Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Het gaat om de maximum spanning. De HN pluggen zijn gemaakt voor die RG213U, die de spanning aan kan. Alleen zijn die kabels zo'n 1,5 cm dik met een navenante stugheid. Dat werkt niet lekker en daardoor onveilig. Vandaar dat ik er aan denk een kastje aan het eind te maken, aar wat dunnere kabeltjes uitkomen met voldoende isolatie.
Waarom hier die coax is toegepast, is volgen mij pure veiligheid. De mantel ligt aan de aarde, dus bij beschadiging wordt de hoogspanning naar aarde afgeleid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Een HP-675A sweepgenerator met 676A 2 kanaals meelopende detector, samen een VNA. Compleet met manuals en 7035B XY plotter. Bouwjaar 1969. 10kHz tot 32 MHz. Lang geleden door de eigenaar defect weggezet. Er zit nog wat afregelwerk aan maar daar had ik nu geen tijd voor.
Dit was overigens het eerste instrument uit die tijd waar ik redelijk wat verlopen weerstanden tegen kwam. Er ook een stel kapotte ceramische Ctjes in.

Trouwens een heel vreemd defect gezien. Twee transistors die open waren. Diodetest was prima, ze lekte niet maar ze gingen compleet niet in geleiding. Ik heb al diverse malen torren gezien die nog wel in geleiding gaan maar daar kan je de basistroom verder opvoeren tot hij kapot gaat zonder stijging van de collector stroom.

Erg mooi gemaakt apparaat waar niet op de constructie bespaard is. Hij staat hier even op een Tek XY monitor aangesloten. Daardoor zie je geen fase trace. Ik had nog een half werkende HP-122AR staan die wel twee traces en een externe X ingang heeft dus die ook maar gelijk gerepareerd. Die heeft geïsoleerde gebalanceerde ingangen en een lekkere grote CRT, eens kijken of die ipv een HV diff probe bruikbaar is.

.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Is die monitor dat ding wat je van de Maxwell hebt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
If you want to succeed, double your failure rate.

Mij valt vooral die mooie 335 (kloon?) in Cherry Red op ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Fred,

mooi dat het gelukt is!

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
fred101

Golden Member

De monitor is idd die van de Maxwell.

Ja ik wil hem houden maar ik weet nog niet waar ik hem laat tot het nieuwe lab er komt.

Die gitaar is een Samic 335, een jaar of 25 oud, ik heb hem pas 2 jaar, en is vanaf dag 1 mijn favoriete gitaar. (verder nog een Fender Stratocaster, nieuw gekocht eind jaren 80, een Fernandes/Burny Les Paul goldtop, nieuw gekocht rond 1985, en nog 2 akoestische gitaren, een USA Martin (een jeugd-wens en jaar of 15 geleden nieuw gekocht) en een Taiwanese Martin die ik ook ergens in de jaren 80 heb gekocht. Vroeger speelde ik in bandjes, nu alleen met virtuele bands (backingtracks op youtube via een Blackstar Fly, een geweldig mini-ampje en een stukje handiger in huis dan mijn Fender Twin-reverb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De Kerstman is wel heel erg vroeg dit jaar.
Gisteren binnen gekomen; Agilent 54622D MSO.
16CH Logic probe kabels, 54620-6101, en clips helemaal nieuw.
Probe Agilent N2683B, 300MHz, helemaal nieuw.
Laatste calibratie eind 2013, helaas geen rapport erbij.
Niks LCD, maar prachtig haarscherp buisje! Horizontaal 1000 pixels.
Onze Aussie Dave Jones (EEVblog #591) heeft een test en teardown gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=aVNfFewFn_Y

Ik ben er heel blij mee.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
fred101

Golden Member

Wow, gefeliciteerd, hele mooie scoop. Ik moet Zeggen dat ik die grote TV CRT's erg gaaf vind. Mijn Marconi SA heeft ook zo'n display.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hewlett

Honourable Member

Mooie scoop! Lekker klein inclusief Megazoom ASIC en zeer scherpe monochrome CRT, daar heb je geen LCD voor nodig. Hier is er ook al jaren eentje in gebruik thuis en die gaat ook niet weer weg :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Lucky Luke

Golden Member

Wat was het ook alweer... Bij print, bij screensaver, of bij het opslaan van een meting "DEV_TEAM" invoeren?

(Astroids... Maar ik ben de procedure vergeten. 1 keer getest op een dergelijke scope op school en ja het werkt.)

(Nagezocht: bij Save/recal een nieuw bestand aanmaken met de naam "ROCK_ON")

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Heh, dat was ook het eerste waar ik aan moest denken.
Op de opleiding hadden wij ook van die apparaten, het typenr weet ik zo niet meer, en daar zat inderdaad een spelletje op.

Mooie ding!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dat is wel een erg mooie scoop!
Proficiat.
LCD gedoe op de nieuwe uitvoeringen kan ik ook maar niet aan wennen.
Geef mij maar een buisje :)

RTFM, dan pas vragen...
flash2b

Special Member

Mijn nieuwe aanwinst, wederom een multimeter. Het is een Metex M500 made in Korea, bouwjaar rond 1980.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160423_164612%20(1)_cleaned.jpg

Van binnen veel CMOS4000 serie, op-amp CA3130 en aan de andere kant van het PCB waarschijnlijk een ICL7106.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160423_162045%20(1)_cleaned.jpg

Het leuke van deze meter is dat hij twee keuze knoppen heeft, ipv een en dat het van binnen geen draaischakelaar is. Dat soort had ik nog niet in mijn verzameling. De meter werkt trouwens goed, hij is niet super nauwkeurig maar of die binnen spec is weet ik pas als ik de handleiding heb. Op het net gezocht, maar niet kunnen vinden misschien dat een COer deze heeft ?

Goedenavond.

Na veel wikken en wegen besloten om toch voor een R&S scoop te kiezen. Vanmiddag werd hij bezorgd.

Een blije bezitter !! :-)

RAAF12

Golden Member

Goed merk, wat bij mij bekend werd via info uit diverse elektronicabladen. Ulrich Rohde was de eerste die een receiver uitbracht met een rotary encoder als afstemknop. Syntesizer afstemmen, er moet wel ergens een patent te vinden zijn. In Radio Bulletin stond er een mooi artikel over. Vooral hoe je draairichting kan detecteren met twee fotodiodes, later bekend geworden via de ball mouse met touwtje aan de computer. Hier staat nog een test cq teardown. http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-842-rohde-schwarz-hmo1202-os… Teardown youtube: https://www.youtube.com/watch?v=q_FBwu2K7j0 Mooi apparaat!

miedema

Golden Member

Ha Mathieu,

Gefeliciteerd met je scoop!

Dit is de 200MHz versie? Ben benieuwd hoe hij bevalt!
En hoe stil hij is......

Het Hameg (sorry, nu R&S...) programma is nu zo uitgebreid dat het lastig is om nu precies de verschillen tussen ongeveer gelijke scopes uit verschillende series te ontdekken....

groet, Gertjan.

Op 26 april 2016 20:00:02 schreef miedema:
Ha Mathieu,

Gefeliciteerd met je scoop!

Dit is de 200MHz versie? Ben benieuwd hoe hij bevalt!
En hoe stil hij is......

Het Hameg (sorry, nu R&S...) programma is nu zo uitgebreid dat het lastig is om nu precies de verschillen tussen ongeveer gelijke scopes uit verschillende series te ontdekken....

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,

Het is de 1212 uitvoering. Bandbreedte 100 mHz, uit te breiden tot 300 mHz.
Hoewel er een Papst ventilator in zit, is hij net zo stil als mijn HMS3010 SA die 'fanloos' is.
Zelfs met je oor tegen de kast hoor je niks ;-) Zo kan het dus ook!!
De DS1054e die ik een tijd heb gehad, leek wel een stofzuiger...

Groet,
Mathieu

miedema

Golden Member

Ha Mathieu,

Hoewel er een Papst ventilator in zit, is hij net zo stil als mijn HMS3010 SA die 'fanloos' is.
Zelfs met je oor tegen de kast hoor je niks ;-) Zo kan het dus ook!!
De DS1054e die ik een tijd heb gehad, leek wel een stofzuiger...

Goed nieuws! Inderdaad is dat precies waar ik moeite heb met de Rigols....

Vrienden van me hebben HMO3000 series scopes. Die zijn ook mooi stil.
Maar jouw scope is een modernere generatie, en prettiger geprijsd.
Zoals gezegd is het lastig uit te vinden of & waar dat prijsverschil terug te vinden is.

Wat ik ook leuk vindt van jouw scope is dat de hoofdvoeding alleen 12V is, en dat alle andere spanningen lokaal gegenereerd worden. Wat betekend dat de scope makkelijk te modificeren is voor portable (accu ) gebruik.

Misschien wil ik wel een keertje bij je langskomen om je scope te bekijken & beluisteren :-)
(Ik woon redelijk in de buurt, Utrecht-Oost)

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Ik las laatst in een HP journal uit de jaren 60 over de introductie van een apparaat, nu helemaal zonder buizen, dat ze veel stiller waren want torren hadden geen fan nodig. (nu waren die dingen qua behuizing destijds ook wel zo ruim opgezet dat het zonder koeling lukte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Op 10 april 2016 18:21:12 schreef BJ2:
Vandaag een megger gekregen. Heeft iemand er extra informatie over? Hoe oud is het ongeveer?

Hee, die lijkt wel op de megger in dit filmpje. Nu weet je alsnog niet hoe oud hij is, want dat blijkt niet uit dit filmpje, maar misschien vind je het interessant.

Groet,
Kruimel

Vanochtend de meetzender eens aangekoppeld. Hoewel het volgens de factuur de 100 mHz uitvoering betreft, heeft hij zelfs geen moeite met een 400 mHz signaal. Toch geeft 'ie in de setup aan, dat de 300 mHz update niet is uitgevoerd...
Enig idee hoe dit kan??

Groet,
Mathieu

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 mei 2016 18:03:42 (58%)

De amplitude van het signaal blijft ook even groot op 400MHz?

Dit topic is gesloten