Newbie Logo 8 zoekt Logo soft comfort 6.2 voor Windows7 X64

Hallo,

zonet een starterspakket Siemens Logo8 gekocht...

gezien ik een echte NEWBIE LOGO ben, zoek ik de oude NL versieLogo soft comfort 6.2 voor Windows7 X64

omdat ik daar eerst alles wil uitleren gezien de NL / not engels mijn koppie
zodat ik later het wat door heb in de 8 versie zal werken.

wat wil ik ermee doen:

1 mijn sectionale poort aansturen via een frequentieregelaar en dmv de presets de versnellingen toe passen
vb 1ste fase poort openen op preset1 speed 30% (0- 10 cm)
passeert een 2de microswitch en preset2 speed naar 50% (10-30 cm)
passeert een 3de microswitch en preset3 speed naar 100% (30 - 170 cm)
passeert een 4de microswitch en preset2 speed naar 50% (170-200 cm)
passeert een 5de microswitch en preset1 speed naar 30% (200-210 cm)
6de microswitch stop

en omgekeerde volgorde

START EN STOP dmv 1 PULS druktoets (+ draadloze afstandsbediening PULS ON)
en 1 fotocel (binnenzijde) beveiliging bij het doorrijden

Mocht me iemand me kunnen helpen dan graag,
ben wel invalide met mijn benen (nw operatie eind mei ek)
en kan het gewicht van die zware poort niet meer aan en wil daarom deze automatiseren met een reductiemotor en een LOGO

Tevens zoek dmv van 2 pulsknoppen een 16 tal lichtpunten aan te doen met een oude S7-200 die ik nog heb liggen
maar hetzelfde geen kennis, software en kabel
bedoeling is op een 4 tal plaatsen met een combinatie van korte of lange puls en/of (vb) 4 korte pulsen licht nr 4 aan te steken, en met pulsknop 2 gelijktijdig andere circuit licht nr 4 aan te steken

ik dacht 1 - 4 korte pulsen te gebruiken (zonder S2 = circuit 1 bestaande uit 8 lichtpunten)
met S2 ingedrukt hetzelfde maar dan circuit lampen 2
en met 1 - 4 lange pulsen lamp 5 - 8 aan te steken
idem met S2
heeft er iemand een beter idee, schema, soft en kabel.

Alle hulp is welkom, tracht hiermee het mezelf wat gemakkerlijker te maken

dank bij voorbaat

mvg

frederik

Energie zoekt steeds de kortste weg
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Volgens mij kun je hier NL handboeken nog vinden.
https://support.industry.siemens.com/cs/products?ml=nl&dtp=Manual&…
Is wel van een voorgaande versie, maar je bent een stuk op weg.
Hier is de startpagina van LOGO in het Nedrelands:
http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…
Je wordt wel veel verwezen naar de anderstalige paginas
Er zijn ook Web-based trainingen te vinden. Ook (helaas) in het Engels of Duits.
Mijn Engels is ook niet zo zeer je van het, maar de lessen zijn niet te moeilijk. Als je het een paar keer doet, dan snap je het vaak wel.

Siemens heeft me toegezegd dat ze dit jaar met een Nedrlandstalige uitvoering zouden komen, maar het jaar is nog alng.

Voor de rest, plaats je vragen hier, en wellicht kunnen we je helpen.
Maar vooral veel zelfdoen, daar leer je het meeste van.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ toeternietoe
bedankt voor de respons maar oei da's straffe kost
ik denk dat ik wat extra hulp zou kunnen gebruiken

vind niet meteen die nl handleiding, heb wel eentje die stokoud is.
ik weet niet of er véél veranderd is tussen die plc versies?

kan een logo8 ook een signaal uitsturen van 0-10 Volt voor mijn FQREG aan te sturen? dan hoef ik die presets niet te gebruiken, dan kan het met 4 contacten en een timer die op en af gaat, en in functie van de verstreken tijd meer of minder volt uit stuurt naar de FQ REG (3V > 10 V - 10V > 3V) tot ie een contact tegen komt en dan echt naar vb 3 V > 0 volt gaat

enfin, ben benieuwd of dit allemaal mogelijk is.
kan eens beginnen zonder de freq reg maar heb wat schrik dat die poort gaat neerploffen op de laatste cm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 31 maart 2015 16:52:09 (50%)

Energie zoekt steeds de kortste weg
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt een LOGO 0BA8?
Voor de LOGO! zijn uitbreidingsmodulen te koop. Er is er ook een met 2 analoge uitgangen 0(4)-20 mA en/of 0-10 Volt.
Je zult er wat bij moeten kopen....
Dit is de LOGO! AM2 AQ met ordernummer 6ED1055-1MM00-0BA2
Maar let op voor de nieuwe 0BA8 serie zijn ook nieuwe uitbreidingsmodulen, ze moeten van de serie 0BA2 zijn. Oudere series gaan niet werken.

Wat je aangeeft kan makkelijk in een LOGO!.

Welke frekwentieomvormer pas je toe? Sommige frekwentieregelaars kun je ook me kontakten naar verschillende snelheden sturen. Dan kun je het met kontakten doen. Of je er veel mee opschiet, je hebt dan waarschijnlijk meer dan de 4 standaard uitgangen van de LOGO nodig, en moet dus toch een uitbreidingsunit kopen...

Je weet dat er een uitstekende simulator bij LOGOSoft zit? Kun je naar hartelust mee oefenen.

P.S. Je gebruikt nogal wat eindschakelaars. Kun je het niet anders oplossen, Je kunt de tijd opnemen dat de poort open en dicht gaat. zeg maar 40 sec. Dan laat je de poort 35 sec op volle snelheid lopen, dan langzaam lopen op lage snelheid tot de poort dicht is? Tijdfuncties zijn een eitje voor de LOGO!
T is maar een idee, het blijft jouw plan!

P.S. Als je specifieke vragen hebt over de programmering van de LOGO die eigenlijk niet in dit forum thuis horen, dan mag je me ook wel prive mailen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste,

Het is zo gewone starterskit in een zwart kistje, zal straks de exacte nrs noteren
Ik werk met toshiba freq reg en hebben idd 4 contacten (presets) snelheiden.

Met een timerfunctie heb ik ook al bedacht maar als onderweg de poort wordt stopgezet halverwege !?... wat dan
dus dacht ik de laatste 30 cm een (2 > 1 boven en 1 beneden) te plaatsen die dan de snelheid altijd naar Preset 1 gaat dus bv 30% speed / ja zal deze gebruiken
dus de eerste en laatste 30 CM echt wel contacten zetten en de rest op 100% maar moet eens vragen of een preset afzonderlijk kan geprog worden bedoel aparte ramping?!

verder han ik het ding nog niet uitgepakt

wou al me een beetje informeren, aan gezien alles in het engels was

Energie zoekt steeds de kortste weg
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

T waren maar ideeen van mij.
Je kunt ook de tijd tellen, en dus stil laten staan.
Als de looptijd 40 sec is, en na 15 sec stop, dan blijven er nog 25 over?
Dus bij een volgende start wordt het nog 25 sec ( of 15, als het de andere kant op is).
Maar een extra eindschakelaar vlak voor het einde is ook een mogelijkheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Tja er zijn altijd 8 wegen naar Rome...

Ik zoek zowat de kortste zonder teveel toeters en bellen

grtz

Energie zoekt steeds de kortste weg

Hum, zou dan met 4 contacten dan werken
tussen de eerste 30 cm de eerste 2 contacten en dan Speed 1 met ramping 0 - 5 sec en dan door schieten op volle speed (S2) tot de volgende 2contacten en dan terug speed 1;
Dus moet de logo nog de draaizin juist aanschakelen en de de juiste speeds

word zoal wat eenvoudiger
nu nog leren die Logo programmeren

zal graag alles laten verlopen met 1 drukknop ipv 3
uiteraard 1 noodstop
dus, 1 puls omhoog, tijdens de beweging terug een puls is altijd stoppen en nog een puls is dan omhoog, uit veiligheid - of zie ik het fout?

grtz

Energie zoekt steeds de kortste weg
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb al een beginnetje gemaakt.
Kijk maar eens.

Hekwerk.lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

je kad die fo toch standalone programmeren? dan heb je dat gedoe met die logo niet nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Mel
Klopt; maar met 1 druktoets voor een puls te geven?

Energie zoekt steeds de kortste weg