Ruis bij spanningsregelaar

Hallo,

Ik probeer met de L78L33 6 volt naar 3.3 volt om te vormen. Dit lukt op zich wel, maar er zit nogal wat ruis in (zie afbeelding). De 6 volt input is wel volledig stabiel, dus daar kan het niet van komen. Ik heb de condensators aangesloten zoals in de datasheet (0.33 mf en 0.1 mf op respectievelijk Vin en Vout). Maar dat lijkt geen verschil te maken, ik krijg de zelfde ruis als zonder de condensators. Een probleem is dat ik die 3.3 volt gebruikt om een RF apparaatje aan te sturen, en die kan totaal niet tegen die ruis, en ik weet dus niet hoe ik de ruis weg kan krijgen.

Iemand suggesties?

Bedankt!

Bram

RAAF12

Golden Member

Uit de spec van ST: Output noise voltage B = 10 Hz to 100 kHz, TJ = 25 °C 40 µV

Als het teveel is een andere low noise regulator nemen bijv. van LT ofzo.
edit
20µV doet deze: http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/1763fh.pdf

Arco

Special Member

Vaak ook een kwestie van te dunne printspoortjes. Tot 50mV aan 'rommel' is dan geen uitzondering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt er eerder op dat hij ongeveer 0.3 volt ruis heeft... ik vraag me af of hij nog wel in orde is. Ik zal in ieder geval eens kijken of ik die andere kan vinden die je aanraadde, bedankt!

Bram

Arco

Special Member

Zoals gezegd geeft te dunne of te lange bedrading ook vaak ellende (door de spanningsval in de draden)
Als de draden aan de ingang > 15cm zijn, moet er ook een extra bufferelco bij de 78L33 komen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi STTrife,

Zet de koppeling van je scoop op AC, en draai de gain op.
Je zit nu te veel in de marge te meten van je scoop.
Heeft deze USB scoop geen AC stand, neem dan zelf iets van 1uF in serie op aan de 5V kant.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Arco, de draden zijn minder dan 15 cm, maar wat voor elco zou daar nog bij moeten dan? Er zit wel al een 0.33 uf ceramische op.

Blackdog, ik kan hem inderdaad niet op AC zetten helaas, maar wat is precies de bedoeling hiervan? Denk je dat hij wel stabiel is maar dat mijn scope het verkeerd aangeeft? De 5v regulator die ik heb laat wel een perfect rechte lijn zien. Op het moment heb ik geen 1 uF hier, die zou ik dan nog moeten halen, maar wat is precies de bedoeling hiervan?

LetterHenk

Golden Member

Met die condensator blok je de gelijkstroom (DC) en houd je alleen ruis/rimpel over.
De AC stand van een scoop doet in feite hetzelfde.

Action expresses priorities LH

Een perfect rechte lijn op een scope bestaat niet. Er zit altijd een beetje ruis en rimpel op. Het idee van die AC stand (een scope zonder is geen scope!), is dat je die "enorm groote" DC spanning eraf kunt koppelen, de gevoeligheid flink groot kunt maken en zo beter kunt zien hoe groot die rimpel nou echt is. Op het plaatje is dat nauwelijks te zien. Waarom denk je dat het wel 300mV is? Ik haal dat er niet uit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rbeckers

Overleden

10uF parallel aan 0,33uF zetten.

Er zit altijd een beetje ruis en rimpel op.

Als de ruis een stuk kleiner is dan het LSB van de ADC dan hoeft die ruis niet zichtbaar te zijn.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 25 april 2015 11:00:08 (72%)

RAAF12

Golden Member

http://moxtek.com/wp-content/uploads/pdfs/n-channel-ultra-low-noise-jf…

Kom je op nailhead en teflon verpakkingen uit . Leuk spul echt iets voor Blackdog :-)

edit
In mijn analoge scope zitten gewone dubbele jfets in het ingangscicuit.
Daarmee haalde men 35 jaar geleden ook al redelijke resultaten. Metingen in het 10 mVtt bereik zijn daarmee goed mogelijk.

Het scoop plaatje ziet er uit alsof er 1 LSB ruis gemeten is. dat kan ruis in de scoop zijn, of ruis in het signaal. Rond die 1LSB geldt: 'all bets are off'. Dus je moet je gevoeligheid omhoog draaien. Als dat wegens de DC offset niet kan, moet je een AC stand op je scoop kopen of zelf iets prutsen (Voor een incidentele meting werkt die voorgestelde condensator prima).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Beste STTrife,

rew heeft gelijk, het lijkt er op dat beide signalen maar twee discrete toestanden kennen. Het zou op deze manier best wel een bijna ruisloos signaal kunnen zijn precies tussen beide discrete waarden in. Wel gek dat de stapgrootte van beide signalen verschillend lijken met dezelfde instelling (3 tov 7 pixels, kan een apart soort weergave-issue zijn). Hoeveel bits zijn de DA converters? Zou gek zijn als ze 1 bit verschillen, maar toch.

Groet,
Kruimel

Het is in elk geval geen random noise, er is een zeker bitpatroon in te herkennen.
Wat is de belasting die je er aan hebt hangen? je hebt het over RF, maar dat kan natuurlijk van alles zijn.
Het lijkt er op alsof de 78L33 (gerenomeerd merk of el cheepo? )over zijn specs wordt belast door een digitale belasting.

rbeckers

Overleden

De meeste scoops hebben een 8 bits ADC. Echter bij de hogere frequenties, en ver voor het -3dB punt, zijn dat effectief maar iets van 6 tot 7 bits!
Deze waarde wordt, helaas niet altijd, bij de topmerken bij de specs gezet

Hier staan ook een berg low noise regulators tussen:
LINK

App note van Maxim voor een voeding met een spanningsreferentie + opamp + mosfet
LINK

Misschien kan je het voedingsgedeelte van deze schakeling gebruiken, dat is het "kwart" links onder
LINK
Deze heeft Blackdog gepost, de hele schakeling is bedoelt om hele lage spanningen te meten.

Misschien werkt een LC-filter?

Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2015 13:00:47 schreef Brainbox:
Het is in elk geval geen random noise, er is een zeker bitpatroon in te herkennen.

Dat zie ik niet... Ik zie wel een samplerate van 1MHz.

Groet,
Kruimel

Dat zie ik niet... Ik zie wel een samplerate van 1MHz.

Dat is toch een patroon met een bitrate van 1MHz?
Het is geen gelijkmatig patroon, maar iets dat me doet denken aan een belasting met een digitale functie.

Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2015 14:52:58 schreef Brainbox:
Dat is toch een patroon met een bitrate van 1MHz?
Het is geen gelijkmatig patroon, maar iets dat me doet denken aan een belasting met een digitale functie.

Aha, ik snap je. Sorry, misinterpretatie van mij: ik dacht dat je een repeterend patroon zag. Dan is het wellicht een storing uit een digitale schakeling zoals een display dat een waarde weergeeft oid.

Groet,
Kruimel

Volgens mij zie ik een ruis van +/- 0.5 LSB; dat kan natuurlijk altijd, als de werkelijke spanning dicht bij de threshold van de ADC zit, zelfs als de ruis uit de ADC zelf komt. Bij een "scope" die geen mogelijkheid heeft voor AC koppeling kan de kwaliteit van de ADC misschien ook dat kleine beetje ruis verklaren.

@TS: je kunt toch op zijn minst de gevoeligheid vergroten en de offset zo laag mogelijk zetten. Daarbij heb je de scope op x10 staan, en de probes op x1. Tenminste, als je ECHTE probes hebt gebruikt! Hoe heb je de scope aangesloten op die spanningsregelaar?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 25 april 2015 16:52:07 (29%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Welke lijn is de betreffende output? (Ch1 of Ch2?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op het ene kanaal is ongeveer 3V af te lezen, (zal wel 3.3V zijn), en de andere is ongeveer nul. Gezien er geen AC ingang-instelling was, zal het wel om dat 3V signaal gaan. De bovenste.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 april 2015 13:11:30 schreef necessaryevil:
Hier staan ook een berg low noise regulators tussen:
LINK

Het heeft geen enkele zin om naar andere spanningsregelaars of schakelingen te zoeken zolang er niet goed gemeten is. Zoals rew al eerder aangaf (en ook op het scoopbeeld goed te zien is) springt het signaal tussen 2 waarden heen en weer. Dat is geen ruis, maar een AD-converter die tussen 2 waarden twijfelt. En als de gemiddelde spanning precies op de grens van 2 digitale waarden ligt kan het kleinste beetje ruis al voldoende zijn om dit te veroorzaken. Eerst maar eens meten hoe groot de ruis echt is (kunnen we een scoopbeeld krijgen van het ACsignaal?), pas dan weten we of er echt een probleem is of alleen een meetonnauwkeurigheid. Bij digitale scoops moet je altijd heel goed opletten wat je eigenlijk zit te meten.

Waarom zet je niet een 1 of 10 ohm weerstand in serie met een 1k weerstand over je voltage regulator (met de lage weerstand aan massa), en meet je de spanningsval over de 1/10 ohm weerstand?

[Bericht gewijzigd door alex278 op zaterdag 25 april 2015 20:36:47 (11%)

Wat wil je daarmee bereiken? Dan verzwak je zowel het DC signaal als de ruis. Lijkt me niet dat je meting daar beter van wordt.