Bi-polaire condensators in scheidingsfilters B&W luidsprekerboxen

Heb de waarde van de Bennics condensators even laten opmeten.
De 5,3 meet 5,9
De 5,3 meet 5,7.
De 8 meet 8,6.
De 8 meet 8,28.
De 10 meet 10,7.
De 10 meet 10,5.
De visatons er in had niet gehoeven zeker, of juist wel?!

De oude 5.dries er maar weer in?!

En de wago,s er maar weer uit? Was zo goed bedoeld, de hele filters
opsturen, nieuwe erin en ik kon ze zelf weer plaatsen zonder te hoeven solderen!
Ach ja.
En daar zit je dan, wel tijd ervoor om de klus te doen, maar beter er maar niet aan beginnen.
Frustrerend!

maartenbakker

Golden Member

Van de oude condensatoren is alleen de capaciteit gemeten. Die is keurig binnen de toleranties maar dat is maar de helft van het verhaal; ze kunnen alsnog zodanig versleten zijn dat het geluid al wel slechter was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 april 2015 14:59:23 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Beste jodomus,

Die zitten er wel meer dan de 7% (die markce noemt) naast, verbaast me eigenlijk. Ik kan me zo geen effect voorstellen dat bij een electrolyt de capaciteit doet toenemen met de tijd, gewoonlijk neemt die af.

Zijn er meetwaarden van de ESR (serieweerstand) bekend? Dat zegt gewoonlijk meer over de toestand van de condensator dan de capaciteit. Die kan je vaak vinden op een capaciteitsmeter. Als de gebruikte meter deze functie niet heeft, dan zou ik er van uit gaan dat de condensatoren waarschijnlijk nauwkeuriger zijn dan de gebruikte meter. Dat alle gemeten waarden iets te hoog zijn sterkt me in dit vermoeden.

Op dit punt zijn de condensatoren best misbruikt, ze houden niet van het meermaals gesoldeerd worden en aan je foto's te zien is er ook mechanische schade. In principe is het ook heel goed mogelijk om een condensator aan de Visatons toe te voegen om de waarde juist te krijgen en het daar bij te laten. Die zijn ook heel goed bruikbaar, al was het alleen maar omdat ze 20 jaar jonger zijn dan de originele elco's. De spanningswaarde van de Visaton condensatoren is te laag, en daarom moeten ze met het oog op duurzaamheid worden vervangen. Jouw versterker kan ook meer dan 35V uitsturen en dat gebeurt snel bij inschakelpieken of het "hot" aansluiten van een apparaat. Ik zeg: 5% toletantie MKP (polypropyleen) monteren, parallel schakelen tot 2% van de bedoelde waarde.

Groet,
Kruimel

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 22 april 2015 15:17:29 (14%)

Arco

Special Member

Audiocondensatoren krijgen ook nog een ' KRF ' (KlangReferenzFaktor). Ik heb het sterke gevoel dat dat getal grotendeels op ' onderbuikgevoel ' gebaseerd is... ;)
Het valt ook erg op dat het KRF getal hoog is bij exotisch uitziende condensatoren, en laag bij condensatoren die er gewoontjes uit zien...
(Wima heeft bijv. 6.0, terwijl de exotische uitziende Duelund 14.0 haalt)

Meestal wil men ook dat MKP condensatoren 'ingespeeld' worden gedurende een paar honderd uur. (ik kan me niet voorstellen dat zoiets hoorbare verschillen geeft bij MKP)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vanmorgen heeft de monteur mijn cv nagekeken.
Kun je deze condensators van 5.3 even doormeten vroeg ik hem.
Kwam uit op 5,9 en 5,7. O.K. dan weet ik dat ook weer.
Later op de dag heb ik met mijn eeuwenoude metex m-3630 de andere nog doorgemeten.

De man die mij visatons in mijn filters adviseerde i.p.v. de oude bennics heeft ze mij in eerste instantie opgestuurd, zou ze er dus zelf in zetten.
De-solderen met een tinzuiger, ja, het ging niet goed, wist niet meer precies hoe het zat en toen heb ik ze maar in geheel opgestuurd.
Kreeg alles perfect terug, de "fa951 versterker"(zoek maar op google, ik geloof de tweede optie die je dan krijgt)(naam die ik daar gebruik is gerrit)en de filters met wago aansluitingen zodat ik ze zelf kon plaatsen.
Meende dat ik de versterker zelf ook kon maken, maar nee dus..........

Arco

Special Member

Zoals reeds gemeld, zegt de capaciteit niet of de elco ook nog echt goed is (de ESR kan veel te hoog zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is opmerkelijk dat ALLE condensatoren te hoog meten. Zal het de (universeel) meter van de CV monteur niet zijn?

fred101

Golden Member

Een universeelmeter meet de RC tijd met DC. Dit is de meest onbetrouwbare methode om een condensator te meten. Als de ESR hoger wordt ziet de meter dat als een hogere capaciteit.

Condensators zijn metrologies best leuke onderdelen. Ik heb dan ook een heel nest LCR meters en bruggen, een paar ESR meters (peak 60 en 2 zelfbouw) en impedantie meters. Ik kan zelfs aF meten.

Laat je niet gek maken mbt de capaciteit. Die paar 10e is niks en zegt niks over de vorm van de impedantie curve voor het bedoelde frequentie gebied. Dat is iets wat belangrijker is. bv de ESL van condensators kan er voor zorgen dat het ding er bij hogere frequenties als een spoel uitziet. De ESR verloopt exponentieel. Op 100 Hz is deze vele malen hoger dan de reactantie waardoor de kleine afwijking in capaciteit eigenlijk geen drol uitmaakt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tja, voor open doel noemen ze dat...

Klopt overigens precies wat Fred schrijft. Mijn Fluke DMM meet Bipol ook 10% hoger dan de DER-EE die wel ESR meerekent.

Beetje jammer van al dat werk aan je boxen. Ik zou, nu het toch open ligt, er voor die paar euri nieuwe inzetten.

Heb ze besteld hoor...............

Maar moet nog iemand vinden die mij wil helpen met solderen
en dan zonder wago,s.

Kreeg net te horen dat de 1.5 en 3.9 niet meer te leveren zijn bij speakerland!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 mei 2015 19:17:00 (26%)

Te lang gewacht misschien.
Tweede keus is 3.3 + 2.2

Arco

Special Member

Neem je toch 5.6uF? In het gunstigste geval zijn ze toch 5%. (en om de een of andere reden zijn condensatoren tegenwoordig meestal lager in waarde i.p.v. hoger)
(europe audio uit mijn link heeft trouwens alles gewoon op voorraad)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 23 april 2015 19:35:33 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Kon Oane je nu uiteindelijk niet meer helpen?

Op 17 april 2015 19:41:19 schreef Oane:
Als je wilt kan ik je wel helpen hoor! Werk in Drachten dus zit in de buurt. Die wago klemmen zou ik er tussen uit halen. Groet, Oane

Kan Oane niet bereiken geloof ik...........

Neem je toch 5.6uF?

Als ze 1.5 en 3.9 niet meer voeren vrees ik ook voor 5.6, vandaar.
Anders een andere zelfbouw speciaalzaak? speakerenco.nl in Haarlem bv. Heeft ook Mundorf bipolar glat.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 23 april 2015 21:13:36 (18%)

Nou iedereen maar bedankt voor het meedenken.

Heb zelf het probleem even opgelost met mijn b&w601! boxen, die klinken weer zoals ze moeten klinken.

Heb alleen beide originele bennics 5.3mfd,s weer in de filters gesoldeert, ze klinken weer perfect.

Alleen de wago,s er misschien nog uit, maar lijkt niet noodzakelijk.

It is moai, dat je jeself rêde kinne no!

pa3gws

Golden Member

Zo zie je maar weer niet iedere upgrade is een verbetering.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo nog even dit.

Heb nog gemailed met degene die de visatons in mijn filters heeft gesoldeerd, ik heb mij vergist met de waarde 2.2 +2.2 in eerste instantie, mijn "monteur" heeft de Bennic 5.3 verruild met de visaton 2.2+3.3 parallel, maar een verschil dus met 0,2!

Deze man heeft ook mijn versterker de philips fa951 gereviseerd
en werkt weer perfect.
Het blijkt dus helemaal niet "een zogenaamde prutser" te zijn zoals iemand hem op het forum noemde!
Dat heb ik bij deze nog even gezegd!

Arco

Special Member

Kan komen door verschil in ESR. Vooral bij waardes onder 10uF wordt de ESR relatief hoger naarmate de elco kleiner wordt.
(2.2uF + 3.3uF is dan qua ESR niet gelijk aan een 5.5uF. Wellicht is dat het hoorbare verschil...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie dat Speakerenco in Haarlem nog alle waarden heeft van het merk Jantzen:
http://shop.speakerenco.nl/jantzen-audio-2?pagenumber=3

Telefunken Sender Systeme Berlin

Meneer Jodomus heeft wat mist gezaaid door heel lang de verkeerde waarden van de vervangende C's te noemen (2u2+2u2 ipv 2u2+3u3). De originele oude Bennic (5u3) zit er inmiddels weer in begrijp ik.
Case closed.

Overigens introduceerde je zelf de term (geen) 'prutser' in je startpost, en is er maar één persoon die die term herhaald heeft in het kader van de werkspanning die een stuk lager lag.

Hoe zat het nu met die werkspanning?

If you want to succeed, double your failure rate.

die klinken weer zoals ze moeten klinken.

Die klinken zoals jij ze kent dat ze klinken, da's een heel verschil.
Ik ben zeker dat ze nieuw uit de fabriek anders klonken dan nu, op basis van metingen zou er geconcludeerd kunnen worden dat de condensatoren niet meer voldoen, jij ervaart na vervanging vervolgens een ander geluid.

De vraag is in hoeverre dit geluid dan afwijkt van de nieuwstaat. Het meten van de frequentierespons van de speakers is de enige oplossing. Gezien de gekalibreerde apparatuur die je daar voor nodig hebt en een zgn. dode kamer is dit kwa kosten geen optie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.