Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Ik ben opzoek naar informatie over dit ic van Microchip. Hij zit in een Gameboy spelcassette. Ik vermoed iets van een serial RTC of RAM maar ik kan er niets over vinden.

Als ik het zo zie staat er 137 134A. Hij wordt gevoed door een CR2032-cel wanneer het spel uit de GameBoy gehaald wordt.

Waar het mij om gaat is wat hij verbruikt als hij niet van normale voeding voorzien wordt. De batterij van het spel was leeg en heb ik vervangen (zat een CR2025 in maar een CR2032 met soldeertabs was eenvoudiger te vinden). Na een middag spelen en twee uur niet gebruikt te zijn was de celspanning nog maar 0,5V, leeg dus. De 2025 die erin zat heeft het 12 jaar uitgehouden.

http://s7.postimg.org/4xm0eoucb/20150701_203936.jpg

Anoniem

Probeer nog maar eens een nieuwe (echte)

Ik heb laatst zo'n kaartje gekocht met 20 erop voor weinig, nou dat is het ook..

Dit was een originele Varta, die Chinese brol gebruik ik niet.

maartenbakker

Golden Member

Zomaar een gokje, waar ik dat precies op je foto heb zien staan weet ik eigenlijk niet >:) maar kan het een Mitsumi MM1134A zijn?

Trouwens wel netjes, eindelijk een fabrikant die ook gewoon discontinued IC's op zijn site heeft staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 juli 2015 01:39:25 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 1 juli 2015 19:38:00 schreef MGP:... 0A4 = XC6210 maar 0A4E ?

Als je FAN4174 intikt in de top markings finder bij Fairchild wordt alles duidelijk, die E is de 'die run indicator'.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 juli 2015 01:36:41 schreef maartenbakker:
Zomaar een gokje, waar ik dat precies op je foto heb zien staan weet ik eigenlijk niet >:) maar kan het een Mitsumi MM1134A zijn?

Trouwens wel netjes, eindelijk een fabrikant die ook gewoon discontinued IC's op zijn site heeft staan.

Ik ga me even schamen, natuurlijk is het Mitsumi en geen Microchip... zal wel door de warmte komen :D >:)

Het lijkt er inderdaad op dat het de MM1134A is, de pinning klopt in elk geval.

@Shiptronic, wat ik eruit haalde was geen oplaadbare cel maar was ook zeker niet de originele dus ik heb geen idee maar het lijkt me sterk dat er een oplaadbare in moet. Er is geen laadcircuit aanwezig en de batterij hangt met een weerstandje direct aan de "battery" pennen van het IC dat Maarten aandroeg. Ik heb inmiddels twee nieuwe celletjes besteld en we gaan het nog eens proberen, als ik zo de datasheet zie zal het aan het verbruik niet liggen.

Overigens staat het gewoon op de print hoor, wat voor ding het is:
http://www.uploadarchief.net/files/download/20150701_203936.jpg

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 2 juli 2015 10:33:18 schreef Shiptronic:
Moet er geen oplaadbare verzie in ? http://cpc.farnell.com/1/3/cr2025-energizer-lithium-batteries

oplaadbaar??? t is niet omdat er lithium inzit, dat je ze kan opladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 juli 2015 11:58:29 schreef fcapri:
[...]

oplaadbaar??? t is niet omdat er lithium inzit, dat je ze kan opladen

Afhankelijk van de prefix zijn ze oplaadbaar. De CR serie is wegwerp, de LR serie kun je opladen. Ze hebben wel een iets hogere celspanning, 3.6V ipv 3V.

beide in die link waren niet herlaadbaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

@MNM: daar doelde ik op maar dat was op 2 manieren uit te leggen (sorry dominic ik zal duidelijker zijn voortaan - ik had trouwens ook aan Microchip gedacht bij dat logo) :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 juli 2015 14:28:43 (74%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ik herkende er geen echt microchiplogo in en heb nog even gezocht wat het wel kon wezen, maargoed, blijkbaar Mitsumi. (Motorola, Micrel en Maxim hebben inderdaad heel andere logo's, Mitsubishi is het ook niet). Het is wel dezelfde soort M als Microchip gebruikt, maar zonder cirkel erachter.

Anyway, Mitsumi. Even overheen gekeken op de pcb*, maargoed, daar hebben we dan ook een huisnumeroloog voor op CO.

*)Ik ben er zo eentje met goed detailzicht ;), die overigens je hint "geen idee waar het op de pcb staat" wel duidelijk vond. En voor je zegt "maar die tekst is toch een detail?": Ik keek naar een ander detail. Er ligt trouwens een kruimel tin boven "C2" (refdes niet op foto), maar dat geheel terzijde.

:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fatbeard

Honourable Member

Gewoon, omdat iemand anders hier misschien nog wat aan heeft:

Ik vroeg onlangs wat een SOT23 met opdruk 7EDYS was waarop wat reacties kwamen, dank daarvoor.
Bert_Camper vertelde dat het een MSD601-ST1 zou zijn en ik dacht in eerste instantie dat dat wel klopte...
Niet dus.

Bij nadere inspectie van het apparaat blijkt het toch echt een FET (of transistor met ingebakken basisweerstand) te moeten zijn: er zit namelijk geen weerstand tussen dit ding en de processor. Was me eerst niet opgevallen :o.

Inmiddels ben ik er uit: het is een 2N7002E van Vishay. Inmiddels bijna obsolete (want NRFND), maar dat mag de pret niet drukken.
De D is een jaarcode en die grote YS (die iedereen op het verkeerde been heeft gezet) is een week/lot codering; de lettergroottes geven de wafer en plant aan (zie http://www.vishay.com/docs/72763/72763.pdf ).
Niet bepaald de makkelijkste manier van coderen, maar misschien juist bedoeld om de reverse lookup zo moeilijk mogelijk te maken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Tussen de 7E's in m'n lijst uit 2010 had ik deze niet gevonden, een misser.
Een 2N7002, en nu alweer NRFND... Ach er zijn wel meer 2N7002 fabrikanten.

Deze rotnotatie zal ik onthouden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 juli 2015 14:27:11 schreef maartenbakker:
@MNM: daar doelde ik op maar dat was op 2 manieren uit te leggen (sorry dominic ik zal duidelijker zijn voortaan - ik had trouwens ook aan Microchip gedacht bij dat logo) :P

Patiënt maakt het goed inmiddels. Ik heb (misschien te) weinig aandacht besteed aan de opdruk op de print, de hele rand staat zo'n beetje vol met tekst en serienummers. Er zit nu een week een nieuwe cel in en de ontlading is minimaal. Het lijkt dus gewoon een kwestie van een slechte cel te zijn geweest ondanks dat het een nieuwe gesealde Varta was. Het snippertje tin had ik eerder al verwijderd bij het reinigen van de print.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb al jaren geen hoge pet op van Varta (lekkende nikkelcellen voor inbouw, nimh-penlites die zich als natte krant gedragen als je stroom wilt trekken zijn twee voorbeelden die me zo te binnen schieten), niet helemaal terecht misschien maar dit soort incidenten bevestigt het wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 juli 2015 13:13:43 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoihoi,

ik was de oude vooraad bak aan het opruimen en ik kwam deze 3 tegen. Ik heb geen flauw idee meer wat deze 3 componenten zijn. Google kan mij ook niets nuttigs vertellen.

kunnen jullie mij meer vertellen over deze componenten

Links: kleuren Oranje Zwart Bruin
midden: GE 038 H11 A1
Rechts: GE 120 H11A1

Bedankt alvast!

@jeroenk50

links is denk ik een ntc van 3k?

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed
Arco

Special Member

H11A1 zegt toch wel genoeg?... ;) (1e hit in Google geeft al de datasheet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tnx vorr de snelle reacties!
@ Helmond
dankjewel!

@ arco
Ik had ook al iets van een opto gevonden, maar dat was iets chinees en die 120 en 038 komen nergens voor. Dus ik begon een beetje te twijfelen. Waar zou die 120 en 038 voor staan dan?

maartenbakker

Golden Member

Ruwe schatting: 1981 week 20 en 1980 week 38.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Uit Helenaveen een cuprox of seleen brugceel meegenomen.
Helaas staat er geen informatie op.
De brug bestaat uit 4 × 8 plaatcellen.
Heeft iemand een idee vat de maximale werkspanning kan zijn?
De zijden van de platen zijn ongeveer 4 cm. Geeft dat een indicatie van de stroom?

klik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten