PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

Met de 10k op zijn plek kom ik met de potmeter van 1 tot 5, respectievelijk:
1 = 0v ~ 1.81v
2 = 1.81 ~ 2.30v
3 = 2.31 ~ 2.98v
4 = 2.98 ~ 3.98v
3 =3.98v

Als je er trouwens precies tussenin gaat zitten, lichten beide cijfers tegelijk op, dit zal in de praktijk waarschijnlijk nooit gebeuren, behalve wellicht bij de genoemde piekspanning mits al aanwezig.

Zonder 10k heb ik de voltages niet gemeten, kan er overigens 1mv naast zitten (erg lastig checken).

De weerstand zit bij mij nu tussen het ingangssignaal en de PIC, als ik het schema bekijk is dat de bedoeling toch?
Zonder deze weerstand gaat het scherm met potmeter van 1 tot 6 en dan 0 :)

Als je ertussenin zit verspringt die vanzelfsprekend, dan zit je voor de lagere versnelling veel te hoog en voor de hogere veel te laag.
Hij moet toch een keer verspringen hé en je hebt maar 5/1023 speling tussen de twee.

Moet inderdaad tussen de ingang en pin 1 zitten, in serie met de ingang.
Heeft eigenlijk niks met de meting te maken , enkel ter bescherming als de ingangsspanning eens moest tegen de 12V tikken.

Edit: de spanningen die je nu meet tellen niet, een potmeter is geen goede ijking in jouw geval.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 april 2015 20:24:56 (11%)

LDmicro user.

Ah ok, ik zal het schema er eens op nazien waar die 5v nu vandaan komt.
Lijkt mij redelijk onmogelijk dat deze ooit de 12v aan gaat tikken, dan is er ook wel meer stuk.

zonder dit weerstandje werkt het prima ;)
kan deze er niet gewoon tussen uit?
juist ook omdat de zener er nog tussen zit.

Als er overspanning op komt, dan liggen de zener en de PIC er uit, nietwaar?

Vervangen door één van 220 tot 470 ohm

LDmicro user.

heb nog wel het e.e.a. liggen, geen 330 meer :)

Ik heb dat eens opgezocht, adc ingangen hebben maar enkele tientallen Kohm's ingangsweerstand (40Kohm volgens uw metingen) zodat die 10K teveel spanning opsoupeerde.
Ik dacht dat die enkele Mohm's waren, zo zie je dat we ook bijleren.
Dus die 470 ohm of kleiner zal zeker werken.

Als je dit nu in de praktijk gaat testen zou ik eerst 2 draadjes over de zener solderen, dat is makkelijker om een meettoestel aan te sluiten.

LDmicro user.

Met de 470 ohm weerstand kom ik van 1 tot en met 6, maar 0 zit er niet in :)
1 stap lager is 100 ohm, andere weerstanden heb ik niet liggen helaas.

Ik zit dan echter wel op 5v (wat ik aan de potmeter tussen - en signaal in meet) het schommelt wel met 3mv (4,98 ~ 5v rond) en dit gaat in een herkenbaar patroon:

4,98
4,99
5,00

Dit herhaalt zich.

EDIT: Ligt aan de netvoeding.. :) Deze schommelt, helaas vangt de schakeling op het bordje dit dus niet lekker op, zou met een 220uf op de 12v zijde toch wel moeten?!

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 26 april 2015 14:02:13 (27%)

Ok, laat die maar staan en probeer het nu met de versnellingbak en meet de spanning over de zener in elke versnelling.

Zoals ik al eerder schreef was dat mijn enige twijfel en we kunnen de waarden aanpassen in het programma, maar ik moet de juiste spanningen hebben.

LDmicro user.

Ik ga hem monteren en dan meten over de zener tussen weerstand en pic in :)

het word nu mooi.

Ik heb een 6 op het scherm, 4,55v op de zener (heb gewoon een draad gesoldeerd aan de zener + zijde en daar een multimeter aan gezet) en een FI error op het dashboard van de motor haha

Tijd voor een diode op de ingang wellicht?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:59:53 (63%)

Waarom een diode? er is wat anders misgegaan (gedaan).
Neem je teveel stroom af van de 12V?

Doet hij dat ook zonder multimeter?

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 26 april 2015 14:57:53 (17%)

LDmicro user.

Ik dacht dat het wellicht te veel ruis terug gaf waardoor de ecu de foutmelding weergeeft.

Hoe bedoel je te veel stroom van de 12v?
Enige wat er op zit is een alarmsysteem en nu de gpi. Normaal ook een usb lader (module) maar die zekering heb ik er uit getrokken.

Zal de multimeter er eens af halen maar eenmaal een keer geschakeld werkt het wel.

OD (overdrive) lampje gaat branden na aanzetten contact, dat is de 6e versnelling, dus ik denk dat er een spanningsval is vanaf die 5v waardoor er dus een foutcode is ;)

Heb wel de voltages kunnen meten bij stationair.

Plaats die weerstand van 10K terug en meet dan de spanningen, we zullen de waarden in het programma aanpassen MET de waarden van die 10K.

LDmicro user.

Dat zal ik even doen, dan heb je de voltages van de 470 ohm weerstand ook niet nodig (was ik net aan het uitschrijven).

Het grootste probleem is dus de spanningsval waardoor deze, na de aftakking in de draadboom, een te laag voltage geeft aan de ECU.
Is dat op te lossen met de 10k weerstand?

Kan ik het anders testen met de 470 ohm op zijn plek en even een 10k weerstand er tussen proppen?

Als dat werkt dan kan ik daarna de tijdelijke isolatietape verwijderen, alles weer loskoppelen en de weerstand vervangen en direct daarna weer alles aansluiten en de juiste waarden met de 10k doorgeven.

Het regent ook weer dus zal even een zeil op moeten hangen :(

Als dat een Cmos uitgang is kan dat misgaan, daarom minder belasten met een 10K.

Op 26 april 2015 15:27:06 schreef sanscorp:
Het regent ook weer dus zal even een zeil op moeten hangen :(

Verder werken in de woonkamer :) :)

Edit: ben weer aan het multitasken, naar de wielerwedstrijd (Luik-Bastenaken-Luik) aan het kijken, koffie met taart en ondertussen uw programma aan het uitbreiden met zelf te programmeren waarden in eeprom.
Als dat maar goed afloopt ;)

Eens kijken wie het eerst aankomt...

Moest het echt niet gaan dan voor de oplossing van Lambiek kiezen met een opamp ertussen.

LDmicro user.

met de 10k er tussen geen foutmelding.
Nu loshalen en weerstand vervangen.

Dan kunnen we verder :)

Tijdelijke isolatie omdat er ook een hoop metaal op de motor zit.
https://lh4.googleusercontent.com/-ey4FKVuw4aA/VTzvkbd3nxI/AAAAAAAAECE/KStiq3ctmhw/w800-h239-no/20150426_142641.jpg

En het hok waar ik in sta "te werken", is 1,60 hoog :P
https://lh6.googleusercontent.com/-Ef4OtWDCjkI/VTzvi8whI3I/AAAAAAAAEB0/GNsuJgn2woo/w600-h800-no/20150426_155414.jpg

Soldeerbout is nu aan het opwarmen!

Het display is in daglicht trouwens lastig af te lezen, wellicht dat ik de 7 330 ohm weerstanden maar moet vervangen door de 270, of wellicht zelfs een ander display moet halen?

update: weerstand = vervangen, nu weer op de motor zetten.

Zo, de conclusie:

Er zit plm. 3mv verschil tussen stationair (1200rpm) en iets gas (3000rpm), het voltage zakt in de hogere toeren zelfs met 3mv.
stationair schommelt het met 1mv maar piekt heel af en toe ook met 3mv
Een marge van 4mv laag en 4mv hoog lijkt me dan wel aan de veilige kant.

Als je mis schakelt (wat voorkomt bij stilstaand schakelen) registreert hij 4.06v, helaas is deze marge te klein om te laten zien dat hij niet in de versnelling staat :) Dat zou wel mooi zijn geweest.

Voltages:
N. 4.05
1. 1.44
2. 1.79
3. 2.50
4. 3.16
5. 3.70
6. 3.90

Als verzoek heb ik de vraag of het mogelijk is om "0" te vervangen door "-" aangezien een N wat lastig is op dit scherm :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:00:42 (87%)

voor je display ga je dan snachts veeeel te fel licht krijgen.
je kan in de gemeenschappelijke lijn misschien een diode opnemen. die neemt dan altijd 0,6V af. en overdag overbrug je die diode zodat de ledjes de volle spanning krijgen en fel branden.

is de gemeenschappelijk lijn van het display de + of de massa?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Common Anode.

Heb nog wel een fotodiode liggen.
De vraag is ook nog of er behuizingen te krijgen zijn voor dit LED display, ik heb anders ook nog niet echt nagedacht over de positie en de manier van inbouwen.

Nu ik er over nadenk, als het mogelijk is kan je de onderste 3 segmenten laten branden en dan heb je een n

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 26 april 2015 17:01:06 (21%)

Op 26 april 2015 16:55:59 schreef sanscorp:

Als verzoek heb ik de vraag of het mogelijk is om "0" te vervangen door "-" aangezien een N wat lastig is op dit scherm :)

Door een "-" of een "n" = omgekeerde kleine u ?
Ik heb nu bezoek in zal later inpikken.

LDmicro user.

Dat is iets wat ik later ook nog wel aan kan passen toch?

Denk dat een - mooier is.
Ik heb ook een neutral light op het dash zitten welke groen op licht zodra deze in zijn vrij staat.

Geen haast, ik ben al lang blij dat we nu al weer zo ver zijn gekomen!

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 26 april 2015 17:14:45 (10%)

Shiptronic

Overleden

kan je een foto van het Dashbord posten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de kleurstelling is niet helemaal juist, maar dit is het (oude type) dash wat ik heb:

http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/suzuki%20DL1000%20%201.jpg

Als al die motoronderdelen niet zo (ronduit achterlijk) duur waren had ik hem nog ge-upgrade naar het latere dash.
Maar daar ga ik geen 250 euro voor neerleggen..

Ook wil ik het liefst niet zagen en knippen aangezien je voor een miniscuul stuk plastic (facia) al 50 euro betaald :)

Iam back ;)

Formule instellingen 1023/5*volt

code:

Voltages:  10bit      window

1. 1.44    295       <330
2. 1.79    366       >330 <439
3. 2.50    512       >439 <580
4. 3.16    647       >580 <702 
5. 3.70    757       >702 <777
6. 3.90    798       >777 <810
N. 4.05    828       >810

In onderstaande programma wijzigingen werd ook de 0 een "-", hopelijk is het juist want het is niet getest, wel gesimuleerd.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 26 april 2015 20:26:06 (38%)

LDmicro user.

yeah!

Ik ga straks de pic flashen en de displaykabel verlengen, vervolgens morgen ochtend testen of de wijzigingen werken.
Dan kan ik ook rijdend testen (makkelijker).

Vanavond eerst nog even kijken of er ivm koningsdag nog iets te beleven valt. we hebben net pas gegeten en het is al snel te donker om buiten nog iets te doen.

Morgen ochtend dan: kabel display wegwerken, display tijdelijk een plekje geven, bedrading naar het bordje wegwerken, boel goed afschermen/isoleren terwijl de PIC toegankelijk blijft en dan is het een kwestie van controleren en evt. fine tunen en klaar.

Ga het bordje niet opnieuw ontwerpen en kleiner maken, heel groot is het niet, er is zat ruimte voor verbetering maar ik vind het wel prima zo :D

Maak je later toch nog een andere versie want ik vermoed dat je toch een opamp(rail to rail) zult moeten plaatsen, aangezien er tussen de 6de en N bijna geen verschil meer is.
Ook beter voor de ECU want een opamp is zeer hoogohmig en kun je na de opamp een rc filter bijplaatsen zonder aan de ECU te moeten denken.

Misschien dan ook 2 drukknopjes bijplaatsen voor "PROG" en "STORE" omdat je dan de spanningen niet meer moet meten.
Met PROG kies je de versnelling waarop de motor staat en met STORE sla je de actuele spanning op in eeprom

LDmicro user.

Ik stel nog vragen als:

Wat doet die 10k weerstand op de ingang (pin 1) haha

ik hoop uiteindelijk wel "iets meer" te leren en dan ga ik zeker het bordje eens herzien en hopelijk zelf iets in c schrijven en compileren.

toekomstmuziek ;)