smps voeding wil maar niet opstaten

Ik heb een gratis defect monitor (Medion MD30222) kunnen scoren.

Deze deed dus helemaal niks door een defecte zekering, brugcel,0,3Ohm 3Watt weerstand, grote buffer elco en een mosfet,
Deze zijn allemaal vervangen maar nog werkte hij niet toen maar alle elco's 1 voor 1 eruit gesoldeerd en gemeten met een ESR meter en de hoge ESR elco's vervangen,, maar nog start hij niet op,
Ook zijn alle diodes goed.
Toen maar met de scoop aan het meten geweest op het diver ic (LD7575PS) geen teken van leven.
Dus driver ic is ook vervangen maar zonder resultaat.

De spanning die het ic binnen krijgt op VCC pin 6 lijkt wel gerimpeld wisselspanning van 2 hz ofzo en vaarieert van 10 tot 14 Volt.

ook heb ik de transformator eruit gehad en door gemeten.
op het primaire kant van de mosfet is hij 0,5 Ohm en 594,6uH op 1khz.
op het primaire kant waar de Drive ic VCC me word gevoed is 0,2 Ohm 29,8uH op 1Khz.
Secondaire wikkelingen 1 is 0,2 Ohm 9,6 uH op 1Khz.
Secondaire wikkelingen 1 is 0,2 Ohm 3,6 uH op 1Khz.

Het trafo lijkt mij ook niet kapot.

Hij werkt wel wanneer ik met een labvoeding 12v en 5v aansluit op het secondaire kant. dus simpel weg kan ik er een 12v voeding in gooien met en 5v spannings-regelaar, dat is het punt niet. maar ben nu egt nieuwsgierig wat er hier nou mis gaat.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
mel

Golden Member

meestal een kleine elco, die zorgt voor het starten, in de oorde van 10 úF od zo iets.De grote elco,s zijn meeestal wel goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ook die kleine elco is vervangen met het orginele waarde 22uF 50V,

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
fred101

Golden Member

Ik denk ook een elco.

Een ESR meting is een snelle test maar kijkt maar naar 1 parameter en dan ook nog een niet gedefinieerde.

Een elco kan bv ook short gaan, dat geeft een perfecte ESR maar hij kan ook pas boven een bepaalde spanning doorslaan. De capaciteit kan afnemen etc.

Ik meet met een goede LCR meter ( C en D, de wel gespecificeerde parameter) en doe daarna een DC lektest. Dat is niet iets van deze tijd ofzo, Het is alleen ooit in de vergetelheid gekomen. Ik heb een oude heathkit condensator lektester en een jaren 60 WK meetbrug die dit ook kan meten. Er bestond zelfs een GR brug welke dat tot een paar honderd volt kon doen. Ik doe dat al jaren met een zelfbouw testertje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hmm begrijpelijk, dus kortom alle elcos vervangen.

Eerlijk gezegt ik heb deze LCR meter pas en maand (een tonghui th2822a) waarvoor dient het eken D/Q/0 en Z eiglij voor,

Maar hoe doe ik zo'n lek test ?
Heb je een link naar zo'n zelfbouw testertje ?

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Voor wat het waard is. Heb onlangs een Medion MD410077EA gerepareerd, was de eerste elco na gelijkrichten. Waarde niet meer paraat. In ieder geval de elco van paar honderd volt...

een tijd terug heb ik een tv gehad met dit ld7575 ic wat gaar was. dit was samen met de fet en nog wat spul meer stuk gegaan omdat het koelblok door vervoer uit de soldering was gekomen en zo de fet had genekt en die had de ld7575 meegenomen, was amper te zien maar er bleek een soldeerpad gescheurd te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan nu de hamvraag, is het een SOPS voeding of een SMPS voeding. Is het een SMPS zoals hier vermeld, dan kan te dus in het apparaat zitten. SMPS start alleen heel even op en moet dan een response van het apparaat krijgen waarna een trigger na iedere cyclus de voeding aan de gang houdt. Dus scoop er aan en kijken wat er gebeurt bij het inschakelen. Wel heel goed kijken, het moment van starten is heel kort, minder dan een halve seconde.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ondertussen zijn nu alle elco's vervangen de 680uF heb ik zo niet ik heb er nu 1000uF van gemaakt. verder merk ik ook geen onderbroken spoor heb de pootjes even doorgepiept.

Ik heb de scoop weer erbij gepakt ik zie nu bij pin 1 RT en pin 2 Comp ieder 2 sec een korte Blokgolf puls.

En bij pin 3 CS ieder seconde een Block golf puls.
pin 5 OUT doet helemaal niks, ook geen kote puls bij het inschakelen en dan schakel ik hem ook in waneer het grote elco is ontladen.

En bij pin 6 vcc een soort zaagtand of iets van 2 Hz. (snel stijgend langzaam dalend)

pin 8 HV hupeld vrolijk mee met een negatief 2Hz block puls.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Volgens mij moet Uvcc minstens 15V (UVLO on) worden anders start de LD7575 niet op.

Wanneer je voeding "hikt" zoals je beschijft (2Hz). Heb je meestal een te zware belasting, de beveiliging spreekt aan.
Kijk eens naar een kapotte diode,(sluiting) of je snubbernetwerk (te hoge spanning).

Arco

Special Member

Te zware belasting zal wel niet, aangezien de OUT pin helemaal niets doet. (als 'ie overbelast is zou je daar startpogingen moeten zien.)
Wel vreemd is dat de CS input hoog wordt, dat kan normaal niet. Lijkt of de current sense weerstanden (iets van 2.7 Ohm of lager) kapot zijn waardoor de pin zweeft.
(daardoor schiet de chip in protectie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met zware belasting bedoel ik in dit geval, wanneer een uitgangsdiode inwendig sluiting maakt, wordt dat door de voeding als zware belasting gezien, ook wanneer de voeding onbelast is.

Op 29 maart 2015 16:27:24 schreef Arco:
Lijkt of de current sense weerstanden (iets van 2.7 Ohm of lager) kapot zijn waardoor de pin zweeft.
(daardoor schiet de chip in protectie)

ARCO ! je bent geweldig. 1K smd weerstand aan de pin 3 CS was idd 1,5 Mohm geworden. 1k weerstand eraan gesoldeerd en ik krijg weer pwm puls en 14v 5v aan de secondaire kant.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

(als 'ie overbelast is zou je daar startpogingen moeten zien.)

Dat is niet waar, een SOPS voeding doet dat wel, een SMPS doet dat niet. Dat is starten en geen trigger, einde. Sommige hebben een meer pogingen start in het IC verwerkt, maar dan houdt het na 5 pogingen echt op.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!