diepvriezer gas weg

hallo
ik heb gelezen op internet dathurricane verstand heeft van het vullen van koelgas.
hij schrijft : je moet eerst vacuum trekken.
mijn vraag is hoeveel kg?
vraag 2 waar kan ik koelgas kopen?
in mijn kast zat cf2cL2
motor draait 5 uur constant en gaan koeling
is begonnen na ontdooien (zonder scherpe voorwerpen)
app koelde goed maar je hoorde water duppelen
2 weken later ging app ontdooien
ik wil eerst systeem onder druk zetten en cont op lek en daarna vullen.
hoop op je antwoord
met vriendelijke groeten gerard

Arco

Special Member

Is het de moeite waard om een redelijk oude kast nog te repareren? Daarbij is freon ook niet echt goedkoop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

is ook moeilijker aan te komen, sinds dit jaar is r22 er ook al uitgegaan. systeem op lek controleren en evt maken, vullen en ontvochtigen is al veel duurder tenzij je een koelmonteur bent en dat spul hebt staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sterker nog, R22 mag sinds dit jaar NIET meer gebruikt worden. Als een installatie (hoe klein dan ook) lek is, is het vervangen.

R12 is in 1987 al van de markt gehaald.

Jammer dat je zo'n end van me vandaan woont. Ander had ik met plezier even naar je kast gekeken.
Het is inderdaad eerst vacuüm trekken. Dat doe je om eventueel vocht uit het systeem te halen. Hoe lager de druk, hoe sneller water gaat koken. Vandaar.
Momenteel werken we nog met R404a maar ook dit gas zal binnenkort verdwijnen.
Met de zogenaamde "drop inn's" kan je die oude koelgassen nog wel vervangen, mits de olie in het systeem beantwoord aan de vereisten.
Anders dient deze ook nog vervangen te worden.
Al bij al een vrij dure onderneming. Het sop is meestal de kolen niet waard en ik vrees dus einde oefening :(

Mvg Oswald

beste oswald
mail mij eens een prijsje door
ik kom wel naar jou toe als je wilt
de andere ook bedank voor de info

r22 mag niet meer gebruikt worden nu, en al sinds 2001 niet meer in nieuwe geproduceerde units worden verkocht. het hele cfk's en hfk's verhaal gaat nog veel verder, per 2017 mogen er al geen vooraf gevulde splitunit airco's worden verkocht. dat is een leuke truc om chinese airco's te weren en iedereen maar een koelbedrijf te laten bellen voor een airco installatie.

http://www.stek.nl/Portals/0/docs/Stemming%20Fgassenreview%2019-6-13-I…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

De kans ik zeer gering dat het lek op een plaats zit waar men bij kan ter herstelling. Het lek kan ook dermate gering zijn dat bijna niet te traceren valt. Allemaal al meegemaakt, en een paar maand later pas blijft de kreng dan weer continue draaien. Denk niet 2 keer, maar 10 keer na eer je zoiets begint.

DE OLDE

Overleden

Als het lek buiten de isolatie zit, zul je daar wat olieachtige neerslag hebben , is dat nergens te zien , ga er dan maar van uit dat het binnen zit. Al met al de kool de soep niet waard. Of wel trekken aan een dood paard ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Shiptronic

Overleden

eerst afpersen met stikstof.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

|:( ?? CF2Cl2 .... Een R-12 kast repareren ?? Mijn advies: Uithuilen en opnieuw beginnen.

Op 14 april 2015 23:16:44 schreef testman:
...per 2017 mogen er al geen vooraf gevulde splitunit airco's worden verkocht. dat is een leuke truc om chinese airco's te weren en iedereen maar een koelbedrijf te laten bellen voor een airco installatie.

En dan zie ik al weer in ieder geval twee dingen gebeuren:
- Er zal een run op voorgevulde split-unit airco's optreden (waardoor de verkoopprijzen zullen stijgen)
- Na 1 januari 2017 zal de prijs voor het laten plaatsen (of afvullen) van een split-unit airco (voor thuis) door een gecertificeerd bedrijf omhoog gaan (omdat je als consument geen alternatief meer hebt en dus geheel van die bedrijven afhankelijk bent).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

ik zou denken kopen in china en laten verzenden, want dit is weer typisch het bemoeizuchtige europa. zelfs de milieu neutrale gassen gaan onmder die regeling vallen, wat een geldklopperij. een koelkast mag je wel compleet gevuld kopen nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 april 2015 23:16:44 schreef testman:
...per 2017 mogen er al geen vooraf gevulde splitunit airco's worden verkocht. dat is een leuke truc om chinese airco's te weren en iedereen maar een koelbedrijf te laten bellen voor een airco installatie.

Zeker weten dat de Airco brance hier achter zit. Weer zo'n smerige manier om de burger te laten opdraaien voor het voortbestaan van hun bedrijven. Te sick voor woorden.

I love it when a plan comes together !

Wat te denken van de milieu groepen die de hele tijd roepen dat de koel/ airco installaties vervuilend zijn.
Neem een airco in de hedendaagse auto, zijn vaak leeg.
Waarom doet de leverancier van airco's en auto's hier niets/ weinig aan.

Is het wel een lek?? Want ik kan me voorstellen dat na ontdooiing de compressor er flink aan moet trekken en als de klep in de compressor al slecht is, is het gebeurd met de koelprestaties. Ombouwen naar R600a misschien??? R134A kan niet IVM de olie dacht ik.. Op Ebay is nog wel eens een blikkie R12 te koop.

Ik zoek ook nog een likkie R22 voor mn airco, wie heeft er nog wat??

DE OLDE

Overleden

Ik heb nog 0,95 liter bij 165 bar of wel 850 gr R22, mail me maar.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
maartenbakker

Golden Member

Ombouwen naar R134a geeft toch problemen met het rendement omdat de druk anders is?

Op 15 april 2015 16:34:00 schreef plankgas:
|:( ?? CF2Cl2 .... Een R-12 kast repareren ?? Mijn advies: Uithuilen en opnieuw beginnen.

Zijn vaak oerdegelijke apparaten, dus hangt wat van de situatie af... Maar aan de andere kant, het gaat wel om apparaten die minstens 20 jaar oud zijn (tenzij industrieel?)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 april 2015 21:44:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je een foto van de kast, typeplaatje en compressor?? helpt erg hier en we kunnen je vertellen misschien waar het euvel/ lek kan zitten...

jerome

Golden Member

Op 15 april 2015 18:10:10 schreef ritmeester:
[...]

Zeker weten dat de Airco brance hier achter zit.

Is dan wel weer een kans om beginners zelfstandigen aan te moedigen het gat in de markt te helpen vullen. Met een paar duizend € en een kleine bestelwagen ben je dan als eenmansbedrijf al gelanceerd. Was ik jonger geweest ......

beste smd
ik zal proberen de foto;s te uploaden.
het app heeft na ontdooien nog 2 weken goed gewerkt.
goed idee de upload bij de bijlages, helaas is 1 foto groter dan 5 mb
dan moet ik zwager vragen om foto te uploaden
ff wachten

maartenbakker

Golden Member

Foto's laten zich prima uitsnijden en resizen met Irfanview. Relevante delen uitsnijden, de resolutie bijvoorbeeld halveren en vervolgens opslaan als JPEG met kwaliteit 85%, scheelt al heel veel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met Paint is het ook in een paar seconden gepiept... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hallo dat zijn termen die mij niets zeggen.
woensdag aan mijn zwager vragen.