Tips eerste versterker

Hey CO'ers!

Mijn constant current load is af (print is onderweg), tijd om mijn volgende projectje te gaan researchen.

Ik heb hier nog 'n mooie set speakers staan van JVC (50W 8Ohm). Ze klinken goed, maar de unit waar ze bij horen is stuk (en inmiddels gestript).

Nu wil ik zelf 'n versterker bouwen om muziek (mogelijk via bluetooth, maar zeker via 3.5mm plug) af te spelen. Dit weekend al een leuke "eerste test" gedaan met 'n LM386N-1 (325mw) en dat klonk al verbazingwekkend goed (heb maar 1 kanaal gebouwd, geen stereo nog). De schakeling lijkt veel (maar niet helemaal) op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…

Ik ben een echte leek op audio gebied. Dus hier gelijk wat vragen, hopelijk kunnen jullie me in de goeie richting wijzen.

1. Waarom klinkt die 325mW versterker goed? Gaat 't pas "mis" als ik 't volume hoger gooi / meer vraag van de versterker?
2. Welk vermogen past 't best bij mijn 50W speakers? Ik dacht zelf 20W, in ieder geval minder dan de 50W van de speakers.
3. Wat voor 'type' versterker klinkt 't best. Ik heb geen interesse in buizen maar, A, B, D? (Ik wil graag 'n mening horen, het verschil lees ik op wikipedia :-))

Ik hoor graag jullie tips!

I have no idea what I'm doing...

In het kort;

1 - Hij klinkt ondanks zijn slechte specificaties in uw oren goed, omdat specificaties zoals vervorming vanaf een bepaald niet zo extreem punt eigenlijk niet zò belangrijk zijn.

2 - Er zijn geen goede standaarden voor belastbaarheid. Maak je niet te veel zorgen, met een 10W versterker kijgt je de tweeter ook wel stuk, en met 1 kW op beschaafd volume blijft alles netjes heel..

3 - Een versterker die dubbel blind testbaar "klinkt" is wat mij betreft defect. Als je vervorming mooi vind kies dan liever voor een aparte vervormer, dan ben je flexibeler.
Voor de eerste stappen na een LM386 naar een serieus bruikbare versterker zou ik iets met een TDA2030 of -40 aanraden. Eenvoudig en goed.
Blijf liever weg bij de TDA2003 en ander antiek, tenzij je daar een aparte uitdaging in ziet. Is wat meer vermogen benodigd dan TDA7293 of -4.

Om een eigen klasse-A of D ontwerp tot een zinvol einde te brengen, zo dat de voordelen van de gekozen opzet meettechnisch goed uit de verf komen, is behoorlijk wat audio kennis en ervaring nodig. Als je die richting op wilt raad ik aan te kijken naar discrete klasse-B ontwerpen om wat audioervaring op te doen, en de komende jaren flink te investeren in meetapparatuur e.d.

Discreet is in ieder geval de meest leerzame weg, maar ik zou het anno nu niet meer aanraden tenzij je er van wilt leren.

RAAF12

Golden Member

Gewoon een aloude versterker met silicium transistors bouwen. Kan op gaatjesprint, echte printen maken is iets voor fabrikanten die in massa fabriceren of het moet een hobby zijn.
En dan in een kastje om het af te maken.

Voor mij gaat het erom dat ik 'n m'n mooie speakers kan gebruiken :-)

De TDA2030 is goed verkrijgbaar, dus ik denk dat dat na de LM386 een goeie volgende stap is. Misschien dat ik er twee parallel zet om zo ±30W per kanaal te maken (de TDA2040 is een 20W optie, maar moeilijk te vinden).

Nu nog even wat extra features er bij verzinnen, zoals 'n headphone aansluiting dat de speakers automatisch uitgaan. :-)

I have no idea what I'm doing...
RAAF12

Golden Member

Op 30 maart 2015 21:02:41 schreef ariejan:
Nu nog even wat extra features er bij verzinnen, zoals 'n headphone aansluiting dat de speakers automatisch uitgaan. :-)

Er zijn aansluitingen waarbij de luidspreker wordt uitgeschakeld als er een plug wordt ingestoken.
Zoiets https://www.google.fr/search?q=3.5mm+jack+chassis+socket+with+switch&a…

Als je een TDA2030 wil gebruiken neem dan een met een A erachter, dat is een verbeterde uitvoering.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

...of kijk ineens nog een stapje verder, en dan kom je aan LM1875 (maar wordt die nog gemaakt?) en LM3875.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@RAAF12: Dat maakt 't wel heel makkelijk :-)

@big_fat_mama: De LM1875 kan ik vinden bij verschillende shops, de LM3875 echter niet :-(

Wat is (zonder dat ik in de datasheet getallen heb zitten vergelijken) het verschil tussen de TDA2030/40 en LM1875/3875?

I have no idea what I'm doing...
RAAF12

Golden Member

Kan je zien in de specs je kan bijv. ook twee TDA2030A in brug zetten en kiezen voor een enkele supply of een pos en neg. voeding, it's all in de specs en nog veel meer.....Let ook op de layout van de print, zeer belangrijk voor complete versterkers die klein behuisd zijn.

spec TDA 2030A http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/m…

Voor die LM chippies zijn hele mooie printjes voor (ook op e-bay) !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 30 maart 2015 22:15:06 schreef Gadget_inc:
Voor die LM chippies zijn hele mooie printjes voor (ook op e-bay) !

Klopt, ook voor de TDA's.
Soms zelfs kompleet bestuckt; kost geen drol en werkt meteen.
Ik heb een TDA7297 "module" gekocht, compleet gemonteerd voor iets van 3,50 Euro incl. verzenden.
Kun je je energie besteden aan een goede voeding en een strak kastje ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)