helpt reflowen?

Hallo, ik heb problemen met mijn vaio laptop, de videokaart heeft kuren. Nu heb ik het eea gelezen over reflowen, wat is de beste manier? ik zie filmpjes waarbij mensen met een brandertje kortstondig de chip verwarmen. Ook zie ik filmpjes waarbij mensen het complete moederboard in de oven stoppen ( plastic delen ingepakt). Een andere is met een hete fohn ( verfbrander) ... Is er iemand in utrecht of omgeving met geschikte apparatuur?

fred101

Golden Member

En al die dingen zou ik eerst oefenen op een oud board. Ik heb er (nog) geen ervaring mee maar volgens mij doen ze dat met een oven waarbij het verwarm/tijd profiel mbt de verwarming en afkoeling heel strak geregeld is. Of met een hete lucht station met de print soms boven een soort voorverwarming. De rest is "op hoop van zegen en kapot is hij toch al"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ga naar een goede elektronicus in de buurt. Hij moet de volgende apparatuur hebben:
een hotplate
een hot air of infrarood soldeerbout

De hotplate zorgt voor voorverwarming, maar mag niet zo hoog staan dat soldeer of plastic smelt. Dan kun je met hot air of infrarood de chip reflowen.

Als dit niet lukt haal je de chip eraf en moet je reballen.

Ik heb een bedrijfje gevonden, helaas niet in utrecht...maar ik lees ook wisselende ervaringen, als het professioneel gedaan word gaat mn pc dan weer een paar jaar mee of is dit koffiedik kijken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Zeker als reflowen niet nodig bleek te zijn omdat er iets anders fout is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nouja, een profi bedrijf wat dat reflowen doet/aandurft zal natuurlijk garantie bieden: Je verlaat de tent met een werkend systeem. Anders betaal je natuurlijk niet. Maar: garantie tot de deur zou ik denken.

Het probleem is dat de tinbolletjes tussen de print en de chip mechanisch belast worden door thermische werking: Het opwarmen en afkoelen van de chip. Als je nu voorzichtig genoeg de boel opwarmt om de tinbolletjes even te smelten, zit het allemaal weer vast. Maar hier wil je voorzichtig in zijn: De chips mogen eenmalig gesoldeerd worden. Opnieuw opwarmen is "buiten spec". De kans is dus dat een paar van die tinbolletjes net niet heet genoeg zijn geweest om te reflowen, maar wel "op springen" staan dat ze bijna kapot gaan. Dan loop je vrolijk weg, maar een paar weken later is de boel weer om zeep.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 maart 2015 09:37:06 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zelf wel een hot plate (infrarood, er zijn ook andere) en hot air gun maar te weinig ervaring om te kunnen zeggen dat ik het betrouwbaar kan doen. Ik denk dat ik binnenkort maar eens op een paar oude PCB's ga testen.

Er moeten er genoeg zijn die dit kunnen. Niemand hier?

Shiptronic

Overleden

Eerst flink wat flux eroder spuiten ???

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb het zelf eens gedaan. In beeld verschenen vreende strepen en patronen. Het was al een iets oudere laptop en daarom mocht het ook niets kosten.

Het was bekend dat de soldeerverbindingen tussen moederbord en gpu slecht waren. Reflowen zou een tijdelijke oplossing zijn. De chip eraf halen, schoonmaken en nieuwe soldeer aanbrengen zou een permanente oplossing zijn, maar hier had ik de middelen niet voor.

Daarom heb ik de laptop uit elkaar gehaald om vervolgens de GPU enkele minuten te verwarmen met een hetelucht station. Daarna heeft de laptop nog enkele maanden gewerkt.

Het is dus geen permanente oplossing maar het geeft wel de mogelijkheid om de levensduur wat te rekken. Maar evengoed had ik de gpu laten verdampen of de soldeer niet voldoende verwarmd.

Op YT (youtube) zijn vele voorbeelden, deze is van Olimex.
https://www.youtube.com/watch?v=L8EWqWj2srg

Persoonlijk vind ik het beter de print vanaf de onderkant voorverwarmen, en vanaf de bovenkant extra warmte toevoeren dmv. IR, zoals in het filmje.

Resultaten mij (nog) onbekend.

Ok, dank ik lees op het net een werking van enkele maanden tot ca 18 maanden, weet nu wat ik ongeveer kan verwachten