helpt reflowen?

Hallo, ik heb problemen met mijn vaio laptop, de videokaart heeft kuren. Nu heb ik het eea gelezen over reflowen, wat is de beste manier? ik zie filmpjes waarbij mensen met een brandertje kortstondig de chip verwarmen. Ook zie ik filmpjes waarbij mensen het complete moederboard in de oven stoppen ( plastic delen ingepakt). Een andere is met een hete fohn ( verfbrander) ... Is er iemand in utrecht of omgeving met geschikte apparatuur?

fred101

Golden Member

En al die dingen zou ik eerst oefenen op een oud board. Ik heb er (nog) geen ervaring mee maar volgens mij doen ze dat met een oven waarbij het verwarm/tijd profiel mbt de verwarming en afkoeling heel strak geregeld is. Of met een hete lucht station met de print soms boven een soort voorverwarming. De rest is "op hoop van zegen en kapot is hij toch al"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ga naar een goede elektronicus in de buurt. Hij moet de volgende apparatuur hebben:
een hotplate
een hot air of infrarood soldeerbout

De hotplate zorgt voor voorverwarming, maar mag niet zo hoog staan dat soldeer of plastic smelt. Dan kun je met hot air of infrarood de chip reflowen.

Als dit niet lukt haal je de chip eraf en moet je reballen.

Ik heb een bedrijfje gevonden, helaas niet in utrecht...maar ik lees ook wisselende ervaringen, als het professioneel gedaan word gaat mn pc dan weer een paar jaar mee of is dit koffiedik kijken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Zeker als reflowen niet nodig bleek te zijn omdat er iets anders fout is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs