100volt bosch plena versterker geeft brom

hi audiofielen.We hebben bij een relatie een probleem met een Bosch plena 100volt versterker. Als via de tel aansluitingen op de bosch een koppeling word gemaakt met een vox novo 19 inch telefoonrack die ernaast staat geinstaleerd dan gebeurt het volgende; Bij het tot stand brengen van een omroepbericht via de analoge en digitale toestellen door een toetscombinatie in te drukken gaat de plena direct een harde brom geven via de speakers in alle ruimtes.de vu meter slaat bijna geheel uit, Als de koppeling word losgenomen is de plena weer stil. Bij het tijdelijk uitwisselen van de Bosch met een andere versterker is de brom wel verdwenen maar tegelijk met de omroep hoor je niets, dus geen oproep over de speakers. Van het telefoonrack is de telefoonvork al vervangen,maar geeft nog geen resultaat. Echter wat opvalt: Als er 1 losse speaker word aangesloten op de plena is het probleem weg. Als dan vervolgens alle speakers (30 stuks) worden aangelsoten op de 100 volt uitgang en de koppeling word weer gemaakt met de novo dan gaat de plena weer brommen.We willen de bosch ook uitwisselen met nogmaals een nieuwe maar durven het niet goed aan.

Wie kan ons op weg helpen? De speakers staan allemaal ingestel op 3 watt,de bosch levert 180 watt,dit lijkt me in verhouding wel in orde.

vr gr maurice

Ik denk dat je aardings probleem hebt, er een trafotje tussen hangen dan verwacht ik dat het goed gaat komen.

ik mag hopen dat je een scheidingstrafo gebruikt voor de koppeling met de centrale? dit systeem zit op t werk ook zo, en daar zit een kleine audio scheidingtrafo tussen om de koppeling tussen aarde ( 100v versterkers zijn veelal geaard) en de telefoon centrale op te heffen. wrs is een galvanische scheider welke in auto's met flinke versterkers wordt gebruikt ook te gebruiken hiervoor, dingen kosten 10 euro oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Normaal zit er een z.g. koppellid tussen centrale en omroep. (daar zit een trafo in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Maus1970,

Ook al is er een scheidingstransformator aanwezig, dan mag er nog geen verbinding worden gemaakt tussen beide aardes van de systemen.
Een aarde verbinding tussen beide systemen en de trafo heeft geen enkele zin.

Als er een afgeschermde kabel richting de centrale gaat, dan mag de afscherming niet aan de centrale komne.
De afscherming mag alleen aan de Plena versterker aangesloten worden.

De 30 luidspreker zorgen voor een grote capacatieve belasting, dat kan een rede zijn dat de brom sterker wordt als het LS net wordt aangesloten.

Het LS net hoort geheel zwevend te zijn, meet eens het LS net als het los is van de versterker je mag geen verbinding zijn naar aarde.
Is de LS versterker uitgang ook vrij van aarde?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

de scheidingstrafo aan de versterkerkant van afgeschermde kabel voorzien is sowiso beter, op t werk zat dit aan beide kanten met modulaire kabel aangesloten en met een tayrap aan de patchkast gemaakt. na een opschoning heb ik er een afgeschermde kabel aangemaakt en in een doos gebouwd, scheelde veel storing ( in die kast ligt vele meters kabel met dito storing erop) als je de tracer gebruikt klinken sommige lijnen alsof de tracer erop zit, maar dat is storing op de lijn van evsa's en dergelijke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoi mensen

even een update: bij dezelfde situaties bij andere klanten hebben we geen problemen,de apparatuur sluiten we exact hetzelfde aan.

Hier bij deze situatie is alles 1 op 1 nagebootst van bestaande situaties.

zal zeker het aardingsprobleem bekijken en eens gaan meten.

vr gr maurice

DE OLDE

Overleden

Een trafootje doet denk ik wonderen anders blijft het d.......... :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
maartenbakker

Golden Member

Als dezelfde opstelling elders goed werkt, kan het plaatsen van een trafo'tje een defect maskeren. Dat lijkt me niet de bedoeling, zeker niet als het bijvoorbeeld een Y-condensator betreft of een andere aardfout.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Heb dat met een Siemens centrale ook gehad. Als er contact is tussen de aarde van centrale en versterker dan krijg je een enorme brom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoi Arco

we hebben het alleen met een vox centrale.als er een siemens geplaatst is,die plaatsen we wel eens,dan werkt het zonder problemen goed.

vr gr maurice

Arco

Special Member

Tussen een centrale en versterker hoort altijd een galvanische scheiding...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoi mensen, de scheidingstrafo is een feit, hij is ertussen geplaatst.

nu blijkt het volgende: bij het omroepen is de geluidskwaliteit redelijk. er ontstaat nu geen brom meer,echter een tikkend geluid tijdens omroep. Als alle speakers aangesloten zijn dan komt de brom weer terug, Als we echter een aantal speakers afkoppelen is de brom weer weg. We hebben een groot deel van de bekabeling losgenomen en deze weer aangesloten zonder speakers erop.Dan keert de brom weer terug alsof er iets beinvloed. De speakers zijn van 6 watt naar 3 watt teruggezet en de aarding van de versterker en de telefooncentrale zijn goed. De bekabeling is uitgevoerd met 2x 0,75mm soepele kabel en een oud gedeelte is met oudere kabel uitgevoerd die nu ertussen uit is.

we willen het graag een keer afronden bij de klant maar word nog wel lastig.

tips en iedeen? laat maar horen aub

vr gr maurice

Hi maus1970,

Dat is niet zo mooi want dit is altijd een lastige situatie ik ga er van uit dat je het systeem kan overzien of een tekening heb van de verschillende secties.

Brom of een ratel ontstaat altijd door een potentiaal hierdoor loopt er een vereffeningsstroom.
Via je installatie door de voeding de nul en je heb een mooie lf generator.

Wat simpel kan helpen is de stekker van je apparatuur omdraaien fase nul maar dat kan het probleem wel wegwerken maar niet oplossen het stukje installatie welke je los neemt heb je dit al gecontroleerd op aard sluiting? kan een draad met je goot contact maken of zo iets in ieder geval zal je tussen de twee circuits een spanning meten controleren!!

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

heb je geprobeerd of het brommen weg is als je het volume of de lage tonen lager zet? ook heeft deze reeks versterkers uit de philips tijd een instelling per ingang mbt gevoeligheid, vaak schakelaartjes op de ingang print.

de ingang voor de omroep kan geen hoge spanning aan, dus check of de uitgang van de vox novo wel de juiste spanning uitstuurt. de versterker reageert op het signaal en schakelt die ingang bij, maar het klinkt mij alsof de ingang compleet overstuurd wordt.

evt proberen met een mp3 speler op laag volume, als de versterker dan omschakelt en verstaanbaar de muziek laat horen weet je dat het niveau rond aux specs zit, 500mv..

de aarding van 1 speaker aan het plafond of kabelgoot is ook mogelijk idd. je hebt de speakers op 3w gezet, dus nu staat de versterker harder om hetzelfde volume per speraker te krijgen als voorheen. kabels die storen zonder speakers is raar. er zitten toch geen rare constructies met schakelaars om bepaalde speakers af te kunnen koppelen of volumeregelaars?

meten of er spanning komt uit de kabels van de storende hoek kan helpen, ac en dc, ook tov aarde..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 mei 2015 17:29:15 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hi mensen

dank voor de waardevolle antwoorden! we gaan morgen een proberen wat we kunnen oplossen. Ik zal er eens een mp3 aansluiten ne kijken wat er dan gebeurt,ook zal ik de uitgang van de vox novo eens meten en de volumes wat lager zetten alsmede de lage tonen.

houd jullie op de hoogte.

vr gr maus

hoi allen, mooi nieuws! de brom is verdwenen.. we hebben een paar speakers gevonden die verkeerdom zaten aangesloten en een verkeerde aansluiting op de plena betrefende de telefooncentrale.

Nu klinkt alles zoals het hoort!!

super bedankt iedereen..

vr gr maus