Tips eerste versterker

Hey CO'ers!

Mijn constant current load is af (print is onderweg), tijd om mijn volgende projectje te gaan researchen.

Ik heb hier nog 'n mooie set speakers staan van JVC (50W 8Ohm). Ze klinken goed, maar de unit waar ze bij horen is stuk (en inmiddels gestript).

Nu wil ik zelf 'n versterker bouwen om muziek (mogelijk via bluetooth, maar zeker via 3.5mm plug) af te spelen. Dit weekend al een leuke "eerste test" gedaan met 'n LM386N-1 (325mw) en dat klonk al verbazingwekkend goed (heb maar 1 kanaal gebouwd, geen stereo nog). De schakeling lijkt veel (maar niet helemaal) op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…

Ik ben een echte leek op audio gebied. Dus hier gelijk wat vragen, hopelijk kunnen jullie me in de goeie richting wijzen.

1. Waarom klinkt die 325mW versterker goed? Gaat 't pas "mis" als ik 't volume hoger gooi / meer vraag van de versterker?
2. Welk vermogen past 't best bij mijn 50W speakers? Ik dacht zelf 20W, in ieder geval minder dan de 50W van de speakers.
3. Wat voor 'type' versterker klinkt 't best. Ik heb geen interesse in buizen maar, A, B, D? (Ik wil graag 'n mening horen, het verschil lees ik op wikipedia :-))

Ik hoor graag jullie tips!

I have no idea what I'm doing...

In het kort;

1 - Hij klinkt ondanks zijn slechte specificaties in uw oren goed, omdat specificaties zoals vervorming vanaf een bepaald niet zo extreem punt eigenlijk niet zò belangrijk zijn.

2 - Er zijn geen goede standaarden voor belastbaarheid. Maak je niet te veel zorgen, met een 10W versterker kijgt je de tweeter ook wel stuk, en met 1 kW op beschaafd volume blijft alles netjes heel..

3 - Een versterker die dubbel blind testbaar "klinkt" is wat mij betreft defect. Als je vervorming mooi vind kies dan liever voor een aparte vervormer, dan ben je flexibeler.
Voor de eerste stappen na een LM386 naar een serieus bruikbare versterker zou ik iets met een TDA2030 of -40 aanraden. Eenvoudig en goed.