Generator aan meterkast koppelen

Hallo,

Heb de zoekfunctie gebruikt en zie dat deze vraag vaker is voorgekomen, echter kan ik voor mij situatie niet precies vinden hoe ik e.e.a aan moet sluiten.

Ik zou graag, mocht de stroom uitvallen mijn huis willen laten draaien op een generator/aggegraat. Ik heb een Honda EU20i met Inverter aangeschaft.
(1 fase, 1.6 kVa continue, 2.0 kVa piek)

In mijn meterkast heb ik 3x25A zitten, de 400V krachtstroom gebruik ik voor het opladen van mijn auto, ik begrijp dat deze dan uiteraard niet gaat werken, is ook niet erg.

Mijn probleem is nu dat de generator 1 fase is, en mijn huis verdeeld is over de 3 fasen die binnenkomen. Hoe kan ik e.e.a nu veilig aansluiten zodat mijn gehele huis op de enkele fase draait van de generator? (m.u.v het laadpunt van de auto dus)

Wat ik al heb is aan de buitenkant van mijn huis is een mannelijke blauwe CEE 16a 3p stekker en een kabel onder de vloer door naar de meterkast. Hier staat uiteraard nu geen spanning op, dit moet de feed vanaf de generator worden.
(Zie bijlage voor het snoer + ingang)

VRAAG: Nu heb ik volgens mij een omschakelaar nodig zodat de hoofdgroep eerst uit moet voordat de feed erop komt, maar ik zit nu met het probleem hoe ga ik alle 3 de fases voeden, en hoe zit het met de nul (heb er maar 1) en de aardlekschakelaars?

Zie ook bijgevoegde foto van mijn meterkast.

De extra kast aan de linkerkant is voor het laadpunt van de auto, zoals je kun zien ziet deze direct op de hoofdschakelaar, want hij heeft zijn eigen aardlek/groep in het kastje.

om de aggregaat het hele huis te laten draaien zullen de 3 fasen in je meterkast parallel gezet moeten worden. dit zou je met een aparte schakelaar kunnen doen welke alleen om te zetten is als de hoofdschakelaar uitstaat. zou je dit nl doen zonder de hoofdschakelaar uit te zetten en het net komt terug dan vlammen de hoofdzekeringen eruit, tevens ga je de hele wijk mee laten draaien op je aggregaat als de hoofdschakelaar niet uitstaat. bijv middels een schakelaar die inschakelt als de hoofdschakelaar uitstaat. ( omlaag dus aanstaat) een omgekeerd geplaatste schakelaar bijv. de hefboom koppelen aan die van de hoofdschakelaar bijv.

die schakelaar schakelt de fasen parallel, en zou de ceeform buiten moeten activeren. ( 2 polen inschakelen) ik ben geen voorstander van een male stekkerverbinding buiten, beter zou je een wcd gebruiken om elektrocutie te voorkomen. een ceeform is een veiligere stekker als een gewone stekker door de rand om de pennen heen. die aan de aggregaat en de wcd op de gevel, je kunt vaker de kop uitwisselen zelfs..

dan heb je nog het probleem dat een 1600va agregaat niet heel veel is op een huis met zoveel groepen. aanloopstroom van koelkast en smps voedingen laten het ding wrs al hikken. let dus wel dat als je dit omschakelt een vaatwas of wasmachine weer verder gaat in het programma en dus ineens de aggregaat overbelast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waarom zou je je hele huis op je aggregaat willen als die aggregaat al niet krachtig genoeg is voor het hele huis.

ik zou in je meterkast een grote schakelaar maken waarbij je 1 fase van je huis kan overschakelen van netstroom naar aggregaat.

dan je zekeringkast intelligent aanpassen zodat alle nodige kringen op die 1 fase zitten.

bv verlichting, verwarming, deel van je keuken... bij een electriciteitspanne schakel je dan (automatisch of handmatig) die fase om naar aggregaat en blijft het noodzakelijke draaien. je kan dan bv nog iets klaarmaken van eten met de microgolf, hebt overal nog verlichting en (een deel van je) verwarming kan verder werken.
eventueel ook koelkast/diepvries.

het is nutteloos als je droogkast/wasmachiene en dergelijke ook op je aggregaat komen als je die toch niet kan gebruiken. je hoeft dan ook niet alle fases op je aggregaat aan te sluiten.

ik ben hetzelfde van plan met 1 grote UPS in de garage die dan 1 bepaald deel van het huis werkende moet houden (zijnde de pelletkachel en een 2-3 tal lichtkringen. de keuken zou er al niet opkomen. als het echt zo erg is dat de electra lang uitlicht, zal ik de microgolf wel met een verlengkabel in de UPS pluggen.
ik moet er dan wel voor zorgen dat alle andere apparaten NIET op die kring zitten (vaatwas, wasmachien, droogkast, electrische vuurtjes boven, oven, kookplaten (laatste is dus miserie van is 3fase. hangt er dus altijd aan).
vermoedelijk ga ik een extra zekeringkast hangen en daar enkel de kringen aansluiten die achter de UPS hangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ivm de verdeling van de lasten in normale toestand is alle lichte lasten op 1 fase zetten niet handig natuurlijk. ts kan de groepen welke niet op de aggregaat mogen ook gewoon uitzetten natuurlijk. ts heeft 12 groepen in de kast, meterkast lijkt zelfs een aparte groep te zijn. gezien het glasvezelmodem ( lijkt er iig op) zou dat ook spanning mogen houden dan, als dat ding links niet al een ups is voor het ict deel. de wcd voor de auto zal ook uit moeten, die gaat ook laden met een enkelfase aansluiting. die laders trekken tussen nul en fase hun vermogen..

@fcapri, de magnetron gaat ook niet werken op een 1600va aggregaat, ding trekt al 1600watt weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om verschillende oorzaken heb jij een lastig te tackelen probleem.

De eerste hobbel is dat je huis drie fasen nodig heeft. Dat heeft jou generator niet. Dus moet je fasen parallel gaan zetten. Dat is tricky en riskant. Moet je eigenlijk gewoon niet willen.

Tweede hobbel is het vermogen van je generator. Dat is veel te klein.
Je wasmachine is alleen al 3kw of meer. Zelfs je waterkoker en koffiezetter gebruikt al meer. Koffiezetter aan en aggregaat ploef uit. En er zijnj nog wel meer voorbeelden.

Derde hobbel. Je MOET jezelf loskoppelen van het net. Dat kan bij mijn weten alleen door in te grijpen in installatiedelen waar de netbeheerder voor verantwoordelijk is. De delen in je meterkast waar de zegeltjes opzitten dus. Maar ik weet dit niet helemaal zeker. regels zijn verandert. Je kunt mischien ook volstaan met het er uit draaien van alle smeltveiligheden. Maar dat is een manier die je ook weer niet moet willen.

Alternatieven die wel kunnen in jouw situatie.

Gebruik je generator alleen voor installatie delen waarvan je echt wilt dat ze blijven draaien. Dan denk ik dus niet aan een koffiezetter of waterkoker. Dat kan namelijk ook met een ketel op het vuur. Kook je elektrisch? Vergeet dat dan maar en zet een campinggas dingetje neer. Je kunt wel de (cv) kachel laten draaien. Je waterbed als je dat hebt is misschien ook wel prettig. Een paar kleine lampjes hier en daar in huis, een laptop computer en een kleine radio of tv.

Meer moet je niet willen met jou kleine aggregaat. En deze lijst is al best veel. Aansluiten doe je dan gewoon met een paar verlengsnoeren die je door het huis laat lopen.

Je moet dingen niet moeilijker maken dan nodig. Er is nu stroom uitval geweest. Bij veel mensen maar een half uurtje bij mij op het werk heeft het meer dan 6 uur geduurd.

En dan hoe erg is dat nu? Die paar uur kun je best met een dikke jas in rondlopen omdat de kachel het niet doet. Of je gaat gewoon (met zijn twee) je bed in. En zo belangrijk is een computer/radio/tv nu weer niet. Koffie kun je ook wel een paar zonder. Het is naarder voor mensen die (levens)afhankelijk zijn van bepaalde apparatuur. Maar daar zou al over nagedacht moeten zijn.
Het is ook naarder als de stroomstoring een week of zo gaat duren. Dan ontdooien de vriezers, het huis wordt wel heel erg koud enz. En in dit geval zou een simpele opzet als een generator met een paar verlengsnoeren ook al soelaas kunnen bieden.

Hartelijk dank voor de antwoorden tot zover.

Had toch even in de topic start er bij moeten zeggen dat discussiëren over of het wel of niet nodig is, hoeveel wasmachines erop kunnen etc van mij niet nodig is.

Ik begrijp dat ik niet kan koken en wassen op dit aggegraat, maar zoals gezegd wordt is het hele huis qua verlichting en wcd's verdeeld over de 3 fasen, zo ook koelkast/vriezer/cv/verlichting etc, en ik wil gewoon dat dat allemaal feilloos werkt zonder gerommel met verlengsnoeren door de hal.
En voor dat doeleinde is 1600W meer dan genoeg! Ik ga dan uiteraard niet staan frituren :)

Back on topic:

@testman, een male CEE is toch juist WEL veiliger? Anders moet er een male stekker aan het aggegraat! Nu is het zo dat het onmogelijk is de polen aan te raken als er spanning op staat.

Wat voor schakelaar heb ik nu exact nodig? Is dat zo 1?:
http://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-moeller/omschakelaar/t0-3-8212-…

@ex-fietser, is mijn hoofdschakelaar uitschakelen niet genoeg loskoppeling van het net? Uiteraard wel met een constructie waarbij het hoofdnet uit MOET wil het aggegraat uberhaubt gekoppeld zijn.

Zou je ook wat meer uitleg kunnen geven over het fasen parallel zetten?

Ik wil graag dat het fysiek ook niet mogelijk de generator verkeerd aan te sluiten. (Dus veilig)

koelkast/vriezer/cv/tl verlichting

Heb je er ook aan gedacht dat deze apparaten electromotoren bevatten die die opstartstromen hebben. Opstartstromen die 6 x de nominale stroom kunnen zijn.

Verder zijn er veel woonhuizen ook allerlei hele kleine gebruikers aangesloten. De bewuste stekerladers av-pparatuur op standby en modems/routers/hubs van kabel en etternetbedrijven. De vermogens kunnen behoorlijk oplopen. Meer dan je denkt waarschijnlijk. De betrouwbaarheid van je vaste installatie oplossing zal daardoor eerder slechter zijn dan beter vergeleken met de verlengsnoeren oplossing. Bij de verlengsnoeren oplossing weet je namelijk exact wat aangesloten is. Je weet nooit exact wat de rest van de familie/gezin wel en niet heeft aangesloten in huis.

Verder boeit het me niet zo of het wel of niet zinnig is om dit te doen. Ik zei dit alleen omdat daar een kosten en moeite plaatje aan hangt. Als je dit wil dan wil je het.

En alles is mogelijk. Je kunt het zo maken dat als de stroom uitvalt je alleen een berichtje van je installatie op je telefoon krijgt en verder niets merkt. Hoogstens dat je een over een tijdje diesel moet bijvullen enzo. En zelfs dat kan automatisch door dat aan een buitenfirma uit te besteden.

Op het werk hebben ze hier dieselmotoren staan die worden aangedreven door een elektromotor. Klinkt misschien raar. Maar die diesels draaien dus altijd maar leveren geen vermogen. Ze doen eigenlijk niets. De krukassen draaien, de zuigers gaan op en neer. Alleen staan de kleppen open en wordt er geen brandstof toegevoerd.

Bij stroom uitval wordt het externe net afgeschakeld, laten ze de kleppen vallen wordt er diesel ingespoten en verandert de elektromotor in een dynamo. En alles in bijna geen tijd.
De stroomlevering wordt dan naadloos overgenomen door de diesel generator. netspanning blijft stabiel. Net als de fase en frequentie.

Aan een dergelijk systeem hangt alleen wel een (flink) kosten plaatje. In jouw geval moet je om een systeem te maken dat zoals je wil altijd zonder problemen kan werken investeren in een zwaardere drie fasen generator en een echte netscheider. Hoofdschakelaar kan ook, maar ik ben bang dat je netbeheerder dergelijke knutsels niet kan waarderen. Net als je verzekering trouwens.

Zou je ook wat meer uitleg kunnen geven over het fasen parallel zetten?

Gewoon de L1,L2 en L3 of bij oude systemen de U,V, en W draden die uit je hoofdzekeringenkast komen met een dikke kreunsteen aan elkaar knopen en die aan de fase van je generator hangen. De nul van je thuisnet natuurlijk gewoon aan de nul van je generator.

Dan staat je hele huis op een fase. Heb je apparaten die drie fasen nog hebben? Fornuis, zwembadverwarming electromotoren van b.v. draaibank enz. Dan gaat het fout en kun je dit helemaal vergeten. Dan kan het gewoon niet. Een drie fase generator is dan de enige oplossing. Een gevaarlijke oplossing is dan om te zeggen dat je die apparaten maar niet gebruikt.

Zit deze schakeling er nog in en komt de netspanning terug dan is het leed niet te overzien. Dan zit de wijk waarschijnlijk weer in het donker en heb jij een rokende meterkast.

Ik heb hier ook over nagedacht ben tot de conclusie gekomen dat dit gewoon te riskant is. Dat wil ik niet. Dan maar een kwartier rommelen met een zooi verlengsnoeren enzo. Ik heb er over nagedacht om een tweede netwerk dat alleen naar de kritieke apparaten in huis loopt te maken omdat ik verlengsnoeren ook maar niks vind eigenlijk. Maar vanwege tijdgebrek niet gerealiseerd.

Maar het idee was om een extra groep te maken waarvan zich in elke kamer een stopcontact bevind en een stopcontact bij de cv ketel. Normaal staat de groep met een koppelsteker in de meterkast gewoon bij. Als het nodig is koppelsteker er uit en in het contact van het aggregaat en de boel kan op noodstroom draaien. Het is denk ik de meest praktische, veilige en goedkoopste oplossing.

Heb je trouwens iets van zonnencellen dan zul je ook daar rekening mee moeten houden. Die kunnen n.l. niet aan de generator terug leveren. Ook daar zijn weer dure oplossingen voor te bedenken.

Hoofdschakelaar vervangen voor zoiets:

http://www.beslist.nl/klussen/d0008813422/Hager_sft440_Omschakelaar_40…

Wel even de juiste stroom kiezen, kan op huidige foto niet zien hoeveel Amp de hoofdschakelaar is.

Kun je meteen aan generatorkant de 3 fases paralell zetten

En een 4 polig relais met 400Vac spoelspanning gebruiken om linker kast aan/uit te schakelen.
Weet niet hoe de apparatuur reageert op 3x 230Vac 1fase, dus 0V tussen de fases en 230Vac tussen fase en nul.
Zit hier al een beveiliging (optie) in ?

[Bericht gewijzigd door HD13 op zaterdag 28 maart 2015 15:50:00 (10%)

Ik heb het niet zo op aggregaten.
Sommige cheap-ass aggregaten willen de netspanning nog wel eens fors opslingeren.
Dan kunnen je apparaten in huis stuk gaan.
Ik ken een verhaal van iemand met een aggregaat waarbij de benzine opraakte. Toen ging de netspanning ook alle kanten op, en hij had schade.

Als je niet een echt goed aggregaat hebt (raadpleeg een expert) zou ik er niet aan beginnen....

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In huis moet je een 3 standen 4 polige hoofdschakelaar hebben.
Stand NOOD, UIT en NETStroom. Je moet dus de 3 fasen EN nul schakelen!
De schakelaar die jij gekozen had (EATON) is 3 polig en is NIET geschikt (Eaton heeft ook 4 polige schakelaars)
Uiteraard dient de schakelaar geschikt te zijn voor de te verwachten stroom, dus minimaal 25A.
Deze schakelaar vervang dus de bestaande hoofdschakelaar (of wordt voor deze schakelaar geplaatst, dus tussen de kWh meter en je bestaande groepenverdeling.

De netstand kun je gewoon aansluiten als nu de hoofdschakelaar.
De NOODstroomkant kun je de 3 fasen doorverbinden en gezamenlijk naar je aggregaat brengen.

Doorgaans is een aggregaatje niet geaard. Je kunt de NUL van het aggregaat verbinden met de aarde van je installatie, zodat de aardlekschakelaars ook gewoon hun werk kunnen doen.
Je dient dan wel een goede (lees veiligheidsaarding) te hebben!

Uiteraard kun je niets met de laadaansluiting voor de auto.
Het moge duidelijk zijn dat zon klein aggregaat niet alles van je in huis van energie kan voorzien, maar een beetje oppassen en je hebt overal licht en warmte.

In de meterkast kun je dan een kontaktdoos (Met pennen!!) plaatsen voor de aansluiting van het aggregaat. Het snoertje op de foto en de kontaktdoos zijn hier geschikt voor (zover ik hiervandaan kan beoordelen)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je het echt goed wil doen kost dat een hoop geld. Gewoon effe de schakelaar om gooien en je generatortje starten kan, maar de kans dat het fout gaat is flink groot. Een echt overnamebord bouwen kost een paar duizend euro tot tienduizenden euro's. Wij hebben er hier eentje staan en die wordt maandelijks getest. Ik geloof dat het grapje toen 12d en nog wat kostte. Maar er zit meer in dan enkel een generator, er is ook een koppeling naar de PV installatie gemaakt omdat deze dan eventueel de generator kan bijstaan. Deze installatie is vermogensgestuurd omdat een generator nu eenmaal niet geschikt is om stroom op te nemen.

Nu ja, we spreken hier wel over een 200KVA. Industriële installatie dus. Maar toch...

Netbewaking, zowel op noodstroom als op netstroom. Dus bij de minste fout of onbalans wordt er ingegrepen.

Hoop doemdenkers hier zeg! Volgens mij valt het allemaal wel mee en moet het prima te doen zijn.

Zwembadverwarming, zonnepanelen, draaibanken heb ik allemaal niet, dus dat gaat echt geen probleem vormen, het oplaadpunt van de auto kan ik met een schakelaar gewoon uitzetten, dus alles op 1 fase moet prima kunnen, het heeft tenslotte jarenlang zo gewerkt voordat het 3x25A werd.

het is overigens geen speelgoed generator, maar een originele Honda EU20i, staat bekend als de meeste betrouwbare ter wereld en is niet te vergelijken met een simpel dingetje van de Hornbach.

@Toeternietoe, kijk dat is handige informatie, volgens mij is dat gewoon wat ik nodig heb.

Weet jij of zo'n schakelaar bestaat die gewoon ipv mijn huidige hoofdschakelaar past?

Waar ik nog over twijfel, wat iemand ooit tegen me gezegd heeft is dat ik de huidige aardlekschakelaars niet kan gebruiken als de 3 fases aan elkaar zitten, omdat het aggegraat maar 1 nul heeft, en ze dan van elkaar spanningsverschil zien en afschakelen, maar als ik het goed begrijp los je dit op door de NUL van het aggegraat ook aan de aarde te hangen?

Het aggegraat is standaard niet geaard maar heeft wel een optie hiervoor.

Om jullie gerust te stellen, als ik e.e.a duidelijk heb haal ik er uiteraard nog wel een elektricien bij ter controle en om het te installeren :)

mel

Golden Member

Je zou het simpel kunnen doen door een relais,(aangetrokken door het net) in serie te schakelen met de belasting..( lees groepenkast)
als de spanning afvalt, valt het relais af, en als het relais dan ook verbreek kontakten heeft, kan je die gebruiken om te voeden..
Als je ook nog een hulpkontakt hebt, gebruik je die om je generator te starten..
Nadeel is dat het Net relais steeds aangetrokken blijft in normaal gebruik.
PS.
Als je een aparte generator gebruikt, heb je geen aardlek nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Sanderke, 1600 wattjes... Wat ga je daarmee allemaal doen denk je?

Geen fornuis, geen frietjes, geen wasmachine of droogkast. Verwarming, koelkast, paar lampjes, dat wel.

Dan stel ik me meteen de vraag, waarom al die moeite voor die kleine dingen? Hoe vaak valt de stroom uit, langer dan 1u?
Is er 1 proces dat echt continu stroom nodig heeft?

Veel succes, maar reken alles eens samen wat je zou willen laten werken. In wattjes. En kijk dan eens naar de nominale KVA van je generator. Echt man, je zou kunnen schrikken hoe snel dat die op z'n knieën is.
Heb je ergens zo'n spot staan, halogeentje van 500W erin, buiten? Dat is dan al 1/3de van je vermogen dat 'op' is... Voor alleen wat licht.

Valt allemaal wel mee, koelkast/vriezer, cv ketel, en de verlichting, dat is het. Heb nergens lampen van 500W.

Vindt het ook gewoon leuk hier mee bezig te zijn, denk dat we nu wel klaar zijn het met waarom, nu alleen nog de hoe, en dan zijn we er :)

Sommige dingen doe je ook gewoon, omdat het kan :)

In dit document lees ik overigens over mijn type generator dat er:
http://dutch.honda.nl/pdf/nl_Wetenswaardigheden_generatoren.pdf

Geen aardlekschakelaar nodig is en hij Beveiliging tegen kortsluiting,
overbelasting en isolatiebewaking heeft.

Ik denk dus dat ik de aardlekschakelaars in mijn eigen meterkast niet actief moet hebben als de noodstroom ingeschakeld is? Dat maakt de aansluiting weer anders... :)

mel

Golden Member

zeg ik toch

Op 28 maart 2015 17:10:17 schreef Appel:
Sanderke, 1600 wattjes... Wat ga je daarmee allemaal doen denk je?

Geen fornuis, geen frietjes, geen wasmachine of droogkast. Verwarming, koelkast, paar lampjes, dat wel.

Dan stel ik me meteen de vraag, waarom al die moeite voor die kleine dingen? Hoe vaak valt de stroom uit, langer dan 1u?
Is er 1 proces dat echt continu stroom nodig heeft?

Ik weet wel een proces...de cv installatie? :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 20:20:37 (96%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik mag hopen dat je een echte honda hebt, er zijn ook lookalikes van die rode honda's met veel slechtere specs. de prijs zegt dat meestal wel..

een wcd met pennen wat 365dagen per jaar in de installatie zit lijkt mij niet zo veilig, er zit geen klepje op de male versie, tevens gaat een ceeform buiten zonder klepje toch oxideren door het weer. het voordeel van de female wcd buiten met klepje dat het ook veilig is als de stroom er toch op mocht blijven staan om welke reden dan ook. de stekker aan de agregaat is ook niet veilig, maar die sluit je pas aan als het nodig is. je had ook een 5 polige rode cee kunnen nemen met een 230v relais in de agregaat, pas als de stekker dan aangesloten is op het aggregaat en wcd komt het relais in en staat er stroom op de cee stekker.

het hele gedoe met dure schakelingen voor noodstroom bedrijfs systemen is niet nodig in dit geval. zoals ik al zei, 2e hoofdschakelaar naast de hoofdschakelaar zetten op zijn kop. hefbomen koppelen met een alu u profiel en vastknijpen met een tang op beide knoppen. schakel je dan de hoofdschakelaar uit gaat in 1 beweging de 2e hoofdschakelaar in en zet de fasen parallel.

als dit dus, hoofd1 is de bestaande hoofdschakelaar en staat uit. hoofd 2 is de agregaat schakelaar en staat in, de ceeform zal ook geen spanning voeren in normale toestand op deze manier.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Weet jij of zo'n schakelaar bestaat die gewoon ipv mijn huidige hoofdschakelaar past?

Waar ik nog over twijfel, wat iemand ooit tegen me gezegd heeft is dat ik de huidige aardlekschakelaars niet kan gebruiken als de 3 fases aan elkaar zitten, omdat het aggegraat maar 1 nul heeft, en ze dan van elkaar spanningsverschil zien en afschakelen, maar als ik het goed begrijp los je dit op door de NUL van het aggegraat ook aan de aarde te hangen?

Het aggegraat is standaard niet geaard maar heeft wel een optie hiervoor.

Nee, geen idee of die zo bestaan. Maar de schakelaar die jij uitgezocht hebt bestaat ook in een 4 polige uitvoering. Die is net zo groot, Die kan zo strak tegen de groepenkast aan, kan de bestaande hoofdschakelaar vervallen.

Dat verhaal met de aardlekschakelaars kun je vergeten mits je de Nul van het aggregaat aan aarde hangt. Je dient dan wel een GOEDE (Lees veiligheidsaarde) te hebben! Deze verbinding, Nul met aarde kun je maken in de kontaktdoos (dus die met pennen).
Die kleine aggregaten hebben doorgaans geen verschil tussen de fase en nul, dus een gewone steker bij het aggregaat kan. Denk wel dat als je dat doet je installatie wel beveiligd is met aardleks, maar je aggregaat niet. Vandaar dat een veiligheidsaarding verplicht is.

Volgens de NEN1010 zou dat zo niet mogen, en moet je op je aggregaat een aardlekschakelaar van 30 mA hebben!!
Hoe je er mee om gaat laat ik aan jou over.

Het voorstel het te maken met een relais helpt je alleen maar verder in de kosten. Niet doen dus.
Als de stroom uitvalt zet je handmatig de boel om, Schakelaar en steker met snoer, en start je met de hand het aggregaat op.
Ik neem tenminste aan dat je aggregaat geen startmotor heeft......
Als de stroom het weer doet, schakel je met de hand terug.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 28 maart 2015 18:19:08 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zoals ook eerder al vermeld, niet zelf knutselen en de juiste hoofdschakelaar kopen die bedoeld is voor deze toepassing. Kan niet fout gaan, kun je niet fout bedienen, gewoon goed en veilig.

Alle andere tot nu toe voorgestelde manieren geven kans tot fout bedienen (met mogelijk levensgevaar) en dat moet je toch niet willen?

Als je maar 1600VA nodig hebt, waarom zet je dan niet dat noodzakelijke deel van de installatie niet achter een UPS?

Maak me niet gek, ik ben al gek.

die hager omschakelaar is een goede optie idd, echter bedien dat ding dan wel met 2 handen of in het midden van de hefboom. als de knop schuin omhoog gaat kan er een deel van de contacten al schakelen, als dat deel de nul bevat is dat minder goed voor aangesloten apparaten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 28 maart 2015 16:49:29 schreef Sander2015:
Hoop doemdenkers hier zeg! Volgens mij valt het allemaal wel mee en moet het prima te doen zijn.

Een degelijk ingenieur wordt wel eens voor doemdenker aangezien omdat hij ook even alle problematische cases doorloopt zodat hij weet waar hij wel of niet rekening mee moet houden. Heeft niets met doemdenken te maken, maar kan er oppervlakkig natuurlijk wel sterk op lijken. Beter om een eventuele overkomelijke zwakke plek bewust in het systeem te laten zitten dan een onoverkomelijke over het hoofd te zien en tegen de natuurwetten (die zero tolerance gehandhaafd worden meestal) aan te lopen.

Ik ben het met je eens dat zoiets verder prima haalbaar moet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je nu gewoon een omschakelaar plaatst met nulstand handbediend 4x32A kan je op de gemeenschappelijke je installatie op aansluiten,op de ene kant je netaansluiting en op de andere kant je generator waar je de drie fazen doorverbind. Dan zet je de zekeringen af die je niet nodig hebt.

Ik zei ook als dat het allemaal best kan. Je moet alleen zorgen dat het gewoon niet mogelijk is om een schakelfout te maken. En dan bedoel ik dus niet alleen een schakelfout door een persoon maar ook door falende apparatuur. Relais en schakelaars die nooit hoeven te schakelen en misschien altijd ingeschakeld zijn om iets te bewaken zullen geheid falen als ze dan een keer wel moeten schakelen. In professionele installaties wordt daar altijd over nagedacht en voorzieningen voor getroffen.

Kijk maar naar de laatste stroomstoring. In de krant weten ze zogenaamd niet wat de oorzaak is. Nu neem maar aan dat betrokken techneuten en installatie beheerders heel exact weten wat er verkeerd is gegaan. En of iemand nu een schakelfout heeft gemaakt of een ontwerpfout in de installatie of een falend onderdeel? Dat zullen we vast wel eens horen. 100% foutloos krijg je een installatie echt nooit. Je kunt er alleen naar streven door bij het ontwerp doem te denken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat wel vaker gebeurt bij stroomuitval dat men gaat zoeken naar alternatieven.
Een aggregaatje kost je niet zoveel. Staat vervolgens 10 jaar (of nog langer)in de schuur, en als je hem nodig hebt is de brandstof dermate verouderd dat het aggregaat met geen mogelijheid opstarten wil.

Als je iets maakt moet het in eerste plaats veilig zijn, dat buiten kijf. Daarnaast moet het niet te ingewikkeld zijn, weten jij en als je niet thuis bent met de medebewoners over 10 jaar mog welke handelingen er allemaal verricht moeten worden?
De TS kan prima zo een noodstroomvoorziening maken zoals ik ( en enkele anderen) hier voorgesteld hebben, Zo heeft hij in het hele huis nog beschikking over wat verlichting en de CV-combiketel doet het dan ook nog. Kan dus onder de douche en zit niet in de kou.
Zo kun je je weer een beetje redden, met wat geluk heb je weer internet in huis ?.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)