Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 18 juli 2015 20:17:28 schreef Helmond:
@jeroenk50

links is denk ik een ntc van 3k?

Eerder 300Ω.
De TS kan goed bepalen of het een NTC/PTC is. Een NTC reageert meteen, even warmblazen en je ziet de weerstand zakken. Een PTC reageert trager en wordt bij verwarming na een tijdje eerst even lager in weerstand, om vervolgens snel in waarde op te lopen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een datasheet van het volgende ic.
Dit staat er op:

50-5G
RC735

Als ik het zo bekijk / meet. Dan zou ik zeggen dat het een 5V regulator is. Een soortgelijke als de 7805. Want hij voorziet een PIC van een spanning.
Maar ik kan de goede datasheet niet vinden. Aangezien ik aan de tab aansluiting de ground meet (zit verbonden met de min pool van de elko's). En in de datasheet die ik vind is dat de uitgang pin...

Alvast bedankt.

Brandon

Een LP2950.
100 mA, Low Power, Low Dropout Voltage Regulator

Datasheet: klik

@hieronder:
zoeken op 50-5G leverde niets zinnigs op.
Als je weet wat je zoekt, dan geef je wat meer op, bvb "50-5G voltage".
In de resultaten viel mijn oog op de fabrikant Onsemi, en het logo 'ON' op uw component, en als je dan verder zoekt op
"onsemi 50-5G voltage" krijg je zowat alle voltage regulators van onsemi.
Rest je dan wat pdf-jes te openen en zoeken wat overeenkomt.

[Bericht gewijzigd door Pertinax op woensdag 29 juli 2015 18:09:51 (55%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Bedankt Pertinax,

Mag ik misschien vragen hoe je hem gevonden hebt?

Arco

Special Member

't Is een Onsemi halfgeleider. Die nummers beginnen meestal met het eind van het typenummer (50). Er zijn er niet zo veel die daarop eindigen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik heb laats een hele doos probes en meetsnoeten gekocht en daar zaten deze dingen in. Die met het houten steeltje zou een indicatie lampje trekker kunnen zijn maar die ik ken zijn altijd groter.

De ander maakt aan de voorkant een draaiende beweging van ca 1/8 slag. Beide ringen tellen 12 segmenten. Ik heb nergens een punt waarbij alle openingen precies uitlijnen, maar dat kan ook door ouderdom komen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Gokje: Die tweede zou iets kunnen zijn om kous ergens van af te trekken of om busjes ergens overheen te schuiven of af te trekken....? Een soort cylindrisch tangetje dus.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 29 juli 2015 21:47:04 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

is dat ding zonder houten steeltje niet een knipper voor neusharen?

zit sinds 2009 in de PV.
benleentje

Golden Member

Ik heb het eerst even flink gereinigd maar het werkt wel voor neusharen. Maar knipt niet maar trekt wel je neusharen eruit (pijnlijk) :(
En ik maar denken dat het een apparaatje is om pinnen van een bepaalt type connector te verbuigen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 29 juli 2015 22:02:54 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

kijk hier eens:
http://www.thealphamen.nl/neushaar-trimmer.html
dat lijkt er teveel op om toeval te zijn

"Deze neusharen trimmer van Tweezerman laat je eenvoudig en geheel pijnloos de neus en/of oren trimmen."

je doet vast iets niet goed >:)

wij gebruikten een soort silconen slangetjes om die Ba9s lampjes te trekken, maar die mat dat houten steeltje lijkt er ook wel op dat t daarmee zou kunnen.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 29 juli 2015 16:38:29 schreef Arco:
't Is een Onsemi halfgeleider. Die nummers beginnen meestal met het eind van het typenummer (50). Er zijn er niet zo veel die daarop eindigen... ;)

Oke bedankt. Weet ik dat ook weer voor de volgende keer.

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 juli 2015 22:03:18 schreef andre1973:
kijk hier eens:
http://www.thealphamen.nl/neushaar-trimmer.html
dat lijkt er teveel op om toeval te zijn

"Deze neusharen trimmer van Tweezerman laat je eenvoudig en geheel pijnloos de neus en/of oren trimmen."
[....]

Een elekrtische is bij Blokker of een van de prjsvechters goedkoper dan die van Tweezerman :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Is dit een weerstand of een condensator, ik denk zelf ook gezien de plaats een condensator, het zit namelijk in serie met de AM-modulatie ingang van oude signaal generator

Capaciteit 153nF met een Esr van 5.62kΩ @1kHz
Kleurcode
zwart >> rood of oranje >> zwart
zwart - grijs - bruin of rood
Hoe lees je deze kleurcode?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

200pF zou het moeten zijn. Ik zie nu net pas dat 1 kant aan aarde zit en heb dus het hele circuit inclusief andere componenten gemeten.
Het is niet te zien dat het aan aarde zit maar wel te meten.
Ik probeer het schema te achterhalen gewoon uit interesse het is dus niet dat ik denk dat de Condensator kapot is maar wil wel de waarde weten voor het schema.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

In serie met de audio-ingang (neem ik toch aan) zal het niet zo snel 200p zijn. Bovendien gaan micacondensatoren zelden stuk.

Het zou ook zomaar een papiercondensator kunnen zijn. Je zou eens een lekstroommeting kunnen doen op een wat hogere spanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 6 augustus 2015 01:48:31 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo allemaal,

Ik heb een GP297 liggen van TI,

het enige wat ik kan vinden is een verwijzing naar LM134 / 234.

De behuizing is een dubbel hoge TO39 met een inkerving.

Wat is het, en eventueel aansluitgegevens

Groet

Guus@Sint-Michielsgestel

@Waters:
Gewoon even Gooooooogelen >> effe wachten, effe wachten >> hier issie dan:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm134.pdf

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Henry S.

Moderator

Maar TI heeft GP297 ook voor een transistor (of fet) gebruikt:

(hier met koelblokje en stub)
http://www.pyry.fi/app/thumbnail?img=/files/pyry.kotisivukone.com/Elektron/gp_297_30.1192.jpg&width=170&height=250

Dus graag een foto van de TS.

Edit: Het zou dan een germanium transistor zijn:

http://www.radiomuseum.org/images/tubesockel_klein/to_5_tvt~~5.gif

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 augustus 2015 17:51:16 (21%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier zijn de foto's van de GP297,

Ook een ter vergelijk met TO39

Groet

Guus@Sint-Michielsgestel
benleentje

Golden Member

Op 6 augustus 2015 01:47:50 schreef maartenbakker:
In serie met de audio-ingang (neem ik toch aan) zal het niet zo snel 200p zijn. Bovendien gaan micacondensatoren zelden stuk.

Het zou ook zomaar een papiercondensator kunnen zijn. Je zou eens een lekstroommeting kunnen doen op een wat hogere spanning.

Ik dacht dat het in serie stond. Na meting blijkt 1 poot aan het chassis vast te zitten waardoor de C niet meer in serie staat maar parallel. Ervoor zit nog een spoel dus het is een laag doorlaat filter. Omdat ik in circuit aan het meten ben omdat ik niet alles wil los solderen kwam ik dus op een hele rare waarde uit, maar als je dan een heel circuit aan het door meten bent terwijl ik dacht enkel component te meten kan dat wel kloppen. Ondertussen heb ik het hele apparaat in op schema staan en zijn de meeste componenten qua waarde wel bekent.

Ik zoek nog 2 onbekende componenten De componenten zitten in een AM-modulator circuit
De eerste een crystal unit
Er worden maar 3 aansluitingen gebruikt en geen gloeistroom.
Uitgang gaat naar een triode-hexode converter buis en naar het andere onbekende onderdeel. Ik denk dat het een 1000kc signaal als uitgang heeft.

Het 2de zit een een aluminium behuizing. Het krijgt als signaal audio via een 6,3mm Jackplug en gebruikt geen gloeispanning. Maar wel ca 100V als voeding.
Opdruk is 998 of 866 en verder niets

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Uit welk apparaat komen deze componenten?
Kan je merk een type van de X-mitter/receiver geven?
Ik heb een en ander doorgestuurd naar een Amerikaans forum .

Ikzelf denk dat de metal can octal unit een oscillatorkristal is of een krital bandfillter.

Het andere ding lijkt me òf een microfoontrafo òf een uitgangstrafo voor een koptelefoon.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Ja natuurlijk is het een uitgang voor een koptelefoon. Ik vroeg me al af waarom ik 2 keer een modulatie ingang heb.

Het apparaat is een Ferris 22D.

Ik doe dit omdat ik weinig weet van buizenapparaten en het er eenvoudig uitziet Met maar 4 versterkerbuizen weten ze toch een AM generator te maken.

Omdat het om een koptelefoon trafo gaat is het dan een AM demodulator? Het zou wel veel logischer zijn als ik in mijn klad schema kijk.

Nu ik weet wat is, is het schema veel logischer en worden de aansluitingen in de onbekende koptelefoontrafo ook duidelijk en valt het mijn LCR meter wel goed uit te meten.

Alleen het crystal unit is wat onduidelijk, waarom die rechtstreeks naar de microfoontrafo gaat en via een spoel naar de triode-hexode mixer gaat. Maar als het een bandfilter is dan lijkt dat wel te kloppen. Maar 1000kc is toch 1Mhz is dat niet een beetje erg hoog voor audio? of 1kHz wat laag?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 9 augustus 2015 00:28:55 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Het is toch een transceiver of begrijp ik je verkeerd?
Ik kom er net via Google achter dat het een signaalgenerator is.
Zitten er ook van die '955' acorn (=eikel) buisjes in?
Overigens dacht ik dat je ook ergens in die mixer ook kunt moduleren, maar ik heb weinig verstand van zenders, dit is dus meer een klok-klepel gedachte...
edit:
Dan zou die 866 een modulatie trafo kunnen zijn (?)
/edit

Kan je het schema posten (desnoods naar mijn mail)?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 9 augustus 2015 16:08:23 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2015 21:24:42 schreef Waters:
Hier zijn de foto's van de GP297,

Bedankt voor de duidelijke foto's.

Het is een GP297 germanium transistor geproduceerd in week 13, 1966.
In dit schema gebruiken ze de GP297/1, dat is de versie met koelblokje en stub. Jouw GP297 is geprepareerd voor zo'n koelblokje.

Specs: Vermoedelijk in de buurt van een AC188 (zonder K of /01!)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten