3 polige condensator van een Kenwood Chef 1950s vervangen?

Hallo iedereen,

Ik ben een oude Kenwood keukenrobot uit de jaren 50 aan het restaureren, waarbij ook al de kabels en elektronica componenten.
Ik kwam hierbij iets tegen dat lijkt op een 3-polige condensator. OP de foto moeilijk te zien, maar het is dat rechthoekige blokje dat geklemd zit onderaan met de dunne rode, dunne groene, en dunne zwarte kabel aan.

De groene kabel (E) gaat naar de aarding, en de rode (L) en de zwarte (N) parallel met de voeding (AC230V).

Ik heb al gezocht op mouser, digikey, enz voor een jongere variant maar zonder resultaat.
Op ebay in de UK worden er ook wel motorrestauratiesetjes aangeboden, maar ook daar geen 3-polige condensator.

Worden die dingen dat niet meer toegepast vandaag?
Kan ik die mss gewoon vervangen door een 1uF film condensator en de aarding laten voor wat het is?

Arco

Special Member

Is van Dubilier, zijn 3 condensatoren in een huisje. (Zie tekening fig.2, de SMT versie is van metaal)
Is er nog wel: http://www.maplin.co.uk/p/delta-suppression-filter-rg21x
(je kunt natuurlijk ook 3 losse condensatoren nemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt, al een stuk wijzer geworden.
Maar als het ding gebruikt wordt om EMI tegen te gaan, kan ik daar dan niet een "gewone" 1uf filmcondensator voor nemen?

Arco

Special Member

De originele is 0.1uF, dus ik begrijp niet waarom je dan 1uF wilt nemen? (da's 10x zo veel)
Kan wel met 1 condensator i.p.v. 3 (helemaal zonder doet 'ie het ook), maar de ontstoring is dan minder... (de condensatoren naar aarde zijn weg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die condensator 0,1uf 500v mag ook wel vervangen worden, de scheuren zeggen dat die op is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer