Tekscope THS10

Beste,

Onlangs kocht ik een FG250D Functiegenerator van Voltcraft.
Ik wil de functiegenerator gebruiken voor het uitsturen van een regelbare frequentie op een VOB kabel met slechts één geleider gelegen in een lus. De inductielus is zo'n 1,5 meter lang bestaande uit VOB kabel met één geleider. Dit om vervolgens met een spoel het magnetisch veld rondom de kabel op te kunnen vangen. Hierbij ga ik dus het AGV(automated guided vehicle) principe met inductiekabel nabootsen.

Maar doordat ik op deze manier de BNC-bus uitgang van de functiegenerator aansluit op de lus maak ik dus eigenlijk kortsluiting. Dit omdat de weerstand van de kabel zeer klein is wegens de geringe lengte ervan. Nu vroeg ik me dus af of dit wel mogelijk is? Of moet ik nog een extra weerstand bij in mijn lus steken? De hoeveelheid uitgestuurde frequentie zal tussen de 1kHz en 250kHz gelegen zijn. Heb heel het internet al doorzocht maar nog steeds geen antwoord op deze vraag gevonden. Ik hoop dat iemand anders me met dit probleem kan helpen?

PS: Ook gebruik ik een Tekscope THS720 bij dit systeem en kan hierbij mijn sinus afprinten met behulp van een RS232 kabel, maar nu wens ik ipv af te printen, een screenshot van de sinus naar mijn laptop door te sturen. Ik weet dat ik hiervoor een bepaald programmatje zal moeten installeren maar al de huidige aanwijzingen die ik hierover vind blijken al van voor 2008 te zijn en leveren niets op? Iemand die ook hier iets meer over kan vertellen?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp mensen!

Met vriendelijke groet,

Jorn

Arco

Special Member

Je hebt een versterker nodig om de lus aan te sturen. Een toongenerator kan dat standaard niet, is veel te zwak...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Jornow,

Hetgeen Arco al aan geeft de uitgangstroom van de generator is te klein om een redelijk EM veld neer te zetten!
Je zult een stroom versterker moeten gebruiken maar dit is geen punt bij de lage frequentie ik denk dat tussen de 20KHz en 150KHz prima is.

Voor de tek scope moet ik wel iets hebben maar de scope is op leeftijd en het programma dus ook ik denk dat het wel onder win98 draait maar hoger geen idee ik ga kijken.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Allereerst vriendelijk bedankt voor jullie snelle reactie!

Het magnetisch veld rondom de kabel gaat inderdaad helemaal niet veel voorstellen op deze manier, maar zolang ik nog maar iets kan opvangen met men spoel is het voldoende. Dit omdat er namelijk een TekScope over mijn spoel geplaatst gaat worden waarmee ik door verschillende soorten spoelen(verschil in lengtes)toe te passen enkele tests ga uitvoeren.

Dus stel dat ik het allereerst zonder extra versterker wil proberen, zien of ik toch niet iets binnenkrijg op mijn scope, zou ik het dan op deze manier kunnen aansluiten? Of gaat dat eigenlijk niet, zomaar een frequentie uitsturen op een lus zonder enige echte weerstand aanwezig? Hoe zit het daarmee?

En Electron920, ik weet het, alles wat ik op het internet vond van dergelijke programma's werkte niet of bestond de pagina al niet meer van, het zou erg mooi zijn moest er toch nog iets gevonden worden, ik zoek ook even verder, bedankt.

Groeten,

Jornow

rbeckers

Overleden

Niet alle onderstaande opties zijn even goed.

Of een trafo tussen de FG en de lus.
Of de lus afsluiten met 50 ohm.
Of een versterker achter de FG.
Of een voorversterker voor de scoop.
Of een betere oppikspoel.

Moest ik nu uiteindelijk gebruik maken van een versterker achter de FG, heb ik dan absoluut geen weerstand meer nodig in mijn lus? Want dan nog stuur ik een bepaalde stroom door mijn lus zonder dat er zich een weerstand(enkel de lengte) in mijn kring bevind. Hoe zit het daarmee?

fred101

Golden Member

Voor AC is de weerstand van die lus geen nul. Dit door de zelfinductie, DC weerstand en dingen als skineffect, de isolatie etc.
Maar dat is dus frequentie afhankelijk. Op 250kohm een heel ander verhaal als op 1 kHz.
Het ligt eraan wat je wil. Bij een heel lage weerstand loopt er meer stroom en is de spanning heel laag. Bij een hoge weerstand is de spanning hoger maar loopt er weinig stroom. Voor een magneetveld heb je stroom nodig, voor een electrisch veld spanning.

Om de versterker te sparen kun je een weerstand in serie opnemen. Voor 250 kHz heb je wel een geschikte (meet) versterker nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aangezien ik een magneetveld wil creëren heb ik dus voldoende stroom nodig in mijn lus. Zonder gebruik te maken van een extra weerstand in mijn lus staat de weerstand zeer laag, wat mij dus een hoge stroom zou moeten opleveren en dus een magneetveld.

Met 250 kHz ga ik dan toch maar niet werken, ik zal maximaal tegen de 100 - 150 kHz gaan. Dus misschien ga ik wel geen versterker nodig hebben.

Vandaag of morgen krijg ik wat spullen aan en kan ik beginnen te testen. Hierbij wou ik het eerst zonder extra weerstand proberen en zonder versterker, gewoon eens kijken of ik nog maar iets meet met mijn scope. Maar hoop hierbij natuurlijk wel niets op te blazen of dergelijk. Zo hoog zal de stroom natuurlijk wel niet oplopen zeker?

Onderstaand schema zou mijn eerste test moeten worden.

Een cirkel van 50 cm diameter heeft een omtrek van ongeveer 1,5 meter en een zelfinductie van ongeveer 2 uH. Bij 150 khz vormt dat een impedantie van ongeveer 2 ohm.
De functie generator heeft een uitgang van 50 ohm en 5V. Er komt dan iets van 0,2 volt over de lus te staan bij iets van 4 mA. Niet veel dus, maar misschien net genoeg om op te pikken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
rbeckers

Overleden

Vandaar de optie trafo. Die transformeert spanningen en stromen en dus ook impedanties.

Mmm.. ja dat is inderdaad wel erg weinig stroom. Maar ik ga het in ieder geval wel eens proberen op deze manier, indien ik niets oppik op de scope zal ik wel gebruik moeten maken van een versterker of trafo.

Ik maak een foutje trouwens. 0,2V over de lus inderdaad. Maar wel iets van 100 mA als de functie generator dat aan kan. Namelijk 5V en de totale impedantie blijft 50 Ohm. (plus een heel klein beetje)
In de datasheet staat wel dat je de uitgang niet mag kortsluiten. Nogal onduidelijk hoelaag je dan wel mag gaan, staat er helaas niet in.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

100mA is wel al vele beter, redelijk wat kans om op te meten.
En inderdaad, uitgang mag niet kortgesloten worden, maar dat is dan ook het enige wat erover te vinden is, zowel in de handleiding als op het internet, vandaar dat ik het eens op dit forum wou vragen :)

Maar door de weerstand van de kabel dacht ik dat dit misschien wel mogelijk was. En anders moet ik er al vanaf het begin een weerstand van zo'n 50 ohm mee tussen plaatsen, om toch risico loos te kunnen werken.

Ik heb net wat geprobeerd te meten. Pick up spoel die ik had liggen, 15 wikkelingen 8 cm diameter (luchtkern). Stuk draad in een lus, ongeveer 1,8 meter. twee functie generators. Beide ingesteld op 150khz sinus 5v piek piek.
Intron ifg-422. Uitgangs spanning stort volledig in naar 20mv p-p. Met wat fantasie is een 150khz signaal te zien van 2mv p-p van de pick up spoel, maar eigenlijk zie ik alleen ruis.
De wavetek 143 doet het veel beter. Keurig 200mv p-p over de lus. En 30 mV uit de pick up spoel. Gemeten met een 10x probe en een tek 680b.
Succes :)

Edit.
Als ik meet met een 50ohm bnc kabel aan de pick up spoel en de scoop op 50 ohm krijg ik ook keurig 30 mV p-p.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dat is mooi, het is dus te doen, alleen heb jij wel een andere frequentiegenerator als mij gebruikt natuurlijk. Hoop dat de FG250D ook de nodige stroom kan leveren zonder extra versterker.

Als spoel heb ik 3 verschillende inductiespoelen met variërende lengtes via RS components besteld. Hopelijk lukt het met deze!

flash2b

Special Member

Meer stroom kan je krijgen door er een versterker achter te zetten zoals: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1085502#1085502

@ flash2b,

Dat is wel een mooie versterker ik had je topic niet gezien.

@ Jornow,

Je generator mag in principe niet lager of hoger dan zijn nominale impedantie maar ja nood breek wet.

Je kan wat al aangegeven is je uitgang stroom vergroten brut geweld je kan ook de gevoeligheid vergroten door de zogenaamde IF substitutiemethode toe te passen.

Je moduleert de 150KHz draaggolf met een 1KHz toon AM detecteert de draaggolf en locked met een PLL op de 1KHz toon je kunt dan het uitgang signaal van de generator halveren en een meter of 10 van je lus verwijderd zijn om een goede meting uit te voeren.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dankjewel electron920.

Maar volgens jullie mag ik mijn lus van zo'n 1,5 meter met of zonder versterker aansluiten op mijn BNV-uitgang van mijn functiegenerator zonder dat ik de generator beschadig door kortsluiting?

Want zo wil ik net gaan proberen of ik signaal ga kunnen oppikken.
Als ik merk dat ik het zonder versterker niet ga redden ga ik er eentje kunnen tussensteken maar eerst wil ik eens testen wat het effect zonder is. Maar hiervoor moet ik dus mijn lus aansluiten en wil natuurlijk de generator niet beschadigen.

Dus ik sluit dus de BNC-uitgang kort met mijn 1,5 meter lange lus.
Is dit mogelijk of moet ik hierbij een weerstand van 50 ohm of meer tussen mijn lus steken?

Hartelijk bedankt!

Hi Jornow,

Ik was je topic vergeten maar ik heb een proefje gedaan met een generator als jij heb en een meter of 2 koper draad gaat prima ik kan op 20 meter het signaal op pikken.

Ik gebruik alleen een meetontvanger deze zal gevoeliger zijn dan je scope maar probeer en ervaar voor je signaal generator geen punt.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mooizo, leuk dat je er zelf wat mee hebt kunnen experimenteren!

Dus jij hebt ook geen versterker of weerstand gebruikt, gewoon je lus rechtstreeks aangesloten op je generator BNC-uitgang(kortgesloten)?

En hoeveel frequentie stuurde je uit? Ben wel eens benieuwd.
150k zal moeten lukken normaal gezien.

@ Jornow,

Ja ik gebruikte 200KHz de frequentie is geen punt je kan toch geen monopool of dipool maken de lengte is te kort.

Als je de lus er aanhangt kan je geen spanning meer meten op je uitgang maar dat begrijp je denk ik wel stroom loopt er voldoende om een zwak EM veld neer te zetten.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk,

Ahzo op die manier ja.
Morgen of dinsdag doe ik de test en laat ik weten hoe hij verliep.

Bedankt voor de hulp!

rbeckers

Overleden

Een beetje meetontvanger is zo'n 100 keer gevoeliger dan een goede scoop.

Hi heer rbeckers,

Ja dat is zo maar daar heb ik wel rekening mee gehouden mijn ontvanger is een Rhode & Schwarz met een gevoeligheid in dat gebied van 1,5uV ik ontvang rond de 12mV anders staat Jornow voor niets te pionneren we gaan het mee maken.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.