ic 4017 met storing

Ik heb een schakeling van een NE555 timer met een 4017 counter, zoals zo vaak hier besproken.
De uitgangen van de counter zijn om en om aangesloten op transistors die andere schakelingen bedienen. Om en om, om een pauze tussen de pulsen in te lassen.
De timer werkt voor 50%, 15 sec hoog en 15 sec laag.
Dit werkt fantastisch!
Na het uitschakelen van de spanning en het weer opstarten, gaat de counter verder waar het gebleven was, reageert dus goed op de pulsen van de timer.
Echter, en nu komt het: bij na verloop van een aantal uren de boel weer inschakelen gebeurd er iets raars: de counter maakt er een zooitje van, meerdere schakelingen worden tegelijk ingeschakeld, meerdere uitgangen zijn dus hoog.
Na het aflopen van de eerste cyclus en de eerste pauze is alles weer normaal.
Ik meld nog even dat beide IC's met condensators en elco's zijn ontkoppeld.
Het lijkt erop dat de counter in storing gaat nadat de elco's door de tijdsduur ontladen zijn en dat het dan even duurt voordat ze hun werk weer doen.
Kan dit? en is er iets aan te doen of is er iets anders aan de hand?
Graag reacties.

Henry S.

Moderator

Post je schema, en post de opbouw.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 april 2015 19:33:26 schreef Henry S.:
Post je schema, en post de opbouw.

het schema ziet eruit als een looplicht met een NE555 als timer en een IC 4017 als counter.
in plaats van LED's worden andere schakelingen aangesloten, dmv de transistors die op de uitgangen van de counter zitten.

Er zijn best wat valkuilen, en je beschrijving is te beperkt om ook maar iets te kunnen zeggen. Een exact schema van wat je gebouwd hebt en als het kan ook een foto is wel het minimale wat je hier zal moeten posten.

Wij hebben geen van allen een kristallen bol.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ongebruikte ingangen dienen aan de voedingsspanning of aan de massa geknoopt te worden. Ze mogen niet onaangesloten blijven (zweven). In jouw geval wordt de schakeling niet goed gereset bij opstarten. Sluit de resetingang (pen 15) aan op een RC-netwerkje van 10nF en 10 kΩ. De waarden steken niet zo nauw.
De condensator van 10nF knoop je aan de plus. De weerstand van 10kΩ knoop je aan de min. Het knooppunt van de condensator en weerstand knoop je aan de reset-ingang van het IC. Dit moet het probleem oplossen.

Verklaring van jouw situatie:
Bij het uitschakelen van je voeding zijn je voedingscondensatoren niet onmiddellijk leeg. Zolang ze niet leeg zijn onthoudt de 4017 zijn actuele toestand. De condensatorspanning daalt langzaam. Tijdens dit proces wat kennelijk enkele uren kan duren valt er af en toe in de 4017 een willekeurig bitje om. Als je in deze periode de spanning erop zet komt de 4017 in een verrassende toestand terecht die na maximaal een volle cyclus van 16 pulsen opgelost is.

Kijk, hier kan ik nu wat mee.
De verklaring is mij duidelijk, dat het ic zijn toestand onthoudt bij voldoende voedingsspanning wist ik niet maar verklaart wel het probleem.
De oplossing hiervoor, zoals omschreven, is het resetten bij opstarten, tenminste, dat is wat ik eruit begrijp.
Ik gebruik alle uitgangen (ook al zijn ze niet aangesloten) en dus is de reset pin 15 aangesloten.
Uit een eerdere post (2003,"4017 begint met random waarde?") begrijp ik dat op deze manier bij het inschakelen van de stroom het IC gereset wordt en dus weer bij Q0 begint te tellen.
Zie ik het goed dat pin 15 dus kortstondig, dwars door de condensator heen een puls van de plus krijgt en dus reset?
Begrijp ik dat de weerstand van 10k ohm moet voorkomen dat de puls direct naar massa afgevoerd wordt?
Ik ga het eens proberen, bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 april 2015 19:20:40 (40%)