Warmtebeeld camera

Misschien is het inderdaad beter om dit probleem te voorkomen op een manier zoals Shiptronic al aangeeft.
Wanneer je in ieder afzuigpunt een klep zet die automatisch dicht valt wanneer de afzuiger uit staat, zou het zuurstofprobleem moeten zijn opgelost. Ik bedoel zo'n klep met een zwak veertje erin of die al op zwaartekracht dicht valt, geen ingewikkeld gedoe met motortjes etc. Natuurlijk, iets dat smeult kan het heel lang volhouden, maar het lijkt me in ieder geval iets om mee te beginnen. En zo nu en dan een borstel door de slang halen om te voorkomen dat er stof achter blijft (misschien moet en gebeurt dit nu ook al op last van de verzekering en weet je nu dus waarom).
Je kan ook een brand/rookmelder monteren bij de luchtuitlaat. Overdag uitschakelen maar aan het einde van de dag met een naloop voor enkele minuten activeren.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Wanneer je in ieder afzuigpunt een klep zet die automatisch dicht valt wanneer de afzuiger uit staat, zou het zuurstofprobleem moeten zijn opgelost.

Dat is nu ongeveer al zo er zijn sommige kleppen pneumatisch en sommige die handmatig te bedienen zijn maar de afzuiging stopt pas als de klep volledig toe is.

Maar als de afzuiging dan uitstaat is er toch weer zuurstof in de buis? Ik geloof nooit dat de buizen en kleppen voor 100% lucht dicht zijn.

Ook nu zag ik een vlam vertrekken maar wat als er een vlam vertrekt die ik niet gezien heb normaal gezien kijk ik niet naar de afzuigingsbuis. (ik zag er nu toevallig heen). Is er dan niks te doen met een LDR sensor (vlam detectie) in combinatie van een NTC? En dit bv om de 5 meter zo'n setje sensoren te zetten?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Op 18 april 2015 18:39:18 schreef Generaal:
Vuur heeft een heel breed spectrum van IR. Het is wat anders dan dat je bv een persoon achter een muurtje wilt detecteren, daar is inderdaad een heel andere type camera voor nodig.

Om vuur te detecteren in een buis, van buitenaf dus, gaat niet lukken met een camera met plastic of glazen lenzen denk ik.

Op 19 april 2015 12:08:11 schreef bramvr:
Is er dan niks te doen met een LDR sensor (vlam detectie) in combinatie van een NTC? En dit bv om de 5 meter zo'n setje sensoren te zetten?

In de buis is een ander verhaal, dan geeft vuur gewoon licht. dus dan maak je al gauw kans met ieder soort camera of sensor. In die buis hoort het normaal natuurlijk gewoon donker te zijn.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat er geen vlammen in die buis horen te komen.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat er geen vlammen in die buis horen te komen.

Daar ben ik helemaal mee eens. Het is (volgens mij) ook de eerste keer dat zo iets gebeurt. Maar ik wil een beetje veiligheid inbouwen dat als (ik zeg als) er nog is een vlam in de buis moest gaan die ik niet heb gezien er toch alarm wordt geslagen.

In die buis hoort het normaal natuurlijk gewoon donker te zijn.

Dat zal normaal gezien wel zo zijn maar alleen waar een flexibele darm op de leidingen komt is dit wel anders want de flexibele leidingen zijn doorzichtig. Maar ik denk als ik daar een bepaalde afstand respecteer van de aansluiting tot de sensor dat dit geen problemen mag geven. Of wel?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

op 112 komen toch wel wat brandjes in afzuigingen bij bedrijven voorbij. als je dan geluk hebt staat de motor en filtering geheel buiten. het is niet zeldzaam dat het pas fout gaat als iedereen al naar huis is en de filters gaan smeulen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daarom dacht ik een schakeling te maken met NTC's en LDR's die altijd opstaat en als er iets mis is een alarm activeert en laat bellen naar mijn gsm. Wat is jullie gedacht hierover.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

een melding per sms is veel te laat als je dan nog 5km moet rijden en zien hoe de boel al in lichterlaaie staat. een systeem wat meteen reageert met een waternevel bijv en dus de brandhaard dooft. of een brandblusser die de filters volspuit, voordeel is dat de boel niet nat is en sneller weer gebruikt kan worden, nadeel is dat je meer blussers moet hebben om te ruilen als er 1 verbruikt is.

een goed systeem hiervoor is een gat in de markt, daar zouden meer branden mee voorkomen kunnen worden. er wordt ook vaker vloerstof opgedaan met deze afzuiging op bijv vrijdagen even de werkplaats schoonmaken, even een gloeiende peuk opzuigen en vlam is in de pan. zolang die fan's denderen gaat een smeulbron snel weer uit, maar eenmaal stilstaande lucht kan de filter met vaak kilo's meuteldroge zaagsel vlam vatten.
een rookmelder en hittemelder zijn dan handig, maar houd die maar eens schoon in die zuiginstallaties. in de uitblaaslucht van de motor zetten kan, maar dan werkt het weer niet als de boel stilstaat.

een ntc zal ook niet super werken, zwet je na een koud weekend de boel aan gaat het verschil in temperatuur van de aanzuiglucht de boel triggeren. een ldr is leuk, maar ook die zijn erg snel vuil. een glazen plaat ervoor met bovenin de unit zal iets helpen omdat het zaagsel dan niet zo makkelijk hecht, echter dan heb je weer de statische werking welke roet in het eten gooit.

de afzuiging met kleppen in de aanzuig en afblaas voorzien zodat brand geen lucht krijgt en weer uitgaat, zou kunnen maar werkt niet als de boel draait en het fout gaat, meer voor het weekend en sávonds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 19 april 2015 17:27:35 schreef testman:
een goed systeem hiervoor is een gat in de markt,

er bestaan al systemen met sensoren en automatisch blussen met water.
http://www.supair.nl/producten/categorie/vonkendetectie_blussystemen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 19 april 2015 18:30:32 (14%)

Die sensoren werken ook op basis van licht want ze zouden geplaatst moeten worden in een donkere buis. Hoe doen zij het dan juist iemand een idee? Het blussen met water is mooi maar dan klit het stof aan elkaar in de filterzakken. Misschien beter blussen met een poeder brandblusser?

edit: @testman
Gaat in een buis zo snel dan dat een sms te traag is?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Is eventuëel blussen met CO2 niet meer aangewezen, gezien het stof evacuatie-systeem toch min of meer een begrensde (afgesloten)ruimte is?
CO2 brengt bovendien geen schade toe en verdrijft O2.

Shiptronic

Overleden

Wat ruim je liever op? , aan elkaar geklit zaagsel, of een paar ton as >:) (Jammer dat HALON niet meer mag :( )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Natuurlijk aan geklit zaagsel dan maar als er andere mogelijkheden zijn is het geen een van de 2 (dat hoop ik toch) :D

Hoe zouden deze sensors nu juist werken?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Shiptronic

Overleden

Ik zou eerst met de verzekering gaan praten. Zelf een oplossing bedenken; kan de oorzaak van zijn! Een LDR die een statische vonk trekt, en dan ?

Zoek goed uit wat moet en mag.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal het is nakijken /navragen maar zijn er geen behuizingen voor LDR's die IP 67 zijn afgesloten?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Shiptronic

Overleden

IP gaat je hier niet helpen , ik dacht dat je iets van EX moet hebben. ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedenk dan ook iets zodat er geen stof op een ldr kan blijven. Daarbij: Op een beetje afstand moet het goed branden om iets te meten. Het verschil tussen licht en donker gaat prima, maar tussen schemer en volledig duister is een probleem. Daarvoor is een testje natuurlijk snel gedaan.

Ex versies zijn inderdaad tegen vonken etc. Industrieel is daar wel wat voor te krijgen, maar zal wel prijzig zijn.
Ik zou vooral inzetten op voorkomen van ipv detectie.
Hoe zijn je opvangzakken afgesloten? Want er kan natuurlijk ook iets smeulend door het hele systeem gaan, zonder vlammen.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 19 april 2015 23:44:34 (20%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ok daar ben ik het mee eens dat ik het beter kan voorkomen maar stel nu als er bv een klein stukje ijzer in de plaat moest zitten wat natuurlijk altijd kan dan wordt er een vonk gemaakt zonder dat je het kan voorkomen want zelf denk je dat de plaat zuiver is maar dat is dan het geval niet. Dan heb je wel een vonk die wordt mee gezogen in de afzuiging en hoogst waarschijnlijk heb je die niet gezien. Daarom zou ik iets willen maken dat dienst doet als detectie zodat ik weet als er iets mis is.

Ps: Ik hier nog niet vermeld is dat voor de lucht terug wordt binnen geblazen in de werkplaats er 2 brandkleppen zijn met een metalen plaatje dat doorsmelt en de klep doet sluiten bij een brand. De eerste klep staat direct achter de filterzakken en de 2 de klep staat juist binnen. Ze staan ongeveer 15 meter uit elkaar. Ik weet niet of dit belangrijke informatie is maar dan weten julie hoe de situatie is.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Op 19 april 2015 23:34:37 schreef MAH:
Ex versies zijn inderdaad tegen vonken etc. Industrieel is daar wel wat voor te krijgen, maar zal wel prijzig zijn.

Bij bedrijfsmatig gebruik is dit bijna zeker gewoon verplicht. Houtmot kan lelijk exploderen, de ATEX moet gewoon gevolgd worden.

Het kan misschien dom klinken maar als ik nu een metalen busje met buitendraad neem en ik draai van voor een bout op met een glaasje er in afgesloten door een rubberen o ring dan is het toch veilig want dan hangt de sensor op de aarde via de afzuigingsbuis en is er toch geen statische vonk vorming meer mogelijk of wel?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Ik weet niet 100% zeker of het een Ex zone is natuurlijk, maar als dat zo is kun je onmogelijk zelf een "ATEX waardige" sensor maken, hoe degelijk en zeker je het ook maakt.

Weet jij toevallig een document of site of dergelijke waarin ik kan vinden of het een Ex zone is of niet? Ik weet niet of die reglementering in België het zelfde is als in Nederland.

maar als dat zo is kun je onmogelijk zelf een "ATEX waardige" sensor maken, hoe degelijk en zeker je het ook maakt.

Wordt dit dan met speciale stoffen of zo gemaakt? Of hoe doen de fabrikanten het dan wel dat hun product Ex veilig is?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

De regels zijn Europees. Soms willen lidstaten nog wel eens de richtlijnen als ze in de eigen wet worden opgenomen goldplaten, maar niet te vaak.

Om iets voor in ex zone's van een CE markering te voorzien moet je langs een NB. Theoretisch kun je dat zelf natuurlijk ook doen, maar dat is economisch niet verantwoord, vandaar mijn "onmogelijk".

Lambiek

Special Member

Je kan het probleem beter bij de bron aanpakken. Vaak komt zoiets door een te hoge freessnelheid, toevoersnelheid te hoog, botte frees, enz. Het materiaal wordt op deze manier veel te warm.

Omdat het hout is kan je niet koelen met koelvloeistof, je zou koelen met perslucht kunnen overwegen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 april 2015 18:25:20 schreef Lambiek:
Vaak komt zoiets door een te hoge freessnelheid, toevoersnelheid te hoog, botte frees, enz. Het materiaal wordt op deze manier veel te warm.

Juist te lage toevoersnelheid eventjes :D

@GJ
Weet jij of ik ergens de regels kan downloaden of niet? Dan kan ik is nagaan of dit een EX omgeving is of niet.

[Bericht gewijzigd door bramvr op dinsdag 21 april 2015 21:35:06 (18%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Ik zoek morgen even de richtlijn en de prktijkgids van de EC voor je op. Als ik er aan denk....