Combi Magnetron Bauknecht EMCHD 6140 wordt niet warm

Goedendag,

Heb hier een combimagnetron: Bauknecht EMCHD 6140.

Deze heeft het volgende probleem.
De oven wil niet meer goed op temperatuur komen.

Nu heb ik hem al open en heb ontdekt dat het hoofdelement telkens aan en uit word geschakeld.
Hij verwarmd even 10 seconden en het element word dan weer uitgeschakeld door het relais wat je hoort klikken. (En dan weer aan en dan weer uit)
Dit gebeurd al direct wanneer je hem hebt ingeschakeld.

De temperatuurvoeler (NTC) die er in zit meet ik een waarde van 290 kΩ.

Is dit wel een juiste waarde?
Lijkt mij aardig hoog.

Deze lijkt mij eerste verdachte gezien het probleem wat ik heb.

Zie graag jullie reacties.

Alvast dank!!

als de ntc bij temperatuur stijging lager in waarde wordt is er nog wel leven in het ding.

er kan ook een probleem met de deurschakelaar zijn. deze onderbreekt dan steeds de magnetron en oven omdat door trillen de schakelaar steeds uitvalt. ook kan er een los contact op de print zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik de ntc tussen mijn vingers houd, dan zakt de waarde wel.
Dus hij reageert er wel op dat de temp. hoger word.

Print zag ik zo gauw nog niet wat aan maar zal het even kritischer bekijken.
Deurschakelaar heb ik nog niet nagekeken. Er zitten er 2 in zag ik.

Punt is wel dat er wel een vast ritme in zit, in het aan en uitschakelen van het element.

maartenbakker

Golden Member

Vast ritme maakt een slecht contact wat minder waarschijnlijk.

Op het moment ligt de documentatieserver van de groothandel er kennelijk uit. Zodra hij het weer doet zal ik kijken of er een ohmse waarde wordt opgegeven. Ondertussen kan jij misschien ook nog wat nakijken: typenummer EMCHD6140 wijst naar 10 verschillende varianten, die met een beetje geluk alleen in uitwendige uitvoering en netspanning verschillen en wel dezelfde sensor hebben, maar voor de zekerheid kan je nog even het 12-cijferige typenummer (etiket achter de deur) doorgeven (ik ben lui en heb geen zin om te kijken of ze allemaal inderdaad dezelfde sensor hebben).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die 10 seconden delay lijkt wel de regeling van de magnetron. als je daar 80-60-40% vermogen gebruikt schakelt de buis ook in en uit steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dan zou er wel iets heel flink in de war zijn... Meen trouwens dat de cyclus van de magnetron iets langer is of in elk geval geen mooie ronde 10 seconden.

De documentatie deed het weer maar bestaat helaas alleen uit een enkele explosietekening.

Bij andere modellen kon ik wel betere documentatie vinden maar daar staat ook de weerstandswaarde niet in. Misschien dat iemand zo'n ding heeft liggen en even kan vergelijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 31 maart 2015 13:46:02 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de meeste combi ovens van minder als 10 jaar oud verwarmen met opwarmen zowel het grill element als het hetelucht element. dat zou je dus ook moeten kunnen zien, grillelement schakelt uit als de oven op temperatuur is of rond de 200 graden komt.

de magnetron cyclus is niet vastdat ik weet, afhankelijk van het ingestelde vermogen verandert die aan/ uit cyclus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het hetelucht element aan de achterzijde is defect, deze gaan met bosjes. De grill element is alleen voor voor en bijverwarming.

@smd
Klopt inderdaad dat het element aan de achterzijde stuk is.
Hier kwam ik vandaag ook achter.

Ik zat namelijk al een beetje verder te denken/zoeken omdat de plaat bij het element wel warm werd en er stond ook spanning over dat element en ging ik er vanuit dat het wel goed was.
Iets te simpel gedacht blijkbaar.
Het element is domweg onderbroken en is het dus geen wonder dat de oven niet op temperatuur komt.
En het ritmisch schakelen van het grill-element zal dus inderdaad normaal zijn.

Met een nieuw element zal het vast en zeker opgelost zijn.

Bedankt allen voor het meedenken.

maartenbakker

Golden Member

Wist niet dat het grillelement op die manier hoort te schakelen. Weer wat geleerd.

P.S. @testman: de pulspauzeverhouding is in elk geval variabel. Of de cyclustijd wel of niet constant is hangt misschien van het type af. Ik zal er eens met een stopwatch naast gaan staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 april 2015 19:01:04 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja Maarten, ook voor mij is het: al doende leert men...

Ik heb met Bauknecht EMCHD 6244 precies hetzelfde maar vond op dit type niets en ben blij met deze discussie.

Eerst ging (eenmalig) de aardlek in de meterkast eruit.
(ik vermoed doorslag naar de buitenkant van het ovenelement op het moment van doorbranden)

Daarna bij "Quick Heat" en alleen Oven" het relais pakweg 4 sec aan/14 sec uit. (Heb ook gekeken naar de draaischijf in de meterkast).
Bij deze functies blijkt de energie alleen naar het grillelement te gaan middels genoemd interval.
(achterwand wordt in vergelijking van de andere wanden niet bijzonder warm, maar het grillelement wel)

De grillstand werkt normaal en in omdat het grillelement in deze stand wel constant aanblijft wordt het apparaat ook een stuk warmer.
(Ook de magnetron werkt gewoon)

Ik heb het inbouw apparaat nog niet verwijderd en neem de gok en bestel gewoon het ronde verwarmingselement
481925928767.

P.S. Uit ervaring weet ik dat Bauknecht/Whirlpool apparaten intern erg scherpe randen kunnen hebben.
Een monteur vertelde mij dat het metaalwerk "made by Gillette" is en hij had handschoenen.

ben onlangs nog bezig geweest met een whirlpool model van dit soort combi toestel. daar zat aardsluiting in. stekker erin werkte nog, maar ging ik de klok goedzetten flapte de aardlek al eruit. stekker andersom erin en de aardlek bleef eruit gaan.

hetelucht element achter gemeten 44kohm naar de aarde, gaar dus. geprobeerd door de oven een half uur op een ongeaarde groep te laten opwarmen tot 220 graden om de aardfout op te heffen, maar dat leverde alleen maar verhoging naar 100kohm aardfout op, nog veel te laag dus. gezien dat model een complete achterwand met element nodig had, wilde de eigenaar geen 85 euro meer uitgeven een dat onderdeel. ding was ook 10 jaar oud..

een tijd terug eenzelfde toestel gehad die dat probleem ook al had..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het schijnt dat de (thermische) isolatie van de achterverwarming langzaamaan vet en ander geleidend spul oppakt en dan dus aardfouten gaat veroorzaken.

Op 31 maart 2015 15:09:45 schreef testman:
de magnetron cyclus is niet vastdat ik weet, afhankelijk van het ingestelde vermogen verandert die aan/ uit cyclus.

Bij mijn weten is de CYCLUS van de magnetron altijd 30sec. (0.033Hz). Om het gewenste vermogen te verkrijgen wordt in stappen van 6 sec PWM gedaan. Bij mijn oven: 6/24 aan/uit om 180W te krijgen, 12/18 aan/uit om 360W te maken enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik doelde toen op het feit dat de buis niet steeds vast aan/uit wordt gezet. 100% is buis continu aan, 80-60-40-20% is vaker aan/uit schakelen van de buis, dat patroon zal best een vaste tijd zijn, maar vaker worden gedaan in een uur als de magnetron op 20% staat.

dat die elementen tegenwoordig vaker stuk gaan heeft naar mijn idee te maken met de kwaliteit, en het feit dat elementen tegenwoordig dunner zijn. dus de buis is dunner, dat maakt het moeilijker om de gebogen vorm in de bochten niet na verloop van tijd door te laten slaan tegen de buis. tenslotte wordt de metalen buis op die bochten vaak platter tijdens het buigen, het element wordt als rechte buis voorzien van de weerstand draad, daarna pas gebogen..

soms heb je een klein gaatje in het element zitten, maar dat is alleen bij gedompelde elementen een probleem doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het ronde oven verwarmingselement 481925928767 vervangen en hij doet het. Ik vond hem behoorlijk gloeien achterin , veel meer dan het grilelement maar heb er eerder nooit zo op gelet.

Met ohmmeter meet ik oneindig dus de draad was doorgebrand.
Er zit een thermoschakelaar direct in serie met het element.
Doet deze steeds actief mee of zit die er puur voor veiligheid bijv. als de fan of de electronische temperaruurregeling ermee ophoudt?
Zo'n defecte thermoswitch zou ook tot doorbranden kunnen leiden. Dan is de nieuwe zo weer kapot

De elementen gaan gewoon stuk vanwege slechte materiaal dikte en enorme uitzetting en krimp tijdens verwarmen/afkoelen. Thermostaat is puur veiligheid op het moment wanneer idd fan stopt of relais blijft plakken..

Dat idee had ik al. De oven doet het weer prima.