Ruis wegfilteren na lijnuitgang

Ik hoor wat lichte ruis van mijn 2Box drummodule. In de module gebeurt uiteraard het 1 en ander in het digitale domein. De uitgangen zijn analoog, de voeding is een 50 Hz transformator. Op de uitgang zie ik wel wat spikes, dus helemaal gaaf is het signaal niet. P >P is ruim 10 mV. Nu wil ik proberen of een filter verbetering geeft en de vraag is: hoe ga ik zo'n filter samenstellen? LC of RC, welke waardes?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Shiptronic

Overleden

Kan je ipv filteren niet beter zorgen dat de storing word gelimineerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Filteren in het audiogebied zal niet lukken. Je kunt kijken waar het vandaan komt, uit de voeding? Dan kun je daar ontstoren.

Ik heb zelf in bandjes gespeeld. Storingen komen vaak door aardlussen. Apparatuur alle geaard en via afschermingen aan elkaar. Speel en test eerst eens met aardingen. Komt het signaal dan nog uit je 2box?

@ Shiptronic: Ik wil geen veranderingen aanbrengen in de 2Box module, dus liever filteren na de uitgang.

@ Hoeben: de voeding is geen schakelende, dus daar zal het niet fout gaan. Aardlussen zijn er niet, bovendien is dit storing die in de module onstaat, het is op de scoop duidelijk zichtbaar, ook als er op de module verder niets is aangesloten.

Wat ik vermoed is dat de HF-resten in de versterker die achter de 2Box komt in het hoorbare gebied terecht komen als ruis door een soort detectiewerking in de transistorschakelingen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
High met Henk

Special Member

Hf ruis als er niets is aangesloten bij een conventionele voeding is heel vreemd...
Waar zou dat vandaan komen.

Ik zie 3 opties..

.1 een antennewerking waarbij hf uit de ether opgepikt wordt

.2 er zitten slechte contacten in waardoor er door random contacten hf ontstaat

.3 je conventionele voeding blijkt toch een smps.

Gokje en uitsluiten..

Voor .1 te testen ding inpakken in alu folie en die aan de afscherming leggen

Voor .2 gewoon een paar tikken geven en kijken of het invloed heeft

Zelf gok ik op 3

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

De beste methode is toch om in de module zelf wat te sleutelen, en te voorkomen dat er storing uit komt...
(da's beter dan eerst storing eraan toevoegen, te versterken, en om die dan weer met veel moeite eraf te krijgen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De module is geheel van metaal.
De voeding is een ringkerntafo (van nature heeft het ding een stekkertrafo die een echte trafo herbergt is en 18 V AC uitspuugt).
Een 2e exemplaar geeft dezelfde ruis.
Er wordt dus alleen prut in het kastje zelf gegenereerd en ik wil daar absoluut niet aan "sleutelen".
Blijft over mijn vraag naar hoe ik een hoog-af filter samenstel dat ergens rond 20 Khz begint.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Sine

Moderator

Als je "frut" in het audio spectrum zit dan kun je dat alleen maar filteren met verlies van audiosignaal.
Zit het boven 20kHz, no problem .. dat hoor je niet. Als je het dan nog kwijt wilt en lowpass er achter.

Je hebt het over hoorbare ruis, dus zit die in het audio-bereik.
Je zou met je soundcard kunnen kijken waar die zit.
Het is een bas-kastje dus komt er waarschijnlijk geen hoog boven, zeg 1kHz uit en zou je daarboven dus kunnen filteren.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Deze 2Box module is een drummodule, geen baskastje.
Mijn vermoeden is dat de HF rommel in de versterker die er achter staat in de diverse opamps "gedetecteerd" wordt en zo in het hoorbare gebied terecht komt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Henry S.

Moderator

Vermoedelijk komt de rommel uit de drummodule zelf.
Maak en post eens een opname.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2015 07:20:49 schreef Gerard*:

Blijft over mijn vraag naar hoe ik een hoog-af filter samenstel dat ergens rond 20 Khz begint.

Je hebt het over hoorbare ruis en die is 10 mVtt schrijf je.
Gemeten met een scope? Als je alles boven 20 kHz filtert hou je nog steeds ruis over. Een basdrum box produceert waarschijnlijk weinig output boven de 1 kHz. Maar dan nog hou je ruis over tussen 20 en 1000 Hz.

Als de "ruis" al in je audiobandbreedte zit kun je hem niet meer wegfilteren. Je moet de bron van het probleem aanpakken.

Pak anders even een RC filtertje en kijk of het scheelt? Wat is de ingangsimpedantie van de versterker na de module?

Dan kunnen we een RC adviseren waarmee je even kunt testen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 30 maart 2015 23:31:18 (43%)

Dank weer voor al jullie antwoorden.
Ik wil eerst wel een met een filter proberen wat er gebeurt.
De ingangsimpedantie van de versterker na de module is 100K.
Alvast weer bedankt!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Formule voor een RC filter ken je toch wel? f=1/(2.pi.R.C)
http://nl.wikipedia.org/wiki/RC-kring
Het klinkt mij alsof het digitale (sampling) ruis is, zo uit je verhaal te horen. Als je nou zou weten wat het spectrum is wat die module maximaal genereert, dan zou je de kantelfrequentie simpel kunnen kiezen. Nu ben je aan het gokken. Ik vond die opmerking van de soundcard wel slim, kun je het FFT bekijken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het gaat hier om een redelijk serieuze drummodule. Deze module kost ongeveer €900,- en is waarschijnlijk nog geen vier jaar oud. Het gaat dus niet om één of ander speelgoedje. Waarom neem je geen contact op met de leverancier?

Heb je de nieuwste firmware geïnstalleerd?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Grote dank weer voor al jullie reacties. Inmiddels bij ik weer een stapje verder gekomen:
Ik heb standaard 2 modules achter elkaar geschakeld; de line-out van de eerste gaat in de line-in van de 2e, vervolgens wordt het daar in de mixer gemengd met het signaal van de 2e. Dat gebeurt digitaal, neem ik aan. Daarna gaat het naar de versterker. Er is dan net wat meer ruis dan ik zou verwachten.
Nu heb ik het volgenden gedaan: Koptelefoon rechtstreeks in de 2e module, zelfde ruis als uit de versterker (niveaus ongeveer gelijk).
Daarna 1e module uitgeschakeld, vrijwel geen ruis.
Toen de koptelefoon op de eerste module aangesloten: vrijwel geen ruis.
Het lijkt er mijns inziens op dat de ruis ontstaat door HF resten uit de eerste module nat het AD omzetten, mixen en Da omzetten in de 2e module. Ik ga wel even aan de gang met een filtertje, nee ik onthou formules nooit, maar ik kan wel lekker koken ;-)
Uiteindelijk komt er een analoge mixer achter waar de modules op aangesloten worden, mogelijk is het probleem dan ook opgelost.

Hier gaat het min of meer over het inwendige van de module.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
RAAF12

Golden Member

Heb je al naar de Noise Eater gekeken?

http://www.drummagazine.com/plugged-in/post/10-things-to-ask-before-bu…
Daar was mijn post van 27 maart op gebaseerd. Ik deed wel eens wat voor Jan Akkerman, 60ties guitar hero. Russian spy and I. :-) was een hitje.
https://www.youtube.com/watch?v=TEH1qTiGY5w
Een noise gate werkt goed. Google maar eens. Treshold en decay kan naar wens worden ingesteld.

Ik ga eerst maar een filter tussen module 1 en module 2 zetten, kijken pof dat helpt. Dank aan Flipflop voor de tip hoe dat te berekenen (daar ben ik heeeeeeel slecht in). Ik voel mij meer thuis bij het verbeteren van de hardware en daar valt zal te doen bij 2Box.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.