC-offset (van 648mV naar 720mV).

Je schema is ook een soort thermometer. Ieder temperatuurverschil zal een verschil in instelling van de transistor veroorzaken.
Als je spanningsmeting klopt, komt het spanningsverschil overeen met een temperatuurverschil van 45 graden. Bij de dissipatie van 100 mW die je hier hebt, kan dat voor de het inwendige van de tor best kloppen.
Heb je de Ube soms aan het eind van de eerste meting, en aan het begin van de tweede proef gemeten?

Het aanleggen van een gelijkspanning in serie met de condensator maakt echter juist niet uit :), zoals al gezegd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 maart 2015 12:46:31 schreef Hoeben:
Welk niveau school doe je?

De bron staat in serie met een CONDENSATOR!

Er verandert helemaal niets. Tenzij je condensator niet ideaal is en lek heeft. Maar dat dan zeer hoogohmig.

Wat is je collectorspanning? Loopt de tor niet vast? Welke gain heeft hij?

Bachelor.

Waarom zou de condensator geen invloed hebben? Beschermen deze de wisselspanningsbron niet tegen de hogere spanning van de gelijkspanningsbron? Dan was dat misschien een strikvraag vanuit de cursus?

Collectorspanning tov? Tov emittor is deze 8,2V.

Av = -150

Op 27 maart 2015 12:59:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is een wat ongebruikelijke opgave voor een wisselspanning.
[...]Je schema is ook een soort thermometer. Ieder temperatuurverschil zal een verschil in instelling van de transistor veroorzaken.
Als je spanningsmeting klopt, komt het spanningsverschil overeen met een temperatuurverschil van 45 graden. Bij de dissipatie van 100 mW die je hier hebt, kan dat voor de het inwendige van de tor best kloppen.
Heb je de Ube soms aan het eind van de eerste meting, en aan het begin van de tweede proef gemeten?

Het aanleggen van een gelijkspanning in serie met de condensator maakt echter juist niet uit :), zoals al gezegd.

Ongebruikelijk? We moesten een uo creeeren van 2V, en de theoretische Av was -72.6, -27.55*-72.6 = 2V?

Ube werd aan het einde van de eerste proef gemeten en aan het begin van de 2de proef. Maar dan hebben we nog controle metingen uitgevoerd en was deze weer 650mV. Enkel door de DC-offset naar 510mV te zetten was de Ube dus 720mV. Als we de tor opwarmden daalde de spanning over Ube.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 29 maart 2015 19:03:16 (48%)

Ik hoop dat je in het eerste jaar zit.

Een condensator laat geen DC door. Alleen als je een TRANsient doet met spice zonder Operating Point in te stellen zie je de oplading en daardoor de biasstroom todat de condensator vol is cq spanningen gebalanceerd zijn.

De collectorspanning is mooi, de tor loopt niet vast. Daar zit je probleem niet.

Ik zou zeggen, lees je even goed in over componenten, met name condensatoren.

Wat voor spanning je ook gebruikt, de condensator blokkeert ALLE DC.

Verder: silicium gaat beter geleiden als het warm wordt, dus de spanningen dalen bij stijgende temperatuur, dit klopt wel.

Ja eerste jaar, heb nog nooit elektronica gehad. In 't eerste semester was 't ook m'n slechtste vak (elektriciteit) 13/20.

Ok bedankt voor de uitleg, dat maakt 't al heel wat duidelijker. Dus dan veronderstel ik dat de condensators er staan om de sinus van de wisselspanning door te laten? En dat de condensators er staan om de wisselspanningsbron te beschermen tegen de grotere DC-spanning van 20V?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 29 maart 2015 19:03:42 (48%)

Dus dan veronderstel ik dat de condensators er staan om de sinus van de wisselspanning door te laten? En dat de condensators er staan om de wisselspanningsbron te beschermen tegen de grotere DC-spanning van 20V?

Om te beginnen: Een condensator beschermt helemaal niet.

Simpel gezegt:

Een condensator laat wisselstroom door. En:
Een condensator houd gelijkstroom tegen.

Een spoel laat gelijkstroom door. En
Een spoel houd wisselstroom tegen.

Een condensator kun je dus gebruiken om een ingang (van een versterker b.v.) te beschermen tegen ongewenste gelijkspanningen.

Zet je een gelijkspanning op jouw schakeling dan gaat je tor in de verzadiging en als de spanning hoog genoeg gaat de tor stuk.
Dat kun je bescherming noemen ja. Maar het is gewoon gebruikelijk om aan de ingang van een versterker een condensator te plaatsen om te voorkomen dat het instelpunt van de transistor wegloopt door het aan te sluiten bron apparaat.

De versterking van een transistor wordt ook HFE of hfe genoemd. De HFE en de hfe zijn overigens niet hetzelfde. Wat is het verschil?

En probeer eens uit te vinden wat de hfe en de HFE van een transistor bepaald. Waarvan zijn die getallen afhankelijk?